נפל קם וכעת מצחיק חולים: החיים החדשים של ינון בן מנחם

ארבע שנים אחרי הפרשה שזעזעה את אשדוד, נמצא ינון בן מנחם "גיבור" הפרשה, במקום אחר. בן מנחם, (41)  מאשדוד בן למשחפה מוערכת מביע חרטה על הפרשה בה היה מעורב. כיום הוא עוסק בהתנדבות מלאה כליצן רפואי ומשמח חולים, ובעיקר ילדים בבתי החולים. "גירושים מכוערים

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

דרך ארוכה עבר ינון בן מנחם בארבע שנים שחלפו מאז התפרסמה הפרשה שזעזעה את אשדוד ועד היום. בן מנחם, (41) גרוש ואבא ל- 2, היה אז ראש מדרשה, התחזה לרווק חילוני ולקצין קרבי על מנת לפתות נשים. הוא הועמד לדין במסגרת הסדר טיעון והורשע בעבירות של קבלת דבר במרמה ונידון לעבודות שירות ופיצוי כספי למתלוננות.

ינון היכה על חטא והביע חרטה על הפגיעה שפגע בעיקר במשפחתו. ״אני מודה עשיתי המון טעויות. בגדתי באשתי, ואחר כך טעויות על גבי טעויות. אני מלא חרטה. מביע צער עמוק כלפי כל מי שפגעתי בו. אבא שלי, בראש ובראשונה. ההורים שלי, הילדים שלי. אני לוקח אחריות, אבל דיי, תנו הזדמנות״.

באיזה מקום זה שיבש לך את סדר היום ? החיים?

״הבושה להורים, הצער לילדים, ההתרחקות של חברים ואנשים לא קיבלו אותי לכל עבודה, כי ביקשו אישורים״.

תעודת יושר וכיוצא באלה?

״כן. ויש לי, יש לי אישורים. אבל עדיין היה קשה להתקבל״.

אי אפשר שלא להעריך את השינוי שעשה בן מנחם, לאחר הנפילה. הוא קם, לקח את עצמו בידיים וכיום הוא עוסק בהתנדבות בנתינה. נתינה מעומק הלב. ליצן רפואי, שהמילה ״שליחות״ גם לא מספיקה בכדי לתאר את עשייתו המבורכת ובעלת המשמעות העמוקה. ״ליצן רפואי – זו נתינה. אני נוגע, משמח, מצחיק עצב, מחבר, אוהב״.

ואיך הגעת לליצן רפואי?

״התחתנתי ב-2009, ולאחר כשנה, נולדה לנו בת בכורה, טליה מרים. היא באה לעולם רק לעשרה ימים ונפטרה. בבית החולים, בבית יולדות, הייתה ליצנית רפואית ששימחה את היולדות, חייכה, ונתנה לי אור. היא האירה את ליבי ואמרתי לעצמי, יום אחד גם אני אהיה כמוה אני רוצה לתת, לשמח להשפיע״.

על מנת להפוך להיות "פינקי הליצן" או גם 'פנחס', שזה למעשה שמו הנוסף, הוא עבר הכשרה במכללת ״שמחת הלב״, הכשרה של ליצנות ונגיעות מסוימות ברפואה. "ליצן רפואי, זה לא רק בתי חולים. זה להיות בכל מקום, בו נפשך מוצאת מקום לרומם את האנשים סביבך. אנשים לא יודעים שגם בהוסטלים למעוטי יכולת גם שם מגיעים ליצנים רפואיים”.

WhatsApp Image 2019 02 18 at 12.40.38

מה אתה עושה בדיוק בתור ליצן רפואי?

״לילדים אני מכין בלוני צורות, מביא מתנות, עצם התחפושת מצחיקה ומעלה חיוך. למבוגרים, מדבר אליהם בגובה העניים, שואל ״איך האוכל״ ? תובנות, דברי תורה, בלונים ומתנות – לא עובד אצל מבוגרים״.

כיאה לבן של מוהל, שגדל בבית ערכי, בן מנחם, מקפיד לשבץ פסוקים מהתורה, תובנות של אדם דתי ובעל מסורת, והוא מעביר זאת לקהל היעד שאיתו הוא בא במגע.

אני יודעת שבתי חולים לא מממנים ליצנים. אז מאיפה הפרנסה?

״לא מממנים? אפילו חניה לא משלמים לי” (צוחק).

אז בכל זאת ? למה?

״אני מאמין, בכל ליבי, שהנתינה היא ערך עליון. אני מלא סיפוק. הנתינה גורמת לזולת לתת בחזרה, נתינה משמעותית זו נתינה שגורמת לשינוי״.

ספר על מקרה שבתי חולים סירבו לקבל אותך?

״בבית חולים, לא אציין את שמו, הרופא אמר לי במפורש: לא צריכים ליצן. מה כבר אתה עושה ?״

נעלבת?

״לא. לקחתי את זה בחשבון. אני רוצה להבהיר, כאן מעל גבי העיתון, הרופאים לא מאמינים בליצן רפואי, רובם לפחות. האחיות, הן אלו שמגיעה להן כל ההוקרה וכל התודה. הן מובילות, חייב שיתוף פעולה של הליצן הרפואי יחד עם האחות״.

תן דוגמא

״אם האחות צריכה לתת זריקה לילד, אני מה שנקרא ״מחמם מנועים״. מצחיק, מביא מתנות מסיח את הדעת, וכך שנינו מרוויחים. האחות מזריקה, ואני מצחיק״.

WhatsApp Image 2019 02 18 at 12.40.15

קרה לך שילד לא רצה לראות אותך? לפגוש אותך? דחו אותך?

״ברור. קורים מקרים כאלה, בהחלט. הם חולים, למי יש מצב רוח לצחוק בכלל, או לראות ליצן בתחפושת, כשכל הגוף כאבים ? אבל היה מקרה, שילד אמר לי ״צא החוצה״, ״אני מבקש שתצא״.

מה עשית?

״עשיתי תנועה של ״בוכה״. נעצרתי ואז הילד שאל: מה, אתה בוכה ?, אתה לא כועס ? וככה, לאט לאט ניגשים. עניין של גישה״.

אתה בעצם משלב הומור ותרופה?

״כן. זה לא פחות חשוב מאקמול. להביא את החולה למצב שונה ממה שהרופא עושה. אני מאפשר לו, להכיל את הרפואה הקונבנציונלית כמו שצריך. שילוב של הומור, משחק, ותרופות".

תגיד, קרו מקרים שהקשר בין החולה ובינך נמשך?

״בודאי, המון. לא שיש לי תמיד זמן, אבל אני משתדל. אני נוגע להם בנפש. הם יוצרים קשר כשהם למשל חוגגים מסיבת הודיה, שהחולה הבריא. אז אני מוזמן״.

ואתה הולך?

״משתדל מאוד מאוד. כשאני הולך, אני תמיד אומר דברי תורה היתוליים. וזו הרגשה מאוד מספקת".

יש לך יתרון שאתה אדם דתי?

״כן. כי אנשים תמיד נאחזים, מתפללים, ואני שם לחזק, לומר את הפסוק המתאים, התובנות הנכונות״.

מה שנקרא "ביקור חולים במדים" ?

״כן. לגמרי, ביקור חולים. תשמעי סיפור עצוב. באוגוסט 2017, היה פיגוע ביבנה, בשופרסל, סגן מנהל השופרסל נפגע ממחבל. כולם שמעו בוודאי על המקרה. זה חבר שלי – ניב נחמיה מקרית עקרון. הגעתי אליו. הבת שלו כל כך התעודדה מזה שבאתי כמובן בתחפושת ליצן".

אין ספק שזו שליחות, אבל מה עם פרנסה?

״אני מעביר סדנאות והרצאות ברשות הארצית למלחמה בסמים ובהתמכרויות. אני ״יועץ ארגוני בעמותת ״משיב הרוח״, מרכזי חינוכי של בני נוער בסיכון״.

באשדוד?

״כן, הכל באשדוד. למרות כל הסיפור המכוער והמצער שהיה לי ב-2015, אני כאן. לא עוזב את העיר, את הילדים היקרים שלי. את המשפחה המדהימה והתומכת שלי. וזה המקום לבקש סליחה על הצער שגרמתי לכולם. יצאתי לדרך חדשה, ומבקש ברכת הצלחה״.

מהי ליצנות רפואית?

ליצנות רפואית הוא תחום ברפואה האלטרנטיבית בבתי חולים ובמרכזים רפואיים שנעשה ע״י ליצנים מיוחדים הנקראים ״ליצנים רפואיים״, ובו נעשה שימוש בכוחו המרפא של ההומור לצורך שיפור באיכות חייהם, בתפקודם, במחשבתם , בהרגשתם ובמצבם של החולים.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן