הקרב על השבת ברחבי אשדוד: החילונים נתנו 'נוק אאוט' לחרדים

בפיקוח ובחסות העירייה מתחם ה'ביג' פתוח בשבת ובקרוב סינמה סיטי יפתח בשבתות, פעילות מיסיונרית במתנ"ס עירוני וקיוסק בפארק אשדוד ים פתוח בשבתות  וכפי שזה נראה כעת הקואליציה הגאונית הרחבה שהקים ראש העירייה ד"ר יחיאל לסרי הובילה לכך שסוף סוף הוא לא מאוים ע

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

בינואר 2018 החלה בעיר אשדוד, מה שמכונה "המאבק על השבת". המחאה בקרב תושבים חילוניים החלה לאחר שראש העירייה ד"ר לסרי, בלחץ גורמים חרדיים, שלח פקחים שקנסו עסקים הפתוחים בשבת במתחם ה'ביג' ו'הסטאר סנטר'. לאחר מאבק עיקש שהגיע לתקשורת הארצית, החליט ד"ר לסרי להפסיק לשלוח פקחים, לפחות עד הבחירות. זה עורר תרעומת קשה בקרב ציבור החרדים וכן בקרב הפוליטיקאים ורבנים.

הזעם כלפי ד"ר לסרי היה גדול. הנהגת סיעת 'אגודת ישראל והשבת', על רקע חילולי השבת, נמנעה עד יום לפני הבחירות, להכריז על תמיכתה במועמדותו של ד"ר לסרי, בשל חוסר שביעות רצונם ממה שהם הגדירו התקפלותו באכיפת חוק העזר העירוני של סגירת עסקים בשבת. בעיתונות הארצית החרדית החלו לכתוב נגד פתיחת העסקים בשבת. הדבר גרם לביקורת כלפי מי שעמד בראש סיעת אגודה בעיר הרב מרדכי ליברמן, וכתבו כי הוא דבק בכיסא ואינו מתפטר מתפקידו. הביקורות עשו את שלהו וליברמן איבד את מקומו ושילם את מחיר הביקורת על כך שלא מנע את חילול השבת ופתיחת העסקים.

הציבור החרדי בסופו של דבר הכתיר את ד"ר לסרי לכהונה שנייה. ד"ר לסרי זכה בראשות העיר ב-41% בלבד. אחוז אחד בלבד הפריד בין נצחונו של לסרי לבין ירידתו אל מתחת רף 40 האחוזים, שהיו גוררים אותו לסיבוב שני בו קרוב לוודאי שהיה מפסיד. כלומר, בקרב החרדים הייתה ההבנה שד"ר לסרי הבין את "המסר" ועתה בקדנציה החדשה ידאג לשמור על השבת. את הרב ליברמן החליף הרב יחיאל וינגרטן שהוזעק לעמוד בראש הסיעה מבני ברק, ונחשב כשליח נאמן של האדמו"ר מגור.

754754785484

רבים היו משוכנעים כי לאחר הבחירות הוא לא יהסס לפרוש מהקואליציה על רקע חילול השבת. במצע הסיעה לפני הבחירות נאמר במפורש "יהדות התורה והשבת" תציב בראש ובראשונה, לפני כל דרישה אחרת, את נושא השבת. השבת היא מעל הכל" אבל מתברר שבמשמרת שלו נרמסת השבת יותר ויותר והשתיקה מצדו ומצד הזרם החרדי הספרדי היא יותר רועמת מתמיד.

חלפו שלושה חודשים מהבחירות, ובקרב הציבור החרדי בעיר יש את התחושה שהמצב בנושאי הסטטוס קוו רושם פיחות זוחל מתמיד ונציגיהם בעירייה ממלאים פיהם מים ומאפשרים לדבר לקרות. תחושה שלפי העובדות בשטח לא משוללת מציאות. דומה כי מאז הרכיב ד"ר יחיאל לסרי קואליציה רחבה, שמורכבת מחרדים וחילוניים הדברים באשדוד משתנים. אם פעם החרדים רק איימו בפירוק הקואליציה על כל חילול שבת ולסרי נכנע, הרי שמאז הבחירות שורה של מהלכים שמרגיזים את החרדים לא גוררת איומים ולא מעשים מצידם לפירוק הקואליציה או כל תגובה אחרת. הם פשוט שותקים. גורמים בעולם החרדי זועמים על כך שמנהיגיהם שותקים, נדבקים לכסאות, למשרות ולגו'בים. אחרת לא ניתן להסביר את שתיקתם.

זה החל מעץ האשוח שהוצב ב'ביג', עבור דרך המיזם התחבורתי בשבת שהולך וקורם עוד וגידים, עבור דרך הפעילות המסיונרית באחד המתנסים העירוניים באשדוד וגם פתיחת הקיוסק בשבת בפארק אשדוד ים. בעוד הקואליציה הקודמת הייתה כאמור מצומצמת יותר והשותפים החרדים החזיקו בכל עמדות המפתח האפשריות אזי הפעם הלך ראש העירייה על קואליציה רחבה הכוללת גם סיעות חילוניות וחברי מועצה שעמדו בראש המאבק על השבת. מתוך 29 חברי מועצה 25 בקואליציה. ביניהם 10 חברי מועצה חרדיות: 6 חברי מועצה של סיעת ש"ס ועוד 4 חברי מועצה של סיעת אגודת ישראל והשבת.

מההסכמים הקואליציוניים עולה כי הפעם התיקים בעלי ההשפעה על העסקים מחללי השבת, תיק רישוי העסקים ותיק הפיקוח העירוני, לא ניתנו למפלגות החרדיות, למרות שעל פי גורמים באגודת ישראל טרחו לפזר, תיקים אלו נכללו בסל הדרישות שלהם. בפועל, תיק הפיקוח העירוני נשאר אצל ראש העיר ותיק רישוי העסקים, החשוב יותר מבחינת ההשפעה על שמירת השבת, הוענק לכצנלסון. האם הפיחות בכוחם של החרדים במועצה הוא שגורם להם להשלים עם חילול השבת? בקדנציה הקודמת לו פרשו הקואליציה הייתה מתפרקת.

כיום גם אם יפרשו החרדים תישאר קואליציה בת 15 חברים, ולא בטוח שהאופוזיציה תשתף פעולה איתם בחוקים שנועדו לשמור על השבת. או שמא כמו שיש האומרים המניע לשתיקתם ואי התפטרותם הוא שכנראה שכורסאות העור החמימות, הלשכות, השכר, הכבוד עושה את שלו.

פתיחת עסקים בשבת אפס קנסות

בדצמבר 2018 מיפו אנשי "אשדוד חופשית" ו"הפורום החילוני את העסקים והמקומות הציבוריים באשדוד הפתוחים בשבת. לפי ממצאי הבדיקה האזורים הבולטים בפתיחת העסקים הם: ׳ביג׳׳ (85), סיטי+מע"ר (30), ׳סטאר סנטר׳ (28), החופים-קשתות,׳לידו׳ (28 ביחד) ואזור התעשייה (20). בסך הכל פתוחים בשבת 229 עסקים ועוד 5 מקומות ציבור: מתנ"ס דיונה, מרכז הטניס ברובע יא', מוזיאון אשדוד, בית לברון ופארק אתגרים. נכון לדצמבר 2018. היית מצפה שחברי המועצה החרדים יעלו על בריקדות ויאיימו בפרישה ובמאבק הציבור החרדי לסגירת אותם מקומות. אבל לא רק שהם מתכנסים בשתיקתם ובמקרה הטוב כותבים פוסט בפייסבוק או שולחים מכתב מחאה, אבל בתכלס לא פועלים. לא רק זה שבתקופה האחרונה נדם שופר המחאה על צביון ושמירת השבת או שמירת היהדות בקרב מי שנשלחו למועצה על מנת לייצג הן את האינטרסים של הציבור החרדי ובעיקר והן את שמירת השבת וכבוד היהדות.

עץ אשוח לצד חנוכייה

זה החל בכך שבמתחם ה'ביג' החליטו להציב עץ אשוח לצד חנוכייה. האשוח שהוצב שם, לאחר שסגן ראש העיר עו"ד אלי נכט פנה בנושא. הנהלת 'ביג' החליטה להציב עץ אשוח למען ציבור הקונים במתחם מקרב חבר העמים הנוהגים לחגוג את חג 'נובי גוד' שהוא לא חג דתי, שנחגג לרגל השנה החדשה. השנה יצא חג החנוכה סמוך ל'נובי גוד', ולכן עץ האשוח, שאגב הפך לאטרקציה גדולה, לצד חנוכייה. הדבר גרם ללא מעט אנשים מקרב הציבור הדתי חרדי כעס. סגן ראש העירייה ויו"ר ש"ס אבי אמסלם כתב פוסט נגד ופנה להנהלת ה'ביג' שתוריד את עץ האשוח. בראיונות אתו אמר שהוא נגד שעץ האשוח יוצב לצד החנוכייה. בתגובה לעיתון "השבוע באשדוד" אמר בין היתר "חמש שנים מתחם ה'ביג' התנהל ללא סמלים המעוררים הסתה ופלגנות. זה כבר לא נושא בין חרדים חילונים, בין שבת לחול. זהו משהו שנועד לפגוע בכל מי שמגדיר את עצמו יהודי. מסורתי – חילוני – דתי – חרדי, יהודי. אני קורא להנהלת הביג בקריאה נרגשת, תכבדו את ציבור הקונים ובעיקר את בעלי העסקים שבמתחם – תפקידכם לייצר מסחר ולא להציב סמלים הפוגעים ברגשותיהם של תושבי העיר המסורתיים. החנוכייה שהוצבה הבוקר במפתיע, רחוקה מלהכשיר את המכשול. הסירו את החרפה – ויפה שעה אחת קודם" אבל עץ האשוח לא הוסר והשמיים לא נפלו.

פעילות מיסיונרית במתנ"ס עירוני

לפני מספר שבועות חשף ארגון "אור לאחים", הפועל בין היתר נגד מסיונריות כי הקהילה המסיונרית "בית הלל" הפועלת באזור התעשייה באשדוד ערכה אירוע חגיגי לניצולי שואה יוצאי חבר העמים במתנ"ס דיונה. לטענת "אור לאחים" במכתב שנשלח לראש עיריית אשדוד נטען כי "האירוע נערך ב'מרכז דיונה' ששייך לחברה העירונית לתרבות הפנאי באשדוד, שהיא הזרוע הביצועית של עיריית אשדוד. באירוע נחשפו הקשישים למידע וחומרים משיחיים, שעלולים להוביל אותם להצטרפות לקהילה ואף להמרת דת. ממלא מקום ראש העיר ויו"ר סיעת ש"ס באשדוד אמסלם, שמכהן כממונה על רשת המתנ"סים בחברה העירונית, אמר בתגובה: "כממונה על המתנ"סים באשדוד, הזדעזעתי לשמוע במידה ויש שיתוף פעולה של גוף עירוני עם הקהילה המסיונרית ועל השימוש המסיונרי במתנ"ס של העירייה. בכוונתי להורות לחברה העירונית ולמנהלי המתנ"סים לאסור באופן גורף, כל שימוש מסיונרי או משיחית במבנים ששייכים לעיריית אשדוד".

הקמת הסינמה סיטי שיפעל בשבת

ולנוכח שתיקת החרדים, אושרה השבוע בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דרום תוכנית הקמת מתחם קולנוע ענק. הוועדה המחוזית בראשות דוד לפלר אשרה את הקמת בתי קולנוע וכן הקמת מסוף תחבורה ציבורית חדש שישרת בסמוך לתחנת הרכבת בעיר. העירייה שבעבר התנגדה לתוכנית לא התנגדה. לפני הישיבה בה אושרה התוכנית נכתבו על האישור הצפוי באתרים חרדיים תוך הדגשת חילול השבת ההמוני, שקיים ממילא בביג בו פתוחים עסקים לשבת באתר "חדרי חדרים" נכתב כי לפני האישור יו"ר סיעת ש"ס אבי אמסלם מסר בתגובתו לאתרים המקומיים: "קיבלתי על עצמי לא להתערב בנושאים תכנוניים".

ואם חשבתם שהקולנוע יפעל רק בימי חו"ל אז אתר בחדרי חדרים מצטט התייחסות בהנהלת ביג בנושא וכותב כי "במענה לשאלה ששוגרה מטעם נציג פורום השבת הציבורית, מסר מנכ"ל ביג אשדוד בועז דריקס, כי מתחם הסינמה סיטי – שלפי הערכת פעילי שבת באשדוד – יסחוף אלפים מתושבי העיר ומכל יישובי הסביבה, יפעל 7 ימים בשבוע, כולל שבת קודש."

אוטובוסים בשבת ברחבי אשדוד

החל מחודש אפריל תהיה תחבורה ציבורית בשבת, כך מדווחים מארגני מיזם " שבוס" להפעלת תחבורה ציבורית בשבת מגיע גם לאשדוד. מדובר במיזם של האגודה לתחבורה שיתופית, אגודה עצמאית ומאושרת על ידי משרד הכלכלה, שאינה זקוקה אישור נוסף כדי לפעול, לא של סגן ראש עיר או כל גורם אחר. "צר לנו, שבמקום לברך על היוזמה, שמשרתת אלפי אזרחים שאין ברשותם רכב פרטי, שכל רצונם ליהנות מהשבת והחופש המגיע להם. שבוס אשדוד קיים אירוע בו מסר כי שבוס אשדוד ייסע בעיר בשבת החל מחודש אפריל" ציינו מארגני "שבוס".

85685786585

הם ציינו כי הקו יחל לפעול בחודש אפריל הקרוב, לשמחתם של המשתתפים אשר הריעו במחיאות כפיים בכנס ההכרזה הגיעו חברי מועצה אשר הגיעו לקחת חלק באירוע: חנוך דרך ארליך, אורית אלמוזנינו רייז, יניב קקון, מאיר אברגל, דר אלי לחמני, לינה קרצמן, עו"ד אלי נכט ואלכסנדר אוברפלד. בלטה בהיעדרה סגנית ראש העיר שרון מרק מסיעת הלביאות. אמסלם בתגובה מסר כי " עצוב מאוד שיש חברי מועצה שמנסים לקעקע את התרבות והמורשת של העיר מיום היווסדה. בטוחני שאין צורך בתחבורה כזו בשבתות. הכל גימיקים ופרובוקציות של חברי מועצה חדשים ומתחרים בניהם מי הורס את תרבות מהר יותר. אם זה יצטרך אישורים נתנגד בצורה נמרצת. נפעל בכל הכלים הדרושים לשמר המצב הקיים”.

פתיחת קיוסק בפארק אשדוד ים בשבת

הרבה קיתונות של אש וביקורת הופנו כלפי הפעלת בית הקפה מרשת "קפה- גן סיפור" בפארק אשדוד ים שיהיה סגור בשבתות וחגים, כפי שנחשף לראשונה באתר "אשדוד 10". אולם בשבועיים האחרונים פועל בפארק מזנון הפתוח בשבת ומשרת את האנשים. זאת לאחר שהעירייה אשרה להפעיל את הקיוסק בפארק אשדוד-ים בשבת, תחת סמכות החברה העירונית לתיירות.

642624523432

הדבר עורר זעם רב בקרב הציבור החרדי שחש שמדובר בהפרה גסה של הסטטוס קוו . לאחר השבת הראשונה בה היה הקיוסק פתוח הרב יצחק גולדקנופף, מזכיר וועדת הרבנים למניעת חילול השבת, אמר בשידור ברדיו קול ברמה: ״פניתי לרבנים באשדוד על הפריצה בנושא הסטטוס קוו בעיר, והם אמרו לי שראש העירייה, ד״ר יחיאל לסרי, התחייב שזה לא יקרה השבת שוב. נמתין לראות מה יהיה השבת הזו״.

כן אמר כי הוא מעניק ללסרי 100 ימי חסד. באתר חדרי חדרים ציטטו תגובה של סגן ראש העירייה ויו"ר ש"ס אבי אמסלם שאמר "לפי מה שהבנתי הקיוסק הזה היה פתוח מזמן".

אולם למרות זאת גם בשבת האחרונה היה הקיוסק פתוח. הדבר מעורר זעם רב בקרב הרחוב החרדי שמרגיש, נבגד על ידי ד"ר יחיאל לסרי והסיעות החרדיות.

אז זהו פחות מ100 ימים לכינון המועצה החדשה בה מכהנים 10 חרדים, חילולי השבת מעולם לא היו כה בוטים וכה נרחבים והיד עוד נטויה.ראשי הסיעות של ש"ס מגמגמים תגובות וברחוב החרדי יש זעם גדול על אמסלם ראש סיעת ש"ס ועל וינגרטן ראש סיעת אגודה. הסטטוס קוו הופר ונציגי החרדים בולעים את הצפרדעים.

 

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן