דו"ח העוני של הביטוח הלאומי: שליש מהילדים באשדוד עניים ורבע מהמשפחות עניות

שנת 2019 החדשה שנכנס השבוע לתוקף מביאה עימה בשורה מזעזעת לתושבי העיר אשדוד. כל ילד שלישי בעיר הוא עני וסך המשפחות העניות שאין להם מה לאכול, עלה עוד. דו"ח העוני של המוסד לביטוח לאומי שפורסם השבוע גם קובע כי בניגוד למגמה הארצית, בה נרשמה ירידה במספר העניים,

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

את תחילת שנת 2019 קברניטי העיר והתושבים ירצו לשכוח מהר, בעיקר את דו"ח העוני שמפרסם המוסד לביטוח לאומי שקובע כי על כל 3 ילדים בעיר יש ילד אחד עני, נתון מזעזע ביותר. הנתונים שמפרסם הביטוח הלאומי קובעים עוד כי יש עלייה בתוחלת העוני באשדוד, ובעיקר בקרב ילדים.

הנתון המזעזע הזה שעל כל שלושה ילדים – ילד אחד עני באשדוד לא עומד ביחס ישיר לנתונים הארציים. כלומר, לעומת נתונים ברמה הארצית, בהם חלה ירידה בשיעור העוני בקרב ילדים באשדוד העוני עולה והילדים בעיר הופכים להיות עוד ועוד עניים. במילים אחרות, שליש מילדי אשדוד מוגדרים עניים. כך למשל, בשנת 2017 עמד שיעור העוני בקרב ילדים ברמה הארצית על 29.6% לעומת 31% בשנה שקדמה לה 2016. באשדוד, מספר הילדים העניים שעמד בשנת 2016 על 28.4% עלה בשנת 2017 ל- 33.2% . כלומר שליש מילדי אשדוד רעבים.

בהגדרת העוני והנתונים נכללו גם משפחות וגם בנתון הזה אשדוד מובילה בעוני. שיעור העוני בקרב משפחות באשדוד מטרידות ומדאיגות. כמות המשפחות שירדו מתחת לקו העוני באשדוד עלתה מ- 16.1% ל- 25%. נתונים מדאיגים אלה חושפים מציאות קשה בה לא מעט מתושבי אשדוד מתלבטים בין גבינה לאכול לתרופות לבריאות. אותן משפחות אינם יכולים להפעיל תנור חימום בימות החורף הקרים. כשליש מילדי העיר לא נהנים מביטחון תזונתי, לא פעם הולכים לישון על בטן ריקה ולא תמיד מגיעים ללימודים עם כריך.

97694080

ברמה הארצית כך עולה מהדו"ח, בשנת 2017 ירד במעט שיעור העוני בקרב משפחות בהשוואה ל-2016 מ-18.5% ל-18.4%. עם זאת, מדד חומרת העוני (FGT), המעניק משקל גבוה יותר לעניים יותר, עלה בשנת 2017 עלייה חדה של 10%. גם המדד לעומק העוני עלה ב-4.4%. עוד עולה כי ב-2017 חיו בעוני 466,400 משפחות, שבהן 1,780,500 נפשות ומתוכן 814,800 ילדים.בשורה התחתונה מספר העניים בישראל פחת אך העניים נעשו יותר עניים. עם זאת, ישראל מוסיפה לעמוד בראש סולם העוני של המדינות החברות ב-OECD. זאת "בזכות" השיפורים המקבילים בתחום זה במדינות המצויות בקרבתה כמו מקסיקו, ארצות הברית ועוד. בתחום האי-שוויון מצבה של ישראל בהשוואה בינלאומית טוב יותר ואף השתפר במידה ניכרת בשנים האחרונות. ישראל קרובה יותר השנה למדד ג'יני של ההכנסה הפנויה הממוצעת של מדינות ה-OECD.. עוד עולה מהנתונים הארציים כי לראשונה מאז 2013 ירד שיעור העוני של האוכלוסייה העובדת (עצמאית ושכירה) וכן ירד חלקן של המשפחות העובדות בכלל האוכלוסייה הענייה ב-2017.

העוני בדרום ירד, באשדוד זה עלה

מהנתונים של המחוזות עולה כי במחוז הדרום ירדה תחולת העוני של נפשות בין 2016 ל-2017 בכ-2 נקודות אחוז (מ-25% ל-23%). ותחולת העוני של ילדים ירדה מ-36% ל- 30% למרבה הצער באשדוד העיר הגדולה במחוז דרום כאמור חלה עלייה במספר העניים. על פי הדו"ח מדיניות הרווחה במדינה הצטמצמה מאוד בשנים האחרונות, משפחות מעוטות יכולת מקבלים סיוע בעיקר מעמותות פרטיות, המחלקים סלי מזון וסיוע נוסף. ומה עם העירייה? זה לא שקופת העירייה ריקה, אבל אותם אנשים,קשישים וילדים שקופים לא בראש סולם העדיפויות כשמחלקים את עוגת התקציב בעירייה. כסף להעביר לקבוצות כדורגל יש. כבר בישיבה הראשונה של המועצה החדשה, התקבלה החלטה על תמיכה בקבוצת הכדורגל מ.ס. אשדוד, שמגיעים למשחקיה עשרות בודדות. כסף לפסטיבלים לא חסר, תקציב להבאת אומנים יקרים ולא רק ביום העצמאות יש. אבל לא לעזרה לנזקקי העיר, בעיקר לשליש מילדי העיר המוגדרים כעניים. עבורם אין מספיק. מדוע שלא יחלקו כריכים בקרב תלמידי העיר או יחזירו את מפעל ההזנה שהה נהוג בעבר בה זכו התלמידים לארוחה חמה? מדוע שעיריית אשדוד לא תצא בתוכניות סיוע ועזרה לתושביה העניים?.

מהו קו העוני?

קו העוני בישראל צמוד לרמת החיים ועולה יחד עימה (בניגוד למשל לרוב קצבאות הביטוח הלאומי). הכנסה הכספית ברוטו למשפחה בישראל הגיעה ב-2017 ל-20,027 שקלים לחודש (גידול של 4.4% לעומת 2016). ההכנסה נטו לנפש עלתה ב-2017 ב-4.6% והיא עומדת, נכון ל-2017 על 5,477 שקלים נטו לחודש (לעומת 5,223 שקלים ב-2016). בעקבות כך, עלה גם קו העוני. כעני מוגדר כל מי שהכנסתו נמוכה ב-50% לפחות מההכנסה החציונית לנפש, ולכן נכון ל-2017 תוגדר כענייה כל משפחה שהכנסתה לנפש נמוכה מ-2,739 שקלים לחודש. מדובר בעלייה של כ-87 שקלים לעומת 2016 – אז עמד קו העוני על 2,612 שקלים לנפש.

שר העבודה והרווחה, חיים כץ התייחס בתקשורת לדו"ח ואמר כי "יש יותר מדי ילדים עניים במדינת ישראל. רמת החיים במדינת ישראל עלתה ואלה שנשארו מתחת לקו העוני, עומק העוני שלהם גדל. מדינת ישראל לא מתקצבת את העניים ואנחנו רואים את זה בדו"ח. מספר רב של משפחות עובדות עלו מעבר לקו העוני. התחלנו את רפורמת הנכים ונראה שם המשך שיפור ורפורמה בסיעוד. כשההבשלה תהיה מלאה אנחנו נראה שם שיפור גדול. איפה אנחנו לא רואים שיפור? באזרחים הוותיקים. מספר האזרחים הוותיקים העניים במדינת ישראל גדל. למרות השיפור בדו"ח העוני, אני לא מרוצה. הגדרנו את המטרה ועדיין לא הצלחנו להגיע אליה".

מנכ"ל המוסד לביטוח לאומי, מאיר שפיגלר אמר כי "אכן יש מגמה חיובית בכל הנוגע לעוני במדינת ישראל. יש שיפור אבסולוטי לגבי הילדים העניים. למרות שמספר הילדים גדל, מספר הילדים העניים קטן. בנושא הנכים, הצמידו את הקצבאות לשכר הממוצע במשק. זה דבר מאוד משמעותי. אנחנו רוצים לעשות את זה גם ביתר הנושאים".

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן