בושה, ותעודת עניות: חד הורית ובנה הנכה נותרו ללא קצבה וללא כסף לאוכל ותרופות

לפני החגים נשללה קצבת הנכות של בן ה-18 הסובל בין היתר מבעיות נפשיות ובגלל שנבצר ממנו להגיע לוועדה רפואית נסגר תיקו. גם לאמו, אם חד הורית בת 49 המתקיימת מהבטחת הכנסה ומצויה בהליך תביעה לקצבת נכות נשללה הקצבה. היא התחננה לביטוח לאומי לקבל הקצבה וקיבלה כ- 3,

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

בשעה שעם ישראל ובתוכי תושבי אשדוד שמחו וחגגו את החגים, ישבה תושבת אשדוד בדירתה ובכתה מדאגה וחשש בשל מצוקה כלכלית שנוצרה עקב ביטול 2 קצבאות ביטוח לאומי, אחד של בנה הנכה שהגיע לגיל 18 והשנייה קצבת הבטחת הכנסה ממנה היא מתקיימת בדוחק לאחר שאינה מסוגלת במצבה הרפואי להתייצב בלשכת העבודה כנדרש " בבת אחד ביטלו את הקצבאות והותירו אותנו ללא פרוטה" היא מספרת בבכי.

מדובר באם חד הורית בת 49 ל- 5 ילדים . 3 מהם בוגרים, הבן הנכה בן ה- 18.5 ועוד ילד קטין המתגוררים איתה בדירת עמיגור. הדירה נמצאת במצב מזעזע, העזובה זועקת מכל פינה.. לפני כ- 9 שנים היא עברה תאונת דרכים קשה ביחד עם בנה הנכה שהיה אז כבן 9 בלבד ומאז מצבם הבריאות רק הולך ומחריף. הבן, הסובל בין היתר ממספר בעיות בריאות כולל בעיה נפשית, קיבל לאורך השנים קצבת נכות שקיימה אותו. אך בהגיעו לגיל 18 הוא קיבל הודעה על ביטול הקצבה והפנייה לוועדה מטעם הביטוח הלאומי שתבחן מחדש את זכאותו לקצבת נכות ועד שהוועדה תחליט הוא נותר ללא קצבה . האם אשר בעצמה מצויה בהליכי תביעה לקצבת נכות התקיימה לה ולילד הקטן קצבת הבטחת הכנסה. הם התקיימו בדוחק מהקצבה לאור ההוצאות הרבות על בריאות לתדהמתה היא קיבלה ביולי הודעה כי הסתיים הפטור שלה מהצורך להתייצב מידי שבוע בלשכת העבודה כתנאי לקבלת קצבה ועליה מאוגוסט להגיע ללשכה. בשל מצבה היא לא התייצבה ולכן נשללה ממנה הקצבה. בבת אחת נשללו שתי הקצבאות שבזכותם שרדו אבל ההוצאות על אוכל, תרופות, חשמל נותרו והחובות הלכו וטפחו.

"פתאום הודיעו לי שלא מגיע קצבה לבן שלי"

בשל חוב של 1,720 לחברת החשמל, היא מספרת שביום 3.9.18 נותקה מהחשמל. "למזלי אדם טוב ששמע על מצוקתי שילם בויזה שלו מחצית מהחוב והיא חוברה מחדש, אבל חוששת שבשל החוב שנותר היא תנותק שוב " אין סיכוי בלי הכסף מביטוח לאומי לשלם על החשמל ואני מפחדת שנשאר בחושך" ממש לפני ראש השנה היא קיבלה הודעה מביטוח לאומי כי מאחר והבן לא התייצב בוועדה הרפואית נשללה הזכאות לקצבה " הבן שלי היה בשתי וועדות ובשלישית לא יכל להגיע היה חולה. אני הודעתי יומיים לפני שהוא לא יוכל להגיע ופתאום הודיעו שהתיק שלו לנכות נסגר. ממני דורשים להתייצב בלשכת העבודה ולהסכים לקבל כל עבודה. אני לא מסוגלת במצבי לעבוד ואפילו לא להגיע בלשכה. ממתינה לוועדה שלי לנכות ובינתיים שללו ממני את הקצבה"

לדבריה בשל המצב הקשה שהותיר אותם חסרי כל, היא הגיעה, לפני ראש השנה לסניף ביטוח לאומי והתחננה לסיוע " בכיתי וצעקתי כי באמת נשארתי בלי כלום". היא התקשרה לעו"ד ארנון ברק המייצג אותה בתביעתה בתיק תביעתה על תאונת הדרכים. יש לציין כי עו"ד ברק לא קיבל ולא מקבל שום תמורה כספית עד לסיום התביעה ופועל למענה מעבר למתחייב ממנו, כשהגיע לסייע לה לקבל עזרה טוענת האישה כי בביטוח לאומי הרימו גבה בתימהון וציינו לכאורה כי אם יש לה כסף לעו"ד אז היא לא נזקקת " הסברנו להם שאני לא שילמתי אפילו אגורה לעו"ד וניסו להגיד לי שעדיף בלי עו"ד. בסוף קיבלתי כ- 3,000 שקלים בחשבון". הכסף שימש לקניות לחג ולתרופות אבל לטענתה נדהמה כאשר נדרשה בסיום החג להחזיר את כסף בחזרה. "מאיפה אני יכולה להחזיר אם מעכבים לנו את הקצבאות? ממה אנחנו, בן נכה בן קטן ואני נתקיים מהאוויר?"

מה אמרו לך מעמיגור?

"אמרו לי שהבן הנכה שלי עבר גיל 18 ולכן לא יכול להתגורר אצלי. הילד עם בעיות קשות ונמצא במשך היום במעון מיוחד וחוזר כל יום הביתה שאגרש אותו לרחוב?"

כשהיא מספרת את סיפורה הקשה היא נאבקת בדמעות החונקות את הגרון ומספרת שאת סוכות עברה רק בזכות אנשים שעזרו לה לקנות אוכל ותרופות.

לרשויות גרסה שונה, לטענת ביטוח לאומי היא לא נדרשה להחזיר לאלתר את הסכןם שקיבלה שזה היה קצבת הבטחת ההכנסה וכי לפי החוק עליה להתייצב בלשכת העבודה ולבגיש בקשה מיוחדת שתפטור אותה מחובת ההתייצבות וכי הבן היה רק בשתי וועדות מתוך 5 וכי בלי התייצבות לא יוכלו לדון בתביעתו. בחברת חשמל טענו כי לא ניתקו את החשמל וכי אינם נוהגים לנתק חשמל לפני החגים. בעמיגור, הגיעו לביתה לאחר הגשת בקשת התגובה והסבירו לה שהילד לא יוצא מהבית אבל עליו להגיש מסמכים על מצבו, וכי הבית שופץ בעבר אבל ישופץ שוב.

בינתיים, היא התקשרה בבהלה לעו"ד ואמרה ש"ניתקו אותה שוב מהכל מחשמל ומהוט " אני מיואשת על סף שבירה נותרו בלי כלום" רק החודש צמנו את צום הכיפורים מדובר במשפחה שהחיים הקשו עליה ועד שכל הבירוקרטיה יסודר זקוקה לעזרתכם.

עמיגור: "לצערנו המשפחה איננה מתחזקת כראוי את הדירה"

מעמיגור נמסר בתגובה : "לפי נהלי משרד הבינוי והשיכון על מנת לקבל את מקסימום ההנחה בשכ"ד, נתבקשה הדיירת להמציא אשורי הכנסה חדשים. היות ובנה של גב' דיין הגיע לגיל 18 יש צורך גם באישור הכנסה שלו.

נושא פינויו מהדירה לא עלה כלל בשיחה עם אף אחד מצוות העובדים בחברתנו. נראה שהייתה אי הבנה והנושא הוסבר לדיירת בשנית.

לעניין מצבה של הדירה, לצערנו המשפחה איננה מתחזקת כראוי את הדירה ואף אנו עדים לנזקים שנגרמו לדירה. אציין כי בשנת 2014 בוצע שיפוץ בדירה בעלות של כ- 42,000 ₪. לאחרונה הוחלט להחליף את ארון מטבח, והיא נתבקשה להמציא מסמכים להשלמת הבקשה, עד היום לא עשתה זאת. היום יום ג' נמסר לנו על ידי הדיירת כי היא מבטיחה להגיע למשרדי החברה ביום חמישי ולהשלים הבקשה. מייד לאחר אישור הבקשה עמיגור תבצע באופן מיידי את העבודה במקום" .

חברת חשמל: "הלקוחה אינה מנותקת"

מחברת חשמל מסרו בתגובה: "הלקוחה אינה מנותקת במהלך חגי תשרי אין ניתוקים בגין חוב" לציין כי התגובה ניתנה לפני חג סוכות".

ביטוח לאומי: "אנחנו נזמן את הילד לוועדה נוספת בהקדם"

מביטול לאומי נמסר בתגובה: "הביטוח הלאומי שילם כמקדמה לגברת, את תשלום הבטחת הכנסת עבור חודש אוגוסט למרות שלא התייצבה בשירות התעסוקה כנדרש, והיא לא נדרשה להחזיר את הכסף לאלתר. יחד עם זאת הובהר לה שעליה להתייצב בלשכת התעסוקה מעתה והלך פעם בשבוע, כדי להמשיך ולקבל הבטחת הכנסה. לעניין התביעה שלה לקצבת נכות, הנושא מטופל והיא תזומן לוועדה רפואית. הבן שלה קיבל קצבת ילד נכה עד לאחרונה, הקצבה הופסקה עם הגיעו לגיל 18, משום שהקצבה משולמת על פי החוק רק עד גיל 18. לאחר הגיל הזה, הזכאות לקצבת נכות משולמת על פי פרמטרים נוספים הכוללים את שיעור הפגיעה או האובדן של כושר ההשתכרות.

כחלק מהתהליך בדיקת הזכאות וגובה קצבת הנכות המשולמת כאמור, למי שנפגע כושר ההשתכרות שלו, הוא זומן לוועדות רפואיות. הוא לא הופיע לשלושת הוועדות האחרונות שנקבעו לו כאשר הועדה האחרונה הייתה ב-30 לאוגוסט, לכן לא סוכם הטיפול בעניינו. אנחנו נזמן אותו לוועדה נוספת בהקדם"

עו״ד ברק: הבן זכאי לגמלה לפי כל דין״

עורך דינה של המשפחה אמר בתגובה כי ״למרבה הצער והפליאה, קיבלנו הודעה על דחיית התביעה עקב אי התייצבות הבן לאותה ועדה פסיכיאטרית, ובכך נפגעה זכותו של הבן לקבל גמלה לה הוא זכאי לפי כל דין.

ארנון ברק חדש

למעלה מכך, אף ההין המוסד לביטוח לאומי, בעזות מצח, לדרוש מהאם להחזיר את אותה גמלה בחזרה – זו ששולמה לה ערב החג״.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן