9 שנות עידן ראש העירייה לסרי: התושב החרדי במרכז ואשדוד, מעצמה חרדית

בחודשיים הקרובים ימלאו 9 שנים לכהונתו של לסרי כראש העיריה שהכריז בכל במערכת הבחירות שלו ‪״התושב הוא במרכז״ והבטיח הרבה הבטחות לזוגות צעירים בנושא תעסוקה, חינוך ודיור, להקים אתרי בילוי, נופש והבטחות גדולות. בפועל, תשע שנים חלפו מאז, לא תיירות אמיתית, למעט

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

מצבו של ראש העירייה, ד"ר יחיאל לסרי שתיכף משלים 9 שנות שלטון בכי רע. מצב החינוך בירידה, זוגות צעירים נוטשים באלפים את אשדוד בשל מחסור בדיור ציבורי במחירים שפויים, פקקים בכבישים בשל עבודות התחבורה, תושבים ממורמרים ברחבי העיר, שחלקם הגדול מגיש עתירות ותביעות, כמו תביעת המיליונים על הפקקים, וכן פנייה לערכאות ולעורכי דין בנוגע לבנייה בתוך השכונות כמו ברוע טו' ובסטאר סנטר, שם מתכננת העירייה לקדם בנייה צפופה מאוד.

WhatsApp Image 2017 07 11 at 12.26.59

חוסר האהדה ללסרי בקרב התושבים הוא למרות השבחים והליקוקים שלהם זוכה לסרי ממספר עיתונים שמזכירים את 'פראבדה' ברוסיה, ובראשם החינמון ״המגזין ״ של ג׳קי בן זקן, שמיום שנוסד הלל שיבח וקילס את צילקר כשהיה ראש העיריה, וכשלסרי נבחר התשבחות והתפארות עברו ללסרי, התושבים מבינים שיש בעיה עם ראש העיר הנוכחי. התושבים גם מבינים שהליקוקים להם זוכה לסרי מהמקומון ״המגזין״ של בן זקן לא נעשים לשם שמים ולא במסגרת חופש הביטוי ובוודאי שלא על מנת להביא לתושבים את התמונה האמיתית. לכתבות החנופה על צילקר כשהיה ראש עירייה וכעת הליקוקים ללסרי כראש העירייה, יש מטרה אחת: לקדם את עסקיו של בן זקן, כגון: הוספת יחידות דיור במע״ר דרום, הוספת קומות בפרויקטים במרינה, מאות יחידות דיור במתחם "סגול" וקבלת תקציבי ענק לקבוצת הנפל מ.ס אשדוד. כמו כן קבלת מודעות פרסום מטעם העירייה ומחברות הבת שלה, בחינמון של בן זקן. מדובר במליוני שקלים של רווח על אותם פרויקטים ששייכים לבן זקן ומאחר והוא תלוי מאוד בעירייה, אז הגיוני מבחינתו לפרגן לראשי הערים, וזה לא משנה פעם זה צילקר ופעם זה לסרי.

מסתבר שלמרות כל דברי החנופה של המקומון של בן זקן במשך שנים רבות, תדמיתו של לסרי היא רעה, ובשנת 2013 נבחר לראשות העירייה פעם נוספת, רק הודות לחרדים שהצביעו עבורו פה אחד ובהמוניהם. הוא נבחר בפעם השנייה גם בגלל הפיצול בין צילקר לבין כצנלסון. אם לא היה הפיצול, על פי מספר הקולות שקיבלו צילקר וכצנלסון שניהם ביחד, היה כמעט זהה למספר הקולות שלסרי קיבל, וזאת למרות התמיכה המאסיבית של החרדים. ההוכחה לכך שרשימתו של לסרי קיבלה 3 מנדטים, כאשר המנדט השלישי לגבי כנפו היה בעודף של 12 קולות בלבד.

אני מניח שלסרי במערכת הבחירות הקרובה יבליט את הישגיו הגדולים, אבל הציבור האשדודי יותר ויותר בלשון המעטה לא רק שלא אוהב את לסרי, אלא בכל מקום אני שומע את אכזבת התושבים, ואפילו ביטויי שנאה קשים מאוד וקללות שהדף לא יוכל לסבול אותן. מעולם לא נתקלתי בכזו שנאה יוקדת נגד ראש עירייה באשדוד והכרתי כמעט את כל ראשי הערים באשדוד.

אני רוצה לציין שלסרי עושה הכל כדי לרכוש לו אהדה בקרב התושבים, אבל אם תושב אשדוד רוצה להגיע אחרי שעות עבודה קשות לביתו, או תושב אשדוד שלקח את בנו לאימון כדורגל ברובע ב׳, ולוקח לו לפעמים כשעה, מה אתה מצפה מתושב כזה שהוא יאהב אותו ?. תושבים לא מקבלים את ההנחה שבסיום העבודות בכבישים, לטענת לסרי, המצב יהיה טוב יותר, ובצדק. ראשית כי לא הייתה שום סיבה להשקיע כחצי מיליארד ״בפנטזיות״ כאלה, משום שפקקים לא היו בעיר הזו, שהרי שמערכת הכבישים תוכננה מראש לאוכלוסייה של שלוש מאות וחמישים אלף תושבים, ובחצי מיליארד שקלים אפשר לבנות דירות לזוגות צעירים במחיר דירה שלא יעלה על חצי מיליון שקלים, ולפתור בעית חוסר הדיור לחד הוריות ולאחרים.

בסכום של חצי מיליארד שהוצאו על פרויקט הכבישים אפשר גם לממן קייטנות חינם למשך כחודש וחצי. בסכום הזה אפשר להשקיע במערכת החינוך הירודה באשדוד ולהעלות את אחוז הזכאים לתעודת בגרות באשדוד שיהיו מעל לממוצע הארצי, ולצערי הטבלה מדברת, שם הרבה כפרים ערבים עברו את אשדוד.

רק השבוע התפרסם ע״י התאחדות הסטודנטים הארצית שרק 17% מבוגרי התיכון לומדים לתואר ראשון ורובם במכללות, ואפילו ערים כמו מטולה 49%, מצפה רמון 39%, פתח תקוה 28%, קרית שמונה 24%, אשקלון 20% משיגות את אשדוד באחוזים ניכרים.

אני מקווה שהנתונים המדאיגים על אשדוד הגיעו לאוזנו של לסרי שנמצא כעת בחופשה באמריקה עם רעייתו הטריה. באחוז אחד של חצי מיליארד שקלים שהושקעו בכבישים, אפשר להקים עוד בריכת שחייה ציבורית בעיר. איפה הבושה? אשדוד עיר בת כרבע מיליון תושבים, רק בריכה אחת פתוחה בשבת, וגם זו לא ראויה. לא מזמן פרסם משרד הבריאות דו״ח חמור על מצבה התברואתי והבטיחותי. ואיפה ילכו התושבים בשבת לחוף הים, ויפלו בזרועותיהם של המדוזות. וגם בימי חול פועלת עוד בריכת שחייה, נפרדת נשים וגברים בימים מסוימים עבור החרדים.

התושב החרדי הוא במרכז. התושבים החרדים לא הולכים לבריכה בשבתות, ובריכת ״חרצית״ ברובע ח׳ בימי חול, יש ימים שסגורה בפני הקהל וכמובן סגורה באופן קבוע בשבת. לחרדים הוכשר חוף רחצה בים, חוף רחצה הכי משוכלל והכי כשר למהדרין בארץ, והכי מומלץ לכל החרדים בארץ לבוא אליו.

"ההצגות" של לסרי לעיתונאים

בשיטה של ה"שופוני" והמילים הגדולות שאין אחריהם הרבה לסרי מרבה להשתמש. לפני כשמונה וחצי שנים, כמה חודשים לכניסתו של לסרי כראש עירייה, קיים מסיבת עיתונאים על גדות נחל לכיש, יחד עם מנכ״ל חופית דאז אדי בן ליש, ובישרו לנו כי הנחל כשיר לשייט. מנכ״ל ״חופית״ אף ירד לנחל עם סירה, והשיט אותה לעיני האורחים והעיתונאים. גם אני נסחפתי והתפעלתי מכשרונו הגדול של לסרי שתוך מספר חודשים בתפקידו הוכשר נחל לכיש ראוי לשייט. אמרתי לעצמי מה שצילקר לא הצליח לעשות ארבעים שנה, לסרי עשה זאת בארבעה חודשים. מתברר שזו היתה ״הצגה״ שגם לסרי נסחף אליה ואפילו גניבת דעת עיתונאית. חלפו כשמונה וחצי שנים מאז ״ההצגה״, ועד היום אין אישור לשיט בנחל לכיש.

נחל לכיש מזוהם

כולי מלא תקווה שהתוכניות שפורסמו לאחרונה על עתיד הפיתוח התיירותי ע״י מנכ״ל חברת ״חופית״ עופר דרי ויו״ר חברת ״חופית״ משה דנינו, יתממשו במהרה בימיו של לסרי. עופר דרי מוכר כאיש רציני, לא מתרברב, ונדמה כי מעשיו יותר גדולים מדיבוריו.

התקווה האחרונה שנותרה לתושבי אשדוד הוא פארק אשדוד-ים. זהו פרויקט שהוקם בתקופה של לסרי מתחילתו ועד סופו, והושקעו בו קרוב למאה מיליון שקלים.

הפארק נועד להקל מעט יותר על הקניונים, לשם נמלטים בעיקר תושבי אשדוד וילידיהם בימות הקיץ הלוהטים ובעיקר אלה שאין באפשרותם לצאת לנופש לערי אירופה ולאמריקה, ושלצערי הם הרוב המוחלט בעיר. אשדוד הוכרזה כעיר הענייה השלישית בארץ.

משפחות שילדיהן נמצאים בחופשות שנתיות זורמות לשם, אלא ככל שהשנים חולפות הפארק הזה כמעט הפך לנחלתן הבלעדית של משפחות חרדיות, שרובן באות מירושלים, ביתר עלית, מודיעין עלית ועוד. המשפחות באשדוד נדחקות לאט לאט, ואין מי שיפצה פה על הגזילה הזו. החרדים שולטים בעירייה ובלסרי ואם ירצו בעוד כשש שנים גם ראש העירייה יהיה משלהם.

לסרי, אמור מעתה: ״התושב החרדי הוא במרכז״.

הפתרון לדיור לזוגות צעירים : מול הבית של לסרי

אם לסרי באמת רוצה לסייע לזוגות הצעירים כפי שהוא מבטיח כבר 9 שנים הפתרון נמצא מול הבניין בו הוא רכש שתי דירות יקרותף שם באיזור המרינה יש מגרש עליו יכול לבנות לזוגות צעירים @ שגם הם יהנו מנוף לים כמו שראש העיר נהנה

בכל פעם שרוצים לסייע ולקדם אינטרסים של יזם או לקבלן של בניית מאות יחידות דיור על מגרש קטן ברחבי העיר אשדוד הם תמיד מעלים בעירייה את ״משפט בקסם״, והוא "שמדובר בבנייה עבור זוגות צעירים״. משפט שובר לבבות ו"פותח דלתות" לאותו יזם או קבלן בפני חברי מועצה, מהנדס עירייה, וגם את הציבור. כך זה היה בתקופתו של צבי צילקר כראש העירי, וכך גם בתקופתו של ראש העירייה הנוכחי, ד"ר יחיאל לסרי. כי מי יתנגד לבנייה לזוגות צעירים, שכורעים תחת נטל יוקר המחיה ולא מסוגלים לרכוש לעצמם דירה, בוודאי באשדוד שנחשבת לעיר יקרה מאוד. רק השבוע התפרסם סקר שקובע כי כדי לעבור דירה מ4 חדרים ל-5 חדרים יש להוסיף כ=800 אלף שקלים. מחיר של דירה בעיר אחרת כמו אשקלון למשל, לשם נהרו אלפי צעירים כדי לרכוש לעצמם דירה.

WhatsApp Image 2017 07 11 at 12.26.591

אלא שפועל, לאורך התקופה לא נבנו דירות לזוגות צעירים, לא הייתה הקפדה של השלטון בעירייה להכריח יזמים וקבלנים לעמוד בהבטחות שלהם ושל העירייה שאכן ייבנו גירות לזוגות צעירים. ההבטחות נותרו על הנייר ועל שפתי ראשי הערים בלבד. בפועל, מצוקת הדיור של הצעירים רק הולכת וגדלה והם לא יכולים בכלל לרכוש דירה באשדוד.

כדי להראות לכם עד כמה בעירייה הדיבורים רחוקים ממעשים, הוצאתי השבוע אתה מצע הבחירות ראשון של לסרי כשהתמודד בשנת 2008, בפעם הראשונה לראשות העיר. הוא הבטיח במילים ברורות ובולטות, דיור עבור זוגות צעירים. צעירים רבים באשדוד נשבו בהבטחה ועיניהם היו נשואות לעבר לסרי ראש העירייה הנבחר. אותם צעירים כעבור 8 שנות שלטונו של לסרי התאכזבו מאוד, ורבים מהם נטשו את העיר.

לצערי הרב, ככל שחלפו השנים, מעולם לא היתה עזיבה בממדים כאלה של זוגות צעירים מאשדוד לעבר אשקלון ויישובים אחרים. המספרים מבהילים, הסיבה המחיר הגבוה של הדירות באשדוד וחוסר בנייה לזוגות צעירים במחירים שפויים מצד היזמים, בוודאי שלא בעידוד העירייה וראש העירייה.

והנה שוב אנחנו נתקלים באותן הטבחות סרק לזוגות צעיים ודיבורים לחלל האוויר שיש בנייה לזוגות הצעירים. משפטי הקסם הללו נזרקו בחודש האחרון לאור הפרשה בפרוייקט ״סגול״ של ג'קי בן זקן בסמוך לסטאר סנטר ששטחו פחות מעשרה דונם עליו אושרו לו 650 דירות. מעולם לא אישרו באשדוד וערים דומות כל כך הרבה דירות על שטח כה קטן. אבל ״משפטי הקסם״ היו שבעל המגרש הוא ג׳קי בן זקן, ומילת הקסם השנייה שמדובר בזוגות צעירים. יצויין כי כנגד הפרוייקט הזה הגישה חברת המועצה, הלן גלבר עתירה מינהלית כדי שהתכנית תובא לדיון בפני מועצת העיר כדי לברר בדיוק על מה התכנית, ואיך בדיוק זוגות צעירים יהנו מזה.

הייתי שמח אם בתכנית של בן זקן היה מצויין בפירוש, שהבנייה לזוגות צעירים תהיה במחירים שפויים. לטעמי היה הוגן וצודק אם העירייה הייתה מציינת בפירוש כי מדובר בפרויקט של זוגות צעירים ולציין במפורש כך: "דירה בת 3 חדרים מחירה יהיה 800,000- 900,000 ש״ח". אומרים שבונים דיור לזוגות צעירים, אבל לא אומרים מה המחיר. יבנו בשביל זוגות צעירים וימכרו בכמיליון ומאתיים אלף שקלים עבור דירה בת 3 חדרים.

משפטי הקסם הללו של זוגות צעירים עוברים משכונה לשכונה. ברובע ט״ו למשל, יש פיסת קרקע מוקפת מכל עבריה בווילות. הקרקע הזאת נועדה לצורכי ציבור. על פי דברי ראש העירייה לשעבר אריה אזולאי מדובר בקרקע שנועדה להקמת וילות נוספות בנוסף לבנייני ציבור. במשך כתשע שנים כמעט ולא הוקמו דירות לזוגות צעירים בתקופת שלטונו של לסרי. עכשיו הוא החליט, כשנה לפני הבחירות, לסגור את הפינה הזו של עצירת נדידת הזוגות הצעירים לערים אחרות, ובשם המפורש ״זוגות צעירים״. בעירייה החליטו להיאחז בקרקע שמראש לא מיועדת לבנייה גבוהה, לאמלל את חיי תושבי הרובע ולהקים להם מגדלים שישקיפו כמעט על כל וילה ברובע, מעין ״האח הגדול״.

בעיריה חשבו שלא תהיה התנגדות כזו חריפה, משום שבעלי הווילות המתגוררים ״בווילות פאר״ לא יעזו להתנגד למצוקת הדיור של הזוגות הצעירים. כנראה מישהו רצה לצייר את תושבי רובע ט״ו כמיליארדרים שמתגוררים בווילות פאר מול חסרי הדיור. במילים פשוטות ״המיליארדרים שדואגים לעצמם מול מצוקת הזוגות הצעירים שמפשים קורת גג״. בכך העירייה רצתה להשיג את אהדה ופופולריות מצד הזוגות הצעירים. הזוגות לא טיפשים והם יודעים שמדובר בטיזינג בתקופה לפני הבחירות.

לא כן הדבר. תושבי רובע ט״ו שרכשו את המגרשים במחיר שהיום הוא מצחיק (כל אחד היה יכול לרכוש) היו פעם זוגות צעירים, עובדי נמל, עובדי חברת חשמל, עובדי אלת״א, ירקנים, קצבים, מורים וסתם עמך ישראל. במהלך עשרות השנים התבגרו, וגם להם יש ילדים שבגרו וזקוקים לדירה ואין באפשרותם לרכוש באשדוד דירה.

ראש עירייה שמביע דאגה רבה לפני הבחירות לבני עירו, יכל היה להחליט על פיצול הווילות, למען דור ההמשך. לסרי יודע שכשמונים אחוז מהווילות בעיר מפוצלות בדרך לא חוקית. אם יש כאלפיים וילות בעיר, ניתן על ידי פיצול הווילות באופן חוקי וניתן ברך זו להוסיף כארבעת אלפים יחידות דירות להשכרה. רוב בעלי הווילות מצפצפים על החוק ומפצלים את דירותיהם לאור היום. לסרי יודע זאת ואינו מעז לצאת נגדם.

גילוי נאות, אני מתגורר ברובע ט״ו מזה כ34., אני הייתי הדייר השני שנכנס לרובע. רכשתי את המגרש ללא הגרלה, היו מאות מגרשים שאף אחד לא רצה בהם, במחיר של שלושים ואחד אלף דולר. ביתי לא נמצא מול המגרש המדובר. אל רחוק מאוד ממנו. כך שאני לא נמצא בניגוד עניינים לטובתי האישית. למזלי, אין מגרש מול ביתי שעליו יכולים לבנות. אבל כן מזדהה עם תושבי השכונה במאבקם הצודק. בעלי הווילות בטו' עבדו כל ימי חייהם כדי להגשים את שאיפתם הכלכלית ששיאה ״בית קטן בערבה״, והפרויקט הזה עלול להרוס את כל מה שטרחו כדי לבנות בית שחלק מהם יותר זול מהדירות שבונים במער דרום או במרינה, או ברובע י״א.

ואם העירייה וראש העירייה, לסרי כל כך רוצה לדאוג לדיור לצעירים, אני מציע לו הצעה הגונה ביותר, שיש בה דוגמא אישית ואומץ רב של ראש עיר שמעוניין לדאוג באמת לזוגות הצעירים, כפי שהוא פרסם במצע הבחירות שלו. הצעתי היא, שהפתרון נמצא במרחק של חמישה עשר מטרים משתי הדירות היוקרתיות, שרכש לסרי במע"ר דרום, שמחירן כיום כשישה מיליון שקלים. הדירות שרכש עם נוף מרהיב לים קרובות למרינה ששם יש מגרש גדול מאוד לאורך שדרות משה דיין. המגרש כנראה בבעלות העירייה. על הקרקע הזו יוכל לסרי, אם ירצה באמת ובתמים, להקים מאות דירות לזוגות צעירים. אם לראש העירייה מגיע דירה עם נוף לים במקום מכובד, גם זוגות צעירים מגיע להם דירות עם נוף למרינה, ונוף לים. אותו נוף שמשקיף מהדירות של לסרי במע״ר דרום, אותן רכש וערכן כיום כשישה מיליון שקלים. שלושה מיליון על כל דירה. למה מותר לעירייה בראשותו לסתום את האוויר, והנוף לבעלי הווילות ברובע ט״ו בשם הזוגות צעירים, ולסתום את הנוף מדירותיו המפוארות לים אסור?. לסרי יכול במהלך הזה לקיים את הכתוב: "נאה דורש נאה מקיים"

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן