עצומה לביטול אגרת השמירה באשדוד: "די לעושק התושבים"

17 שנה משלמים תושבי אשדוד את אגרת השמירה, המיותרת בעוד שבערים רבות אחרות החליטו ראשי הערים לבטלה ולהקל על התושבים. חברי המועצה באשדוד ותושבים פתחו במאבק כללי לביטול האגרה וקוראים בפעם המי יודע כמה ללסרי לבטל את האגרה המיותרת ולהפסיק את עושק התושבים

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

המאמצים לביטול אגרת השמירה באשדוד נמשכים. באשדוד נאבקים התושבים בסיוע חברי מועצה מזה שנים רבות לביטול אגרת השמירה. עוד מימי שלטונו של ראש העיר הקודם, צבי צילקר. ללא הצלחה עד כה. הצעות לסדר, תביעות לבתי משפט לא סייעו לשכנע את ראשי הערים: צבי צילקר אז ויחיאל לסרי כיום. המרגיז בכל הסיפור הוא שבכספי האגרה העירייה עושה שימוש ברכישת רכבים, תחזוקה שוטפת ועוד פעולות שהייתה עושה זאת אילמלא האגרה. עיריית אשדוד אחראית על ביטחון תושביה ושנים רבות עשתה זאת מתקציבה הרגיל.

לפני כשבועיים קיבל לסרי מכתב מחברת הכנסת יוליה מלינובסקי שמובילה את המאבק לביטול האגרה ובעצמה חתומה על בג"צ שהגישה בזמנו נגד עיריית חולון, בעקבותיו ביטל בג"צ את האגרה. מלינובסקי לקחה על עצמה כחברת כנסת לבטל את האגרה כליל בארץ באמצעות חוק. בינתיים היא מנסה לשכנע ראשי ערים לבטל באופן יזום את האגרה, שהרי מדובר בהחלטה אישית של ראש עירייה. לסרי לא הגיב למכתבה ומלינובסקי טרם אמרה נואש , אך מרוצה מכך שהצליחה לשכנע ראשי ערים רבים בארץ לבטל את האגרה.

עיריית אשדוד שמרבה להתגאות בעובדה שהיא עיר ללא גירעונות, נחשבת גם לעירייה עשירה שהיתרות שלה בבנקים תמיד ביתרות פלוס. כ- 10 מיליון שקלים שהיא גובה בשנה מהתושבים באמצעות אגרת השמירה לא תכניס אותה לגרעון ולא תביא לקריסת העירייה. מילא אם העירייה באותם כספים הייתה משקיעה בתושבים ובנושאי חינוך תעסוקה ועוד. תחת זאת היה ראוי שהעירייה תביע חמלה על אותם תושבי אשדוד עניים, שנאנקים תחת עול העוני. אשדוד יש לציין נחשבת לעיר הענייה השלישית בישראל ואחוז הילדים העניים הוא גבוה מאוד. כך לפי נתונים ממשלתיים של הביטוח הלאומי והלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

לסרי שגדל בשכונת מצוקה ברחוב משמר הירדן ובן למשפחה ברוכת ילדים מבין מין הסתם את המצוקה של העניים ויודע מה זה לא לגמור את החודש ומה זה כל שקל, היה צריך לבטל את האגרה ביום הראשון שהוא נכנס לתפקידו כראש עירייה. הנימוק הביטחוני הוא בטל בשישים. ראשית כי כבר שנים יש שקט ביטחוני, שנית אחריות הביטחון הוא על המשטרה והצבא, שלישית, כשהיה מצב ביטחוני חריג במהלך אינתיפאדת הסכינים, היו עדויות רבות של תושבים שלא מקבלים את המענה לגני ילדים ושומרים לא נשלחו במידי לגנים ובתי הספר. תחת זאת שלחה העירייה פקידים שישמרו במשמרות. אז מה הועילה האגרה? ושלא נזכיר את התנאים הירודים של המאבטחים , שמבקשים חדשות לבקרים, תנאים בסיסיים כמו איוורור בבודקה, או חימום בחורף. התשובות שהגיעו מהעירייה היו פשוטות: ביטחון העירייה הוא ניתן ברמה ההיקפית. ככה עושים צחוק מהתושבים. מבהילים אותם בקשקושי ביטחון, גובים כסף ולא נותנים בפועל את המענה.

תמונה של יוליה

האופוזציונרים עולים להתקפה

בעקבות פעילותה של חברת הכנסת מלינובסקי בביטול האגרה עלה באשדוד הנושא מדרגה וחברי מועצה נרתמו למאבק. הלן גלבר, מחתימה עצומה של תושבי העיר לביטול האגרה. "עשרות אלפי בתים ובעלי עסקיים משלמים עשרות שקלים בחודש שמסתכמים למעלה מ -11 מיליוני שקלים בשנה על אגרה מיותרת שמזמן בוטלה בערים גדולות כגון ירושלים, ראשון לציון, הרצליה, כפר סבא חולון ועוד" אומרת גלבר שכבר שנים זועקת לביטול האגרה.

גם חבר האופוזיציה, עו"ד נעים שומר נרתם למאבק לביטול האגרה. הוא גילה כי כמחצית מהכספים שנגבים מאגרת השמירה שתכליתם לביטחון תושבי העיר עוברים למימון פעילות אחרת בתקציב העירוני. "העובדה שהעירייה משתמשת ב-7 מיליון שקל מכספים שנגבו במסגרת אגרת השמירה, אינו תקין ומהווה הפרה חמורה של כללי התקציב" אומר עו"ד שומר. לדבריו: "השמירה על ביטחון התושבים מוטלת על המשטרה והצבא. במילא כשקורה משהו העירייה מפנה למשטרה. לעיריית אשדוד יש את הסמכות לבטל בעצמה את אגרת השמירה.

ואילו חבר המועצה, ד"ר אלי לחמני טוען כי מדובר באגרה שהיא לא מוסרית "זה טעות של השלטון שאפשר לרשויות לגבות את האגרה. שבחרו פחות להתחשב בציבור ויותר ברשות המקומית" לדבריו גם ככה מכבידים מיסי הארנונה על הכיס של תושבי אשדוד, שהיא כאמור, אחת הערים העניות בארץ וכי רק לאחרונה עלתה הארנונה ב- 2.5%.

את המאבק לביטול האגרה בכל הרשויות בארץ, מובילה, כאמור, חברת הכנסת יוליה מלינובסקי מסיעת "ישראל ביתנו", שמנסה להעביר את ביטול האגרה בחקיקה בכנסת. בינתיים היא פונה לראשי ערים ברחבי הארץ ומנסה לשכנע אותם לבטל את האגרה בנימוק שלא מדובר בחובה ולא בחוק וכי ראשי ערים יכולים לקבוע באופן גמיש ולהחליט כי בערי שלהם לא ייגבו את האגרה מתושבים. כך עשו ראשי ערים בראשון לציון, ירושלים, כפסר סבא, רמת גן ועוד.

לפני כשבועיים היא פנתה במכתב מפורט לראש עיריית אשדוד לסרי להצטרף לראשי הרשויות שביטלו את האגרה. עד כה היא לא קיבלה ממנו תשובה. "הביטחון הוא סמכות הניתנת לשלטון המרכזי על ידי הסכם לא כתוב בינו לבין האזרח, שמשלם לשם כך מיסים" אומרת חברת הכנסת מלינובסקי. "היום הרשויות המקומיות רוצות לגבות אגרת שמירה ומחר הן ירצו לגבות מהתושבים אגרת פינוי אשפה, סלילת כבישים ואפילו אגרה על האוויר שאנחנו נושמים. הגיע הזמן שנפסיק את הכנסת היד השרירותית לכיסי התושבים. אין כל סיבה שהרשויות יגבו מס נוסף מהתושבים על דבר בסיסי כמו ביטחון. בימים אלו אני מקדמת בחקיקה את ביטול אגרות השמירה. פניתי ללסרי להצטרף לראשי ערים אחרים ולבטל גביית מס זה. במידה וירצה להמשיך ולהפעיל שירות שמירה בעיר אשדוד יוכל לעשות זאת מתקציב הרשות ולא להכניס את ידו לכיסי התושבים".

דובר עיריית אשדוד אדי בן חמו, הגיב אז על מכתבה של מלינובסקי: "עיריית אשדוד מפעילה את אגרת השמירה בצמוד להנחיות של משרד לביטחון פנים, ומקבלת שבחים רבים על יכולתה לתת שירות איכותי לתושבי העיר לחיזוק תחושת הביטחון. לראיה, הפרסום האחרון בנושא תוצאות עבודתם הברוכה של המשטרה והשיטור העירוני ואגף הביטחון, אשר באו לידי ביטוי בסקר ההשוואתי האחרון. ככל שיחול שינוי בחקיקה בעניין זה, אנו כמובן נפעל בהתאם. עד אז נמשיך לעשות ככל הניתן לחיזוק תחושת הביטחון של תושבי העיר".

חברת הכנסת מלינובסקי טוענת כי עד היום לא התקבלה תשובתו של לסרי בנוגע לביטול האגרה. לדבריה, היא מקבלת פניות רבות מתושבי אשדוד ומנבחרי ציבור מאשדוד באשר לאגרה ולדרישה לבטלה. "אני מקבלת הרבה טלפונים מאשדוד מתושבי אשדוד שאנשים בכלל לא מבינים מה זה. יתרה מכך, הם אומרים שהם לא מרגישים שום תועלת מאותה אגרה ואומרים ש 'אם היינו מרגישים תועלת אז מילא גם ככה לא מרגישים כלום', כפי שטענתי קודם ואני טוענת עכשיו ביטחון, זה דבר בסיסי. יש את זה מתשלום ארנונה. ראש העיר במילא חייב לדאוג לביטחון התושבים במרחב ציבורי, הוא לא מפסיד כלום. אז זה מאוד בעייתי, גם בשימוש כספים כי זה לא מנוצל כמו שצריך. אין על זה פיקוח כמו שצריך. זה כסף קל. כסף יותר מדי קל, ואם אני לא טועה באשדוד מדובר מעל 10 מיליון שקלים בשנה שהעירייה מכניסה לאגרת השמירה".

המאבק הארוך לביטול האגרה באשדוד

אגרת השמירה הגיעה לעולם בעקבות פרוץ האינתיפאדה השנייה בשנת 2000, במהלכה גברו אירועי פח"ע (פעילות חבלנית עויינת). הלחצים המיידיים להגברת אמצעי הביטחון, בעיקר שמירה על מוסדות חינוך, הופנו לרשויות המקומיות. כתוצאה מהלחצים נאלצו הרשויות המקומיות לפעול בתחום לא להן וביקשו באופן לא מפתיע להשית על התושבים את מה שהיה אמור להתבצע מתקציב ממשלתי.

בתחילה לא הבהירו את החוקים בנושא אגרת השמירה מה מותר ומה אסור לעשות בכסף שנגבה. משרד הפנים החליט לעשות סדר בבלאגן וקבע כי האגרה תיגבה לזמנים קצובים, בעת ששורר מצב בטחוני רעוע ומטרתה לממן אמצעים מיוחדים לסיכול אירועי טרור. כלומר: נאסר להשתמש בכספי האגרה לפעולות ביטחון שאינן בתחום הפח"ע. למרות הנחיות משרד הפנים המשיכו הרשויות המקומיות, בהן אשדוד, להשתמש בכספי האגרה גם למטרות שלא לשמן נועדו. גם ההנחיה בעניין "התקופה הקצובה" נשכחה והרשויות המקומיות המשיכו לגבות את האגרה גם לאחר שירדה מאוד הפח"ע, בשנת 2003. ב-2005 ביקר מבקר המדינה קשות את אגרת השמירה. שנה לאחר מכן פנתה חברת הכנסת מלינק ובסקי, אז חברת מועצה בעיריית חולון לבג"ץ. בעקבות בג"ץ בשנת 2011 אישרה הכנסת את הצעת החוק לתיקון פקודת העיריות לפיה יוכלו העיריות לגבות אגרת שמירה.

במהלך השנים פנו תושבים לעיתון "השבוע באשדוד" והביעו התנגדות לאגרת השמירה שהוטלה עליהם. יש לציין כי זה היה עוד בימיו של ראש העירייה הקודם, צבי צילקר. לטענתם, מדובר באגרה לא צודקת שאין עליה הנחה או יכולת לבטל ואשר מוטלת על כולם ללא יוצא מהכלל בין אם מדובר בפנסיונרים שאין להם ילדים במוסדות חינוך, עליהם יש שמירה או עצמאיים שמשלמים פעמיים בבית ובעסק ולא מקבלים תמורה עבור אגרת השמירה.

aviroccah 120713 9699

ד"ר לחמני: "שלסרי יפסיק לחפש כסף מהתושבים"

ומתברר כי באשדוד מנסים שנים לבטל את האגרה ללא הצלחה. כך למשל חבר המועצה ד"ר אלי לחמני פנה בינואר 2010 ליועץ המשפטי לעירייה בבקשה לבדוק את אפשרות ביטול האגרה. לחמני הסתמך בפנייתו להחלטת הבג"ץ כנגד עיריית חולון. "בעקבות החלטת בג"ץ בעניין יוליה מלינובסקי נגד עיריית חולון, מבקש הנחיותיך את עיריית אשדוד לגבי השלכת בג”צ על המשך גביית היטל אגרת השמירה בעיר אשדוד" כתב לחמני. לדבריו, מדובר באגרה שהיא לא מוסרית. "זה טעות של השלטון שאיפשר לרשויות לגבות את האגרה, שבחרו פחות להתחשב בציבור ויותר ברשות המקומית". לדברי לחמני, גם ככה מכבידים מיסי הארנונה על הכיס של תושבי אשדוד, שהיא כאמור אחת הערים העניות בארץ וכי רק לאחרונה עלתה הארנונה ב- 2.5%. "התושבים לא זכו להעלאה כזו במשכורת. בשנים האחרונות עלתה הארנונה במצטבר מעל מ- 20% וכי העיריות, כולל עיריית אשדוד, אם לא מצליחים בדרך המלך להגדיל את הגבייה מחפשות דרכים להוסיף, כמו אגרת השמירה. ד"ר לסרי שב ואומר שהתושב הוא במרכז אז אם התושבים חשובים עליו להתייעל ולצמצם הוצאות ולא לחפש כסף מכיסי התושבים"

עו"ד נעים שומר: "לבטל את אגרת השמירה"

גם חבר המועצה, עו"ד נעים שומר פעל על מנת לבטל את האגרה. בפברואר 2014, לאחר שחבר המועצה שומר, גילה שהעירייה גובה מיליונים עבור אגרת שמירה ואינה מוציאה את מרבית הסכום על ביטחון הוא פנה לד"ר לסרי בבקשה לקיים דיון בנושא בישיבה הקרובה של מועצת העירייה. לדבריו, מעיון בתקציב הרגיל של אשדוד ל-2014 עולה כי העירייה תגבה 11.5 מיליון שקל בעוד שסעיף ההוצאה עבור שמירה עומד על 4.5 מיליון שקל בלבד. לדברי שומר: "העובדה שהעירייה משתמשת ב-7 מיליון שקל מכספים שנגבו במסגרת אגרת השמירה, אינו תקין ומהווה הפרה חמורה של כללי התקציב". לדבריו, רק 3 מתוך 10 הערים הגדולות גובות אגרת שמירה. מלבד אשדוד גובות אגרות שמירה גם ת"א ופתח תקווה. שאר הערים: חיפה, ירושלים, ראשל"צ, נתניה, ב"ש, חולון ובני ברק, לא גובות אגרת שמירה. בעיריית באר שבע ביטל ראש העירייה דנלוביץ את האגרה ואילו בחולון בוטלה האגרה ב-2009 בפסיקת בג"ץ בעקבות עתירה של 5 חברי אופוזיציה בעיריית חולון. גם כיום מתנגד עו"ד שומר לאגרת השמירה וטוען שיש לבטלה. "כבר אז טענתי שמדובר באגרת שמירה מעוותת ולא מוצדקת. שזו דרך נוספת שהעיריות כולל באשדוד, מכניסות את ידיהן לכיס התושבים מעבר לתשלומי הארנונה הגבוהים. זו מעמסה לא קלה לרבים מהתושבים, בעיקר באשדוד שהיא העיר השלישית במידת העוני של התושבים. האם לא ברור שהשמירה על ביטחון התושבים מוטלת על המשטרה והצבא? למה העירייה צריכה לגבות אגרה? במילא שקורה משהו העירייה מפנה למשטרה. לעיריית אשדוד יש את הסמכות לבטל בעצמה את אגרת השמירה, ואם היא לא תבטל אז התושבים יבינו שמדובר בעוד 'קנס' שהעירייה משיתה על הציבור על מנת להעשיר את קופתה" .

נעים שומר

גלבר :" לסרי, די לעשוק את תושבי אשדוד"

במקביל למאבק המשפטי שניהלה גלבר נגד העירייה בנוגע לארנונה היא פנתה בקריאה לראש העירייה לסרי לבטל את אגרת השמירה. כך למשל בישיבת מועצה מיוחדת לאישור תקציב 2009 קראה גלבר לביטול אגרת השמירה. גם בשנת 2011 ביחד עם חברי המועצה אריה ללוש וד"ר אלי לחמני הוגשה הצעה לביטול האגרה לשנת 2011. בעירייה קראו להצעה "פופוליסטית" דחו אותה על הסף והדגישו את צרכי הביטחון של אשדוד. השבוע כתבה גלבר פוסט בפייסבוק בו היא קוראת לציבור לחתום על עצומה לביטול האגרה. "ד"ר לסרי, ברצותו מחייב ברצותו מבטל . אגרת השמירה באשדוד הייתה צריכה להתבטל לפני שנים. העלתי את הנושא מספר פעמים בישיבות מועצת העיר וקיבלתי תשובות לא ראויות. כל בית פרטי ובעל נכס עסקי משלמים עשרות שקלים בחודש שמסתכמים למיליונים בשנה על אגרה שמזמן בוטלה בערים גדולות כגון ירושלים, חולון ועוד. נגמרו הסיפורים לסרי. יכולת לבטל את האגרה לפני שנים אבל החלטת ״להיצמד״ להוראות משרד הפנים?

הוראות אלו מתירות לכל עיר להחליט בעצמה. אתה החלטת להמשיך לחלוב את כיסי תושבי אשדוד. אני קוראת לכל התושבים ובעלי העסקים להצטרף למאבק לביטול אגרת השמירה לאלתר. לסרי, די לעשוק את תושבי אשדוד.. להצטרפות: https://goo.gl/9HrgEs 

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן