לחרדים מותר, לחילוניים אסור: העלמת העין הגדולה על אלפי חריגות בשכונות החרדיות

 מפקחי העירייה לא מגיעים לשם כמעט, וההשתוללות שם היא כמו בעזה. אבל כשמדובר בשומר חוק בשכונה אחרת באשדוד, העירייה מסתערת עליו בכל העוצמה כמו במקרה של אברהם אבודרהם, שמטורטר במכתבי התראה על דירה שבכלל לא שלו.  החרדים אז לא סלחו ולא שכחו

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

בשנת 2009 באחת השיחות שלי עם ראש העירייה הקודם, צבי צילקר, ביקשתי לדעת מהי הסיבה האמיתית שהחרדים באשדוד, בעיקר החרדים מחסידות גור ובעל"זא, הפנו עורף לצילקר במערכת הבחירות ב-2008 ועברו לתמוך ביחיאל לסרי.

בעיני זו הייתה תעלומה לא פתורה, שהרי לא הייתה להם סיבה ממשית, לחסידות גור שהיא האוכלוסייה הגדולה באשדוד בקרב החרדים, שלא להמשיך ולתמוך בצילקר. הוא הרי זה שפתח להם את דלתות אשדוד, הקצה להם שכונות נפרדות, בתי ספר, ישיבות, בתי כנסת. צילקר היה כל כך מרוצה מהכוח הפוליטי החדש שתמך בו בעקבות כך שהוא במחווה מיוחדת דיבר איתם באידיש.

באותה שיחה שלי עם צילקר הזכרתי לו איך הוא וחבריו, אריה קלנג ומנחם פולק זכרונם לברכה, קיבלו יהודי חרדי שהגיע מאמריקה, בודד וללא חסידים, שברבות הימים הפך ל'אדמו״ר מפיטסבורג', ובעזרתם, ברבות השנים צבר לאט לאט, חסידים רבים שהרבה מהם יוצאי עדות המזרח. אמרתי לו בקיצור 'אתה צילקר,יצאת מדעתך כדי לרצות את החרדים, והנה כאשר היית צריך את תמיכתם בבחירות 2008 גילית שהם תקעו לך סכין בגב וסובבו אותה, וכל מה שעשית למענם התגלה ככפיות טובה אחת גדולה'.

צילקר הרהר לרגע, וענה בזהירות רבה מאוד המאפיינת אותו, בערך כך: 'לפני הבחירות ישב איתי חרדי ששייך לאחת החסידויות. מדובר באיש חשוב, קובע, לא תושב אשדוד הוא היה בעבר תושב אשדוד, ודיברנו על הבחירות לעירייה. בהמשך השיחה, האיש החזק הזה שלמעשה קובע במי יתמכו החרדים באשדוד לראשות העירייה העלה בפני בקשה, שבעיני לא הייתה יוצאת דופן. בקשתו הייתה, שאחד מבניו עמד להתחתן, וצריך לעזור לו במצוות ״הכנסת כלה״. צילקר הוסיף ואמר לי כי מצוות ״הכנסת כלה״ היא מצווה חשובה מאוד ככה חונכתי בבית הורי שהיו יראי שמים. ככה חונכתי בילדותי כשלמדתי בבי״ס ממלכתי דתי, ככה חונכתי כשהייתי חבר תנועת ״בני עקיבא״. אמרתי לו שיש לי חברים אנשי עסקים, אני בטוח שהם ישמחו מאוד לקיים מצוות ״הכנסת כלה״.

צילקר המשיך וסיפר לי שלתומו חשב, שזו בקשה קטנה, וגם כרוכה בקיום מצוה לפי מסורת ישראל. 'אלא האיש מולי לא הסתפק בכך, והוסיף, ״איפה יגורו״?. מכיוון שאני מכיר היטב את המנטליות שלהם, הבנתי שהאיש רוצה שאני אשיג לו מימון של מאות אלפי שקלים לרכישת דירה לבני הזוג. השבתי לו שאין ביכולתי למלא בקשה כזו. הבנתי מיד שתמיכת החרדים במועמדותי לא בטוחה. ואכן זה מה שהיה, במערכת הבחירות הזו הם כבר תמכו בלסרי'.

צילקר נזכר, כי לפני הבחירות, לעסקנים המקומיים של החרדים השייכים לחצרות האדמו"רים, כמו חסידי גור ובעלז"א היו בקשות נוספות. אחת מהן הייתה שברובעים החרדים המזרחיים: ז' ו-ג' יש כ-1200 חריגות בנייה, הם ביקשו שאתחייב שבקדנציה החדשה בשנת 2008 אכשיר את כל עבירות הבנייה, שחלקן חמורות מאוד.

עוד לפני כן, באחת ההזדמנויות היו מגרשים פנויים ליד מפעל ״אלתא״ הצמודים לרובעים ג׳ ו-ז׳ החרדים והם ביקשו לקבל אותם כדי לבנות עליהם שיכונים, ישיבות ובתי כנסת. כמובן שאני סירבתי. הסברתי להם שהשטחים האלה הם חיוניים להתרחבות מפעל ״אלתא״, בעתיד. הסברתי להם שמדובר בביטחון המדינה, וכן כי מדובר במפעל תעסוקתי ממדרגה ראשונה. הם כעסו, ואת זה הם לא שכחו, וכל זה הצטבר. ואכן לא נעניתי לבקשתם להקים עוד שיכון או ישיבה של חצר חרדית, במגרשים הפנויים ובמקום זה מפעל ״אלתא״ התרחב".

יום הנקמה על סירבו של צילקר לארגן מימון דירה לאותו בכיר חרדי משפיע ועל סירבו להכשיר מאות חריגות בנייה ברובעים החרדים, הגיע. החרדים באשדוד, כך התברר, לא סלחו לו ולא שכחו והנקמה המתוקה שלהם הגיעה בבחירות 2008. החרדים בעיקר של גור, הצביעו פה אחד ללסרי ואף לא קול אחד לרפואה לצילקר. האיש שהכניס אותם לאשדוד, פתח להם דלתות ו"בזכותו" הפכה אשדוד לעיר החרדית, שלישית בגודלה בישראל. ללא רחמים וללא בדל של הכרת הטוב. צילקר נזרק מראשות העיר ואת לסרי הם המליכו תחתיו.

צילקר וחרדים

על רקע הדברים שקראתם לעיל אתם הקוראים תחליטו מדוע העדיפו החרדים את לסרי שבו בחרו גם בפעם השנייה בבחירות 2013. צילקר שילם את המחיר, לדבריו, של סירובו להכשיר חריגות בנייה בוטות ברחבי השכונות החרדיות, וסירובו, לדבריו, לארגן מאות אלפי שקלים לאותו חרדי בכיר. איני יודע מה עלה בבקשתו של אותו יהודי חרדי שביקש מצילקר את אותה ״עזרה בהכנסת כלה" בצורה של דירה לבני הזוג, אתם הקוראים תחליטו. מה שכן אני יודע מה עלה בגורל מאות עבירות הבנייה ברובעים החרדים שחגיגת החריגות נמשכת במלוא עוזה ותפארתה. ברובעים ג' ובעיקר ברובע ז׳ החרדי הם עושים שם כרצונם, וההשתוללות בתחום הזה מזכירה קצת את מחנה הפליטים ג׳באליה בעזה. תוספות של בנייה לא חוקית עם העברת חוטי חשמל וצנרת מים בצורה פיראטית שמסכנת את חיי התושבים עצמם. אבל אין איש פוצה ומדבר ואין מי שיעשה סדר בהשתוללות הזאת. את הכוח של העירייה באמצעות פקחיה היא מפעילה דווקא ברובעים הוותיקים, של אותם תושבים עמלים ללחמם, של שומרי החוק ושל אותם אנשים שאין אחריהם גייסות של מצביעים כמו החרדים.

באותם רובעים בהם מתגוררת אוכלוסייה של חילוניים, דתיים ומסורתיים, העיריה בראשותו של דוקטור לסרי מקפידה על קוצו של יוד בכל עבירות בנייה, לפעמים ברמה שטותית. כשתקראו את ההמשך תכירו במקצת את ״ההתנפלות״ על תושבים לא חרדים, שלא מתגוררים בשכונות החרדיות.

הסיפור של אברהם אבודרהם, תושב וותיק בעיר אשדוד, דמות מוכרת ואהובה, שומר חוק, ירא שמיים, ממחישה את ההבדלים בהתייחסות של העירייה. בשנת 1976 בערך רכש אבודרהם חלקה במגרש ארבע משפחתי ברובע י״א. במשך השנים הוא בנה על המגרש עם ארבעת שותפיו 4 דירות. בשנת 1986 מכר אבודרהם את דירתו ועבר להתגורר בדירה אחרת. אלא לאחר 30 שנה, מקבל אברהם אבודרהם התראה שהוא חשוד בביצוע בנייה לא חוקית (ראה צילום).

בעירית אשדוד כנראה עדיין עובדים בשיטות של שנות השישים, הרי ידוע שכשמוכרים נכס יש טופס טיולים, ורק לאחר השלמת כל הסידורים הנכס עובר על שמו של הקונה. בלי זה אי אפשר להעביר בעלות. אבודרהם מוכר כאיש מסודר העביר לפני כ 30 שנה את הנכס על שם הקונה. אבל כנראה שמינהל ההנדסה, שלפחות כלפי חוץ מפגינה ״סדר חדש״ בעיר, משום מה שמו של אבודרהם אברהם ״תקוע״ עדיין שם כבעל הנכס.

אבודרהם כשומר חוק וסדר ייאלץ להמתין לימי קבלת קהל, על מנת לפגוש את המפקחת ששלחה לו את ההתראה, יבזבז שעות רבות כדי לקבל תשובה כזו או אחרת. אגב, מדובר בחשד לעבירת בנייה כמעט שולית, כמו: הריסת קיר פיתוח ובניית קיר פיתוח חדש. ציפוי קיר פיתוח באבן ופתיחת שער לכיוון גינה ציבורית ועל זה העירייה השקיעה מאמץ. לעומת זאת, על מאות העבירות החמורות ברובע ז׳ מתעלמים, ורק מידי פעם מגישים פה ושם התראות וכתבי אישום. ביקשנו את תגובת העירייה, פנינו מספר פעמים בעת הדפסת הכתבה ולא התקבלה תגובה.

לדעתי, על חברי האופוזיציה מוטלת חובה לדאוג לכך שהעירייה תנהג בעבירות בנייה החמורות ברובעים החרדים, כמו שנוהגים כלפי התושבים האחרים. בלי אפליה ובלי משוא פנים. דין אחד לכולם.

אני פונה אליך ראש העירייה יחיאל לסרי ואני מיידע אותך שלא תגיד לא ידעתי, לא שמעתי, לא ראיתי. ברובעים החרדים יש מאות ואלפי עבירות בנייה חמורות. הטיפול לפי מיטב ידיעתי מצד עירית אשדוד רחוק מאוד מאותו טיפול ״שזוכים״ לו יתר תושבי העיר. אני מבין שהחרדים באשדוד, אלה הם בוחריך העיקריים. על פי תוצאות ההצבעה בבחירות האחרונות, בשנת 2013, נבחרת בעיקר ע״י תושבי אשדוד החרדים. יש להניח, כמו שעירית אשדוד בראשותך מטפחת את האוכלוסייה הזו, יש להניח שאיש לא יעז להגיש נגד מאות ואלפים דו"חות על חריגות בנייה חמורות. כי כמו שצילקר למד על בשרו ואיבד את ראשות העיר, יש חרדים שלא שוכחים ולא סולחים. אבל קח בחשבון לסרי, שגם הציבור החילוני המסורתי והדתי לא יסלח ולא ישכח שהעדיפו לתמוך בלסרי"

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן