״מדד החופש״ לשנת 2021: אשדוד מדורגת באמצע

אשדוד עלתה שלב לעומת השנה הקודמת ומדורגת במקום ה- 15 מתוך 31 ערים יהודיות‫, עם 38 נקודות מתוך 100 אפשריות. כך על פי תנועת ״ישראל חופשית״ המדרגת זו השנה הרביעית. מי העיר החופשית מבחינת דת ומי עיר שמרנית‫?

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

העיר אשדוד, שמאבקי הדת בשנת 2018 הגיעו לתקשורת הארצית‫, מדורגת במקום ה- 15 מתוך 31 ערים בה האוכלוסייה יהודית ב״מדד החופש״ לשנת 2021. זו עליה במקום אחד משנת 2019. כך עולה מפרסומי תנועת ״ישראל חופשית״‫.״מדד החופש העירוני״, שייסדה תנועת ״ישראל חופשית״, נערך זו השנה הרביעית ולדברי התנועה, ״מתפרסם לראשונה תחת הרכב קואליציוני שעשוי לבצע שינויים מרחיקי לכת לצד שורת הצעדים שכבר נעשים, מהרפורמה בכשרות, הכוונה לשנות מערך הגיור, ודרך ביטול של קורס הכשרה לשירות המדינה בהפרדה מגדרית- הדרך ארוכה עד ליישום גורף של נישואים אזרחיים והפעלה של התחבורה הציבורית בשבת״‫.המדד נערך בפיקוחו האקדמי של פרופ׳ עמית שכטר ובהובלתו של החוקר ארן רונדל, כאשר כל קטגוריה קיבלה משקל במדד הכללי בהתאם לזה שהציבור ייחס לה בסקר שנערך ע״י ד״ר חגי אלקיים-שלם, סוקר ופסיכולוג פוליטי. המדד בוחן וממפה את מידת החופש שמאפשרות הערים הגדולות בישראל לתושבותיהן, ודירג אותן- מהעיר החופשית ביותר ועד לעיר השמרנית ביותר‫.העיר החופשית היא גבעתיים עם 74 נקודות מ-100 אפשריות, תל אביב במקום השני עם 75 נקודות, כפר סבא שלישית עם 69 נקודות, ראשון לציון רביעית עם 68 נקודות‫, והרצליה סוגרת את החמישיה הראשונה עם 67 נקודות. בתחתית הרשימה העיר דימונה עם 5 נקודות מתוך 100‫, רמלה עם 9 נקודות, בית שמש עם 8 נקודות מודיעין עלית עם 5 נקודות, בני ברק עם 4 נקודות וביתר עילית שהצטרפה לראשונה עם 0 נקודות‫.

אשדוד במקום ה– 15 עם 38 נקודות


בשנים 2018 ו- 2019 דורגה אשדוד במקום ה-12. אולם בעקבות ביטול ׳אוטובוס השבת׳ היא דורגה אשתקד במקום ה- 16. השנה היא עלתה שלב. לדברי הנהלת התנועה‫: ״אשדוד עולה השנה בדירוג אחד במדד החופש העירוני. מתקיים מסחר באופן יחסי בעיר בסופי השבוע‫, אך העירייה לא שבה להפעיל את מיזם ׳שבוס׳ שפעל בעבר באשדוד. העירייה תומכת בציון ה׳נובי גוד׳ אך לא מפעילה תמיכה בקהילות ואירועים שאינם אורתודוקסיים״‫.


במדד נכללים 11 קטגוריות כשהציון המירבי הוא 100 נקודות

תחבורה ציבורית בשבת: מיזם ׳שבוס׳ שהושק באשדוד‫, הושהה עוד לפני הקורונה. אין תחבורה ציבורית. יש מוניות שירות שנוסעות מהעיר לתל אביב. העירייה לא משתתפת‫, ולכן הציון הוא 3 מתוך 17‫.מסחר בשבת: על פי החוק אסור מסחר בחנויות ומותר תרבות ומסעדות. בפועל יש מסחר בשבת, בעיקר במרכז העיר, באזור המרינה ובמרכזי קניות בשולי העיר. אין ניסיון של המועצה לשנות את החוק. 9 מתוך 15 נקודות‫.תקציבי דת: תקציב המועצה הדתית עומד על 13 מיליון שקלים, תרבות תורנית 5,965,200 שקלים, שיעור תקציבי הדת ביחס לתקציב העיר הכללי 1.04% ההוצאה על שירותי דת פר תושב יהודי בשנה הוא 96 שקלים. ציון 4 מתוך 13‫.חינוך: אחריות בתי הספר, הם אמונים ליידע את ההורים, אך אין פיקוח עם זה נעשה 9 נקודות מתוך 13‫.קהילת הלהט״ב: העירייה לא תמכה במצעד הגאווה בעיר מעבר לנדרש בחוק. יש עובד

סוציאלי לקהילה. מלבד זה העירייה לא מספקת או תומכת במענה לקהילה הגאה. יש קבוצת איגי (לאירגון נוער גאה) הציון 4 נקודות מתוך 10‫.

אין קבורה אזרחית ואין נישואים אזרחיים באשדוד
נוהל אירועים בהפרדה:
 העירייה טוענת שאינה מקיימת או תומכת באירועים עם הפרדה מגדרית‫, ולכן קיבלה צציון של 4 נקודות מתוך 6‫. בריכות בהפרדה: בריכה עירונית‫, אין שעות רחצה בהפרדה 4 נקודות מתוך 4 אפשריות‫.קבורה אזרחית: אין קבורה אזרחית 0 נקודות מתוך 7‫.המועצה הדתית: מועצת העיר העבירה את רשימת נציגיה למועצה הדתית לאישור המשרד לשירותי דת. בהמלצה שתי נשים מתוך 9 חברי מועצה. ציון 2 מתוך 6‫.פלורליזם דתי: העירייה לא מקצה משאבים לקהילות לא אורתודוקסיות‫, וגם לא אירועים לקהילה לא אורתודוקסית. העירייה כן מקיימת אירועים לכבוד ה׳נובי גוד׳ 3 נקודות מתוך 9‫.נישואים אזרחיים: אין אפשרות לרישום זוגות עירוני. 0 נקודות מתוך 10‫.

מנכ״ל תנועת ׳ישראל חופשית׳‫: ״הגיע הזמן שהממשלה תלמד מהרשויות״

לדברי אורי קידר, מנכ"ל תנועת 'ישראל חופשית’‫: "מדד החופש העירוני של ישראל חופשית מוכיח זו השנה הרביעית ברציפות שראשי ערים אמיצים ונחושים יכולים לקדם מדיניות ליברלית בעיר שלהם, ומחלק שוב את נבחרי הציבור לכאלו שעושים וכאלו שמתרצים. בשנים האחרונות שבהן פרסמנו את המדד, ראינו כיצד העיריות נכנסו לוואקום שהשאירה מאחוריה ממשלה שמרנית שנשלטה על ידי גורמים דתיים קיצוניים, ודווקא אל מול ממשלת השינוי, ניתן לצפות מהעיריות להיות אמיצות יותר, אך גם מהממשלה לא להתמכר לקידום נושאים רק על ידי העיריות, ולקיחת אחריות נרחבת בעצמה. את מה שעשו הרשויות המקומיות בתחבורה הציבורית צריכה היום לעשות הממשלה. כך גם הקיצוץ הנדרש בתקציבי המועצות הדתיות, הפיקוח על כניסת עמותות דתיות לבתי ספר והיעדר מובהק של תמיכה בקהילות דתיות ליברליות, נוגע לרמה המקומית אך לא יכול להיעצר רק שם”‫. עוד אמר כי: "הגיע הזמן שהממשלה תלמד מהרשויות שלפני שלוש שנים לקחו על עצמן לעשות תחבורה ציבורית בשבת ושינויים נוספים, ולא תותיר אותן לבדן על המגרש. הגיע הזמן לשינויים מאסיביים במיסוד הזוגיות של כל הזוגות בישראל, לא רק ברישום בעירייה אלא גם בממשלה, לתחבורה ציבורית שאינה מוגבלת לאוטובוסים אלא גם לרכבת ולרכבת הקלה, למניעה מוחלטת של ההפרדה המגדרית במרחב הציבורי ולתמיכה תקציבית וציבורית בקהילת הלהט"ב בכל עיר וישוב. מי שרוצה להוביל את הציבור צריך גם לדעת להקשיב לו, לר אות את הדרישה הציבורית הענקית לשינויים האלו, ולא לפחד מצעקות האופוזיציה, העירונית או הלאומית

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן