תמה מנגינת חייו

 הפסנתרן הייחודי  מוריס אל מדיוני, שמת השבוע בגיל 95, פרץ לתודעה בארץ דרך הופעותיו עם  התזמורת האנדלוסית הישראלית, וזכה באשדוד בפרס "תור הזהב" לתרבות ומורשת בקהילות ישראל

קיבל את פרס ׳תור הזהב׳ לתרבות ומורשת. מוריס אל מדיוני (צילום: GANGI). צילום: GANGI
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

מוריס אל מדיוני נולד בשנת 1928 בעיר אוראן שלחופי אלג'יריה. כשהיה בן 9, נצמד לפסנתר חלוד שרכש אחיו בשוק הפשפשים והחל ללמוד נגינה באופן עצמאי. בשנת 1942, עם כיבוש אלג'יריה על ידי בעלות הברית, החל אל מדיוני לנגן בבר מקומי שאירח חיילים, תערובת של שירי ג'אז, שירים לטינים ושירים צבאיים אל צלילי מולדתו נחשף בהמשך עם תום מלחמת העצמאות של אלג'יריה בשנת 1962, נאלץ אל מדיוני לעזוב את אלג'יריה ועבר להתגורר בפריז.

לימים תיאר את התקופה כקשה בחייו אולם דבר לא עצר אותו מלהמשיך ולעסוק במוסיקה. מדיוני שאת מרבית שנותיו  עשה במוזיקה האנדלוסית כמלווה של רנט ל׳אורנז האגדית, סמי אל מגריבי, לילי בוניש ולין מונטי, פעל  וניגן כשלצדו נגנים בני כל הדתות ותמיד תוך מאור פנים ושמחת החיים. כיוצר, הוא חתום על סינתזה מוסיקלית חדשה, מוסיקת עולם  העשויה משפע ההשפעות שצבר במהלך חייו: מוסיקה אנדלוסית בשילוב סגנונות מערביים כמו ג׳אז וסלסה ואף כלייזמר ופלמנקו, יחד עם השפעות של מוסיקה מצפון אפריקה. בשנות ה-90, כחלק מפריחת מוזיקת העולם והפופולריות המתגברת של מוזיקת הראי הפך אל מדיוני למוזיקאי מוכר ומוערך בצרפת ואף הוציא כמה אלבומים.

אל מדיוני שהוציא לאור את אלבומו הראשון בסוף שנות התשעים, בגיל 70, ומאז הוציא עוד כמה אלבומים, בהם אלבום פסנתר סולו ־Descarga Oriental, אלבום שנבחר ב–2007 לאלבום השנה בקטגוריית מוזיקת העולם מטעם רדיו 3 של ה־BBC.  במשך שנים רבות נדד אל מדיוני על קו ישראל-צרפת. הוא עלה לראשונה ארצה ב-1962, התיישב באשדוד וניגן בלהקה של ג’ו עמר, אך עקב קשיי קליטה עזב לצרפת.

ב-2011 חזר לחיות בישראל. הוא פרץ לתודעה רק בשלבים המאוחרים של חייו, והתקשה לקבל הכרה בישראל אך בשנת 2016 באולם המופעים של ׳מונארט׳ מרכז תרבות העניק ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי למוריס אל מדיוני את פרס תור הזהב לתרבות ומורשת בקהילות ישראל, על תרומתו האומנותית והתרבותית לפיתוח הסגנון האנדלוסי המודרני, המשלב סגנונות מערביים כמו ג׳אז וסלסה ואף כליזמר ופלמנקו, עם סגנונות אנדלוסיים וצפון-אפריקאים, על פעילותו המוסיקלית הפורה והמפרה בישראל בשני העשורים האחרונים, בשלל שיתופי פעולה מוסיקליים, בראש ובראשונה עם התזמורת האנדלוסית הישראלית אשדוד וכן עם אומנים ולהקות כמו ׳טיפקס׳, ׳שפתיים׳, אתי אנקרי, דיוויד ברוזה, יסמין לוי, עמרי מור ואחרים. בסיפורו האישי והמוסיקלי נשא עימו אל מדיוני את סופה של תקופה תרבותית עשירה ומרתקת בחיי היהודים בצפון-אפריקה לאחר מאות שנים, ותחילתה של תקופה חדשה של נדודים בין צפון אפריקה, צרפת וישראל. מוריס אל מדיוני היא מענקי המוסיקה האנדלוסית בעת החדשה. אומן ומוסיקאי ייחודי ובעל שיעור קומה בצפון אפריקה, בצרפת, בישראל ובעולם כולו.  הצלילים האנדלוסיים הבוקעים מן הפסנתר שלו הפכו זה עשרות שנים לתו היכר המייחד את סגנונו.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן