שגרירי זיכרון מאשדוד: דור שני לשואה מוזמנים לקורס מיוחד בנושא השואה

עיריית אשדוד מצטרפת למיזם וביחד עם עמותת "בגוף ראשון" פועלת ליצירת קורס הכשרה מיוחד לתושבי העיר. עקב חשיבות הנושא, החליטה העירייה לסבסד את מרבית עלות הקורס עבור תושביה

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

שגרירי הזיכרון הם אנשים שלמדו לספר בגוף ראשון את סיפורם האישי של שורדי שואה ומספרים אותו בבתי הספר במועצה לאורך השנה כולה ובאירועי יום השואה. לרוב מדובר בסיפורם של אחד מההורים או הסבים שלהם, אך ישנם שגרירי זיכרון שמספרים את סיפורו של שכן ואף של אדם שלא הכירו קודם.

רעיון המיזם התחיל ב-2012 כאשר דודי רונן, בן לאבא שורד שואה, התנדב לספר על השואה לתלמידי בית ספר בעירו כפר סבא. הילדים הרעישו והוא התקשה לקבל את תשומת לבם, עד שלפתע צץ לו הרעיון לספר להם את הסיפור של אביו פנחס בגוף ראשון. "אמרתי להם בוקר טוב, קוראים לי פנחס, אני אבא של דודי שהרגע היה כאן…. והתחלתי לספר את הסיפור בגוף ראשון", דודי נזכר, "כשסיימתי, ילדה אחת שאלה אותי: "פנחס, רציתי לשאול…חיה אחותך הגדולה, עדיין חיה?", התרגשתי והבנתי שזו הדרך הטובה ביותר ליצור מעורבות רגשית וחיבור עמוק מצד הקהל".  

הוא הבין שהתגלתה לו דרך ייחודית ואפקטיבית לשמר את זיכרון השואה  – לספר את סיפורם של השורדים בגוף ראשון. זה הוביל אותו להכשיר אנשים נוספים לספר את סיפורם של שורדי שואה. ההתלהבות וההתרגשות של בוגרי הקורסים הראשונים ושל הקהל ששמע את סיפורם, גרמו לדודי ולשותפיו למיזם לקחת על עצמם להכשיר שגרירי זיכרון בכל יישוב בישראל.

צילום: רביב שטיין

הקורס תומך בתהליך העבודה של המספר וכולל: איסוף חומרים ועדויות, יצירת הסיפור, עריכת הסיפור והצגת הסיפור בגוף ראשון. הצגת כיווני פעולה, עקרונות ותהליכים שיחד, מאפשרים הצגת הסיפור האישי לקהלים שונים. הקורס יישומי והמשתתפים נדרשים להשקיע זמן במשימות הביניים, השלמת מידע ואיסוף חומרים לכתיבת הסיפור, כתיבה, עריכה, הצגת הסיפור ושימוש בעזרי המחשה, המובילות להצלחת המיזם האישי. 

בצוות ההדרכה מספר שחקנים וכותבים שמסייעים למשתתפים בסדנאות בסגנון "כיתת אומן" לכתוב לערוך ולהציג את הסיפור האישי.

עיריית אשדוד החליטה גם היא לקחת חלק במיזם המבורך וביחד עם עמותת "בגוף ראשון" פועלת ליצירת קורס הכשרה מיוחד לתושבי העיר. עקב חשיבות הנושא, החליטה העירייה לסבסד את מרבית עלות הקורס עבור תושביה תוך מחשבה שאותם בוגרי הקורס יספרו את סיפור השורדים לדורות הבאים בכיתות הלימוד, בתנועות הנוער בעיר ובערבי זיכרון בסלון.

דודי רונן, יזם בגוף ראשון ושחקן בתיאטרון פלייבק רזוננס, מספר את הסיפור המשפחתי של אביו, ששרד במשך מספר שנים. דודי פיתח מודל מקורי בו הוא מתקשר את הסיפור בגוף ראשון, הסיפור בגוף ראשון מכניס את המספר לדמות, כך שהקהל מזדהה לחלוטין ולעיתים פונה למספר בשם השורד.

צילום: רביב שטיין

מירי שחם אמונה על פרק כתיבת הסיפור האישי, מנחה מנוסה של סדנאות לכתיבת זיכרונות.  בין היתר משמשת כעורכת התוכן של ערבי "שולחנות וסיפורים", ערבי שיתוף זיכרונות בספריית "בית אריאלה" בתל-אביב. שחם הוציאה לאור עד כה כעשרה ספרים, ביוגרפיות וספרי זיכרונות. המשתתפים מציגים את הסיפור במפגשים משותפים עם מספר שחקני תיאטרון. המשוב המקצועי מסייע לדייק ולחדד את הסיפור האישי.

את הקורסים מלווים בהנחיה והדרכה תומר שרון, אסתי זקהיים ועמי סמולרצ'יק שחקנים וותיקים ומוכרים מתיאטרון  הבימה או שחקנים אחרים בהתאמה ללו"ז התיאטראות. 

מעוניינים להצטרף למיזם? לחצו כאן למידע נוסף

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן