ריח מסריח של מכרזים תפורים בחפ"א: הקומבינה של כצנלסון ועו"ד דרך-ארליך

זה סיפור על "מכרז" לתפקיד יועץ משפטי לחפ"א (החברה העירונית לפיתוח אשדוד) ממנו לצערי ניתן להבין וגם אתם בסוף הכתבה, מה דעתי על ה"מכרז" הזה ובעיקר על התהליך הפגום והמפלה לרעה גם תושבי העיר, שבסך הכל מבקשים למצוא עבודה בעיר. ורק נזכיר את הנתון של סקר ווינט שקבע ש-71 אחוז רוצים לעזוב את העיר, בין היתר בגלל שאין כאן עבודה. מאחר ולחפ"א ולעיריית אשדוד יש היסטוריה של הגשות תביעות בלשון הרע נגד עיתון "השבוע באשדוד", (אבל מה אכפת להם, אתם תושבי אשדוד משלמים על התביעות אלה מכספי הארנונה שלכם), אאפשר לכם, אתם הקוראים, להבין לבד האם מדובר במכרז תפור או לא. ואיך זה ששלושה מבכירי הקמפיין של שמעון סניה כצנלסון מחוץ לאשדוד: חודה גוזוב, אבי עזר ועו"ד דוד זיו "זוכים" בתפקידים בכירים ומדלגים על טובי בני אשדוד

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

בסוף התהליך של אותו מכרז זכה עו"ד דויד זיו. ומי הוא אותו עו"ד זיו? הוא שימש יועץ המשפטי של סגן ראש העיר אשדוד, סניה כצנלסון ותנועתו "אשדוד ביחד". כצנלסון צריך להזכיר ולדייק סיעתו מחזיקה את תיק חפ"א באמצעות חבר סיעתו, עו"ד חנוך ארליך. עו"ד זיו היה אחד מראשי קמפיין הבחירות של כצנלסון. האיש שייצג את כצנלסון בפני מבקר המדינה בדוחות הבחירות, סגר הסכמים עם מפרסמים ועוד. איש קרוב ומקורב מאוד לכצנלסון.  מבחינתי אפשר להפסיק לקרוא את הכתבה כאן והדברים מדברים בעד עצמם.

ומאחר ואני עוסק בתביעות לשון הרע כבר עשרות שנים אבהיר כבר כעת: שכל קורא הסבור שמדובר במכרז תפור, עושה זאת על דעתו, (ההגיונית והבריאה) בלבד. אני רק אבהיר שמדובר בריח מסריח מאוד של מכרז תפור.

אדגיש, יש קושי משפטי רב להוכיח בבתי משפט טענות של מכרזים תפורים. את זה אני אומר מניסיון רב שנים. ניהלתי מאבקים משפטיים בתביעות לשון הרע, בעניין מכרזים תפורים. הבעיה היא שמערכת המשפט ובתי המשפט ליתר דיוק, מבקשים הוכחה ברמת "מכחול בשפופרת", כפי שמבקש בית הדין הרבני בתיקי גירושין ובגידות, וקשה מאוד להוכיח את שניהם. מכרז תפור, בדיוק כמו בגידה בבן זוג, נעשה בחדרי חדרים, בשקט בידיעת שניים שלושה אנשים בלבד. בדרך כלל בידיעה ושיתוף פעולה בין התופר לזוכה. ברור שלאיש אין אינטרס לדבר.

 אבל הכתבה הזו לא עוסקת בפן המשפטי, בוודאי לא בהיבט הפלילי, שם רמת ההוכחה הדרושה גבוהה אף יותר. הכתבה תעסוק בבושה, או נכון יותר בחוסר הבושה של סניה, חנוך וחבריהם בגיוס בכירים בחברה העירונית של עיריית אשדוד, בהליך שהוא יותר ממעלה תמיהות, שאלות על ניגודי עניינים של כל המעורבים בסיפור החמור הזה.

גילוי נאות, גם המשרד אשר בבעלותי התמודד במכרז. משרד שייצג במספר רב של הליכים מנהליים, ייצג חברות מהגדולות במשק, עוסק בחוקי בנייה ותכנון בהיקף כספים גדול מחפ"א, משרד המעסיק תושבי אשדוד  ופועל למעלה מ 20 שנים. למישהו בחפ"א זה לא היה מספיק טוב, והמשרד בבעלותי דורג מתוך 5 מתמודדים, אחרון. בדיחה לא מוצלחת של מי מבכירי חפ"א שחושבים לבטל במחי יד  את טיב העבודה ארוכת השנים של צוות משרדי ואני בראשם. עבודה עם  מאות לקוחות ב20 שנים הם כרטיס הביקור. אבל הכתבה לא עוסקת במשרד שלי. הכתבה אתם זוכרים, עוסקת בבושה הגדולה שמוטלת על חפ"א ועל מי שהוביל את המכרזים שם בשנה האחרונה.

עזות המצח וחוסר הבושה לא התחילה עכשיו. כבר בתחילת הדרך הורמו גבות ונטענו טענות למכרזים תפורים. למשל, בעניין יהודה אבידן שזכה בזמנו למנכ"ל חפ"א, בעניין מוטי מלכא, ראש מינהל החינוך אריה מימון  ואחרים. גם בזגרת הייעוץ המשפטי ובנוגע ליועצים משפטיים שמכהנים בחברות עירוניות מזה שנים רבות. עו"ד טלי בן סימון במשכן לאמנויות הבמה, עו"ד בוסקילה המקורב לממלא מקום ראש העיר,  עו"ד גבי כנפו ,שמכהן כיועץ משפטי של מספר חברות עירוניות וגופים השייכים לעיריית אשדוד. מדובר אגב בהוצאות של מאות אלפי שקלים למשלם המיסים

שוב גילוי נאות, גם המשרד אשר בבעלות הח"מ כמו משרדים אחרים באשדוד סבר שהוא ראוי להתמודד על מכרזים ליעוץ המשפטי, ואף פעל בעניין כפי שהעיד ד״ר לסרי עצמו ואף מנכ"ל העירייה אילן בן עדי שמדובר במשרד ראוי ורציני שזכאי לייצג את גופי העירייה בזכות ולא בחסד. הסברה שלי התפוגגה מהר מאוד לאחר שהתבררו לי עובדות מסמרות שיער ועל תמימותי שמכרז עירוני לא יכול להיות עד כדי כך יכול להריח ריח מסריח מאוד של מכרז תפור, ועל כך כעת.

תחילת הסיפור ביום 14 במאי השנה. חברת המועצה, עו"ד הלן גלבר שולחת לי צילום של מודעת "פנייה לקבלת הצעות לקבלת יעוץ משפטי לחפ"א", מודעה שלא ראיתי קודם לכן. עו"ד גלבר בשיחה איתי, שאלה אם הגשתי מועמדות וטענה באוזניי כי… "השמועה אומרת כי המכרז נתפר עבורי.".  אף שיש לי היכרות שטחית מאוד עם כצנלסון ועם עו"ד דרך (הבנות שלנו היו יחד בגן), טענתי בפניה שזאת בטח בדיחה לא מוצלחת.  אבל החלטתי שאם מינוי כיועץ משפטי לא ייצא מהסיפור (וכאמור היה ברור שלא יצא), לפחות נשתעשע ונזכה לתת לציבור באשדוד הצצה לאיך הדברים מתנהלים בעיריית אשדוד ובתאגידים העירוניים שלה. התוצאות היו חמורות. אני מודה שכשהסברתי לעו"ד גלבר, שאין לי מושג על מה היא מדברת, בעצה אחת איתה החלטתי להתמודד ולהביך את חפ"א.

שילמתי 1,100 ₪ (מחיר מופקע יש לציין) וקיבלתי לידיי את חוברת המכרז. עובדת בחפ"א אפילו איחלה לי בהצלחה. האמת, שלא כל כך הבנתי מה הקשר להצלחה. שכן, היה ברור לי שלא יבדקו את הכישורים ואין למכרז הזה כל קשר להצלחה, אבל קיבלתי קבלה ויצאנו לדרך.

׳שמור לי ואשמור לך׳ מעיריית אריאל

אגב, עד לא מזמן שימשה בתפקיד היועץ משפטי של חפ"א, עו"ד אורית שטרית, שבסך הכל עשתה את התפקיד בצורה טובה. בכל מקרה, כפי שנהוג בתחומי העיסוק של גופים מסוג זה, הרבה מאוד מהייעוץ המשפטי יוצא למשרדים חיצוניים והדברים השוטפים מנוהלים על ידי היועצת המשפטית הפנימית.  נודע לי שחפ"א הציגו מצג כאילו עו"ד שטרית החליטה לעזוב מרצונה. מקורבים לאורית טוענים שבחפ"א פתחו לה את הדלת וכיוונו אותה היישר  למעלית, הביתה. אורית לא עזבה מרצונה. אבל אם צריך לדאוג למישהו מצוות הקמפיין, אז אורית יושבת בדיוק על המשבצת, "סה לה וי". במיוחד סה לה וי, שאין בושה.

לי אישית היה ברור שמדובר במכרז שייתפר למקורב. לצערי העבר מלמד בדיוק את זה. מיד כשהגשתי את מסמכי המכרז ומתוך חשש שהמכרז ייתפר, שלחתי הודעות sms' וגם ליו"ר חפ"א עו"ד חנוך דרך. בהודעות (שכמובן שמורות אצלי), לא ביקשתי חלילה לזכות במכרז.  בקשתי  הייתה פשוטה : "שלא יתנו יד לשטויות" ושהמכרז יהיה כשר וכל משרד מהעיר אשדוד שיבחר, אברך על כך. כמובן שנבחר משרד מחוץ לעיר של עו"ד דוד זיו. ההוא מהקמפיין של כצנלסון והאיש שמייצג אותו וייצג אותו במערכת הבחירות. אתם הבנתם?

אבל התהליך היה כל כך חמור מבחינה ציבורית וכמו שאומרים החבר'ה "השתינו מעל המקפצה". מי ישב כיו"ר ועדת הבחינה? מר אבי עזר מנכ"ל חפ"א. אם השם הזה נשמע לכם מוכר, כנראה שיצא לכם להגיע למטה הבחירות של כצנלסון. עזר, מנכ"ל במועצת אריאל וחברו לעבודה של עו"ד דוד זיו. עזר יש לציין כעת, גם מקורבו של כצנלסון ושימש עבורו איש הכספים והיה צמוד אליו במערכת הבחירות. אגבף מייד לאחר הבחירות לשאלת עורך אשדוד10, עו"ד יוסי אסולין את עזר האם זה נכוןו שהוא הולך להיות מנכ"ל חפ"א לפי השמועות? ענה לו עזר: “ממש לא. לא היה ולא נברא". כלומר כבר אז היה דיבור שעזר ימונה על ידי כתנלסון למנכ"ל חפ"א. אמנם במכרז אבל כרוצים מצליחים. גם עו"ד גלבר פנתה בשאילתא דחופה באותה עת על כך שעזר עתיד להתמנות. הנבואה לא הגשימה את עצמה המציאות הייתה ברורה. ומי שחשב שגם המכרז הזה הוא  מכרז תפור  עושה זאת על דעתו בלבד. כי בסך הכל אבי עזר עבד עם סניה בבחירות וניהל עבורו את הקמפיין יחד עם אחרים ובהם עו"ד זיו. השניים היו צמודים מאוד זה לזה במערכת הבחירות.

אבי עזר. צילום: אשדוד היום

חנוך וסניה חושבים שתושבי אשדוד מטומטמים. אבל הי, אם המינוי הזה עבר בשלום, אז בואו נביא עוד חבר שעבד איתנו בקמפיין. גם שם יהיה קשה להוכיח שמדובר במכרז תפור. אנחנו נטען שעו"ד זיו ראוי (אינני טוען אחרת) , שחלפו יותר משנתיים מאז שייצג את סניה, והכל יעבור בשלום. אבל חנוך וכצנלסון לא הכל יעבור בשלום. אולי משפטית ופלילית צלחתם את המשוכה, אבל ציבורית נכשלתם והציבור יבוא איתכם חשבון. החמור בסיפור בפני הדירקטוריון לא הובא המידע שעו"ד זיו עבד בקמפיין של סניה וייצג אותו, כל שנאמר היה שהמנכ"ל עזר מכיר עבד עם זיו בעיריית אריאל. לעיתים חצי אמת גרועה משקר.

חשבתי לתומי שכשבחרו את מירב בנישו, רעייתו של חנוך, לתפקיד מנהלת תוכן במשכן האומנויות הבמה, סימנו וי על מינוי מקורבים של חנוך. אבל התיאבון, הוי התיאבון. גם כאן אם אתם עושים את הקישור בין העובדה שחנוך דרך נבחר כחבר מועצה וממונה על חפ"א לבין העובדה שאשתו מירב זכתה לאחר מכן בתפקיד יוקרתי בחברה השייכת לעיריית אשדוד, גם פה אתם עושים זאת על דעתכם בלבד. אלא שבמקרה הזה חרף בחירתה של מירב רעיתו של חנוך נבחרה ״במכרז״ משרד הפנים ביטל את הזכיה  הורה לפרסם מכרז חדש.

עו"ד חנוך לצערי, חוטא בחטא היוהרה. הוא סיפר למקורביו שהמשרד שלי לא מספיק טוב. אבל שכח שלפני מספר שנים הוא וחבריו סער גינסבורסקי וטל אספורמס פנו אליי שאנהל עבורם את המאבק המשפטי נגד עיריית אשדוד, בעניין השימוש במגרשי כדורגל לקבוצת הכדורגל עירוני אשדוד. מאבק שנוהל בהצלחה בבית המשפט המחוזי בבאר שבע. חנוך בחר שלא להשיב לפניותיי, הוא כנראה עסוק גם בחברותו במועצת העיר וגם בניסיון להתאים צבעים מוזרים לבגדים כמו שהתריעה בפניו לא אחת מירב אישתו.

מאז הפרסום באתר "אשדוד 10" על תוצאות המכרז, בו "זכה"  עו"ד זיו  והתגובה שלי, פנו אלי אנשים רבים וביקשו שנפנה למשטרת ישראל, והדברים נבדקים בימים אלו. משטרת ישראל ככל ותוגש תלונה תצטרך לזמן את המעורבים ולקבל תשובות. גם פעילים קרובים מאוד של סניה פנו אלי בימים האחרונים וביקשו להעביר חומר רב ומסמכים על תיפקדו של זיו במסע הבחירות, והחומרים נבדקים.

חנוך דרך-ארליך

מאחר וכאמור לאבי עזר מנכ"ל חפ"א ונבחרי הציבור כצנלסון וחנוך אין בושה, הם פועלים בניגוד למנהל תקין ופניות לקבלת מסמכי המכרז לצורך פנייה לערכאות (שתי פניות), אלה טרם נמסרו לנו.

אני בספק רב אם יהיו הסברים לשאלות מדוע יועץ משפטי אישי של כצנלסון, שמנהל מו"מ ואחראי על תשלום לספקים ופרסום זוכה? מה הקשר בין תפקודו כיועץ משפטי לתחומי הפרסום וניהול מו"מ בתקופת הבחירות כפי שעשה עוד" זיו בקמפיין הבחירות של כצנלסון, שיצטרך גם להסביר מה יש לו עם עיריית אריאל? אבי עזר שהיה מנכ"ל עיריית אריאל זכה במנכ"ל חפ"א, היועץ המשפטי של אריאל, עו"ד זיו "זכה"  במכרז ליועץ משפטי של חפ"א, חברת מועצת העיר אריאל, לודה  גוזוב, שעבדה קשה מאוד בקמפיין של כצנלסון, מונתה תחילה לסמנכ"לית השיווק של החברה לתיירות אשדוד, שסיעתו של כצנלסון מחזיקה בתיק זה. לאחר שהתברר כי הרבה אין מה לעשות איתה שם בחברה, היא זכתה במכרז בג'וב חלומי, כמנהלת הוסטל ברובע יג'. ללא מכרז.

ומי אחראי על ההוסטל אתם שואלים? צדקתם. שמעון סניה כצנלסון, שמסתכל כעת בגאווה על כך ששלושה מחבריו הטובים שעבדו אתו בקמפיין הבחירות, "זכו" לתפקידים בכירים. בעוד יש מי שזועם נוכח הסקר שלך וויינט שקובע ש-71 אחוז מתושבי העיר רוצים לנטוש את אשדוד בגלל שלוש סיבות: חינוך, דיור ותעסוקה.

בואו רק נקווה שכצנלסון יעמיד עצמו לבחירה בבחירות הקרובות ולא יברח ויעדיף תפקיד יוקרתי בכסף רב כפי שעשה בפעם הקודמת, כי אז אני בטוח שהציבור יבוא איתו חשבון, ואנחנו נהיה פה להזכיר לו. בעיקר את המכרזים המדיפים ריח מסריח מאוד של מכרזים תפורים

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן