קנס של כמיליון שקלים על הענן השחור מעל אשדוד

הנהלת בית זיקוק עתרה כנגד קנס כספי שהוטל עליה ותשלם 906 אלף שקל בגין הפרת תנאי הפליטה ואי-מניעת פליטת עשן שחור מעל שמי אשדוד. בבית המשפט החליטה החברה לא להמשיך בעתירה ותשלם הקנס

צילום: שלומי אוחנה
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

המשרד להגנת הסביבה הטיל על חברת פז בית זיקוק אשדוד עיצום כספי בסך 906,100 שקל, בעקבות תקלת חשמל בלוח ההזנה הראשי של בית הזיקוק, אשר גרמה לקריסת מערכות ולפליטת עשן שחור וסמיך מהלפיד לסביבה במשך כשעה, דבר המהווה הפרה של תנאי היתר הפליטה.

עשן שחור מורכב מחלקיקים של חומר בעירה ותוצרי נפט שנפלטו לאוויר כתוצאה משריפה לא שלמה. חלקיקים אלו, מפאת גודלם הזעיר, יכולים לחדור לעומק הריאות ולכלי הדם ולגרום למחלות שונות.
הטענות המרכזיות של החברה היו שהאירוע נגרם בשל תקלה נדירה וחריגה ולא בעקבות מעשה או מחדל של החברה או של עובדיה, וכי לא הייתה יכולה למנוע את התקלה ונקטה בכל האמצעים הסבירים למניעת ההפרה. עוד נטען, כי המשרד היה צריך להפחית את סכום העיצום שהוטל.
העשן השחור נצפה ב-2017 על ידי כונני איגוד ערים לאיכות סביבה אשדוד – חבל יבנה, שדיווחו על האירוע למשרד להגנת הסביבה, ובעקבות הדיווח יצאו כוננים של המשרד לשטח לבדיקת המפגע והנסיבות להתרחשותו. לטענת החברה, האירוע התרחש כתוצאה מתקלת חשמל וכשלים במערכות אמצעי הגיבוי במפעל. רק לאחר הפעלת מערכות הגיבוי באופן ידני נפסקה פליטת העשן השחור.

במסגרת ההליך שקדם להטלת העיצום, לא קיבל המשרד את טענות החברה, ובין היתר את הטענה כי נקטה בפעולות מספיקות למניעת הישנות ההפרה ולהקטנת הנזק, והחליט להטיל על החברה עיצום כספי בגין ההפרה. לאחר דיון ממושך בבית המשפט, ולאחר שכבוד השופטת ענת זינגר העירה את הערותיה בעניין, החליטה החברה לחזור בה מהעתירה. לפיכך, העיצום הכספי שהממונה לפי חוק אוויר נקי במשרד להגנת הסביבה הטיל על החברה נותר על כנו.

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל: "נמשיך בפעילות הנחושה כנגד מפעלים שמסכנים את הציבור ונשתמש בכל הכלים העומדים לרשותנו כדי לשמור על בריאות הציבור ועל הסביבה”.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן