קורע לב: האב בירך ברכת המזון, בנו היחיד החזיר את נשמתו

יאשה אליאשווילי ‫(‫17) היה בן יחיד‫, שחקן כדורסל מוכשר של קבוצת הכדורסל מכבי אשדוד. הוא שיחק ביום שישי כדורסל עם חברים, שב לביתו, לאחר ארוחת שישי הלך לנוח ונפטר‫, ככל הנראה ממפרצת במוח. חבריו לשכבה במקיף ט' הכינו פינת זיכרון לזכרו. אגודת מכבי‫: ״זו אבידה גדולה‫. נתמוך במשפחתו״

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

יאשה אליאשווילי היה שחקן כדורסל מבטיח ומוכשר, ששיחק בקבוצת הנוער של מכבי אשדוד. קצת לפני יום הולדת 17, הוא נפטר באופן פתאומי, לאחר ששב ממגרש הכדורסל בו שיחק עם חבריו. יאשה התקלח, ישב עם משפחתו לשולחן השבת וביקש ללכת לנוח. בשעה שאביו בירך על ברכת המזון, נדם ליבו של יאשה. אמו ניגשה לקרוא לו ומצאה אותו במיטתו עם המחשב על הברכיים והראש שמוט. הוא נפטר, ככל הנראה ממפרצת במוח. הטרגדיה אירעה ביום שישי האחרון. צוות מד״א שהוזעק ביצע ניסיונות החייאה, אך לבסוף נאלצו להכריז על מותו.

 יאשה הוא בן יחיד להוריו. המשפחה שעלתה לישראל לפני כשבע שנים מגיאורגיה ומתגוררת ברובע י"ב. יאשה הובא למנוחות בלוויה קורעת לב, בה אף עין לא נשארה יבשה וזעקות הכאב קרעו את השמיים. כ- 200 אנשים הגיעו לבית העלמין להיפרד מיאשה ז"ל.

נופר קפון, מנהל מקיף ט' בו למד יאשה ז"ל ספד בכאב לתלמידו: ילד מלא חיים, שמחה והומור. ילד כריזמטי וניחן בצניעות גדולה. ילד שהיה משמעותי למשפחה, לחברים למועדון הספורט. יאשה חי בכל כך הרבה מקומות, וזאת הייתה אחת התכונות שיאשה קיבל – היכולת להיות משמעותי לסובבים אותו, היכולת לחיות באופן מוחשי לכל מי שמכיר אותו. כולנו צריכים להתמודד עם העובדה שאין יותר יאשה. אין את הצחוק, אין את החיוך ואין את ההקשבה". חבריו מהתיכון הוכו בתדהמה ממותו של יאשה, שהיה ילד מוכר ואהוב. בבית הספר הוקמה פינת זיכרון לזכרו והודלקו נרות נשמה.

"זה בן יחיד שלי, תנו לי להתאבל עליו"

קדמו ללוויה דקות קשות בבית המשפט. לאחר שהמשטרה ביקשה לנתח את גופתו של יאשה ז”ל, בניגוד לרצון המשפחה. מדובר במוות של אדם צעיר ובמשטרה ערכו לו בדיקות, אך ביקשו לנתח את גופתו של הנער כדי לדעת את סיבת מותו. המשטרה עתרה לבית המשפט בבקשה לאפשר לנתח את יאשה. בדיון הסביר נציג המשטרה כי נעשה צילום סי.טי ובדיקת רעלים, אך הם מבקשים לבצע נתיחה. "אנו מבקשים נתיחה של הגופה על מנת לקבוע סיבת המוות של המנוח. כמו שעולה מחומר החקירה הנער היה בריא, ספורטאי, אין חשש לעבירה. החשש הוא שנסיבות מותו אינן טבעיות בדגש על גילו הצעיר". מנגד טען שניר אלמליח, נציג זק"א שעמדו לצד המשפחה, כי מדובר במקרה טראגי ולמרות שאין חשד לפלילים המשטרה עיכבה את הגופה מאמש, וטען כי במצב כזה אין למשטרה סמכות להחזיק בגופה. גם אביו של יאשה דיבר ואמר בכאב גדול כי "זה בן יחיד שלי אני מודה לקב"ה שנתן לי אותו, אני לא רוצה שינתחו אותו. תנו לי להתחיל את האבל עליו, אני מכיר את המנהגים של האבות שלנו. אנו מהעדה הגרוזינית תנו לי להתאבל עליו".

השופטת דורית בונדה,  מבית המשפט באשקלון, קיבלה את בקשת האב השכול: "מקובלת עלי עמדת המשפחה כי מקום בו לדעת כולי עלמא לא נגרם מותו של המנוח בעבירה, הרי שיש ליתן משקל רב לעמדת המשפחה אשר מבקשת לשים קץ לסבלה ולהביא את המנוח לקבורה בהקדם האפשרי. יש לזכור כי מדובר בבן יחיד להורים אשר איבדו כעת את כל עולמם. הוצגו לפני תמונת של חדרו של המנוח וניכר כי מדובר בבן אהוב ויחיד אשר בוודאי סבל ויסורים רבים עוברים כעת על משפחתו, על הוריו… ברור שמותו של המנוח לא נגרם בעבירה והוריו של המנוח אינם חפצים לתור ולחקור ביחס לסיבת מותו. אכבד עמדה זו ולאור כך לא אאפשר נתיחת הגופה".

״החלום של יאשה להיות כדורסלן מקצועי נגדע״

מותו של יאשה הכה בתדהמה את מועדון הכדורסל מכבי אשדוד, על כל קבוצותיו. יאשה היה שחקן מוכר ואהוב והמוות הטראגי שלו נגע בלבבות השחקנים, המאמנים ובעלי התפקידים. אנשי הקבוצה מחד עוטפים באהבה ובחום את המשפחה שאיבדה את היקר לה מכל, ומצד שני עסוקים בהתמודדות של חבריו לקבוצה לאסון. רונן הראל, יו״ר מחלקת הנוער באגודה : ״יאשה הוא שחקן נוער שלנו. הגיע אלינו לפני 3 שנים, שחקן מאוד מאוד מוכשר עם פונטציאל יאשה היה היה לו גובה ומוסר עבודה. ומי שעובד קשה מצליח. הוא היה מאוד מאוד מוכשר, שחקן מאוד אהוב לכן השוק היה כל כך גדול. מישהו שכולם הכירו מהקטנים ועד הגדולים״.

איך אתם מתמודדים?

״כרגע אנחנו בשלב העיכול מעכלים את מה שקרה ומנסים להתמודד. בזמן שגרה רגילה, הייתי מייד מחזיר את כל השחקנים לפעילות, אבל אנחנו בבעיה בגלל הקורונה. אנחנו עורכים שיחות בזום, ווקיימנו מפגש עם הקבוצה באופן פרונטלי ביום רביעי האחרון. קצת להתאוורר, ולהביע רגשות. נחשוב איך לוקחים את זה מפה. לנו קשה, אבל אנחנו כלום לעומת המשפחה, שם קשה מנשוא. יאשה בן יחיד אנחנו מנסים לתמוך כמה שאפשר אנחנו באים המון, אנחנו, המאמנים הילדים, ובני משפחה אומרים שזה מחזק אותם. במשחק של הקבוצה הבוגרת עשו מחווה מאוד יפה כשעמדו דום לזכרו, השחקנים היו עם תלבושת עם השם שלו והמספר שלו. במשך כל המשחק המוות היו בתלבושת הזאת. גם האוהדים רוצים לעזור. חושבים על הנצחתו כמו לקרוא את היציע המערבי על שמו, לעזור למשפחה לארגן טורניר על שמו ועוד. אבל זה זה עוד מוקדם ונחליט מה לעשות״.

נתי כהן המנהל המקצועי באגודה הכיר את יאשה היטב. ״יאשה שיחק אצלנו כדורסל והיה שחקן מהמובילים והדומיננטים בשנתון שלו. ילד עם פונטציאל  היה לו חלום מאוד מאוד גדול להצליח בתחום. הוא מאוד אהב את הכדורסל, השקיע את כל כולו בכדורסל. הוא הקריב המון בשביל הכדורסל, ואכן הוא התפתח והתקדם גם ברמה הארצית. הוא היה שייך לסגל הנבחרות הצעירות חלקם הוא היה קרוב וחלקם הוא היה למשל בכיתה ט׳ כשהיה בסגל הנבחרת. היה לו את הפונטציאל. ומעבר לזה הוא היה ילד נעים הליכות. מאוד חייכן. מאוד בוגר לגילו. הנסיבות שלו שזה הורים עולים חדשים, הוא ידע את השפה והוריו פחות. לכן כבר מההתחלה הוא  היה האיש שתקשר איתנו, זה לא דבר שמאפיין ילדים, וזה כאב לב בגלל המשפחה, וזה כאב לב גם למועדון. גיליתי בימים האחרונים שלא רק שחברים שלו בקבוצה אהבו אותו, אלא גם הילדים הצעירים של כיתות ה׳ ו- ו׳ הכירו אותו. הוא היה בשכונה משחק איתם ובמגרשים איתם, הוא היה מאוד חברותי ולכן לנו כמועדון זו טרגדיה גדולה״.

ניסים דוק, מנכ״ל אגודת מכבי אשדוד: ״האגודה משתתפת בצער המשפחה. אנחנו כואבים והמומים על לכתו בטרם עת של נער איכותי ומוכשר. נעמוד לצד המשפחה ונתמוך בה״.

השכנה של יאשה ז"ל שהזעיקה מד"א: "מד"א הגיעו באיחור"

קארין אמסלם השכנה של משפחת אליאשווילי שסייעה להם ביום שישי, התראיינה לגלי צה"ל ולאתר "אשדוד10" וסיפרה על מה שהיה: "אמא שלו בשעה חמש וחצי – רבע לשש, הגיעה לדירתי שבקומה מתחתם כשהיא צורחת 'משטרה אמבולנס משטרה אמבולנס' ועלתה בחזרה אליהם לדירה. מייד התקשרתי למשטרה מהטלפון הקווי ואמרתי שיגיעו לכתובת שלנו. הסברתי להם שאני מתקשרת מהטלפון הקווי ושאם אני אעלה לבדוק זה יתנתק כי זה טלפון עם חוט, אז אני לא יודעת מה קרה אבל הם צריכים לבוא. מיד אחרי השיחה עליתי אליהם. הם גרים שני ההורים עם הסבתא והילד, אז חשבתי אולי קרה משהו למישהו אחר לאבא או לסבתא – אבל לילד יאשה הצעיר ממש לא חשבתי" .

ומה ראית?

"נכנסתי לחדרו וראיתי שזה הילד ושהוא בלי הכרה, והאבא עושה לו החייאה. חזרתי לדירה שלי אחרי עשר דקות כדי להתקשר למד"א ולשאול איפה הם, הם אמרו שבדרך. אחרי עוד עשר דקות שוב התקשרתי, שוב בדרך. אחרי המון זמן הגיע שוטר אחד צעיר מאוד. מתחת לגיל עשרים, והוא לא ידע מה לעשות. אחר כך ירדתי והבאתי איתי את אנשי מד"א, שהגיעו אחרי 40 דקות. הילד הלך הוא כבר היה ללא רוח חיים. חבל שמד"א לא באו לפני, אולי הם יכלו להציל אותו. ההורים צורחים 'איפה האמבולנס'". חשוב להדגיש כי לפעמים בשעת מצוקה כשמחכים לכוחות הצלה בחוסר אונים כל דקה נראית נצח, והזמן שקארין נוקבת לא בהכרח הזמן הנכון. 

ומה סיפרה לך האמא?

"הם סיפרו לי שהילד אכל ארוחת ערב, הדליק דוד כדי להתקלח והלך לשחק במחשב. האמא ראתה שהוא הדליק דוד אבל לא התקלח אז היא נכנסה לחדר שלו לדבר איתו. כולם אומרים שהוא מת בשינה כנראה מדום לב, אבל הוא ישב בחדר ושיחק במחשב. היא התחילה לדבר איתו וכשהוא לא ענה הוא היה עם הראש שמוט על המחשב, היא ראתה שהוא בלי הכרה וקראה לאבא – ואז הם קראו לי".

תגובת מד"א: "הגענו תוך 9 דקות"

ממד"א נמסר בתגובה: "מבדיקה במערכת השליטה והבקרה של מד"א עולה, כי הקריאה התקבלה במוקד מד"א ממשטרת ישראל. מייד עם קבלתה, שוגרו למקום אמבולנס וניידת טיפול נמרץ שהגיעו בתוך 9 דקות. צוות מד"א ביצע במשך כשעה פעולות החייאה מאומצות שבסופן לצערנו נקבע מותו. במד"א משתתפים בצערה של המשפחה".

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן