קול התור של הציונות הספרדית מאת אופיר טובול

לאחרונה יצא לאור הספר "קול התור ציונות מסורתית- ספרדית" בעריכת אופיר טובול, יליד אשדוד, משפטן ואיש תקשורת מוכר. הספר עוסק בהגות ציונית מסורתית- ספרדית חדשה וישנה. על האפלייה בין מזרחים לאשכנזים: ״הייתי רוצה שאנשים ישמעו שמות כמו אלמליח או בוזגלו, יבינו שמדובר במנהיגים גדולים, משוררים, אנשי רוח ולא רק כדורגלנים או סלבס". בשבוע הבא יתקיים אירוע השקת הספר באשדוד

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

כולנו בבית הספר למדנו על הציונות ועל בנימין זאב הרצל, אבל לא על הרב ד"ר יהודה אריה ליאון ביבאס – שכבר בשנות השלושים של המאה ה־19 תר בין קהילות ישראל והטיף להקמת מדינה יהודית בארץ ישראל. בשנת הת״ר, 1839 הוא פגש את הרב יהודה אלקלעי שהעלה את הדברים על הכתב. אחד משומעי לקחו של הרב אלקלעי היה לא פחות ולא יותר משמש בית הכנסת שלו בזמלין שבממלכת סרביה – שמעון לייב הרצל. כן, כן, סבו של הרצל. בנו פעל להדפסת ספרי הרב אלקלעי, ונכדו, תאודור הרצל, ייסד את מוסדות התנועה הציונית.  במשך דורות הציונות המסורתית הספרדית הודרה מספרי תולדות עם ישראל. אולם ספר חדש שיצא לאור לאחרונה מחזיר את הציונות המסורתית הספרדית אל קדמת הבמה.

עורך הספר, אופיר טובול בן 36 נולד וגדל באשדוד. כיום הוא חי בתל אביב. נשוי ואב לשתי בנות.טובול פעיל פוליטי, מייסד תנועת "תור הזהב" – תנועה חדשה בערכי הציונות המזרחית והיהדות המסורתית.‏
עורך דין, סטודנט לתואר שני במשפטים בהתמחות זכויות אדם בתכנית "תקנה" של המכללה למנהל. כותב טור שבועי באתר ‏nrg‏ ומנחה את ‏התכנית "פה זה לא אירופה" עם מרגלית צנעני ברדיו ׳לב המדינה׳. עורך ומייסד "קפה גיברלטר" – מגזין תרבות וחממה ליזמות חברתית רב-‏תרבותית, ואת ההוצאה לאור "טנג׳יר" – בית ליוצרים מהפריפריה.‏ לדבריו, כל משפחתו נשארה באשדוד. "נולדתי באשדוד וגדלתי בה. ברחוב רוגוזין ברובע א'. למדתי בבית הספר ׳שחר' ובישיבת 'נווה הרצוג'  אני גר בתל אביב, אבל אני אשדודי בנשמה".

על הספר "קול התור"

"קול התור ציונות מסורתית- ספרותית" הוא ספר ראשון מסוגו העוסק בהגות ציונית מסורתית-ספרדית, חדשה וישנה. הספר מבקש להמשיג ולהנכיח את תפיסת העולם הציונית הייחודית שעומדת בבסיסו של ציבור לאומי-מסורתי ולקשור אותה אל מסורת ארוכת שנים של הגות, הנהגה וסדר יום. הוא עושה זאת באמצעות עשרים וחמש דמויות שפעלו במאתיים השנים האחרונות, ודרכן הוא בוחן את ישראל של ההווה ושל העתיד. הספר ממלא חלל חסר במדף הספרים הציוני, חלל שבכוחו להעשיר את הידע בנוגע למקורות הציונות ולעורר השראה במי שחפץ בבניית קומה נוספת במפעל הציוני – קומה מרווחת שמושיטה יד לשלום בינינו ועם שכנינו.

 הספר בהוצאת ׳ידיעות אחרונות׳ ספרי חמד ותור הזהב מכיל 25 מאמרים מרתקים של כותבים על אישים שהשפיעו על הציונות המסורתית ספרדית. אישים כמו הרב יהודה אריה ליאון ביביאס,  הרב יוסף משאש, הרב עובדיה יוסף, השר דוד לוי ועוד. לפני שהספר יצא לאור, פנו יוצריו לגייס כסף במימון המונים. כשהמטרה הייתה לגייס 50,000 שקלים, אולם תוך שבועיים הם גייסו 90,000 שקלים. 640 איש, ביניהם חברי כנסת ואישי ציבור מכל הקשת הפוליטית כמו אמילי מואטי, עליזה לביא, אבי גבאי וגם שלושה שרי חינוך לשעבר (ראש הממשלה כיום נפתלי בנט, שי פירון ורפי פרץ), שמו מכספם הפרטי כדי להשתתף בהוצאתם לאור של 25 פרקים נגישים, המתמקדים בדמויות מרכזיות בהגות ובהיסטוריה של הלאומיות המסורתית במאתיים השנים האחרונות. 

למי נועד הספר?

“הספר מיועד לציבור הרחב. אני יכול להגיד לך מהחודשים שעברו שהספר יצא, הוא הגיע לאלפי אנשים וקשה לי להגיד לך מה קהל היעד יש גם אשכנזים ויש ספרדים ויש צעירים, נתקלתי בצעירים חלק מהם בגילאי 30 קונים את הספר להורים שלהם, לסבא והסבתא שלהם, ואני מקבל הרבה הודעות מאנשים מבוגרים, שאומרים לי 'סוף סוף שאנחנו רואים את משהו שאנחנו מכירים מהבית. זו הציונות שדיברו עליה אצלנו, סוף סוף אנחנו רואים את זה על ספר. מי שמספר את הסיפור הזה. מצד שני מיועד לתלמידים, לסטודנטים, מי שמסיים את 12 שנות לימוד ולומד היסטוריה ואת כל הנושאים שקשורים לציונות לבגרות לא נוסף בכלל לרשימה הזאת של המנהיגים של הוגי  דעות במרוקו, תימן באזור הבלקן בכל עולם הספרדי בכלל לא סופרים אותו כחלק מהסיפור, אחת המטרות שלנו זה שהספר הזה יהיה לו גרסה שמיועדת ממש למערכת החינוך”.

האם לדעתך גם כיום עוד יש אפליה בין מזרחים ואשכנזים?

"תראי, זה לא שאנחנו בתקופת 'הפנתרים השחורים'. ברור שקרה שינוי משמעותי. תראי את אשדוד למשל, לדעתי אחת הערים הכי יפות ומפותחות בישראל, אבל עדיין, בישראל הסיכוי של ילד להצליח בחיים נובע מהמקום שהוא גדל בו. לא מזמן פורסמו נתונים על קבלה ליחידה 8200 בצה"ל מגיעים לשם חיילים מהוד השרון והרצליה לא מאשדוד ואשקלון. אם אני מסתכל על הספר שלנו, יש שם 25 דמויות שמערכת החינוך כמעט לא מזכירה אותם. למה ילדים ישראלים לא לומדים על הרב משאש ועל ז'קלין כהנוב? למה השמות של הרחובות או הדמויות על השטרות לא מייצגים את כל עם ישראל? בסוף ילד שלא ראה את עצמו בתוכנית  הלימודים ורואה אנשים כמוהו רק בתוכניות בישול ומוזיקה, לומד מזה שהוא לא יתאים להיות פרופסור או טייס בצבא אלא זמר או טבח. אני רוצה לשנות את זה, שאנשים ישמעו שמות כמו אלמליח או בוזגלו ויבינו שמדובר במנהיגים גדולים, משוררים, אנשי רוח ולא רק כדורגלנים או סלבס".

טובול מספר כי לרגל הוצאת הספר מתקיימים ברחבי הארץ אירועי השקה לספר. "אנחנו מוציאים הרבה אירועים, היה אירוע בתל אביב, בקרית שמונה, בירושלים בהשתתפות מרים פרץ”.

ובאשדוד?

"באשדוד האירוע יתקיים ביום חמישי 1.7.21 בשעה 18:30 בבית אריה קלנג' בהשתתפות ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, שדרנית הרדיו ליבנת בן חמו, ועוד. ליווי מוסיקלי  של אנסמבל  אנדלוסי”.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן