פרויקט מיוחד : 10 המשפיעים של אשדוד

לאורך השנים היו באשדוד דמויות חזקות, משפיעות כמו צבי צילקר, ז’וז’ו אביטן יבדל״א, עדי עם שלום ז"ל, ואנשי עסקים כמו אריה קלנג ז״ל. כמעט הכל עבר דרכם, פוליטיקה, עסקאות, קרקעות ועוד. חלקם היו ישרים, חלקם פחות. אשדוד השתנתה ב-50 השנים האחרונות, צמחה לעיר גדולה, חזקה, מרכזית. אבל דבר אחד כמעט לא השתנה, כמו אז גם היום, ישנה קבוצה קטנה, מצומצמת של דמויות שכמעט הכל עובר דרכן, פוליטיקה, כוח וכסף. הן דמויות חזקות, כריזמטיות ובעלות השפעה אדירה בעיר אשדוד. פרויקט מיוחד של "אשדוד10" ו"השבוע באשדוד"

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

ד"ר יחיאל לסרי, ראש העיר אשדוד

נשוי לעירית, אב ל-4 ילדים וסב ל-8 נכדים

אין צורך להכביר מילים בהשפעתו של האיש שעומד בראש המערכת הפוליטית באשדוד. לאחר 12 שנים של כהונה בתפקיד, מדובר כבר בראש עיר משופשף. ברור לכולם שחוסר הניסיון שלו בשנים הראשונות לכהונה, פגע בשליטה ובהשפעה שהיתה לו. פוליטיקאים נגסו מכאן ומשם, פקידים אתגרו את החלטותיו, והציבור והתקשורת היו במאבק תמידי איתו.
אלא שבשנים האחרונות, הוא השתפשף, הוא צבר ניסיון ולמד איך "משחקים" את המשחק הפוליטי. הוא שולט היום כמעט בכל אירוע שמתרחש בעיר. הוא כבר יודע לזהות מוקשים ואויבים. הוא שולט במחלקות העירייה, ויש לו דלת פתוחה לראש הממשלה וכמעט לכל חברי הכנסת.
הרבה מאורח הרוח והפייסנות שעוטפת אותו בשנתיים האחרונות ניתן לייחס לעירית אשתו. היא כנראה לוחשת לו שיש מלחמות שלא חייב לנצח בהן, אולי בכלל לא כדאי להילחם בהן.
יחיאל לא טיפש ולא מושחת. הוא לא ייטול שוחד מאיש ולא יסכן את חרותו עבור איש מקורב ככל שיהיה. אבל השפעתו בכל זאת אדירה, חברות עם דמויות מסוימות מיישרת את הפקידות בעירייה לבחון את בקשותיהם בנפש חפצה, חפצה קצת יותר מאחרים. ידו לא בדבר, אבל רוחו שורה. אין בכך פסול, יש בכך השפעה גדולה, גדולה מאוד.


בעיריית אשדוד נוצרה תחושה שהכל בידיו של המנכ"ל בן עדי, ואצל כנפו ומקורבים אחרים, ולסרי פחות מעורב. זה נכון בחלקו. לסרי משתדל לעסוק במקרו, ואנשיו עושים את העבודה. הוא מעורב מאוד עד לפרטים האחרונים אבל פחות עוסק בביצוע. גם לא נעשה שום דבר ללא מעורבותו והתדמית שהוא משרה כאילו הוא לא מעורב לא נכונה. נכון לומר גם שזה גם המבחן של האנשים שתחתיו: אם הם מועלים באמון שלו הם עפים הביתה. מלאכת החיסול הפוליטי של לסרי היא אכזרית ברגע שהוא מסמן את אוייביו הפוליטיים ושל כאלה שסרחו: עיינו ערך יהודה אבידן, שהיה ממקורביו הגדולים, הודח מתפקידו כמנכ"ל חפ"א לאחר שגילה חוסר נאמנות ללסרי. אמנם אבידן הודח על ידי ממלא מקומו סניה כצנלסון אבל את הכיוון התווה לסרי. הוא זה שנתן אור ירוק. כך היה עם ממלא מקום ראש העיר אבי אמסלם שניסה את לסרי בתחילת הקדנציה וספג ריחוק והשפלה פוליטית, כשקיבל הרבה פחות ממה שקיבל כצנלסון.
נראה שהשפעתו תמשיך להיות מרכזית וגדולה כל עוד הוא ירצה בכך, גם בגלל השינוי שעברה העיר בשנים האחרונות וגם אולי בעיקר, כי אין באופק פוליטיקאי שיכול לקרוא תיגר על שלטונו.

ג'קי בן זקן , איש עסקים
בן 53 נשוי לדורית ואבא ל-5 ילדים

לא היה כלי תקשורת שביקר את מעשיו של ג'קי בן זקן יותר מאשדוד 10 ו"השבוע באשדוד", העיתון שליווה את ג'קי ממשרד תיווך קטן בשם חכ"ל ברח' רוגוזין, יחד עם אייל בן שמחון, קרוב לשלושים שנה, דרך מפלגת "אשדוד נטו" ועד לרכישת מגדל הליפסטיק בניו יורק במאות מיליוני דולרים.
כבר מגיל צעיר, היה בג'קי משהו שאין באחרים, קסם, כריזמה. מבלי לעסוק בפסיכולוגיה, אבל יש אנשים שנולדים כך. יש להם אפשרות בשיחה, בחיוך, לפעמים בנוקשות ותקיפות לקבל את מה שהם רוצים. יש לג'קי אינטילגנציה רגשית גבוהה, הוא יודע בדרך כלל מה להגיד ומתי. יש לו התנהלות כזאת של דון מייקל קורליאונה, לא חלילה במובן של ראש ארגון פשיעה, שרוצח וסוחט, יותר במובן של הבוס, זה הקובע והפוסק.

צילום: טוטו פוטו. בן זקן

במשך השנים הוא הקיף עצמו בחברי נפש נאמנים, רפי נידם, גדי קסטיאל, הרצל שטרית ועוד מספר מצומצם של חברי נפש, שמוכנים לעשות כמעט הכל בשבילו ולא סתם. ג'קי תמיד היה שם בשבילם, בבעיות כספיות, בסכסוכים ובעיקר בפתרונות. לא פעם ג'קי חילץ חלק מחבריו מתסבוכות אמיתיות.
היכולות האלה גרמו למשרדו של ג'קי לשמש מוקד עליה לרגל לאנשי עסקים ובמיוחד לפוליטיקאים. משך שנים עלו תהיות באשר לקשר המיוחד כל כך של ג'קי עם ראש עיריית אשדוד הקודם צבי צילקר. הוא היה בן בית, וזכה לקבל כמעט את כל מבוקשו. אלא שאז עלה ד"ר יחיאל לסרי לשלטון, והחיבור בין השניים הפך אפילו הדוק יותר מזה שהיה עם צילקר.

אבל יש ליכולות האלה גם צד פחות חיובי. לעיתים המחשבה שאני כל יכול, גרמה לג'קי להסתבך ולחצות את הקווים הפלילים, חציית קווים שהובילה אותו לשנתיים בבית הסוהר. גם שם, מתוך כותלי בית הסוהר נהג ג'קי להשפיע. אנשי עסקים ביקרו את בן זקן בכלא ומספר פוליטיקאים נהגו להתארח בביתו המפואר גם שהגיע לחופשות סופ"ש מהכלא.
חברים קרובים מספרים שהשנתיים בכלא "עשו לג'קי משהו" הוא פחות מתעניין ופחות מעורב. אבל גם הפחות הזה, עדיין מציב את ג'קי בן זקן במקום גבוה בדירוג המשפיעים של אשדוד.

בבי פרחן, איש עסקים

בן 50 נשוי לאירית ואב ל-6 ילדים

ספק אם יש אשדודי שלא מכיר את השם בבי פרחן. אם היה נכתב ערך בוויקיפדיה על בבי (בדקתי אין עדיין), סביר להניח שהיה נפתח באמרה ״ידו בכל ויד כל בו". בבי מרכז בתוכו את כל הצרות של אשדוד ואת כל הדברים הטובים של אשדוד. אין סכסוך עסקי או סכסוך פוליטי או סכסוך בין חברים ששמו של בבי לא מוזכר. אם כמגשר או לפחות אופציה לשמש כמגשר.
מצד שני, אין כמעט אירוע נחשב, חתונה, בר מצווה, כנס פוליטי, מיזם עסקי שבבי לא נמצא בו. בבי ידאג לכם למחיר טוב בכל אולם באשדוד, ואם תבקשו יסדר לכם מחיר טוב גם אצל עומר אדם ואייל גולן, תוך כדי שהוא מארח את בכירי הליכוד אצלו בבית.

בבי פרחן. מקושר מאוד


בדרך כלל המעורבות של בבי היא מאחורי הקלעים "איש צללים" כזה, שקשור לכל מוקדי הכח בעיר. לבבי יש אישור כניסה ללא תאריך תפוגה לכל פקיד בעיריית אשדוד, החל מהפקיד הזוטר, דרך המחלקה המשפטית ומחלקת הנדסה כמובן. תמיד כשבבי מגיע דלתות נפתחות, הוא מקושר הוא מעורבב, ובעיקר הוא עם לב טוב.
במשך השנים האחרונות, קרו עשרות אם לא מאות מיקרים שאנשים פנו לבבי לסיוע, ובבי תמיד היה שם, אם בעזרה כספית לנזקקים ולפשוטי העם, ואם בסיוע לסגור קצוות בעסקה שעומדת להתפוצץ, או בסכסוך בין אנשי עסקים.
אם בבי יחליט לכתוב פעם ספר, זה ללא ספק יהיה הספר המעניין ביותר שנכתב על דמויות מוכרות בעיר, על בגידות בין בני זוג, על בגידות של אנשי עסקים ועל בגידות של פוליטיקאים האחד בשני. מאגר הידע על הדמויות בעיר, בשילוב היגיון בריא ולב רחב, הפכו את בבי פרחן בשנים האחרונות למוקד עליה לרגל, שם בעיקר השפעתו.
השפעתו של בבי אף גדלה בשנים האחרונות גם לאור ההתרחבות בעסקיו, שותפות באולמי חתונות, במסעדות, בעסקי נדל"ן וחומרי בניין.

הכי מקורבת לביבי ולשרים: איריס נפתלי

לפני הרבה שנים הגיעה איריס נפתלי לאסיפת הורים בגן הילדים, תוך כדי האסיפה צדו עיניו של ממ"ק ראש העירייה דאז יצחק דרי והאיש שהיה אז הכל יכול בחורה צעירה, שבלטה באסיפת הורים, דרי שגם הוא הגיע לאסיפת הורים, שאל אותה במה את עובדת, איריס השיבה לו שהיא בחופשת לידה, דרי ביקש ממנה שתבוא למחרת ללשכתו, מאז איריס נפתלי לא מפסיקה לפרוץ דרכה בתחומים רבים.
איריס נפתלי בעלת קשרים והשפעה רבה על אלפי עובדי העירייה ומשמשת בפעם השלישית כיו"ר ועד עובדי העירייה שמעסיקה שלושת אלפים וחמש מאות עובדים. והיא האשה היחידה שהיא יו"ר ועד עובדים בחמש עשרה העיריות הגדולות.

איריס נפתלי מקורבת לראש הממשלה שרים וחכים

איריס נפתלי ובעלה יואל, (עובד בכיר בחברת חשמל) נחשבים ליקיר משפחת נתניהו. שמוזמנים לא פעם ללשכתו וגם לביתו ברחוב בלפור. מידי פעם משוחחים בטלפון, הוא סעד בביתם באשדוד שלוש פעמים בשנים האחרונות. כשיש משימה לטובת העיר ׳אני מרימה טלפון לעובדי לשכתו ומדברת איתו׳, אומרת איריס.
רוב שרי הליכוד כשבאים לאשדוד מתארחים בביתה. לפני מספר ימים ביקרה שרת התחבורה הגב' מירי רגב באשדוד והגיעה לביתה למפגש עם כמה חברי מרכז.
סניף אשדוד נבחר לפני מספר שנים כאשר היו"ר נבחר שלום (שרלי) אלפסי. מיום בחירתו לא התכנס הסניף על פי מיטב ידיעתי, לשאלתי כיצד נהפכת למנהיגה המקומית של הליכוד מבלי שבחרו בך? היא השיבה, שהסניף באשדוד מורכב מקבוצות קבוצות, ולשמחתי הצלחתי לאחד את הקבוצות.
רוב השרים וחברי כנסת פונים אליה, החל מהפריימריז וכלה בהצבעה על חוקת התנועה.
נפתלי "חושפת את הסוד" ואומרת כי זה בגלל הנאמנות שלה לליכוד ולביבי במשך כשלושים שנה, וזאת כאשר רבים עזבו את הליכוד והלכו עם אריק שרון, עם אהוד אולמרט ועוד. והיא מוסיפה, ראשי הליכוד מעריכים אותה ואת בעלה בגלל שהנאמנות לשם נאמנות בלבד. "אנחנו לא מאלה שדופקים על הדלתות ומבקשים ג'ובים מביבי ומנבחרי ציבור, אנחנו נאמנים לאיש ולדרך. השרים וחברי הכנסת של הליכוד יודעים שיש לנו יחסי אנוש, והרצון לעשות בין כולם, הרצון לתת ולא לקחת".
איריס נפתלי מגלה לראשונה שהוצע לה פעמיים להיות מועמדת לכנסת בתמיכת ביבי וראשי הליכוד, והיא סירבה, זה לא מעניין אותי אומרת נפתלי, בדי.אן.אי שלי להיות יו"ר ועד עובדים, נפתלי ממלאת עוד תפקידים ציבוריים, סגן יו"ר המרחב של ההסתדרות, חברה בהנהגת ההסתדרות הארצית, חברת דירקטוריונים בחברות העירוניות ועוד.

אילן בן עדי, מנכ״ל עיריית אשדוד

מנכ"ל עיריית אשדוד, אילן בן עדי, נחשב לאחד המנכ"לים הוותיקים ביותר בעיריית אשדוד, ואחד שהצליח להפוך סדרי עולם בעירייה וגם בעיר. אחד המשפיעים ביותר על דמותה של העירייה והתפקוד היומיומי שלה המשפיעה על כל תושבי העיר.
כשנבחר ד"ר יחיאל לסרי לראשות העירייה בשנת 2008 היה זה טבעי מצידו, שבן עדי ששימש עד אז כגזבר עירייה, בתקופתו של ראש העירייה הקודם, צבי צילקר, יהיה מנכ"ל העירייה תחת הנהגתו של לסרי כראש עיר חדש. בן עדי נקלט בעיריית אשדוד כגזבר בשנת 2004. הוא הגיע מירוחם שם שימש כמנכ"ל וגזבר. כגזבר בעיריית אשדוד הוא עבד בצמוד ללסרי שהיה ממלא מקום ראש עירייה ויו"ר ועדת הכספים. הם למדו אחד את השני והפכו למקורבים מאוד מאוד.

בן עדי. מנכל על

בן עדי, בניגוד למנכ"לים אחרים שהיו בעיריית אשדוד, מחזיק כבר קדנציה שלישית בתמיכה וגיבוי אבסולוטי מצידו של לסרי. זה גם מקור כוחו. השניים, בן עדי ולסרי בתחילת הקדנציה הראשונה היו תחת אש, תרתי משמע. רימונים הושלכו לעבר ביתם והיו איומים בפגיעה בהם. היה זה לאחר שלסרי ובן עדי החליטו לעשות סדר בחופי הרחצה, ובכל הבסטות בעיר. זה הוביל לאלימות נגדם.
בן עדי גם נגע בדברים שאיש לפני בעירייה לא העז. בקידומים, בפיטורים ובמעקב צמוד אחר עובדים ועבודתם. בן עדי למשל הפסיק את הנוהל של עובדים שהיו מגיעים לעבודה, מחתימים הולכים לעבודה אחרת או לסידורים וחוזרים ומחתימים כרטיס בסוף היום. הוא הציב להם סטנדרטים של עבודה ומשמעת ולעתים לא חשש להתעמת עם ועד העובדים. בקרב העובדים הוא הפך לאיש הרע. בקרב התושבים משלמי המיסים הוא דווקא היה גיבור.

בעיריית אשדוד אומרים שלא זז גפרור בלי אישור או ידיעה של בן עדי. הוא ריכז לעצמו הרבה כוח ותחתיו מנהלים ראשי מינהלים ואגפים שלא ימרו את פיו, ולא יעשו דברים בניגוד למדיניות שהוא מתווה אותה הוא מוציא לפועל בהתאם לחזונו של לסרי. גם בקרב חברי מועצת העיר הוא הפך למנכ"ל לא אהוב. הוא לא חושש להתעמת איתם, לעתים גם ה מגיע לאיומים לפירוק קואליציה או עתירות לבתי משפט. מי שמאתגרת אותו היא חברת האופוזיציה, הלן גלבר, שעושה לו חיים קשים ואיתה הוא נפגש לא מעט בבתי משפט.
ברור וידוע שהמנכ"ל בן עדי גם לא יעשה משהו שיזיק או יעמוד בסתירה לבוס, לסרי. הנאמנות אליו מוחלטת. וכל מה שהוא עושה זה בידיעה, באישור בהסמכה או בשתיקה של לסרי. כך שואב בן עדי את כוחו ועוצמתו. ישירות מראש העיר. יש וייתכן שבינו לבין לסרי יש מחלוקות וויכוחים אבל לעולם לא יראו אור. הכל נשאר בינם לבין עצמם וכלפי חוץ חזית אחידה. האמת? די חריג בנוף הפוליטי, בעיקר זה של אשדוד.
במערכת הפוליטית די בטוחים שהעוצמה של בן עדי עשויה ביום אחר להפוך לדרך פוליטית. גורמים פוליטיים לא פוסלים אפשרות שהוא ירצה לראות עצמו מתמודד לראשות העיר. מה שבטוח זה לא יקרה כל עוד לסרי ירצה להתמודד. אחריו, הכל פתוח.

גבי כנפו, ממלא מקום ראש העיר.

בן 58, נשוי ואב ל- 3 ילדים, וסב ל-3 נכדים

נראה שגבי כנפו כאן מאז ומתמיד. הוא נחשב יחד עם מנכ"ל העירייה לאנשים החזקים בעיריית אשדוד. הרבה זכויות יש לגבי כנפו בבחירתו של ד"ר לסרי לתפקיד ראש העיר בשנת 2008 ולא פחות זכויות אולי יותר, יש לכנפו בהמשך כהונתו של לסרי עד היום.

הוא הבולדוזר השקט. הוא רועש בעיקר בקמפיין בחירות. שם הוא מתעורר לחיים. קם בשעות מוקדמות מתקתק את המערך ונכנס הביתה בשעות המאוחרות. הוא שולט ומחליט כמעט בלעדי בקמפיין הבחירות, ולא סתם אומרים שבחירות מנצחים ביום בחירות.
לא פעם ספג עו״ד גבי כנפו אש שכוונה לד"ר לסרי. הוא שכב עבורו על הגדר, ולעיתים הרגיש לא מספיק מוערך. לא פעם מאבקים בינו לבין המעגל הקרוב של ד"ר לסרי, הובילו לברוגז, אבל ד"ר לסרי לא שכח ולא שוכח את מסירותו, נאמנותו ויכולותיו של גבי, ומעניק לו בדרך כלל צ'ק פתוח להחליט בכל נושא.

צילום: אבי רוקח. כנפו. ,הבולדוזר השקט"

גבי גם איש פיקח. הוא פועל בדרך כלל רק לאחר ניתוח קר של הסיטואציה ומצב הדברים. החלטותיו של גבי שקולות, ונדיר יהיה להוציא אותו משלוותו (אלא אם כן קוראים לך הלן גלבר).
נראה שגבי מביא את היכולות העסקיות שלו למערכת הפוליטית, החישובים וההחלטות אצלו תמיד יעשו תוך בחינת השורה התחתונה, שורת הרווח והפסד.

היכולת שלו להשפיע לא נעוצה רק בתפקידו כממ״קראש עיר וכאיש הקרוב לד"ר לסרי, אלא גם בשל העובדה שגבי לא לחיץ. הוא איש עמיד המשתכר משכורות גבוהות (הוא שותף בחברת 206 ששוויה עשרות מיליוני דולרים) ועובדה זו, מאפשרת לו להחליט ולקבוע עפ"י ראות עיניו ולא עפ"י שיקולים אחרים, שאולי משפיעים על פוליטיקאים אחרים.
בימים האחרונים פורסם ששרת התחבורה מירי רגב המליצה עליו לשמש כיו״ר רשות שדות התעופה, לא היה וויכוח לגבי כישוריו ונסיונו הרב בתחום השכלתו ועוד. אלא שמשפחת נתניהו התנגדה בגלל שבליכוד הוא מזוהה עם חבר הכנסת גדעון סער.
ואולי האישיות שלו היא זו אשר מובילה להשפעתו הגדולה. גבי הוא איש של הרחוב, עשיר או עני, פשוט או חשוב, גבי תמיד קשוב לכולם, וכולם פונים אליו. הוא הפך עם השנים ל"כתובת" לבעיות בבניין העירייה, כתובת לקבלנים, כתובת לירקנים, כתובת לרבנים, כתובת לכולם. כתובת שמובילה אותו בהחלט לאחד מעשרת האנשים המשפיעים באשדוד.

הלן גלבר, אופוזיוציונרית לוחמת

נשואה לאבי, פלוס 3 ילדים

חברת האופוזיציה, הלן גלבר, נחשבת לחריג מאוד בנוף האופוזיציוני. לבד מול מערכת שלמה, משומנת בעורכי דין, קשוחה ואיתנה, היא מנהלת קרבות פוליטיים, משפטיים, לעתים עם הצלחה לעתים לא. אבל המרץ שיש בה וההישגים האופוזיציוניים שלה מכובדים והיא הפכה בדרכה לאחת המשפיעות בעיר אשדוד ובעירייה. בעיקר בתחום ההרתעה.
גלבר, שמנסה כבר שתי קדנציות להפוך לראשת העיר ללא הצלחה. היא רוצה להיות האישה הראשונה באשדוד שתעמוד בראשות עיריית אשדוד. היא לא אומרת נואש וכולה ממוקדת במטרה. כל יום היא משכנעת את עצמה יותר ויותר כי היא תהיה ראש עיר במוקדם או במאוחר.
נכון, קשה לאמוד הישגים למי שהייתה רוב השנים באופוזיציה, למעט חצי שנה בקואליציה. אבל דווקא בשל המעורבות שלה כמעט בכל תחום בעירייה ובעיקר במה שקורה בעיר והמאבק שלה בשחיתות הציבורית, יש בהם כדי להגיע למסקנה שהיא שומרת הסף האחרונה שמנסה לשמור על טוהר מידות וגם מונעת מהלכים פסולים. גם לייצר הרתעה זו השפעה.

גלבר. לוחמת ללא מורא בשחיתות


המאבקים שלה רבים. הבולט ביותר הוא 'פרשת הקבלנים', שנחשפה באשדוד על שוחד של קבלנים לנבחרי ציבור בעיריית אשדוד. בשל התלונות שלה והעברת החומרים למשטרה נעצרו נבחרי ציבור, יצחק דרי, שלמה אלבז ועמרם כנפו, וקבלנים. כולם עומדים בימים אלה למשפט.
מאבק נוסף שלה הוא מול ג'קי בן זקן איש העסקים ואיל הנדל"ן מאשדוד. עיקר מאבקה הוא במע"ר דרום שם לבן זקן קרקעות לבנייה ובפרויקטים נוספים. המאבק שלה התמקד בהקלות שהיא טוענת שהוא מקבל מהעירייה על חשבון שטחי ציבור. זה הוביל לתביעת ענק של בן זקן מגלבר. תביעה אותה היא מכנה כתיבעת השתקה, שמתבררת עדיין בבית משפט. בן זקן טוען שהיא הזיקה לעסקיו בעצם העובדה שהיא פונה לרשויות בענייניו. היא טוענת מצידה כי מדובר בפעילות ציבורית נטו, במטרה לחשוף איך הוא קיבל קרקעות והקלות מהעירייה.
מאבק נוסף שנמשך 8 שנים היה נגד היבחרו של מהנדס העירייה, דורון חזן. היא טענה על התנהלות פסולה של ועדת המכרזים שבחרה בו וטענה כי "שיפץ" קורות חיים”. לפני שבועיים פסק בית משפט שלא נפלו פגמים בהתנהלות הוועדה. גלבר ספגה הוצאות והודיעה כי היא תערער על פסק הדין.
בעירייה ובעיר רואים בגלבר התושובים וגם עובדי עירייה, כתובת לכל תלונה ועל כל חשד לשחיתות, החל ממכרזים החשודים כתפורים, כלה בקבלנים שמקבלים הקלות. היא לא מהססת ובאומץ לה מגישה עתירות, שאילתות והצעות לסדר. ניתן לומר שההישג הגדול שלה הוא בעובדה שהיא מצליחה לעורר את החשש וההרתעה בקרב מנהלים בכירים בעירייה ובקרב נבחרי ציבור להיזהר במעשיהם.

היא תמיד ברקע: שואלת, מתחקרת, מנדנדת ואם צריך מתלוננת ועותרת לבית משפט. לא עבודה קלה, אבל יש מי שיאמר שמדובר בעבודה חשובה וברוכה ואם היא מצליחה למנוע עוד שחיתות, עוד מכרז תפור, עוד עוול לתושבי העיר, אז מה רע?
חלומה הגדול כאמור הוא להפוך לראש עיר בבחירות הקרובות. בתעודת הזהות שלה יירשמו נסיונות אין ספור שחלקם צלחו למנוע שחיתויות ולחסום של מהלכים פסולים, שזה לא פחות חשוב. האם הציבור יסתפק בזה? ימים יגידו.

הרב מאיר אבוחצירא הרב הכי נערץ בעיר

העיר אשדוד מדורגת במקום השלישי באוכלוסיית החרדים אחרי ירושלים ובני ברק. בעיר קיימים כחמש מאות בתי כנסת עשרות ישיבות. מספר התלמידים שנרשמו השנה למערכת החינוך החרדית זהה לזו למספר התלמידים הלומדים במערכת החינוך הממלכתית והממלכתית דתית. יש עשרות כוללים מאות רבנים, וכמובן מספר שכונות חרדיות.
ההשפעה על האוכלוסייה הזו עוברת דרך המנהיגים שלהם, שהם בדרך כלל נושאי משרות רבניות, כמו ראש ישיבה, רב של קהילה, אדמו"רים, רבנים, אין בקהילה החרדית מנהיג רוחני אחד שיש לו השפעה על הזרם המרכזי. גם בקרב עדות המזרח יש חצרות וראשי חצרות, חסידי הרב יקותיאל אבוחצירא, הם לא חסידיהם של משפחות פינטו, ואפילו חסידיו של הרב רפאל אבוחצירא הם אינם חסידיהם של אחיו הרב יקותיאל אבוחצירא. למרות החצרות הרבים שצמחו בשנים האחרונות בקרב יוצא עדות המזרח, צמח בעיר הרב מאיר אבוחצירא דמות מרתקת, נערצת ואהובה על אלפים מתושבי העיר, מסורתיים, דתיים, חילוניים.

הרב מאיר אבוחצירא. אהוב על רבים בעיר


הרב מאיר אבוחצירא (אין לו קשר למשפחת אבוחצירא) לא אהוב על תקן של הבאבות, הוא לא מברך, לא מקלל, לא עושה מעשה ניסים, הוא לא רב עתיר נכסים, אין לו נציגים במועצת העירייה, השפעתו הרבה נובעת מאישיותו המרתקת, מידענותו, מבקיאותו, מפשטותו. ללא גינונים של אדמו"ר, או ראש ישיבה, מחובר לעם, לא מסתגר בביתו וממתין לחסדיהם של חסידיו, בתוך עמו הוא יושב.
מעריציו ואוהביו צומחים מיום ליום שהוכתר על ידי רבים מהם כרב הראשי של תושבי העיר, תואר שאין בצידו שכר. לא כתר של מלכות, אבל הוא נושא כתר של תורה.
הרב מאיר אבוחצירא הפך למנהיג הרוחני ולמשפיע על אלפים מתושבי העיר, בעלי עסקים, אנשי ממון, העובד בנמל והעובד בהייטק. אין לו גינונים של מלכות והוא זמין לכל.
אלפים רואים בו כרבם הוא לא מאותם רבנים שנותנים עצות לאנשי עסקים תמורת "מעשר", הוא לא מאותם רבנים שנושאים משרות רבניות בגלל הפעלת קשרים עם שרים וחברי כנסת ראשי עיר ואנשי ממון. הוא לא מחזיק בתואר רב כקרדום לחפור בו. והוא לא ינצל את אהדתו והשפעתו על ההמונים כדי לסדר עוד קרקעות או ג'ובים למקורביו.
אני יודע שהרבה רבנים ומנהיגים בעיקר מעדות המזרח מקנאים מהצלחתו הרבה, אבל הוא ממשיך בדרכו הצנועה, להפוך לרב בעל ההשפעה הגדולה ביותר, ובשביל רבים זה הרב היחידי שההמונים הכתירו אותו.

עו"ד צחי אבו.

נשוי פלוס 4

בעתון ׳מעריב׳ קראו לו "הגביר של אשדוד" בעתון ׳דה מרקר׳ יקראו "השריף של אשדוד", ויש כאלה שיקראו המיליארדר הראשון של אשדוד, קוראים לו יצחק אבו על שמו של רבי יצחק אבוחצירה שנרצח לפני שנים רבות ע"י שודדי דרכים בדרכו לעיירה במדבר סהרה. זה היה ביום שישי, יהודי העיירה הסמוכה הגיעו למקום הרצח, שם קבור על מדרון של גבעה צחיחה. מאז הפך המקום לאתר קדוש, שעולים אליו מאות מידי שנה מארצות רבות.
עשרות שנים הקבלן יחיאל אבו (אביו של צחי) נסע מידי שנה להילולה השנתית שמתקיימת סמוך לט"ו בשבט. אבו היה בין הבודדים מהארץ שנסעו בדרך לא דרך כדי להגיע להילולא, המארגנים והחוגגים היו ברובם יוצא אזור הסהרה, הפזורים באירופה באמריקה ובישראל. יחיאל אבו בתחילת דרכו הכלכלית הצליח "להדביק" מאות מתושבי אשדוד ששמעו על מעשה הניסים של רבי יצחק אבוחצירא והתחילו לזרום בהמוניהם להילולא השנתית.

עו"ד צחי אבו. טייקון בקנה מידה ארצי

ראש המשפחה יחיאל אבו שנולד באזור ההוא לא פספס כמעט להגיע בכל שנה להילולא, ואפילו בשנים שמרוקו הערימה קשיים על ישראלים בגלל האינתיפאדה, הקפיד האב יחיאל אבו להגיע. גם בשנים האחרונות שבריאותו התרופפה מגיע במטוס פרטי יחד עם מספר חברים, הוא נוחת בשדה תעופה כמה עשרות קילומטרים ממקום קבורתו של רבי יצחק.
יחיאל אבו שהחל את דרכו כנער ברזלן באתרי בבנייה בעיר, פילס את דרכו לאחר שעבד מספר שנים אצל האחים עזרא קחטן. במרוצת השנים רכש את מרבית הקרקעות שהיו בבעלות פרטית וחלקן בבעלות המינהל, בנו צחי שהיו לו חילוקי דעות עם אביו החל את דרכו כעורך דין שעסק בעיקר בנדל"ן, במשך השנים צחי אבו נכנס לתחומי היזמות ובנייה עם שותפו יניב בלטר. בד בבד רכש קרקעות, בניינים, והפך להיות אחד היזמים המובילים באשדוד, היום החברות שבבעלותו יש כחמישים אתרי בנייה בעיר.
בשנת 2013 החליט להתמודד למועצת העיריה ומאות פעילים הקשורים בעסקיו ובעסקי המשפחה ואחרים התייצבו במטה הבחירות כמו מתווכים, עורכי דין וספקים שסיפק להם עבודה וגם כפעילים אחרים המקורבים למשפחה, ולבסוף הוא זכה בשני מנדטים, והיה חבר הנהלת העירייה.
בשנה האחרונה בריאותו של אביו יחיאל אבו התרופפה, והוא העביר את כל החברות שברשותו וזכות החתימה לבנו צחי, מדובר ברכוש ועסקים המתקרבים לשני מיליארד שקל. כדרכם של המיליארדרים. הוא לא חוסך מכספו ותורם לנזקקים. רק השבוע רכשה משפחחת אבו מאה מחשבים למשפחות מעוטת יכולות. כמו כן, הוא נבחר כיו"ר עמותת הידידים של בית החולים ׳אסותא׳. עד קבלת ניהול הרכוש של אביו עסק גם בתמ"א 38, אך "נפל" עליו תיק כלכלי ענק ופתאוםהוא מוצא את עצמו "בליגה של הגדולים”, כאשר רכש חלק מנכסיה של חברת 'דלק ישראל' שבבעלות יצחק תשובה.
הרכישה הגדולה הזו חשפה את משפחת אבו, העיתונות הארצית פרסמה סדרת תחקירים עיתונאים, תחקירים על פי מיטב ידיעתי עוררו עניין רב.
צחי אבו נחשב לבעל השפעה גדולה בעיריית אשדוד על ראשיה. הוא מקורב מאוד לשר האוצר כחלון שהיה ראש מפלגת ׳כולנו׳, ועמד בראש המטה שלו בבחירות לכנסת. הייתה לו דלת פתוחה בלשכת שר האוצר. בזמנו שאלתי את השר משה כחלון, האם לצחי אבו היו בקשות אישיות ממנו וזה השיב לי ללא היסוס: ׳לא. מעולם לא ביקש ממני כלום׳. ראיתי מהבעת פניו של השר שזה דבר לא מקובל, ואני מאמין לשר כחלון.
עם העברת השליטה של החברות בבעלות אביו לידיו, הוא קפץ כמה ליגות בבת אחת, ובעתיד תראו את שמו מתנוסס באמצעי התקשורת.

שמעון כצנלסון. ממ״ק ראש עיריית אשדוד

שמעון כצנלסון עשה המון מאמצים להיבחר לראשות העיר אשדוד במהלך הקריירה הפוליטית שלו. בזה הוא לא הצליח. אבל הוא כן הצליח להשפיע מתפקידו כממלא מקום ראש עירייה בפעם השנייה, כמו בפעם הראשונה. זה בעיקר בזכות מספר המנדטים הגדול שהוא מצליח לגרוף מהמגזר של חבר העמים אותו הוא מייצג מזה שלושה עשורים. בפעם הראשונה שהוא שימש כממלא מקום חזק ומשפיע מאוד היה באמצע שנות ה- 90. בתקופת כהונתו של ראש העירייה הקודם, צבי צילקר. אז הוא הגיע עם נידוניה מכובדת של 9 מנדטים, כאשר לצילקר היו רק 2 מנדטים בלבד. כצנלסון, בפועל היה ראש העירייה כי בלעדיו לא הייתה קואליציה לצילקר, והוא נאלץ לבלוע את המציאות שנכפתה עליו. כצנלסון חלש כמעט על כל תחום בעירייה וקראו לו "ראש העירייה בפועל".

כצנלסון. חצי ראש עיר


בבחירות האחרונות הוא גרף 6 מנדטים. שוב לא הצליח להיבחר לראשות העיר, ולמרות מאבקו העיקש מול ד"ר יחיאל לסרי והדם הרע שזרם ביניהם במערכת הבחירות, שהביאו את אשדוד על סף פיצוץ בין חרדים לחילוניים, הבריק ד"ר לסרי וצירף אותו לקואלציה, כשהוא מדלג על ש"ס ואגודת ישראל בתחילת המו"מ. המחיר היה לא קטן לכצנלסון והפקיד בידיו כוח רב: ראשות ועדת בניין ערים, אחריות על מינהל התפעול הגדול שכולל: חופים, פיקוח, תברואה ועוד, אחריות על החברה לפיתוח אשדוד, על החברה לתיירות ושיתוף פעולה הדוק ומלא עם לסרי, שהפך אותו לגורם משפיע ביותר.
וכצנלסון לא יודע לאכזב בעיקר את עצמו והוא במלוא המרץ עובד מבוקר עד ליל, דואג לאנשיו, מקדם אותם בתפקידים, מקדם אג'נדות ומצליח להיות גורם משפיע מאוד בעירייה ומחוצה לה, בתחומי הבנייה, הוא מוביל את כל הפינוי בינוי והתמ"א 38, פיתוח ותשתיות של חפ"א וגם תיירות.
אמנם שלא כמו בתקופת היותו ממלא מקום חזק בתקופת צילקר, בקדנציה זו הוא יותר מכונה "חצי ראש עיר". וגם זה משהו.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן