"פרויקט התחבורה "רי וואי" הינו אחד הכישלונות הגדולים והמסוכנים לעיר אשדוד"

חבר מועצת העיר ולדימיר בורודה מסיעת "אשדוד תנצח" בראשותו של ד"ר אלי לחמני הוא איש מסקרן ומרתק. מעלה שאלות והצעות רבות במועצת העיר חומד המון באופוזיציה ולא פוסל ריצה לראשות העיר."אני מסוגל זה מעניין אותי אבל יש את לחמני שהוא כרגע אלטרנטיבה".ומה הוא חושב על כצנלסון? "הוא שיקר את בוחריו" ראיון מרתק

בורודה. ראשות עיר מעניינת אותי. צילום: Vadim Boichenko, גנאדי פליישר
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

אחת מהדמויות המעניינות והמסקרנות באופוזיציה של מועצת העיר אשדוד הוא ולדימיר בורודה. הוא מרבה לשגר שאילתות והצעות סדר למועצת העיר שהוא מגיש . הוא החל לעסוק בפוליטיקה באופן רציני בסביבות גיל ה-40 בזכותו של צבי צילקר ז"ל האגדי. איש חושב, רציני, חדור מטרה ואסרטיבי, רגוע ומדבר בגובה העיניים.

הוא נולד בעיר קישינב (מולדובה) בשנת 1968. בן 53 נשוי ואבש לשני בנים בן 24 ובן 16. עלה בשנת 1991 בעליה הגדולה בגיל 23 לעיר חולון ומשנת 1992 גר באשדוד. בעל תואר ראשון ושני בהנדסת חשמל, אלקטרוניקה ומחשבים מאוניברסיטת בן גוריון ותואר במנהל עסקים בהתמחות שיווק ויזמות מאוניברסיטה פתוחה.

משנת 2008 הוא עובד באלתא, עוסק בהנדסת מערכת וניהול פרויקטים. "בעצם משנת 95 אני מה שנקרא "על הכביש", עבדתי בתעשיות ביטחוניות ובחברות הייטק. הייתה אפילו תקופת זמן קצרה, לאחר שה-startup הראשון שלי נרכש ע"י חברה אמריקנית גדולה, בה עבדתי באנגליה" מספר בורודה. "זו הייתה תקופה מאוד מאתגרת, הכרתי אנשים מעניינים ותרבות אחרת. ואת יודעת דנה, הדבר הכי מעניין הוא שלא תמיד יורד שם גשם ".

 אחרי זה היו לו מספר מיזמים טכנולוגיים, חלקם יותר מוצלחים, חלקם פחות." זאת המציאות של עולם היזמות. אך אני רוצה לציין, תמיד שמתי לעצמי מטרה ותמיד הייתי מגיע אליה. חשוב מאוד לא להתייאש ולא להוריד ידיים.  בכל נושא בו נגעתי השתדלתי להיכנס בעובי הקורה, להתעמק ולהתמקצע".

ש. תן דוגמא..

" למשל, כאשר בני הבכור התחיל להתאמן בטניס, אני נכנסתי לנושא זה ברצינות, עשיתי קורס שופטים, קראתי הרבה על שיטות אימון, דברתי עם מאמנים, אפילו בניתי מכשיר ל-monitoring תנועות של מחבט ואיכות המכות של השחקן ורשמתי פטנט. עוד דוגמה, בתחילת הקדנציה שלי הייתי חבר דירקטוריון בחברה לתיירות. חוסר שוברי גלים באשדוד הוא נושא מאוד כאוב. התחלתי ללמוד את הנושא ועם 2 שותפים המצאנו מערכת צפה לשיכוך גלים ורשמנו פטנט. כרגע מחפשים מקורות מימון לבניית מדגים הנדסי".

ש. ומה עושה אינג' בורודה בזמן שלא ממציא ולא מנהל פרויקטים?

"מנוחה הכי טובה זה החלפת פעילות. לשבת על הספה אני יכול מקסימום שעה – שעתיים. אני משחק טניס וטניס שולחן, בעבר עוד בברה"מ התאמנתי בצורה מקצועית, משחק סנוקר לפעמים, למרות שהייתי רוצה הרבה יותר. משחק מאוד יפה ומושך. אוהב מאכלים ומטבחים שונים, ולא רק לאכול אלא גם לבשל. חברים אומרים שיוצא לפעמים אפילו טוב . לאחרונה, התעניינתי בנושא של יין, אני חבר במועדון יין מאוד וותיק ויוקרתי "איש הענבים", אפילו עשייתי קורס לתרבות היין. עכשיו שותה יין ויודע מדוע אני נהנה".

ש. מעניין. יש עוד תחביבים?

"אשתי ואני אוהבים לטייל הרבה, בתקופה אחרונה במיוחד בארץ. אוהב מוסיקה קלסית ומודרנית, תאטרון. אגב, ככל ילד יהודי טוב בברה"מ ובמיוחד כבן למורה למוסיקה סיימתי בית ספר מוסיקלי בגיטרה קלסית. יש בארץ הרבה אירועי תרבות מאוד איכותיים. תאטרון גשר, הבימה, קאמרי, הרבה תאטרונים קנטים. גם באשדוד יש דברים יפים. למשל, מאוד נהינתי בפסטיבל JAZZ האחרון ובצפייה בתזמורת הסימפונית באשדוד . אשדוד כעיר רב תרבותית זכתה ביוצרים ואומנים שיכולים להיות גאווה של העיר, רק צריך לתת להם תמיכה וחיבוק. אך, לצערי, כיום רבים מהם נאלצים לחפש את עצמם מחוץ לאשדוד. וזה חבל, אפשר לשנות את זה"".

ש. איך הכרת את ד"ר אלי לחמני?

ת. את אלי לחמני אני מכיר מסוף שנות ה90 , כאשר החלטתי לפתוח עסק עצמאי וחיפשתי משרד רו"ח. נכנסתי, קבלתי הסבר וייעוץ מאוד מפורט ונשארתי. ככה הכרנו. עד היום הוא רו"ח שלי.

ש. מתי התחלת לחשוב על קריירה פוליטית?

ת. מאז שאני זוכר את עצמי, תמיד הייתי מעורב בחיים חברתיים. כאשר הבן הקטן שלי נרשם לצופים, התחלתי כהורה מלווה ומהר מאוד מצאתי את עצמי בתפקיד ראש שבט. הייתי 3 שנים בהתנדבות ראש שבט "אביב" של צופים אשר היה הוקם לזכרו של אביב חקאני ז"ל, בחור אשדודי, חניך בצופים, קצין המנהרות האגדי, שנפל בפיצוץ מנהרת הטרור בעזה. אחר כך גם הייתי ראש פורום ראשי שבטים באשדוד עד 2018. השתתפתי בעוד מיזמים חברתיים אחרים ולכן כניסה לעולם הפוליטי היה רק עניין של הזמן ועיתוי הנכון".

בורודה מספר כי הכול התחיל מראש העיר צבי צילקר ז"ל. הוא האדם שגרם לו להיכנס לפוליטיקה." אני חש כלפיו הערכה רבה, כבוד רב והוא יחסר לי מאוד".

ש.אז למה הצטרפת ללחמני?

"בשנות 2012-2013 אלי לחמני שהיה כבר פעיל פוליטי אמר לי שהוא נכנס לרשימתו של צבי צילקר ז"ל  במקום ה- 2 והוא הציע לי להצטרף אליו, לעזור לו. התחום המוניציפלי מאוד עניין אותי לכן עניתי בחיוב. נכנסתי לעניינים, עזרתי בבחירות לרשימה בתור מנהל מטה דוברי רוסית ברובע ט' , עם הזמן הייתי אחראי על כל המטה הרוסי, הייתי חבר בוועדת בריאות באותה קדנציה וצבי לא פעם היה אומר לי "אנשים כמוך צריכים להיות בעירייה". היה לי את הכבוד ואת הזכות להכיר בן אדם כזה. לפני כחצי שנה נפגשנו בפעם האחרונה, אז הבנתי שזה היה מפגש פרידה. אני זוכר איך הוא אמר לי: "הכי קשה להילחם עם עצמי". היה איש מאוד מיוחד. הוא תמיד היה זמין ומוכן לעזור, למדתי ממנו הרבה דברים. אני זוכר משפט שהוא היה אומר לי: "תמיד תתכונן ותבוא מוכן". כך אני משתדל להתנהג גם היום ביחס להצעות ושאילתות שאני מגיש. אני גם רוצה להודות על תמיכה ועזרה לחברים שלי בסיעה שלנו, לחברי עו"ד אופיר לסרי ולראש הסיעה שלנו ד"ר אלי לחמני. למדתי בתקופה זו הרבה מאוד מאלי לחמני. איך להיות ממוקד, מאופק ובאותו הזמן מאוד ענייני ומקצועי."

ש. ונזכיר שהתחלת מרוץ 2018 עם שמעון כצנלסון?

ת. בערך שנתיים-שלוש לאחר בחירות 2013 קבלתי הצעה להתפקד במפלגת "ישראל ביתנו". הצטרפתי ולאחר כחצי שנה נכנסתי למרכז המפלגה. בבחירות 2018 הייתה החלטה של מפלגת "ישראל ביתנו" לתמוך בשמעון כצנלסון כמועמד לרשות העיר ולאחד רשימה של "אשדוד ביתנו" עם רשימתו של כצנלסון. המטרה הייתה ליצור רשימה גדולה יותר, צעירה יותר על מנת להחליף את ראש העיר הקיים. הייתה הבנה שאני אכנס לרשימה במקום השלישי. כך יצאנו לדרך. אך עם הזמן התחלתי להבין שמשהו לא "מנגן" כמו שצריך. הכל היה מאוד עמום ולא ברור, התחלתי להרגיש שהיעדים שלנו שונים. לכן החלטתי להוריד הילוך עד כדי העצירה. אני סבור שללא אמון הדדי לא עושים דברים גדולים".

בורודה:"לקחתי פסק זמן. עם אלי לחמני תמיד הייתי בקשר ולאחר שהתנתקתי מכצנלסון אלי פנה אליי ושאל אם אני רוצה להצטרף אליו ולרשימה שלו. באותו זמן הוא קיבל החלטה להקים סיעה "אשדוד תנצח" וגם להתמודד לרשות העיר. נפגשנו, דברנו ארוכות, הוא הציג לי את החזון שלו ותוכנית. לקח לי בערך שבוע כדי לשקול והסכמתי להצטרף אליו. בפגישה שנייה הוא שם על השולחן הסכם. הכל היה שקוף, ענייני, מכובד ורציני".

ש. ומה אתה חושב על כצנלון שהיה חבר שלך. עבדתם ביחד.

"לא יודע מאיפה זה בא. אני לא חבר של כצנלסון וגם לא הייתי חבר שלו. הייתי חבר בסיעה שלו. הייתי אמור להיות לפי כל מיני הבנות והסמכות ברשימה לעירייה וזה לא יצא לפועל. אני הייתי חבר מרכז ישראל ביתנו"

ש. אתה כועס על כצנלסון , שלא קיבלת ממנו מקום ברשימה?

"זה לא הוא נתן ולא הוא זה שהבטיח. אני לא כועס עליו בעניין הזה. אני כן כועס עליו בעניינים אלחרים"

ש. כמו מה?

"אני כועס על כצנלסון כי שיקר את הבוחרים שלו. אני כועס על ההתנהגות שלו, ששיקר בוחרים. הוא חתם יום לפני בחירות שלא יישב עם החרדים והם עוד לא הספיקו להתעורר והוא כבר חתם מייד איתם. ולא רק אני כועס גם אחרים. בנושא של הקמתץ בית כנסת ברובע יג' . אמרתי לו שלרוסים לא בונים בתי כנסת לרוסים בונים כנסיות. אני חושב שאם מסתכלים בפועל על מעשיו אז הוא משקר לבוחריו. הוא אומר דבר אחד ועושה מעשה הפוך".

ש. בחירות 2018 אתם קבלתם 3 מנדטים. ספר איך הייתה ההרגשה, מה עשית עד כה כחבר מועצה באופוזיציה?

ת. אני מצטער רק על דבר אחד-שהתחלנו מאוחר מידי את קמפיין הבחירות. מבחינת הזמן, ההישג שהגענו אליו בזמן כה קצר כמעט 25% קולות לראשות העיר ו-3 מנדטים. עוד קצת קולות והיה מנדט רביעי. עבודה במטה הייתה מאוד מקצועית, המטה היה מאוד מאורגן, אנשים היו חדורי מוטיבציה, עבדו כצוות. ראיתי את הכול מבפנים, כל הקמפיין, כולל יום הבחירות, מטה תיפקד כמו מפעל קטן, כל אחד ידע מה הוא עושה ומתי. אפילו כשהייתה התקפת סייבר עלינו וטלפונים ניידים הפסיקו לעבוד, תפקדנו מסודר כמו שהיה מתוכנן.

הייתה הסכמה בין חברי האופוזיציה לשעבר (שמעון, הלן ואלי) שהם מתחברים אחד לשני ועושים סקר ומעמידים מועמד אחד מול לסרי. לצערי זה לא קרה, אגב כמו שזה לא קרה גם ב-2013. שמעון חתם עם עצמו הסכם שלא לשבת בקואליציה עם לסרי וחרדים וראו פלא היה ראשון שנכנס לקואליציה יום למחרת. הלן גלבר אחרי קמפיין כל כך רעשני קבלה מנדט אחד. מקווה שבבחירות 2023 יהיה שינוי. הכל תלוי בבוחרים. אנשים צריכים להבין שיש להם הרבה כוח והשפעה וחשוב להביע את קולם".

ש. למה לא נכנסתם לקואליציה?

"לאחר הבחירות היו הצעות להיכנס לקואליציה והיה רצון אמיתי להיכנס לקואליציה, אלי לחמני חשב על זה ברצינות אבל לא יכלנו להתפשר על עקרונות, הבטחות, התחייבויות לבוחרים שלנו. הרי המטרה שלנו לא בכל מחיר להיות חלק מקואליציה ולקבל כסה. גם באופוזיציה אפשר לעבוד ולתרום. ואנחנו מוכחים את זה פעם אחרי פעם. אגב, כאשר התחיל משבר קורונה חשבנו להיכנס לקואליציה, אלי היה מוכן לשיח עייני, אך זמן נמשך עד שזה היה כבר לא רלוונטי".

ש. איפה יותר טוב להיות- בקואליציה או באופוזיציה?

"כניסה לקואליציה לא יכולה להיות בכל מחיר, במיוחד במחיר הפרת התחייבויות לבוחר שלך. דבר שני, כניסה לקואליציה צריכה לתת עמדת כוח והשפעה כדי לממש את האג'נדה שלך, אולי לא ב-100% אך ברובה. מצד שני, זה לא אסון להיות גם באופוזיציה. אגב, במשטר דמוקרטי תקין חשיבות ותרומה של אופוזיציה הם מאוד משמעותיות. על אופוזיציה להיות גורם שומר ומבקר ובאותו זמן גם כוח יוזם ומציע. וזה בדיוק מה שאנחנו, תנועת "אשדוד תנצח" עושים במועצה. עדויות לזה הן הצעות ושאילתות שלנו. זה הכלי היחיד שיש בידנו ולדעתי אנחנו משתמשים בזה בצורה עניינית ומקצועית.".

ש. אתה נחשב למגיש שאילתות והצעות רבות.

"עד היום הגשתי מספר די גדול של הצעות לסדר. רוב ההצעות התקבלו ואושרו. ביניהן למשל, הצעה להקמת מרכז ספורט למשחקי מחבט שהיה נתמך ע"י כל האיגודים מקצועיים הרלוואנטיים, 2 הצעות להנצחת שמות של סגן ראש השב"כ יצחק אילן ואלוף צבא האדום גיבור יהודי יעקב קרייזר. הצלחתי להעביר הצעה על הקמת פארק לכלבים ברובע סיטי, הצלחתי להעביר הצעה להקמת תאיי ההלבשה בחופי הים, עברה הצעתי בנושא של שיפור מיגון שפיתחתי אותה יחד עם גורמים מקצועיים של פיקוד העורף. עברה הצעה שלי בנושא של מתן הנחות לכרטיסים לאירועי תרבות עבור ניצולי שואה ותושבים וותיקים ועוד.

בקיץ האחרון, לאחר פנייתם של קבוצת הורים אלי בנושא מחירי קייטנות הקיץ, למדתי את הנושא לעומק ושיגרתי לראש העיר בתאריך 16.6 שאילתה ישירה עם דרישה להוזלת מחירי הקייטנות ב-50%. באותו היום התקבלה החלטה להוזיל מחיר קייטנות הקיץ ב-50%, בדיוק כמו שדרשתי. כבוד ראש העיר הכריז על זה לא רק בישיבת המועצה אלא גם בפוסט האישי שלו בפייסבוק. החיסכון היה מסתכם ב-500 ₪ לכל ילד לכל מחזור הקייטנה. חיסכון כספי משמעותי מאוד לכל משפחה".

ש. ואתה מרגיש שאתה מסייע בשאילתות?

"בהחלט. אתן עוד דוגמה להצלחה. פנה אלי תושב אשדוד בנושא של נגישות. אפרט. אדם זה בחודש מרץ 2021 פנה למוקד העירוני עם בקשה לטפל במעבר חצייה ברובע סיטי שלא היה מותאם לצרכים של נכים. תשובה שהוא קיבל ממוקד הייתה שפנייתו תטופל עד חודש 8.22. כן, כן – זו לא טעות! עם זה הוא פנה אלי. שוב למדתי את הנושא, התעמקתי בדרישות חוק הנגישות ולאחר פנייתי לגורמים האחראים בעירייה הבעיה טופלה תוך שבועיים. למה אני מזכיר את זה? כדי לתת תשובה לאלו שאומרים : "מה אתם יושבים באופוזיציה, לא עושים כלום ורק צועקים!". זו רק דוגמה קטנה. רוצה רק להזכיר שאותם ההצלחות "קטנות" יש גם אצל חבריי : חברת הסיע לינה קרצמן, עו"ד אופיר לסרי וד"ר אלי לחמני, חברי הסיעה נוספים ותומכים רבים אחרים שנכנסו לוועדות שונות בעירייה. מדברים "קטנים" נבנים הישגים גדולים. לא בכדי רבים מרגישים ואומרים :"האופוזיציה קובעת את סדר הים הציבורי במועצה במרבית המקרים". אני מאמין, שרוב התושבים יודעים ומעריכים עשייה שלנו. כאן, הייתי רוצה להביע את תודתי לד"ר אלי לחמני שעוזר ומייעץ לנו.".

ש. אני מניחה שיש שאילתות שאתה לא מקבל תגובה או תשובה.

"נכון. לצערי, לא לכל שאילתה קבלתי תשובה מספקת מראש העיר, אך כנראה זה מה שיש לו לענות. למשל, על שאלות בנושא של פיתוח הייטק באשדוד קבלתי תשובות סותרות ולא ברורות, על שאילתה בנושא של 0% מימוש הסכמי הגג באשדוד מתאריך חתימת ההסכם עם המדינה ב-2016-2017 קבלתי הרבה הסברים אך לא תשובה ברורה. על שאילתה בנושא של ניהול משבר הקורונה בעיר – גם תשובה למען תשובה."

ש.בנושא התקציב לא הצלחתם למנוע העלאה בארנונה.

"אגן בדיוני תקציב לא הצלחנו לשכנע את הקואליציה לא לעלות את ארנונה, לא הצלחנו לתמוך בהצעה של ביטול אגרת שמירה. בכלל, דיוני תקציב שנתי זה משהו מיוחד. עצוב לשמוע, כאשר כבוד ראש העיר ד"ר לרפואה מר יחיאל לסרי מגיב על ביקורת מקצועית ועניינית של יו"ר האופוזיציה ד"ר לכלכלה ועו"ד מר אלי לחמני במילים "מה אתה מבין במספרים!" חבל שכך. אם זה אנחנו מתמודדים.

אני יודע שבן אדם לבד לא יכול לעשות הרבה, הכל זה תוצאה של עבודת צוות, עבודה ביחד. ביחד – זה כוח גדול מאוד. מסר זה אני משדר בכל הזדמנות, בכל פוסט, בכל שיח שלי עם אנשים. אנשים צריכים להבין – להם יש כוח. הרבה מאוד כוח. אנחנו חיים במדינה דמוקרטית בה יש חוקים. חוקים עובדים אם מפעילים אותם נכון, פשוט צריך ללמוד ולדעת איך עושים זאת."

ש. אז איך מסכמים עבודה וחברות באופוזיציה? מדכא?

"חייב לציין שלהיות באופוזיציה במיוחד לחבר מועצה חדש – זה בית ספר טוב. זאת הזדמנות ללמוד, להכיר את המערכת הרבה יותר טוב, אולי אפילו רמת ההשפעה שלך יותר גדולה מלהיות חבר בקואליציה, במיוחד כה גדולה עם התחייבות למשמעת קואליציוני וכו'. ישנו ביטוי "אדם עושה את המקום ולא מקום עושה את האדם". אני מזדהה עם זה לחלוטין.

נכנסתי לפני שנה וקצת, נכנסתי על מנת לעבוד ולתרום. בחודשים הראשונים היה קשה , הרגשתי שלא מתייחסים ברצינות להצעות ולשאילתות שלי, אך עם הזמן היחס השתנה, התחלתי לקבל פידבקים חיוביים מהשטח. הרבה אנשים פונים אליי, גם כדי לשאול שאלות וגם כדי להציע רעיונות.

ש. "אפטר מועצה"-מה זה הפרויקט הזה?

ת. ראיון מצוין שיזם גבי כנפו כדי לספר על מה שהיה במועצה ולתת הסברים. הבעיה הייתה שבשני שידורים ראשונים לא היה ייצוג של חברי האופוזיציה. לכן החלטתי לתקן את זה והגשתי הצעה לסדר על "ייצוג הולם ושוויוני של נציגי הקואליציה ואופוזיציה באמצעי תקשורת מוניציפליים". הצעתי הייתה מתבססת על עקרונות והגדרות של חוק הרלוואנטי בנושא ועל תקדימים משפטיים בנושא של ההפרות החוק. לצערי, בישיבת המועצה ההצעה לא התקבלה. יחד עם זאת שידורי "אפטר מועצה" הופסקו.

ש. פרויקט "ריווי" – אתה מהתומכים או מהמתנגדים?

ת. לדעתי, פרויקט ריווי הינו אחד הכישלונות הגדולים והמסוכנים לעיר אשדוד. אני לא מדבר על הפקקים האינסופיים שנוצרו עקב חסימת כבישים שהיו ועדיין נמצאים בתהליך בנייה ממושך, אני לא מדבר על השקעה אדירה ובזבזנית של כספי ציבור, אני לא מדבר על תאונות רבות ונפגעים בכבישים החדשים. אני מדבר על השלכות לטווח ארוך מבחינת פיתוח העיר, על נזק שנגרם ויגרם לעיר עקב שינוי של כל מערכת התחבורה בעיר. מנסים בכוח לפתור בעיה שלא קיימת. מציאות מוכיחה שבכוח אי אפשר להכריח את האנשים להשתמש בתחבורה ציבורית, במיוחד כאשר היא לא נוחה ולא נגישה. כמו שזה מתנהל היום – זה בור ללא תחתית, ושוב מי שמשלם וישלם על זה הם תושבי אשדוד.

ש. אם כבר מדברים על כספי הציבור הרבה פרויקטים קמים, למשל פרויקט "פארק הייטק" לפי דעתך ייפתח באשדוד או שיישאר פיל לבן כמו הקאנטרי שלא מובן למה עדיין מתעסקים איתו ומבזבזים את כספי הציבור?

ת. שאלה טובה, לא מזמן הגשתי שאילתה לגבי זה ועדיין לא קיבלתי תשובה עניינית בנושא. פארק הייטק צריך להיפתח בעוד כשנתיים מהיום לפי ההבטחות ראש העיר. שאלתי האם קיימת תוכנית שיווקית לאכלוס? כמה חברות הייטק הביעו עניין ונכונות להתבסס בפארק זה? האם ישנם הסכמים חתומים או לפחות הבנות כלשהן? לצערי, תשובות שקבלתי לא משאירות לי הרבה מקום לאופטימיות.

לגבי הקנטרי, אין לי מה להוסיף למה שהיה נאמר ונכתב רבות. אולי זה פרויקט יותר מידי גדול לאנשים שמטפלים בו? אולי חסר להם ניסיון, ידע? לא רוצה לתת ציונים, אך עובדות מדברות בעד עצמן. אני רק משוכנע בדבר אחד, אפשר לעשות אחרת.

ש. מה אתה עושה כיום חוץ מפעילות מוניציפלית התנדבותית, איפה אתה עובד ובמה?

ת. בהשכלתי אני מהנדס. בשוק הטכנולוגי מעל 25 שנה, עברתי שורה של תפקידים הנדסיים וניהוליים מכובדת בחברות ביטחוניות וחברות הייטק. היום אני עובד באשדוד בחברת אלתא כראש פרויקט, מפתח ומשווק מוצרים בתחום התקשורת. עבודה מעניינת ומלאת אתגרים טכנולוגיים. עובד בסביבה של אנשים מאוד מקצועיים ובאווירת הייטק אמתית.

ש. מה דעתך על עיר אשדוד שחוגגת 65 שנה בנושא הקהילתי במיוחד של המגזר דוברי הרוסית, איפה הם בעיר, האם מקבלים את כל התנאים אשר מגיע להם או שישנה עדיין אפליה?

ת. עיר אשדוד נוסדה בשנת 1956 והתפחתה לעיר גדולה ומודרנית הרבה בזכות ראש העיר המיתולוגי צבי צילקר ז"ל. היום אשדוד מונה מעל 250 אלף תושבים. בשנות ה-90 עיר קבלה זכות והזדמנות גדולה – לקבל עלייה הגדולה מברה"מ לשעבר ובהמשך, לאחר פירוק של ברה"מ, המשך העלייה ממדינות חבר העמים. תושבים דוברי רוסית התחברו לפאזל רב תרבותי של אשדוד מאוד יפה. לדעתי, קהילת דוברי רוסית השתלבה מצוין באשדוד. ישנן הרבה עדויות לכך בהרבה תחומים. גם תרבותית, גם עסקית, גם חברתית. היום תושבי אשדוד המשתייכים לקהילה דוברי רוסית מונה כ-30-35 אחוז מאוכלוסיית העיר. אחוז אולי הכי גדול ביחס לערים האחרות. האם ישנם קשיים? בוודאי. האם אפשר לחזק את השפעה והשתלבות שלהם בעיר? בוודאי. הרבה מאוד תלוי בתושבים עצמם. אני בעצמי מייצג את הקהילה זו, מבין טוב אותה מנטלית ורוחנית. אנחנו שונים ודומים באותו הזמן. בכל זאת כולנו בנו ממדינה מאוד גדולה ושונה. אני זוכר טוב מאוד את ילדות וצעירות שלי ברה"מ, אני זוכר איך שמרנו על היהדות שלנו, אני זוכר איך חגגנו חגים יהודיים, אני זוכר איך סבא שלי היה שומע בסתר את "כל ישראל". זוכר את המשפט הזה "שלום מירושלים" שהיה ממלא אותי בגאווה גדולה להיות יהודי. יחד עם זאת אני זוכר שנולדתי וגדלתי במדינה גדולה וחזקה שהיום כבר לא קיימת, בה אומנם הייתה אנטישמיות חזקה ולמרות זאת יהודים הגיעו להרבה מאוד השיגים במדע והנדסה, תרבות ואומנות, רפואה, ספורט ועוד תחומים רבים. יש לנו במה להתגאות והזיכרון זה אנחנו חייבים לשמור ולמסור לכולם, לטובת ילדנו ולטובת מדינת ישראל כולה. אסור לעבד את זה. לכן, חשוב שכולם יבינו שאנחנו בנו לישראל כרצינו לבוא לישראל. אנחנו באנו הביתה.

לשאלתך לגבי האפליה. דעתי היא שאין ממש מגבלות רשמיות אך עובדתית מצב דורש שיפור. קהילת דוברי רוסית היום כ- 15% מאוכלוסיית המדינה שזה הרבה וזה אומר שחברי הכנסת צריכים להיות להם 18 מנדטים, האם יש? אין. כמה דוברי רוסית יש בין השופטים? בקצונה בכירה בצה"ל? במשטרה? כמה מנכל"ים בחברות ממשלתיות ובתאגידים? כמה מנהלי בתי הספר? מנהלי בתי החולים? מנהלי מחלקות? יש עוד הרבה דוגמאות. זה חייב להשתנות ורבות תלוי רק בנו.

ש. ספר קצת על עמותת "מעלות".

ת. עמותת "מעלות" הוקמה על מנת לקדם ולממש את הרעיון של הקמת מרכז למורשת יהודיי ברה"מ. מרכז יספר על קהילה היהודית הגדולה בארץ – קהילה יוצאי ברה"מ לשעבר ומדנות חבר העמים. על היסטוריה, תרבות, השיגים של יהודי ברה"מ, על מאבק נגד אנטישמיות, מאבק על זכויות לעלות לארץ ישראל, על גבורה של יהודים במלחמת עולם השנייה ועל גבורה של תנועה ציונית בתקופה הסובייטית. הוא גם יספר על גלי העלייה שונים, על השתלבות העולים בחיי מדינת ישראל ותרומתם. זה אמור להיות גשר בין עבר להווה ומבט לעתיד. לדעתי, זה חשוב ויהיה מעניין לכל הישראלים. כבוד לי גדול להיות חלק מצוות הנפלא שלנו בראשותו של יו"ר העמותה עיתונאי מפורסם, דובר סוכנות היהודי לשעבר, דוד שכטר. אני כסמנכ"ל תפעול רוצה לומר בשנתיים האחרונות אנחנו הצלחנו ליצור שיתופי פעולה עם הרבה קהילות וארגונים יהודיים בארץ ובעולם. אפילו בקורונה הצלחנו לעשות דברים. אחד הפרויקטים הגדולים שלנו בנושא של הנצחת גבורה יהודית במאבק נגד גרמניה הנאצית. בחנוכה אנחנו מארגנים "שבוע קרייזר" – אירועים לזכרו של אלוף צבא האדום יהודי גיבור מלחמת עולם השנייה יעקב קרייזר. מידע על זה יהיה ניתן למצוא בעיתונות ובפייסבוק. אגב, כמו שכבר אמרתי, אחד הרחובות החדשים באשדוד יקבל שמו של גנרל יעקב קרייזר. החלטה זו התקבלה ואושרה ע"י מועצת העיר. מאוד מקווה שזה יקרה בקרוב.

ש. מדוע בחרת להצטרף ללחמני ולא לרשימה של רוסים?

שאלה מעניינת. נתחיל מהחלק השני. לגבי רשימת הרוסים כנראה את מתכוונת לרשימה של שמעון כצנלסון ורשימה של אלי נכט. לגבי כצנלסון אמרתי כבר, אין לי מה להוסיף. לגבי רשימה של נכט – אצלי זה אף פעם לא היה על הפרק. לא בטוח שרשימה זו מבינה ובאמת מייצגת את הצרכים ודרישות של מגזר דוברי רוסית.

למה הצטרפתי ללחמני? משום שמטרות ויעדים שלנו זהים, אני מאמין ללחמני. אני בחרתי עם מי ללכת לא לפי שפה ולא לפי צבע אלה לפי תכונות אישיות ומקצועיות. ואני מצפה שאלי גם יתייחסו באותה צורה. אני ישראלי, יהודי, אדם חילוני שצם ביום כיפור ופשוט מדבר בעוד שפות שאחת מהן היא גם רוסית.

ש. מה אתה חושב על יחיאל לסרי?

זה מורכב. אני לא מכיר אותו אישית לכן לא יכול להתייחס לתכונות אישיות. כראש העיר הוא נמצא בקדנציה שלישית. התחלה הייתה מבטיחה. בפעם האחרונה הוא בקושי עבר בסיבוב ראשון בגלל שהיה ריבוי מתמודדים ורק בגלל תמיכה של חרדים. בעצמו קיבל 2 מנדטים. זה סימן לא טוב. ראש העיר עם 2 מנדטים זה לא סימן של כוח, זה סימן של חולשה ותלות. עיר סובלת מאגירה שלילית, אין בנייה חדשה ומתאימה לצעירים, אין פיתוח תעשייה, עיר סובלת מבעיות תנועה ופקקים. האחראיות קודם כל על ראש העיר. אני מבין שקשה מאוד לנהל את הקואליציה כל כך מורכבת. לדעתי, עיר צריכה שינוי מהותי. חייבים לשנות עדיפויות ודגשים.

ש. אחרי ששמעתי אני פשוט חייבת לשאול – האם אתה מתכוון להתמודד לרשות העיר?

קודם כל תודה על השאלה. ברוסית יש פתגם מפורסם "רע הוא החייל שלא חולם להיות גנרל". אני רואה את עצמי בפוליטיקה. זה מעניין אותי, אני חושב שאני מסוגל. יש לי חשיבה מערכתית והכי חשוב אני יודע להרים ולממש את הרעיון למעשה. אך כדי להיות ראש עיר אני מרגיש שצריך עוד קצת ללמוד. לידי יש אדם שאני מכבד אותו ולומד ממנו. ואני חושב שהוא אלטרנטיבה ראויה לעיר אשדוד. אני מדבר על חברי וראש סיעה שלנו ד"ר אלי לחמני.

ש. במה רצית לסיים את השיחה שלנו?

ת. אני מאחל ששנה הבאה תהיה יותר טובה ומוצלחת.מאחל לכולם הרבה בריאות, הרבה שמחת חיים, הרבה סבלנות וכבוד הדדי. אשדוד היא עיר שלנו ובשבילנו. חובתנו לעשות אותה יותר טובה ויותר יפה. משכנע שכולנו יחד נצליח בכך."

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן