פרויקט התחבורה הירוקה באשדוד: זה סיפור של צל"ש או טר"ש

החל מיום ראשון ינועו על הקו הזה אוטובוסים חשמליים שאמורים לשפר מקצה לקצה את התחבורה הציבורית בעיר. האם זה סיפור הצלחה או כישלון? ימים יגידו. בינתיים מותר לפרגן

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

קשה היה שלא להבחין בניצוץ של ניצחון אישי קטן בעיניו של ראש העיר אשדוד, ד"ר יחיאל לסרי, בשעה שהכריז על "חג שמח והיסטורי" לאשדוד על חנוכת קו התחבורה הירוקה החדש, שבנייתו ארכה 6 שנים. הזמן: שישי בבוקר. המיקום: אוטובוס חשמלי ראשון שנע על ציר התחבורה הירוקה, שחוצה את רחוב הרצל ומנחם בגין בואכה לרכבת. החל מיום ראשון ינועו על הקו הזה אוטובוסים חשמליים שאמורים לשפר מקצה לקצה את התחבורה הציבורית בעיר. האם זה סיפור הצלחה או כישלון? ימים יגידו.


על המילים "חג שמח והיסטורי" לאשדוד חזר על זה ד"ר לסרי מול העיתונאים והצלמים, שליוו את ראש העיר באוטובוס מספר פעמים. הפרויקט הזה, חייבים לומר, כולו מונח לו על הגב. לטוב ולרע. הוא הוביל דחף ונתן את כל כולו לפרויקט הזה. מבחינתו היה זה הפרויקט הגדול אחרי שהוביל את הקמתו של בית החולים בעיר.
התלוויתי לסיור הזה והזכרתי לד"ר לסרי את הידיעה הראשונה שפרסמתי ב"השבוע באשדוד" ובאתר 'אשדוד10' על תחילת העבודות.

מעטים בעיר הבינו במה מדובר, וכל ההסברה על שלטי רחוב שהודיעו על פרויקט כלשהו שזכה לשם REWAY נחת עליהם ברעם ביום בהיר, רובם לא הבינו במה מדובר. חלקם סברו כי מדובר ברשת של חדרי כושר שבאה לעיר. מאוחר יותר, אגב, הודה לסרי כי היה כשלון הסברתי. בהמשך זה כבר היה סיפור אחר. ההסברה הייתה יותר ממוקדת. הבעיה הגדולה הייתה שלא היה שיתוף של הציבור, ולא הבנה שכדאי שהם יבינו במה מדובר ואפילו לתכנן איתם מהלכים. אחרי הכל תחילת העבודות לוו בחסימת צירים ראשיים, כריתת עצים, בלבול שלם של נהגים והכי חמור, פקקי ענק. פקקים בתוך העיר ומחוצה לו. אמרתי לו אז, שהוא לוקח סיכון גדול. זה היה שנתיים לפני הבחירות, ולהגיע ליום הבחירות עם זעם של תושבים תקועים בפקקים וכבישים חסומים זה מסכן את בחירתו והוא עלול לשלם בכסאו. הזכרתי ללסרי בסיור את מה שענה לי אז. "אני רץ עם החזון שלי בו אני מאמין גם במחיר פוליטי. אני סבור שהפרויקט הזה נחוץ חשוב לדורות הבאים". הוא חייך ועיניו נצצו עוד יותר.
6 שנים לאחר אותם פקקים וזעם ציבורי גדול ופוליטיקאים שלחצו וזעמו וכעסו, וכמעט גרם להפלתו בבחירות, שנתיים לאחר תחילת העבודות, בבחירות 2018 אותם צלח את הבחירות הוא ישב בתוך האוטובוס מוקף עיתנואים ונציגי חברת אפיקים עם אושר גדול בפניו, כאומר "שיחקתי אותה".


תחילתו של הסיפור בשנת 2011 עת פרסמו משרד התחבורה ומשרד האוצר קול קורא "לבחירת רשות מקומית שתשמש עיר מודל למערכת תחבורה בת-קיימא". עיריית אשדוד נבחרה מבין 17 רשויות שנענו לקול קורא, ובו הן נדרשו להציג תכנית שתציע ותיישם תפיסה כוללת לפיתוח תחבורתי בר קיימה. העיר שתוכניתה תיבחר תזכה למימון מהממשלה לביצוע העבודות הנדרשות ליישומה. עיריית אשדוד נבחרה. מטרת התוכנית שהגישה עיריית אשדוד הייתה להביא לידי שיפור משמעותי בתשתיות התחבורה הציבורית בעיר, על ידי יצירת צירי העדפה לתחבורה ציבורית ותשתיות להולכי רגל, ושילובם של אמצעים נוספים, כמו אופניים ואופניים חשמליים, ופרויקטים נוספים לעידוד השימוש בתחבורה ציבורית ותחבורה מקיימת ולצמצום השימוש ברכב פרטי.

בינואר 2014 חתמו משרד התחבורה ועיריית אשדוד על הסכם התקשרות לביצוע הפרויקט. הפרויקט של משרד התחבורה כך נקבע יעלה כחצי מיליארד שקלים. במהלך הפרויקט הוקמו יותר מ-100 תחנות אוטובוס חדשות לאורך צירי קווי ה-BRT ושודרגו יותר מ-200 תחנות בכל רחבי העיר. התחנה המרכזית תשודרג ותכלול הקמת סככות חדשות לקווי האוטובוסים. כמו כן יוקם מסוף אוטובוסים חדש בעיר.
כל הטוב הזה, נתקל בעויינות כבדה וברשתות החברתיות לסרי הותקף אישית וקראו לו להתפטר מראשות העיר, גידופים השמצות קשות מאוד ומה לא. דובר העירייה, אדי בנחמו, שקרא את מה שנכתב הגיב אז על מה שקורה ברשתות בפוסט: "..אני אומנם משמש כדובר העירייה אבל בראש ובראשונה אני תושב העיר הקנאי לשמה הטוב, אוהב אותה ורוצה לראותה עולה ופורחת. לצערי בימים האחרונים השפה ברשת אינה מכובדת ואינה מכבדת לא את הכותב, לא את הקורא ולא את עירנו היפה ולדאבונם של רבים מהתושבים אנו נתפסים כחברה רדודה ביותר. ביקורת נדרשת ומחויבת בחברה דמוקרטית אך איש לא קבע כי בשם הביקורת מותר להתנסח בבוטות. כוחה של ביקורת בשפתה הנוקבת אבל הראויה. כוחה של ביקורת היא בהצגת אלטרנטיבה, רעיונות והצעות ייעול. סתם להשתלח ולירות לכל עבר, ולא משנה מה תהיה הסיבה, אינו מעשה ראוי".

ובנחמו צודק. ביקורת בונה ולא הורסת, וככזו ביום הזה שבו ד"ר לסרי מכריז על 'יום חג היסטורי' צריך לאפשר לו להנות מאותם רגעי חסד, לאחר שנשא על גבו כזו מטלה, אותה החל לפני הבחירות וכמעט שילם בכסאו, אגב בניגוד מוחלט לדעתם של כל מקורביו, שהתחננו אליו להתחיל בעבודות לאחר הבחירות. הוא סירב והמשיך ודחף.
האם הפרויקט הזה שנחנך היום יביא את הגאולה מפקקים?, האם יביא את היעילות התחבורתית? האם תושבי אשדוד יהנו מזרימה מהירה של תחבורה ציבורית? את זה רק ימים יגידו.מותר יהיה לבקר ולכתוב. צריך להמתין. אם יהיה מדובר בהצלחה צריך להדביק אותה לראש העיר, אם זה יתברר ככישלון חרוץ, ד"ר לסרי יצטרך לקבל את זה על עצמו ולשאת באחריות. כפי שכבר נאמר : זה סיפור של טר"ש או צל"ש

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן