על לידה ודיכאון: פרופסור לאון גרינהאוס מסביר

צילום: עמנואל שטרית וליאור שרון
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

דיכאון לאחר לידה זו לא תופעה נדירה. פרופסור לאון גרינהאוס מסביר איך להתייחס לנושא ולטפל בו.
דיכאון אחרי לידה הינה תופעה קלינית שכיחה. ההתמודדות עם היריון, לידה, שינויים פיזיים והורמונליים אחרי הלידה, ואימהות דורש כוחות נפשיים רבים מהאישה. המעמסה הזאת לא פעם משפיעה בעצמה על האימהות הטריות, ואם כן יכול להוביל למצבים של דיכאון קליני. פרופסור לאון גרינהאוס מסביר לנו מהם המאפיינים של דיכאון אחרי לידה ומהן הדרכים לטפל בו, תרופתית ופסיכולוגית, אם וכאשר הוא מגיע.
"מגוון הרגשות שעוטף את האם הטרייה עם הגעת ילדה לאוויר העולם לא פעם משפיע על מצבה הרגשי והנפשי. האושר העילאי עלול להתערבב לא פעם עם מעין עצבות לא מוסברת" אומר פרופסור לאון גרינהאוס. "הגוף והנפש של האישה עוברים שינוי מהותי מאין כמוהו בהיריון וגם אחרי הלידה. נשים רבות מדווחות אחרי הלידה על ימים של מצב רוח ירוד ושל בכי, דבר שקיבל את השם של "בייבי בלוז". לרוב בייבי בלוז עובר תוך זמן קצר ולא מתפתח למצב של דיכאון קליני. אם העצב, הבכי, והקושי התפקודי נמשכים, ייתכן ואנו נמצאים מול התופעה קלינית של דיכאון אחרי לידה".
פרופסור לאון גרינהאוס אומר שדיכאון אחרי לידה (או בלועזית, (PPD – Postpartum Depression הוא ערבוב מסובך של מספר גורמים גופניים, רגשיים ונפשיים שחווה אישה לאחר לידה. התופעה מקושרת לשינויים חברתיים, פסיכולוגיים וכימיים שהאישה עוברת בתום התהליך. השינוי הכימי הוא, למעשה, ירידה דרסטית בהורמונים בגוף האישה לאחר הלידה. רמות הורמוני האסטרוגן והפרוגסטרון, שידועים כהורמונים היצרניים בגוף האישה, צונחות משמעותית מיד לאחר הלידה וכעבור 3 ימים מחלוף הלידה, יורדים לרמה שהייתה לפני תחילת ההיריון. הורמון הפרולקטין שאחראי על יצירת חלב אם עולה בהדרגה מיד אחרי הלידה. בנוסף לשינויים כימיים אלו, השינויים החברתיים והפסיכולוגיים שמתלווים ללידה יוצרים גם הם סיכון מוגבר לדיכאון בקרב נשים. דיכאונה של האם הטרייה עלול להשפיע גם על הרך הנולד מבחינה רגשית, קוגניטיבית ומוטורית.
רוב האימהות החדשות יחוו תחושת דכדוך קלה לאחר הלידה, אך אחת מעשר אימהות צפויה לפתח דיכאון חריף וארוך טווח יותר לאחר הלידה, ואחת מ-1000 נשים צפויה לפתח מצב חמור יותר שנקרא "פסיכוזה לאחר לידה". בנוסף, גם אבות לא חסינים בפני התופעה, ומחקרים הראו כי אחד מעשר אבות סובל גם הוא מדיכאון לאחר לידה.
פרופסור לאון גרינהאוס מציין כי דיכאון לאחר לידה זו תופעה שיכולה להימשך חודשים ארוכים, וחשוב ואף הכרחי להעניק לסובלת ממנו את הטיפול הפסיכולוגי המעמיק הנדרש ולעטוף אותה באהבה מצד הקרובים לה ככל הניתן. חשוב לזכור שדיכאון לאחר לידה זוהי אפיזודה חולפת ולא גזירת גורל.
מהם התסמינים?

"קשה לאתר תסמינים של דיכאון לאחר לידה, מכיוון שנשים רבות סובלות מהתופעות הבאות לאחר לידה: שינויי מצבי רוח, עייפות מוגברת, ירידה בתיאבון, חשק מיני מופחת והפרעות שינה. לצד דיכאון לאחר לידה, יחד עם זאת, כאשר האישה סובלת מדיכאון לאחר לידה תסמינים אלו מופיעים לצד תסמינים נוספים השייכים בדרך כלל של דיכאון חמור, כמו למשל בכי ממושך ללא סיבה, חוסר עניין ואף סלידה מסוימת כלפי התינוק, עצבנות מוגברת, מחשבות פוגעניות כלפי אחרים וכלפי עצמן, קושי בקשב וריכוז, ותחושת ייאוש וחוסר תוחלת".
"קודם כל, אם את סובלת מהתופעה, זה לא בגלל שאת, חלילה, אימא לא טובה," מגדיש פרופסור לאון גרינהאוס. "הסיכונים לתופעה רבים, ויכולים להיות למשל, גנטיים – אם מישהו ממשפחתך הגרעינית סבל בעברו מדיכאון, גילך כשנכנסת להריון (ככל שאת צעירה יותר, כך הסיכונים עולים), מערכת יחסים סבוכה עם אב הילד, היסטוריה מוקדמת של דיכאונות ושינויים במצב הרוח, ואמביוולנטיות מסוימת לגבי ההיריון והבאת הילד לעולם. אין סיבה אחת מוגדרת שעליה ניתן להניח את האצבע ולקבוע שהיא האחראית לדיכאון לאחר לידה, אך האתגרים הרגשיים והפיזיים האלו בהחלט יכולים לתרום לתופעה".
צניחת ההורמונים הפתאומית אחרי לידה יכולה לשחק תפקיד מהותי בהופעת הדיכאון, כי לאחר הלידה לא רק ההורמונים הנשיים צונחים בכמותם, אלא גם הורמונים אחרים, שיכולים לגרום לתחושת עייפות, וחוסר חשק. אם האם לא ישנה מספיק בעקבות הלידה יכולה להיות לזה השלכה ישירה לגבי מצבה הנפשי לרעה. היא עלולה להרגיש לחוצה מאוד לגבי יכולתה להיות אימא, פחות מושכת כאישה, ולהרגיש שאיבדה שליטה על חייך ואת זהותה העצמית. כל אחד מהסימפטומים האלו יכול להשפיע על הדיכאון שלאחר הלידה.
פרופסור לאון גרינהאוס ממליץ על שילוב של טיפול פסיכולוגי מעמיק וטיפול תרופתי מדויק לסובלות מהתופעה. לפרופ' גרינהאוס ולצוות של מרפאת מיינד קליניק ניסיון רב שנים בפסיכיאטריה מגדרית והטיפול בתופעות של דיכאון לאחר לידה בקרב נשים. חשוב לתכנן את הטיפול התרופתי עם מטפל מוסמך ומנוסה שילווה את המטופלת לקראת הכניסה להריון, במהלכו ובמיוחד לאחריו, גם בשלב ההנקה. השינויים הפיזיולוגיים שההריון מביא איתו. התפתחות העובר עצמו, ההריון והלידה דורשים את הטיפול הרגשי והנפשי המדויק ביותר עבור האם היולדת וקרוביה, כזה שפרופסור לאון גרינהאוס ומרפאתו יודעים להעניק לכל מי שזקוקה לו.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן