סאגת הסטאר סנטר צוברת תאוצה

מרכז הבילוי והקניות ׳סטאר סנטר׳ יהפוך לקניון שומר שבת, כך הודיע חברת אבו שרכשה את הקניון. ההחלטה עוררה תגובות רבות, מברכות מצד אחד של ציבור שומר השבת ובראשם ממ"ק ראש העיר אבי אמסלם ועד לתרעומת מצד הציבור החילוני מצד שני. חברים מועצת העיר ביקרו את ההחלטה בטענה שמדובר בשבירת הסטטוס קוו באשדוד

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

הדיו עוד לא יבשה על הידיעה כי משפחת אבו רכשו את ארנה גרופ שבבעלותה ה׳סטאר סנטר׳ וכבר יצאה הודעה מטעם חברת "אבו יחיאל – חברה לבניין בע”מ, “כי הנהלת החברה תכבד ותפעל במסגרת ההסכמים הקיימים ובכוונתם להפוך את המתחמים לשומרי שבת, כמו שאר נכסי החברה.

צחי אבו

ההחלטה עוררה גל של תגובות. מצד אחד של ציבור שומר שבת שמברך על ההחלטה ומצד שני של ציבור החילוני בעיר שקובל על ההחלטה ורואה בה פגיעה בסטטוס קוו בעיר.

ממ״ק ראש העיר אמסלם: "הגיע הזמן להחזיר את כבודה של השבת"

ממלא מקום ראש עיריית אשדוד יו"ר ש"ס באשדוד אבי אמסלם בירך על ההחלטה: ״מברך על כך שמתחם ' הסטאר סנטר' , שהיה הראשון שרמס את השבת ברגל גסה והחל את השחיקה בסטטוס קוו- יסגור את שעריו בשבת. אני מחזק את ידיהם של משפחת אבו היקרה, שהשבת יקרה לליבם, בהחלטתם  לשמור על יום המנוחה היחיד של עם ישראל, שבת קודש, ולסגור את המתחם בשבתות כפי שהם נוהגים בכלל עסקיהם. שומע בימים האחרונים את כל המצקצקים על כך ש 'אין מה לעשות בעיר בשבת' ושואל אותם: הרי אתם אלה שתמיד מדברים על חופש הדת ונגד כפייה דתית, ועכשיו כשבא איש עסקים פרטי ולא פוליטי, שזכותו לעשות בעסקיו כרצונו, ושמאמין כהשקפת עולם בשמירת המצוות וקדושת השבת, גם אז אתם באים בטענות?.  ולאלה שמחככים  ידיים בייאוש על כך שהעיר ' הולכת אחורה',  אני אומר, ב- 15 השנים האחרונות נשחק הסטטוס קוו העירוני עד דק, ולצד אחד בלבד, כשעוד ועוד עסקים ואתרים נפתחו בשבת. הגיע הזמן לאזן ולהחזיר, ולו במעט, את כבודה של השבת. אני וחבריי, נמשיך לחזק, לתמוך ולדחוף להמשך שמירה על השבת ועל הסטטוס קוו. במקביל נמשיך לתמוך ולפעול לפיתוח העיר בכל התחומים: רווחה, חינוך, תיירות, דיור ועוד”.

אמסלם הוציא מכתב אל עו"ד צחי אבו  ובו חיזק את ידי המשפחה על ההחלטה " האמיצה"  והביע תקווה כי בעקבות משפחת אבו "ישכילו בעלי עסקים נוספים בעיר אשדוד להבין את ערך השבת ולשמור על היום הקדוש”.

סגן ראש העיר כצנלסון: "הפרה בוטה של הסטטוס קוו"

סגן ראש העיר אינג' שמעון כצנלסון  מתח ביקורת על ההחלטה. "אני רואה בסגירת ה׳סטאר סנטר׳ בשבת  הפרה בוטה של הסטטוס קוו ואני מקווה מאוד שהבעלים החדש ישקול מחדש את החלטתו. העיר אשדוד עברה את מלחמות השבת והיום, שנתיים אחרי, כאשר הציבור באשדוד סוף סוף התחיל לחיות תחת העיקרון 'חיה ותן לחיות' , החלטה זו יש בה כדי לגרום לפילוג ושסע מחודש. אני קורא לקבוצת אבו לחזור בהם מההחלטה ולא לפגוע במרקם העירוני ובאורח חייהם של חלק גדול מתושבי אשדוד". גם כצנלסון כתב אל עו"ד צחי אבו:  ״קשה לי  להסתיר את אכזבתי מהחלטתך המקוממת" הוא כותב וקורא למשפחת אבו  לשקול מחדש את החלטתם.

יו״ר האופוזיציה לחמני:"פגיעה בפרנסה"

יו"ר האופוזיציה ד"ר אלי לחמני מתח ביקורת על ההחלטה בדף הפייסבוק שלו. וכך כותב ד"ר לחמני: "המתחם הזה היווה שנים דוגמא ומופת לדו קיום בין חלקי האוכלוסייה השונים בעיר. כאשר אפשר היה לראות במהלך כל ימי החול את כל סוגי האוכלוסייה – חרדים, דתיים וחילונים – עושים קניותיהם ובסופי שבוע את האוכלוסייה החילונית שהגיעה למתחם, ביצעה את קניותיה והשאירה את הכלכלה בעיר. רבותיי, כל מגזר חי לפי אמונתו. אותי שבה את הלב שעל אף הקירבה לאזור ג׳ בו חיים חרדים רבים המתחם עבד בשבתות וחגים – כאשר גם המגזר החרדי ער לצורך הציבורי במתחם הפתוח בשבת ולא פעל לסגירתו. זוהי דוגמא ל'חיה ותן לחיות' – הדרך בה אני דוגל – ועובדה היא שגם נציגי החרדים שהיו במועצה כאשר הוקם המתחם לא התנגדו ואישרו את פעילותו. כן, לא הייתה כפיה על פתיחת חנויות בשבת במתחם ואלו שבחרו לא לפתוח בשבת נשארו סגורות. כולם חיו בשלום זה עם זה. עוד אוסיף, שהעירייה נתנה במתנה שטח של כ-5 דונם בהשכרה שנתית מגוחכת של 10,000 ש"ח על מנת שהמתחם יפעל״.

"מצער עוד יותר כאשר בתקופה הקשה שאנו חיים והקצנה בכל הקשור ליחסי חילונים-חרדים, הגיעה ההחלטה האומללה על סגירת המתחם. כולי תקווה שההחלטה הזו לא תלבה את האיבה והיצרים בין חלקי האוכלוסייה השונים המתגוררים בעיר. לאלה שמבקשים לסגור בגלל חילול השבת, אזכיר כי הסגירה לא תפחית את חילול השבת – ואפילו אולי תגביר את חילול השבת זאת בנוסף לפגיעה בפרנסה של רבים בעיר – שהרי אותם קונים ייסעו ברכבם למרכזי קניות בערים הסמוכות, במתחמים שפתוחים בשבת. מי שייפגע בסוף אלו סוחרי העיר והתושבים. מחד אין לי דבר נגד בעלי המתחם החדש. אדרבא אני מאחל בריאות והצלחה לכולם. מאידך, על העיריה לפעול בכל דרך לשמור על האינטרסים של כלל האוכלוסייה ולפעול בכל דרך על מנת שזכותם לא תפגע. מייחל לשינוי בנושא למען הכלל ולמען כלכלת התושבים”.

חבר המועצה נכט: "פגיעה בסטטוס קוו"

 גם חבר המועצה עו"ד אלי נכט הביע את התנגדותו להחלטה: "ההחלטה של ההנהלה החדשה של ׳סטאר סנטר׳, אינה לרוחי וחלק גדול מתושבי אשדוד שהיו רגילים לעשות קניות במתחם, מרגישים כי עוד עורק מסחרי מרכזי נעלם להם. יש בהחלטה עסקית זו אף כדי לפגוע בסטטוס קוו בעיר. אני מכבד את החלטת הבעלים, אף שלא מסכים איתה.  כולי תקווה שהבעלים החדשים ישנו את עמדתם ותושבי אשדוד יוכלו להמשיך וליהנות מקניות ובילוי בסטאר סנטר, שהוא מן המפלטים הבודדים שנשארו בסופי השבוע בעיר אשדוד".

יו״ר הפורום הציבורי, רוני סאיג: ״עלולה להתפתח שוב מלחמת שבת״

יו״ר הפורום החילוני באשדוד, רוני סאיג: ״בהחלט ייתכן וצעד זה של משפחת אבו כבעלים החדשים של מתחם הסטאר סנטר, מנוגד לחוק עזר עירוני בנוגע להגדרתם של עסקים הפועלים בתחום הפנאי. כעת ניתן להעריך כי עלולה להתפתח שוב מלחמת שבת גלויה בעיר. על פי הפרסומים, ראש המשפחה יחיאל אבו תמך בגלוי בסיעת ׳אשדוד ביחד׳, בראשות שמעון ‫(סניה) כצנלסון, אשר טען, כי הוא ילחם בכפיה החרדית ועל שמירת ציביונה החופשי והפלורליסטי של העיר. והרי לנו פרדוקס. דברים ברוח הפלורליזם כתב ופרסם השכם וערב בתקופת הבחירות גם ראש העיר ד״ר יחיאל לסרי. כעת מהלך זה עלול להוביל זעזוע בקואליציה. להבנתי האישית לרשות בעלי עסקים במתחם עומדת האפשרות לפנות לערכאה שיפוטית. בעוד העיר אשדוד משוועת למקומות תעסוקה ולהכנסות מארנונה (במיוחד בעקבות משבר הקורונה) הדברים לדעתנו מנוגדים לאינטרס הציבורי. לעירייה באם תרצה בכך, מנופי לחץ רבים ומגוונים על היזם בבואו לשנות ולהפר את הסטטוס קוו המתפורר תחת הנהגת העיר הנוכחית. טוב תעשה העירייה באם תפעל באופן ראוי ושקול בנושא״. 

רוני סאיג (מימין)

הלן גלבר: ״הוא נסגר ככל הנראה מסיבות פיננסיות אינטרסנטיות של רוכש המתחם״

חברת המועצה מהאופוזיציה, עו״ד הלן גלבר אמרה בתגובה כי ״זה נכון שחברה או אדם שרוכשים נכס יכולים לעשות בנכס שלהם כרצונם. אבל חשוב שהציבור ידע – פתיחת ה׳סטאר סנטר׳ בשבתות נכללת בסטטוס-קוו של אשדוד (יחד עם חוף הים ומתחם ׳ביג׳). לסרי הבטיח לשמור על הסטטוס קוו ועליו לעמוד בהבטחתו לציבור! נראה שקיים ניסיון לייבש ולסגור את המתחם ע"י סגירתו בשבתות וחגים, ככל הנראה מסיבות פיננסיות אינטרסנטיות של רוכש המתחם.

כבר בשנת 2017 עיינתי בתיקי הועדה המחוזית וגיליתי תשריט להפיכת המתחם הזה לבניינים רבי קומות ולגורדי שחקים. אני קוראת לראש העיר, לפני שיאשר את שינוי ייעוד הקרקע ממסחר למגורים ע"י בניית גורדי שחקים יוקרתיים במחירים מופקעים, שיפעל במרץ ובנחישות לטובת ההתחדשות העירונית ברבעים הוותיקים שחלקם צמודים למתחם. זאת בכדי שצעירי העיר ישארו כאן, ותהיה להם אפשרות לרכוש דירות במחירים מוזלים.

קידום רובעים חדשים ובניית דירות יוקרה במחירים מופקעים יגרמו לצעירי העיר להמשיך לברוח מאשדוד לערים הסמוכות, וזה יגרום להמשך הפגיעה בצעירים ובאשדוד בכלל״.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן