נמשך המאבק של תושבי רובע ט': במקום בריכה, יחידות דיור להשכרה

כבר 15 שנה מחכים תושבי רובע ט' להקמת בריכת שחייה ליד המתנ"ס. לסרי שכיהן אז כיו"ר החברה העירונית, הבטיח שתוקם בריכה ובשנת 2019 זכתה רשות הספורט של העירייה במכרז של משרד הספורט להקמת בריכת שחייה למשחקי כדור מים. אולם אשתקד גילו התושבים במקרה כי התוכניות השתנו, וכי יש כוונה להקים על השטח 106 יחידות דיור להשכרה ובקומת הקרקע מסחר. כן הוחלט להעביר את בריכת השחייה למשחקי כדור מים לקריית הספורט ש‪תוקם בשכונת נחל לכיש. ”הבטיחו בריכה ובמקום רוצים להקים לנו ׳שלולית' ולצידה להקים דירות להשכרה"

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

נמשך מאבק תושבי רובע ט' נגד ההחלטה לבנות 106 יחידות דיור להשכרה כולל קומה מסחרית בסמוך למתנ"ס, על גבי שטח שהוקצא מזה שנים לצורך בניית בריכת שחייה ומכון כושר.

תוכנית הקמת בריכת שחייה ברובע ט' החלה בשנת 2006 במעמד חנוכת מתנ"ס ט'. באירוע נכח ראש עיריית אשדוד ד"ר יחיאל לסרי שכיהן אז כיו"ר החברה העירונית. לטענת דיירי הרובע, לסרי הבטיח כי בסמוך למתנ"ס תוקם בריכת שחייה ומכון כושר. לדברי התושבים, כבר בשנת 2008 הוחלט על תקציב להקמת הבריכה בסך 10 מיליון ואף החלו לבצע תכנית אדריכלות ותוכנית עבודה, אך לטענתם העירייה לא יושמה בפועל את הקמת הבריכה. התושבים המתינו בסבלנות. עבר קיץ ועוד קיץ ובריכה אין. "לאחר הבחירות לעירייה בשנת 2018 פניתי לשמעון כצנלסון בבקשה להשלים את הקמת הבריכה והוא הסכים והורה לאנשי התכנון לקדם את הליכי התכנון של הבריכה" אומר מרק אבו, יו"ר תושבי הרובע.

באוגוסט  2019 זכתה רשות הספורט של העירייה במכרז להקמת בריכת שחייה למשחקי כדור מים מטעם משרד הספורט. במכרז זכו שתי עיריות חיפה ואשדוד. "הרשות הגישה את המכרז על בסיס קול קורא של משרד הספורט על הקרקע של רובע ט' המתאימה להקמת בריכת שחייה" מדגיש אבו. התקציב שרשות הספורט הקציבה עמד על 22 מיליון טוען אבו ומוסיף כי "במסגרת התכנון רשות הספורט החליטה להרחיב את התוכנית בבניית בריכה נוספת שתשתלב עם הבריכה שנועדה למשחקי כדור מים".

 אולם בשנת 2020 גילו התושבים כי התוכניות לבניית הבריכה שונו. ״גיליתי כי בכוונת העירייה לבנות במקום בריכת השחייה המתוכננת 106 יחידות דיור להשכרה. אנו תושבי הרובע הופתענו מאד, וזאת כאשר מעולם לא דובר על נושא זה באף פגישה" אומר אבו. נציגי הרובע ובראשם אבו נפגשו שוב עם כצנלסון. ולדברי אבו, בין היתר נאמר להם כי חפ"א תבצע בחינה תכנונית וכלכלית  להקמת הדירות להשכרה. "יתר על כן כצנלסון ציין בפנינו כי יחידות הדיור להשכרה תוכננו כבר במסגרת הסכם הגג שנחתם באוגוסט 2017,  אבל  מבדיקה שערכתי בהסכם הגג, עלה כי התוכנית לבניית 106 יחידות דיור להשכרה ברובע ט' לא נכללה בהסכם. כצנלסון שהוא גם יו"ר וועדת בניין ערים מסר לנו, לתושבי הרובע- שרבים מהם מחבר העמים ובוחריו קיבלו אינפורמציה לא נכונה ומוטעית. יתר על כן ד"ר לסרי אישר עובדה זו בפגישה שהתקיימה עמו כי רובע ט' מעולם לא נכלל בהסדר הגג".

בנובמבר 2020 התכנסו תושבי הרובע ושמעו על השינוי בתוכנית והביעו התנגדות. כ-300 תושבים חתמו על עצומה המתנגדת להקמת דירות להשכרה ברובע. לדברי אבו, התקיימו עוד מספר פגישות בעירייה עם כצנלסון וגורמים נוספים כמו יו"ר חפ"א ומנכ"ל חפ”א. בין היתר נאמר להם כי הכוונה לבנות את  הדירות והעסקים על השטח החום שהוקצא כאמור לבריכה ולחדר כושר. ״מנכ"ל חפ"א מסר לנו כי בריכת השחייה למשחקי מים לא תיבנה ברובע ט’, אלא תעבור למרכז הספורט שייבנה ליד נחל לכיש" אבו ממשיך ואומר על כצנלסון "סגן ראש העירייה פשוט מצליח להערים עלינו שוב ולא עמד בשום הבטחות שלטוניות שלו. מצד אחד הוא מעיד על עצמו שהוא בא לטובת תושבי הרובע והעיר ומצד שני כל מה שאמר לנו עד היום לא קויים”.

 באפריל 2021 נפגשו נציגי הרובע ובראשם אבו עם ד"ר לסרי.”ביקשתי ממנו שיבטל את תוכנית בניית הדירות להשכרה ויחזיר את תוכנית בניית הבריכה. ראש העיר העביר את האחריות לכצנלסון ומועצת העיר וטען כי כל ההחלטות התקבלו על ידי כצנלסון. בנוסף ד"ר לסרי ציין בפניי כי עלינו לפעול בדרך משפטית".

בחודש מאי 2021 הם נפגשו שוב בלשכת כצנלסון: "בפגישה ציין כצנלסון כי הוא נלחם מול גורמים שונים להקמת הבריכה. כן נמסר לנו כי דירות להשכרה יוקמו  בשני מבנים של 9 קומות, כשבקומת הקרקע ייבנו מסחר ושני גני ילדים וכי תוקם בריכת שחייה לא בהתאם לתוכנית הראשונה ולא זו של התוכנית משנת 2019, וכי בשטח זה יבנה אולם ספורט. אני לא מבין איך ניתן על שטח קטן כזה?”. לטענתו של אבו באותה פגישה אמר כצנלסון כי הוא  למען התושבים. "הוא אמר 'אתה יודע שלהקים יחידות דיור להשכרה זה לא כלכלי. מי בונה היום דירות להשכרה? אין הרבה גורמים’. ובנוסף כצנלסון אמר 'אני לא הייתי אחראי להעברת הבריכה שתוכננה ע"י רשות הספורט הסמוך לנחל לכיש. הגורם האחראי הוא ראש העיר'.

 כן טען אבו כי העירייה מתנגדת לבניית דירות להשכרה באזור מע"ר צפון. "אז אם זה לא כדאי כלכלית ואם התנגדו במע”ר, אז למה ברובע ט' מאשרים״?

 התושבים המיואשים פנו ליו"ר האופוזיציה ד"ר אלי לחמני שהעלה הצעה לסדר היום בנושא בישיבת המועצה מיוני 2021. לטענת אבו במהלך הישיבה "כצנלסון טען כי רק מרק אבו מתנגד לבנייה החדשה. כיצד הוא טוען טענה מוזרה שכזו? הרי שנתיים וחצי אנחנו מנהלים פגישות אצלו ואני לא בא לבד וגם נמסרו לעירייה 307 התנגדויות של תושבים. אני פעיל  ומשמש כנציג הציבור מזה שנים רבות, ומייצג את כל תושבי הרובע במגוון של נושאים". על הצבעת חברי המועצה הוא אומר:  מועצת העיר אישרה באופן אוטומטי את החכירה בין עיריית אשדוד וחפ”א, והבקשה להחכרת מקרקעין לבנייה לצרכים ציבוריים ברובע ט’. חברי המועצה מתעלמים מצרכיהם של תושבי העיר. אנו כואבים והמומים מהתנהלות של פרנסי העיר בנושא ומודאגים מחוסר הרצון של ראש העיר להתערב בסוגיה כאובה זו”.

״הבניה פוגעת ברווחת התושבים״

מדוע אתם מתנגדים לבניית דירות להשכרה?

"ראשית בעיר של 255,000 תושבים שיש בה שתי בריכות עירוניות קטנות, התוכנית הייתה שיקימו ברובע שתי בריכות אחת למשחקי כדור מים ועוד בריכה ועכשיו אנחנו מקבלים במקום זאת בריכה קטנה ממש שלולית. ההתנגדות שלנו לבניית דירות להשכרה מהסיבות הבאות: פגיעה בתכנון האורבני של הרובע, רובע ט' הינו רובע חדש שתוכנן מבחינה אורבנית בצורה ייחודית, כך שכל המבנים הגבוהים נמצאים במרכז הרובע מעטפת פנימית ובנייה של מבנים נמוכים בטבעת היקפית נוספת, כמו כן בטבעת החיצונית נבנו 381 יחידות דיור – בנה בביתך בתוספת מבנים נמוכים של שלוש קומות. כאמור 106 דירות העשויות להיבנות בשתי מבנים של לפחות 9 קומות, עלולים להיות שונים מהותית מהבתים שנבנו בעבר וממוקמים ברובע ט', הן בצד המזרחי והדרומי של הרובע. וגם בשל מפגע תעבורתי. הוספת 106 יחידות דיור משמעותה תוספת של כ-180 יחידות מכוניות לפחות אשר עשויות לפקוד את הרובע מדי יום. כמות מכוניות זו עלולה ליצור מפגע תחבורתי משמעותי מאוד. יתר על כן, התכנון של הדירות הנוספות עלול לגרום לפקקים משמעותיים ביציאה לכיוון דרום דרך רחוב המשנה. כבר כיום בשעות הבוקר ושעות הצהריים ישנם עומסים רבים ביותר בשדרות ראשון לציון – שדרות – רחובות – רחוב המשנה, עומסים אלו נגרמים בעקבות הצורך של תושבי הרובע ותושבים אחרים לצאת מהרובע ומהעיר תוך השתלבות ברחוב מנחם בגין. בנוסף צפוי גם צפיפות בעורק הראשי של הרובע. תוספת משמעותית של יחידות דיור אלו עלולה להביא לצפיפות יתר בכביש המרכזי של הרובע – את מערכת כבישי התחבורה הקיימים לא ניתן לשנות, לא ניתן להוסיף כבישים נוספים או הרחב הכבישים, הכבישים צרים מלהכיל כמות של מכוניות נכבדה זו אשר עלולה להתווסף לרובע ט' בעקבות רצון פרנסי העיר להוסיף יחידות דיור אלו לרובע. בנוגע למפגעים תחבורתיים 106 יחידות הדיור + קומת קרקע מסחרית עלולות להיבנות בסמוך לעקומת כביש מסוכנת מאוד כבר כיום – מפגש הרחובות שדרות ראשון לציון ושדרות רחובות. בניית הדירות גם עלולה להביא לפגיעת ברווחת התושבים כאמור, רובע ט' תוכנן מראש לפני מעלה מ-26 שנים, כל יחידות המבנים שנבנו תוכננו מראש, תוך שילוב שטחים חומים שמיועדים לתכליות של מבנים ציבוריים המיועדים לתושבי הרובע, כמו בתי ספר, גני ילדים, מתנ"ס וכו'.  כך שבנייה 106 יחידות דיור נוספות פוגעת ברווחת התושבים אשר השקיעו ממיטב כספם.וכל בנייה נוספת תביא לפגיעה במרחב המחייה של תושבי הרובע. ובנוסף, יש להדגיש, כי בניית מבנים להשכרה עלולה לפגוע בצביון של הרובע מבחינת אוכלוסייה ולהביא לירידת ערך של העושר הפיננסי של תושבי הרובע תוך כדי פגיעה בערך דירותיהם. באיזו זכות יש לפרנסי העיר לפגוע בעושרם הפיננסי של תושבי רובע ט' אשר נרכש ונבנה בעמל רב?" התושבים מבטיחים להמשיך במאבקם.

צילום: פוטו אסייג

העירייה: "התכנית מאושרת לפי חוק התכנון והבניה״

מעיריית אשדוד נמסר בתגובה: "מכתבו של מר אבו תמוה שהרי הוא בעצמו מפרט את כל הפגישות שהיו לו בנושא, בהם הציגו הוא וחבריו את עמדתם ביחס לתכנית, והוא עצמו יודע כי גם בשלב השמעת ההתנגדויות הדיירים השמיעו את קולם ונדחו. כמו כן הוסבר להם כי התכנית מאושרת לפי חוק התכנון והבניה.לעצם העניין. עיריית אשדוד נאמנה למדיניות שנועדה לקדם פתרונות דיור לזוגות הצעירים ויחד עם זאת לספק את צרכי התושבים. במתחם המדובר נותנת העירייה מענה לצרכי התושבים, מרחיבה ומחזקת את המתנ"ס הרובעי  בד בבד עם בניית דירות להשכרה עבור זוגות צעירים תושבי העיר. להלן התכנית, בהתאם לתב"ע מאושרת: במתחם תיבנה בריכת שחיה בגודל 320 מ"ר (באורך של 25 מ' שזה חצי אולימפית), בריכת פעוטות בגודל 32 מ"ר, חדר כושר מלא, מקלחות ומלתחות. הקומפלקס הזה מרחיב ומחזק את המתנ"ס ואת סל השירותים בהתאם לצרכי התושבים. כמו כן ייבנו 106 יח"ד להשכרה עבור זוגות צעירים תושבי אשדוד, גני ילדים ושירותים תומכים לתושבי הרובע כמו: מרפאות קופות חולים, משרדים ומסחר"

יו"ר חפ"א: ״ההחלטה על שינוי מיקום הבריכה האולימפית אינה של חפ"א"

יו"ר חפ"א עו"ד חנוך דרך ארליך מסר ״מטרתנו לקדם את פיתוח העיר ומתן מענה לצורכי כלל התושבים, לרבות הצורך בדירות קטנות להשכרה בבניין איכותי וחדש. בצמוד לבניינים תיבנה בריכת השחייה וחדר הכושר.  ההחלטה על שינוי מיקום הבריכה האולימפית מרובע ט' לרובע הספורט אינה של חפ"א, ובכל מקרה יש ממנה רווח כפול, כיוון שבמקומה תבנה בריכה נוספת לטובת התושבים".

חברת מועצת העיר עו"ד הלן גלבר בתגובה;

"צר לי, שרשות מקומית מנסה להטעות את התושבים ומשתמשת בהסכם הגג כתירוץ לצמצום שטחי ציבור שלא למטרת בניית דירות לזוגות הצעירים לבני העיר .
התוכנית האמורה לא נכללה בהסכם הגג והקרקע היתה מיועדת לבריכת שחיה שכידוע בעיר בת 250 אלף תושבים אין אפילו קאנטרי קלאב אחד והתושבים נאלצים לבלות בערים הסמוכות .
כצנלסון מסיבותיו שלו בוחר להשתמש בקרקע לבניית דיור לשכירות במקום לבניית בריכה מתאימה וגדולה לרווחת התושבים שיוכלו לבלות עם משפחותיהם .
אני קוראת ללסרי לדאוג לכך שתוקם בריכת שחייה במקום ובגודל שיועד לה לטובת התושבים.
ובנוסף יש לפעול , בהתאם להסכם הגג, ולבנות יחידות דיור לזוגות צעירים במחירים מוזלים (בפחות ממליון שקלים כפי שלסרי הבטיח) במקום דיור לשכירות – שהרי הוצאות לתשלום שכירות אינה מקדמת את הצעירים לכדי דירה משלהם .
בניית דירות זולות למכירה לזוגות צעירים ישאירו את צעירי אשדוד באשדוד ויצמצמו את ההגירה השלילית לאשקלון ולערים הסמוכות".

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן