הטרגדיה של הערירים באשדוד: מתים לבד בבית – ואיש לא שם לב עד שעולה ריח הריקבון

בפעם הרביעית בחודשים האחרונים הוזעקו מתנדבי זק"א באשדוד לדירות של עריריים שנפטרו בביתם ונמצאו כשהגופה כבר במצב ריקבון מתקדם. גם המתנדבים הוותיקים והמנוסים ביותר של זק"א שהיו בזירות מוות קשות מתקשים להתרגל למצב הזה, בו הם נקראים לטפל בגופה שאיבדה צלם אנוש. בזק"א מציינים שהתופעה הזו גדלה בעקבות הקורונה וקוראים לשכנים”. אם יש אדם ערירי שמתגורר בשכנות דפיקה אחת בדלת מידי יום יכולה אפילו להציל חיים"

צילום: זק"א
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

כבר 32 שנים מאז הוקם ארגון זק"א שאלפי המתנדבים מגיעים לכל זירה: לתאונת דרכים קטלנית, זירת נפילת טיל או לכל מקום בו זקוקים להם. המוטו של זק”א: "להציל כשניתן להציל… לכבד כשנשאר רק לכבד”. אחת הדברים הקשים שהמתנדבים נתקלים – מציאת גופת אדם ערירי שנמצא מוטל ללא רוח חיים, וגופתו נמצאת כבר במצב של ריקבון. המוות האכזרי והבלתי נתפס הזה, שכיח בישראל. ולדברי זק”א, הקורונה הביאה לעלייה של מספר המקרים.

 מתחילת הקיץ אירעו באשדוד 4 מקרים בו הוזעקו מתנדבי זק"א לדירה בה נמצאה גופת ערירי שנפטר. המקרה הראשון אירע ב- 16.6.21. גופת גבר בשנות ה-50 נמצאה מוטלת ללא רוח חיים בדירתו ברחוב דקר, ברובע ד׳. שכן ששם לב כי לא ראה את שכנו 3 ימים, וחש בריח רע מדירתו הזעיק עזרה. הגבר נמצא במצב ריקבון. יעקב דרעי מתנדב זק״א שטיפל בזירה: ״מדובר בגבר בשנות ה50 לחייו שגר לבדו, שכנו סיפר שראו אותו פעם אחרונה בסופ״ש האחרון, בגלל ריח רע מהדירה חשש לשלומו והזעיק את המשטרה. לאחר שפתחו את הדלת מצאנו את המנוח מוטל בבית במצב ריקבון מספר ימים לאחר מותו. מתנדבי זק״א לכיש צוות אשדוד טיפלו בכבוד המת בזירה הקשה.״ כמה ימים לאחר מכן, בתאריך 24.6.21 נמצא עוד אדם בשנות ה-50 לחייו, כשהוא מוטל בביתו ברחוב דב גור ברובע ו׳ בעיר. אייזיק רוטנר מתנדב זק״א לכיש שטיפל בזירה באשדוד: ״מדובר בגבר בשנות ה-50 לחייו שגר לבדו, ככל הנראה החליק בביתו נפל ונחבל, איש לא שמע את זעקותיו והוא נפטר לבדו. אחד השכנים סיפר שחשש לחייו, ומשלא ראה אותו מספר ימים והזעיק את המשטרה, לאחר שפתחו את הדלת מצאנו את המנוח מוטל בבית במצב של איבוד צלם אנוש, מתנדבי זק״א לכיש צוות אשדוד טיפלו בכבוד המת בזירה הקשה״.

ב-30.7.21 נמצאה גופת קשישה כבת 80 מוטלת מתה בביתה ברחוב נתן אלבז ברובע ו׳ בעיר. יוסי לנדאו קמב״ץ זק״א לכיש, אמר: ״מדובר באישה כבת 80, שנמצאה מוטלת בבית ללא רוח חיים מספר ימים לאחר מותה, השכנים חששו לחייה לאחר שלא ראו אותה מספר ימים ובגלל ריח רע שיצא מהדירה, הזעיקו את המשטרה למקום, בתוך הבית מצאנו את האישה במצב של איבוד צלם אנוש. מתנדבי זק״א לכיש צוות אשדוד טיפלו בכבוד המת בזירה הקשה.״ מבדיקה עולה כי האישה נפטרה ימים ספורים לפני שמצאו אותה. היא שוחחה עם בתה הגרה מחוץ לעיר והלכה להתקלח, היא נחבלה ואיבדה את הכרתה המים במקלחת המשיכו לזרום ולאחר שהחלו לזרום מהבית עוררו את חשד השכנים.

 כיומיים בלבד חלפו ושוב גופה במצב ריקבון. ב- 2.8.21 נמצא גופת גבר בן 43 במצב ריקבון קשה בדירתו ברחוב דב גור: יוסף דוידוב מתנדב זק״א לכיש שטיפל בזירה: ״מדובר בזירה קשה מאוד, גבר בן 43 שגר לבדו נמצא מוטל בביתו במצב ריקבון קשה, כשבועיים לאחר מותו. כוחות משטרה וכיבוי הוזעקו למקום ע״י השכנים, בעקבות ריח נוראי שדלף מהדירה לחדר המדרגות, לאחר שפרצו את הדלת מצאנו את המנוח במצב של איבוד צלם אנוש. מתנדבי זק״א לכיש צוות אשדוד טיפלו בכבוד המת בזירה הקשה.״

מתנדב זק״א אליעזר סמט: ״אסור לתת לאנשים האלה למות לבד"

 אלו הם ארבעה מקרים בעיר אשדוד מתוך דף הפייסבוק של זק"א. בדף עוד מספר רב של מקרים דומים ברחבי הארץ. מקרים קשים ומתנדבי זק"א, העושים עבודה של חסד של אמת נאלצים להתמודד עם המראות הקשים והריח הנורא. עם המחשבות על מה שעבר על אותו אדם, ששהה בגפו בבית. החליק במקלחת, או נפל ושבר רגל, עבר התקף לב, נותר חסר אונים. איש לא שמע את קריאות העזרה שלו, איש לא הרגיש בחסרונו, עד שהריח הנוראי של גופתו התפשט בחלל חדר המדרגות. עליהם לטפל בגופה לתת לה כבוד. לחטא ולטהר בטרם ניתן להעבירה לקבורה. וזה ממש לא פשוט. גם הוותיקים והמנוסים בזק"א המתמחים, למרבה הצער, במקרים כאלה וחוו בשנות פעילותם מראות קשים, מתקשים אל מול גופת אדם שאיבדה צלם אנוש, ושאם היו מגיעים אליה בסמוך לפטירה היה ניתן לשמור על כבוד האדם וצלמו. ובלא מעט מקרים גם להגיע ולהציל את האדם שנפגע בביתו. "בכל שנת 2020 היו באשדוד 4 מקרים כאלה. השנה רק בחודשיים כבר 4 מקרים”, אומר אליעזר סמט דובר זק”א. ”לפני זה לא היה כלום באשדוד”, לדבריו מתחילת השנה היו ברחבי הארץ כ-90 מקרים. ואילו בשנת 2020 אירעו 160 מקרים בארץ, עלייה לעומת 2019 שאז בכל הארץ היו 130 מקרים. לדברי סמט, העלייה חלה בתקופת הקורונה. "מדברים על מגפת הקורונה על סגר וצורך בבידוד כדי למנוע הדבקה. אני רוצה לדבר על המגפה השקטה – מגפת הבדידות שגורמת להרבה אנשים עריריים למות לבד. אסור לנו לתת לאנשים האלה למות לבד!. אם יש לכם שכן שגר לבדו, אנא בדקו בשלומו לפחות פעם ביום. יחד נציל חיים״. סמט מוסיף ואומר כי ״בכל אופן אנחנו לא מאשימים לא משפחה, לא רווחה ולא אף אחד. המטרה שלנו להציל חיים ולהעלות את המודעות להצלת חיי הקשישים והאנשים הבודדים שחיים לבדם. אנו בטוחים שדפיקה בדלת פעם ביום, יכולה להציל חיים. רוב האנשים האלה נמצאים לאחר שריח נוראי דולף מתחת לדלת של השכן המבוגר או הבודד שגרים לבד.  הריח הזה מציק לשכנים, הם מזעיקים את המשטרה וכיבוי אש. לאחר שפורצים את הדלת אנחנו מוצאים אותם לרוב במצב של איבוד צלם אנוש. מזעזע ממש, אי אפשר לתאר מה המראות הקשים שאנו רואים וחווים בזירה כזאת, בפרט שזה בן אנוש. ,השכן מלמעלה או מלמטה, שסך הכל החליק בבית או סבל מאירוע רפואי ונפטר, כשהוא יודע שלאף אחד בעולם לא אכפת ממנו".

קמב״ץ זק״א לנדאו: ״עם טיפת תשומת לב היינו יכולים למנוע את המקרים האלה"

"אי אפשר להתרגל לדבר כזה", אומר יוסי לנדאו מוותיקי זק"א שכבר חווה וראה הרבה במשך 32 שנותיו בזק”א. "היה לי מתנדב השבוע שהוצאתי אותו מהבית  למקרה קשה כזה, בדיוק כשחגג עם אשתו את יום הנישואים.  אני בטוח כשהגיע הביתה הוא שכח כבר מהיום נישואים הזה, ואם אכל במסעדה אני בטוח שלא השאיר שום דבר בקיבה. יש מתנדבים שכבר מומחים בטיפול במקרים כאלה אבל חלקם בחופש אז הזעקתי כאלה שפחות מתמחים. אחר כך אני מלווה מתנדבים לשיחות עם פסיכולוג זה לא פשוט מה שאנחנו חווים שם".

יש משהו שניתן לעשות ?

"בהחלט, דפיקה בדלת של השכן. להגיד בוקר טוב פעם ביום. אם יודעים על מישהו שגר לבד. למשל במקרה של האישה בת 75 שנפלה באמבטיה, ונמצאה במצב קשה מאוד. פשוט היא גרה לבד אם אחד מהשכנים היה דופק על הדלת בבוקר, אז לא היינו מגיעים למצב כזה״.

ומה עם לשים לחצני מצוקה בבתים של ערירים?

״זה שייך לרשויות או למשפחות ולא אלינו.  זה גם פיתרון, אבל אני מבין שזה תלוי בתקציב שאני לא יודע מי ייתן את התקציב הזה.  אבל כמו שאמרתי יש דבר שלא עולה כסף וזה פשוט. כל המקרים היו בקומה ראשונה, ואנשים עוברים שמה והריח היה בכל הרחוב.  ואני לא מבין את זה איך אנשים שגרים באותו בניין הם לא  מתריעים ולא מדווחים לפני. פשוט  חוסר תשומת לב. עם טיפת תשומת לב אז יכולים למנוע את המקרים המאוד קשים.  אם יש בן משפחה שצריך לזהות את הגופה, אני לא רוצה לתאר את הטראומה של מה שהוא עובר, כשהוא רואה דבר כזה. יכול להיות שגבר או אישה שגרים לבד, יש להם ילדים  שבדיוק יצאו לחוץ לארץ או משהו כזה, וההורה פתאום קיבל מכה או משהו  נפל ונפטר. וכשמזעיקים את הילדים מחוץ לארץ בחזרה כדי לזהות את הגופה, והם אפילו לא יכולים לעשות זאת״.

מעבר לכבוד המת. יש מצבים שאדם נפצע וניתן אם מזעיקים עזרה להציל חיים לא?

״כן בטח. לפעמים אם לא עונים לך מיד ניתן לשמוע מתוך הדירה אם הבן אדם במצוקה או זועק לעזרה. יש מקרים שהאדם לא מת מיד.  לעיתים הוא קיבל מכה הוא לא יכול לקום ומתחיל לצעוק. היו לנו המון מקרים כאלה, שאנחנו הגענו ביחד עם כיבוי אש אחרי שהיה חשש לחיי אדם, ופתחנו דלת וראינו בן אדם חי, והצלנו אותו״.

השאלה איך אנחנו כחברה מונעים את המקרה הבא? לכולם כוונות טובות. וניתן גם להבין שכנים, שלפעמים חושבים שזה שתיבת הדואר מלאה זה שהאדם נסע למשפחה, או שמקור הריח הנוראי הוא בביוב שהתפרץ, או ריח של נבלה של חתול וכשמבינים שהריח בא מבית השכן, זה כבר מאוחר. אז כן, אם גרים בקרבתכם אנשים עריריים חשוב להתעניין בשלומם, לברר ולדעת אם הם נוסעים ולא יהיו בבית, ולדפוק בדלת ולבדוק בשלומם.

אבל האם אין אחריות גם לרשויות? האם תפקידם לגבות מיסים או אולי גם לבדוק את האנשים העריריים החיים בגפם. לוודא שהם בסדר.

עיריית אשדוד: "מחפשים כל דרך יצירתית על מנת להגיע לתושבים הזקוקים לסיוע"

מעיריית אשדוד נמסר בתגובה: ״עיריית אשדוד מביעה צער עמוק על מקרי המוות ומשתתפת בצער המשפחות. לצערנו אין מדובר רק באוכלוסיית קשישים אלא בכל מי שמתגורר בגפו (הנפטר האחרון היה בשנות ה-40 לחייו), לעתים מתוך בחירה ובמקרים רבים גם מבלי שהוא מוכר לרשויות. לעצם שאלתך. אשדוד, בהנחייתו של ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי, לא שוקטת על השמרים ובמינהל לשירותים חברתיים מחפשים כל דרך יצירתית על מנת להגיע לתושבים בעיר הזקוקים לעזרה. הדברים באים לידי ביטוי בשורה של פעולות יזומות שנועדו לאתר כל מי שטעון סיוע, ולעזור לו ככל האפשר. להלן מקצת מפעולות המינהל לשירותים חברתיים המתייחסים לשאלתך:

– 'מוקד אבות ואימהות' – לפני שנה בערך, הוקם 'מוקד אבות ואמהות', יוזמה שהוביל מנכ"ל העירייה ושותפים לו גופים נוספים בעירייה, אשר יוצר קשר יזום עם עשרות אלפי קשישים בעיר, במטרה לאתר את צרכיהם ולהפנותם במידת הצורך להמשך קבלת סיוע ומענה במחלקות הרווחה במנהל לשירותים חברתיים.
– תכנית קשר וסיוע – בכל פעם שמתקבל מידע במחלקות הרווחה על קשישים עריריים בעיר, המתגוררים בגפם וללא עורף משפחתי, נבנית תכנית ליצירת קשר יזום עימם, להתעניין בשלומם, לבדוק צרכיהם ולהציע רצף מענים הקיימים בקהילה, לטובת האזרחים הוותיקים בעיר, וכן לסייע במתן המענים.
– אמצעים טכנולוגיים – אמצעי קשר נוסף נעשה באמצעות טבלטים שחולקו לאזרחים ותיקים ומתקן שמונח על הטלוויזיה לחיבור האזרח התיק למרכז יום למועדון חברתי, כשהוא מתקשה לצאת מהבית.
– לחצן מצוקה – ככל שעולה צורך, מוצע לתושבים הוותיקים שירות של לחצן מצוקה או כל אמצעי אחר המתאים להם. לשירות זה זכאי כל אזרח ותיק וניצולי שואה בתשלום סמלי.
– "דור ל-door " – לפני מספר חודשים, במטרה לעודד ערבות הדדית ולכידות חברתית, יצאה אשדוד בקמפיין "דור ל-door ", בו נתלו אלפי שלטים בבניינים ברחבי העיר המעודדים את השכנים לשאול ולהתעניין בשלום שכניהם. כל תושב אשר חושש לשלום שכנו שלא נראה ו/או לא יוצר קשר, מוזמן ליצור קשר עם מוקד 106 וגורמי רווחה פועלים מיד.
– חוק הסיוע – כל אזרח ותיק שמצבו התפקודי אינו מאפשר לו עצמאות, זכאי לפי חוק סיוע למטפלת אשר נמצאת עמו בקשר ומבקרת אותו לפי מצבו. גורמי הרווחה דואגים לידע ולסייע לאזרחים אלה.
– מיפוי עירוני – במנהל לשירותים חברתיים בוצע מיפוי של כל מקבלי השירות המוכרים, לפי רמת קשב וסיכון, ובנוסף ל'מוקד אבות ואמהות' העובדים הסוציאליים יוצרים עימם קשר יזום ומסייעים בהתאם לצרכים.
– ליצן קהילתי – לאזרחים ותיקים ללא עורף משפחתי בעיר אשדוד, מוצע שירות של ליצנים קהילתיים לצורך הפגת בדידותם.
– מתנדבים – בנוסף לנ"ל, מתנדבים רבים פועלים במסגרת היחידה להתנדבות, ומגיעים לבתי האזרחים הוותיקים לביקור ולארח להם לחברה.
– מוקד 106 – עומד לרשות התושבים בכל עת ולכל נושא עירוני ובכלל זה דיווח על אזרחים הזקוקים לסיוע הרשויות".

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן