מרקו אזואלוס: בשגרה – מנופאי. במשבר – מפקד

מרקו אזואלוס בן 53 מאשדוד עובד 21 שנה כמנופאי בנמל אשדוד, ובמילואים משמש כמפקד נפת לכיש בפיקוד העורף ואחראי על התארגנות הרשויות למצבי חירום כולל הקורונה. הוא מציין לטובה את הרשויות בנפת לכיש המורגלות למצבי חירום, ואת שיתוף הפעולה עם עיריית אשדוד וקורא לתושבים להמשיך לשמור על הכללים ובעיקר להתחסן, ״כדי שנוכל כמה שיותר מהר לחזור לשיגרה״

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

אל״מ במיל' מרקו אזואלוס הוא איש של נתינה. הוא משרת כבר כשלושה עשורים במילואים וחש שהוא עושה עבודה חיונית וחשובה. בשנים האחרונות הוא משמש כמפקד נפת לכיש בפיקוד העורף. ובימים שהוא אינו עולה על המדים הוא עולה על המנוף. כבר כמעט 21 שנה שהוא עובד כמנופאי בנמל אשדוד. מרקו בן 53 נולד במרוקו עלה לארץ לבית שמש ולאשדוד הגיע בשנת 1979 ומאז הוא כאן מורעל על העיר ואנשיה ומורעל על שליחותו בפיקוד העורף. הוא נשוי לרויטל, עובדת סוציאלית ויש להם 3 ילדים: טל רון ודניאל. בצבא הוא היה בנח״ל חבר בגרעין של ״השומר הצעיר״: ״שירתתי בנח״ל מלוחם ועד מ״פ. בשנת 1991 השתחררתי וצורפתי למערך המילואים. לפיקוד העורף הגעתי בשנת 2013״.

אתה יכול לספר על התפקיד שלך?

״התפקיד  העיקרי של פיקוד העורף  הוא להכין את הרשויות במרחב.  מרחב לכיש  שאני אחראי עליו  יש בתוכו 11 רשויות –  5 ערים ועוד 6 מועצות מקומיות. התפקיד שלנו להכין את כל המרחב  למקרי חירום למשל מלחמה, בכל ההיבטים. להכין את הרשויות, להכין  כמה שאפשר את התושבים תוף כדי שיתוף פעולה מלא  עם כל הגופים במרחב, עם המשטרה, כיבוי אש, כח ארגוני ההצלה, אירגוני המתנדבים והרשויות. בסוף אנחנו צריכים להכין את המרחב  שאם חלילה מתחיל מצב חירום, אז המרחב יודע להתנהל בעיקר בשני היבטים. אחד בהיבט הצלת חיים שזה בעיקר אנחנו עושים עם חיילים. והשני הוא לשמור על רצף תיפקודי של הרשויות. לאפשר כמה שניתן להמשיך לחיות בשגרת חירום מה שנקרא. שאנשים יוכלו בבוקר ללכת לקנות חלב  במכולת, שתהיה להם אפשרות להוציא כסף בכספומט., שהדרכים יהיו פתוחות במידת האפשר״.

איזה מקרי חירום יש?

״ מצב חירום יכול להיות מלחמה כשנופלים טילים, שיטפון, שריפה, רעידת אשמה וכדומה״.

וקורונה זו גם מלחמה או מצב חירום?

״הקורונה זה מצב חירום. פיקוד העורף הוכיח את עצמו בקורונה, שהתפישה, ההכנה שעשינו לרשויות הכשירו אותם למשבר הקורונה. רשות שיודעת ומתכוננת למצב חירום ולא משנה אם זה קורונה או מלחמה או משבר אחר. בסוף התהליכים הם אותם תהליכים בכל משבר ומצב חירום. האנשים הם אותם האנשים וצורת הטיפול היא אותו דבר. רק שבקורונה צריך לחלק אוכל ולקחת מתחסנים, בשיטפונות צריך להביא משאיות גדולות או סירות מחיל הים ולחלץ את האנשים, ובשריפה צריך להציל את האנשים ממוות. המשימה אולי משתנה אבל התהליכים והדרך היא אותה הדרך״.

לדבריו, מה שמייחד את הקורונה שזה אירוע שהפתיע  את העולם  והוא אירוע מאוד גדול  וזה פעם ראשונה שה׳אויב׳ או המשימה  היא משהו לא ברור. לא נראה. זה לא משהו שאני יכול לראות. צריך לעבור הרבה מאוד שלבים עד שאני מבין מה הבעיה או איפה הבעיה. אני שריפה רואה, שיטפון אני רואה אבל לא לא יודע לראות מי חולה  הוא צריך לעבור בדיקות הלחם נגד הבלתי נראה. וזה איתגר אותנו. בהתחלה היה לא פשוט, אבל שוב, רשויות שהיו מיומנות וברוך השם, הרשויות שלנו בנפת לכיש הם מיומנות וחזקות ומהר מאוד התעשתו  פתחו מוקדי חירום, פתחו את החמלים התחילו לעבוד כמו שהם יודעים  והשתלטו על האירוע מהר מאוד.  ולראיה שגרת החיים נמשכת  קשה אבל היא נמשכת״.

״הציבור האשדודי לא שונה מהציבור הכללי״

״לפני שאני מדבר על אשדוד, מרחב לכיש הוא מרחב מה שנקרא למוד ניסיון, לצערי אני אומר את זה. אבל אחת לכמה חודשים יש לנו  איזה שיגור טילים ובאמת עם השנים הרשויות התחדדו,  הניסיון הוא בהחלט פקטור מאוד משפיע כאן ולטובה. אין את הקטע של הלם ואין את הקטע של בהלה,  כשקורה משהו מיד מתמודדים. אני מזכיר שתוך כדי התמודדות עם הקורונה  הייתה לנו נפילת טיל באשדוד עם נפגעים. בגלל שאנחנו  למודי ניסיון ועיריית אשדוד באמת מתורגלת ומתרגלת והמערכות שלה הם מאוד משופשפות ומאוד מתוקתקות ובסך הכל הפעילות מתבצעת בצורה טובה מאוד אנחנו ממרץ בכל רשות יש לנו יחידת קישור. ממרץ עוד מעט שנה מגויסים וממרץ  עד היום ברצף נציגים של הנפה עובדים ברצף עם הרשות אנחנו עוזרים  בכל מה שהרשות מבקשת כל מתחמי הדיגום. ואשדוד  היא אחת הערים שמתבצעים בה הכי הרבה דיגומים בארץ. עוזרים בכל נושא מתחמי החיסון באשדוד בקופות החולים  ברישום, בסדר  בארגון של המתחם. יש לנו פרויקט  מאוד יפה של כל מקבצי הדיור ובתי האבות באשדוד הפרויקט נקרא ׳מגן אבות ואימהות׳  אנחנו פוקדים את המקבצים  האלה. כל יום באים חיילים  שואלים לשלומם, עוזרים בקניות, בתשלומים ובסיוע לקשישים תוך אמונה שאם נצליח לשמור עליהם, הם לא יצטרכו לצאת מהבית אז אנחנו מסייעים להם עם חיילים ורכבים  שמסייעים. “בתחילת הקורונה סייענו בחלוקת מזון למי שצריך וכל דבר שהרשות מבקשת. יש הרבה מאוד יוזמות שהרשות עושה ומבקשת סיוע ואנחנו נמצאים שם איתם  ועוזרים בכל מה שאנחנו נדרשים וכל מה שאנחנו יכולים״.

מה דעתך על הציבור האשדודי כשומר הנחיות?

״הציבור האשדודי לא שונה מהציבור הכללי. אני לא בא לחלק ציונים, אבל בסוף כולם מתנהגים באותה צורה ואני אומר שוב  בסוף זו אחריות אישית, ואנחנו חייבים את שיתוף הפעולה של כולם בקטע הזה. לבוא עכשיו ולהתחיל להאשים, ׳אתה ככה וההוא כזה׳ זה לא התפקיד שלי. אנחנו צריכים לקרוא לכולם לבוא ולהיכנס מתחת לאלונקה שקוראים לה ׳קורונה׳, ותרומה של כולם מתבקשת. בסך הכל הציבור דיי ממושמע ועושה את מה שאומרים. כמובן שיש חריגות לפה ולפה, אבל בסוף אם הציבור לא יבין שזה באמת בידיים שלנו- של הציבור-  אז כנראה שיקח לנו יותר זמן לצאת מזה״.

כעובד נמל אשדוד אתה מביא מהניסיון שלך לנמל בהתמודדות עם הקורונה?

״הנמל הוא  נמצא בנפה שלי. חלק מהתפקיד שלי כמפקד נפה זה כל התשתיות שיש  במרחב הנפה  אם נמל, חברת חשמל , אלתא ועוד הרבה מתקנים כאלה  בסוף האחריות שלי על כולם . למזלי הטוב בנמל אשדוד יש  אנשים מאוד טובים  שמתעסקים בזה ביום יום ואני מובן כמפקד נפה אני אחראי אבל יש  צוות חרום שעושה את העבודה  בצורה טובה. אגב לא רק בנמל.  בסך הכל כולם מבינים את החשיבות  כשעפים טילים הם לא יודעים איפה יפלו וכנ״ל במקרה חירום נוספים, והם יודעים לפעול. הגופים הם באמת  לוקחים את זה ברצינות  מה שבסוף כל מקום כזה הוא עסקי  שצריך לעבוד.  אז הוא דואג לעצמו  בצורה ברורה מאוד״.

״לכו להתחסן״

״אני רוצה לנצל את הבמה הזו ולקרוא לאנשים: לכו להתחסן! כי זה מוכיח את עצמו. אני אומר, יכול להיות הרשות הכי טובה  ומכובדת, אבל בסוף אי אפשר לעשות הכל לבד ולכן, שיתוף הפעולה עם האזרחים חייב להיות גם בהיבט של שמירה על ההנחיות  ועכשיו ללכת ולהתחסן. יש מספיק חיסונים לכולם. ברוך השם יש באשדוד מתחמי חיסון פתוחים צריך לבוא ולהתחסן כי זה באמת הדבר שהכי עוזר. כמה שיותר מחוסנים יהיו ככה נוכל באמת לחזור לשיגרה כמה שיותר מהר״.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן