"עצרתי מפגין ובדרך לניידת חבריו משכו אותי, סובבו לי היד עד שנשברה"

מפקד תחנת משטרת אשדוד, סנ"צ אילן שושן עבר השבוע טבילת אש קרבית בעימות עם הפלג הירושלמי שתקפו את השוטרים ונהגו באלימות, וגם נגדו באופן אישי. במהלך העימותים הקשים הוא נפצע וידו נשברה וגובסה בבית חולים. סנ"צ שושן בראיון ל'אשדוד10' ו'השבוע באשדוד' מספר על הקללות שספג, על הנוער המוסת ועל הפציעה שלו ומבטיח: "אם נידרש שוב לעימות נעשה זאת בהרבה יותר עוצמה אם נצטרך"

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

ש. סנ"צ אילן שושן מפקד התחנה, הובלת את האירועים ביד רמה והיא נשברה.

"אכן נפצעתי, נפצעתי"

ש. ספר לי, אתה מגובס ביד?

"כן"

ש. איך בדיוק זה קרה?

"היה שלב באירוע שהם ניסו למשוך חשוד שנעצר. בשלב ההובלה לרכב הם ניסו למשוך את העצור הזה מאיתנו ופה התפתח סוג של מאבק. העצור הזה היה אזוק. כשתפסתי את העצור עם האזיקים הם פשוט סובבו ולקחו אותו בכוח והיד שלי הסתובבה עם החלק הזה ואז 2 האצבעות שלי נשברו והיד".

סנ"צ שושן מזהיר את החרדים בטרם פרצו המהומות

ש. האם אתה סבור שהיה צריך מייד עם התחלת האירוע להשתמש בכוח ולא לחכות עד שהאירוע יצא מכלל שליטה?

"לא. אני רוצה להגיד שעד שהשתמשנו בכוח עברו כמה שלבים. פה הייתה החלטה נכונה, ככה היה צריך לנהוג, בדיוק ככה היה צריך לנהוג ואני שלם עם זה לחלוטין. יש פה סיר לחץ ואי אפשר להתנתק מהסיר לחץ הזה. זה פוגש משטרה מול הציבור ושאני עושה שימועים על סגירת עסק בגלל הפרות או כשאני בא לבקר במוסדות חינוך זה פוגש אותנו ביומיום. אנשים לחוצים".

ש. כן רק שלא כל סגירת עסק או שימוע בעיר אתה עושה את נתקל בכזו אלימות

"אני מסכים איתך"

ש. יש לך עסק עם בריונים?

"תשמע, האלימות שהייתה שם, היא אלימות קשה. האירוע בכלל התחיל עם גורם רשות שהגיע לאכוף הנחיות, ללא קשר במגזר החרדי יש צוותים שבודקים מי פתוח מי לא פתוח. כשהגיעו לאותה ישיבה ראו שהלימודים מתקיימים הם ביקשו נציג כדי לקבל פרטים ולאכוף את זה בדוח ואז התחילו שם ידוי אבנים וקללות, הקיפו את הפקחים וחילצו לאחור. 2  העובדים נפגעו קיבלו טיפול רפואי. המשטרה הוזעקה למקום והבנו שיש שם הפרת סדר ויש התגודדות, והפרעות בוטות"

ש. ואז האירוע בעצם החל?

"כן. ואז בצורה מסודרת נכנסנו. אני נכנסתי ראשון לאירוע וכרזתי להם שיש פה הפרעות בוטות והתגודדות ואני מבקש לפזר את ההתקהלות. תוך דקות אחדות הגיעו מאות שהקיפו את הרכבים שלנו. פה בשלב הזה ביצענו מעצרים בגלל הפרעה בוטה. בשלב הראשון של המעצרים עצרנו שניים. בגל המעצרים השני החלה האלימות לעלות מדרגה משמעותית ואני אומר שהיו המון המון גידופים, קללות, יריקות, זריקה של בקבוקי מים, השלכה של פחי אשפה לכיוון הכביש, והניסיונות שלנו למשוך את העצורים לניידת נתקלו התנגדויות עזות. הם שכבו על הגלגלים בעטו בדלתות גרמו לנזקים פירקו את המספרים של הרכבים"

ש. ממש אלימות..

" אלימות קשה. אלימות לא פשוטה. קשה מאוד. באירוע הזה בסופו של דבר היו כוחות מחוזיים. כוחות ארציים,  מסוק, היו פרשים. בשלבי האירוע הראשוני היה פיקוד שלי, ולאחר מכן פיקוד של המרחב. במהלך האירוע ניסינו לפזר אותם. רוב האנשים שם היו בלי מסיכות. מספר פעמים הגיעו אליי אנשים ואמרו לי 'יש פה המון אנשים חולים בקורונה'. המטרה היתה באמת לצאת משם ולגרום לקהל הזה להתפזר כמה שיותר מהר. הם לא איפשרו את זה. הם כל הזמן סיכנו את השוטרים וגם את עצמם וגם את האזרחים שהגיעו  משאר השכונות שלא מהמגזר החרדי. בסיוע כוחות רבים שהגיעו, בסופו של דבר, הצלחנו לחלץ את הרכב עם העצורים החוצה ויצאנו משם בסופו של דבר עם 11 עצורים באירוע הזה, 4 שוטרים שנפגעו בצורה קלה.."

ש. ואחרי זה עוד רדפו אחריך, קיללו וניאצו איך הרגשת?

"אכן הלכו אחריי וטענו שבאתי לגנוב להם את התורה או לבטל את התורה. המטרה היא המטרה המשותפת לשמור על הבריאות, למנוע הפצה של המחלה. אנחנו שומעים על התחלואה ועל המתים וזה מחריד וזה נמצא בכל מקום. בסה"כ בבוקר הגענו כדי להגיד להם 'אתם לומדים 200 תלמידים במקום סגור בניגוד לחוק, אתם מסכנים את חייכם ואת התושבים שנמצאים בעיר הזו'. הם טוענים שבאנו לקחת להם תורה? זה על הגבול ההזוי. בכל אופן אני שמח שאין פה נפגעים".

ש. אתה נפצעת ביד, היד שלך נשברה?

"כן יש לי שברים. אני נפצעתי".

ש. יכול להיות שבגלל שאתה מפקד חדש החרדים מנסים אותך? מזכיר לך שזו הפעם השנייה שאתה נתקל באלימות מצידם. בפעם הקודמת תקפו אותך מילולית קשה בגלל מעצר של חסידי גור שנחשדו בעבירות פליליות..

"אני באמת, באמת, פועל לפי שיקולים מקצועיים וענייניים. אין לי מושג אם מנסים אותי או לא מנסים אותי. אני באמת  לוקח מכלול של דברים ואז מקבל את ההחלטה. השוטרים שלי יודעים והקצינים שלי יודעים זאת. אני מנסה להעביר את המסר לכל מקום שאני מגיע. אני במהות שלי אומר את זה. אני איש קהילה ומשטרה.  הייתי שמח מאוד להתעסק באירועים תחת כיפת השמים ולאבטח חתונות במגזר החרדי המוניות שהם לא קשורות לקורונה. בכלל הייתי מאוד שמח לעשות את זה מאשר מה שאני עושה היום בעידן הקורונה. זו לא המשטרה הקלאסית, אבל אנחנו נדרשים ואנחנו עושים את זה יום יום"

ש. אם תידרש שוב למקרה דומה איך תגיב?

"אם נגיע לנקודה שאנחנו צריכים נחישות נתרומם לגבהים. אני לא חושב שמישהו יכול לסבול את האלימות נגד השוטרים או נגד עובדי ציבור"

ש. קראו לך אנטישמי, רוצח, עבריין, מפיצים עליך דברים ברשתות זה פוגע?

"זה ברכות מה שתיארת לעומת מה שחוויתי. קללות של מוות בייסורים, מחלות לבני המשפחה, נאצי וכל זה שמעתי מכל הכיוונים"

ש. מה זה עושה לך?

"אתה שומע את זה שעות. אתה מרגיש כאילו יש פה סוג של חומה מטורפת. יש פה משהו שהוא לא נתפס לדעתי.  יש פה חבר'ה צעירים מאוד  ויש מי שדואג כל הזמן  על בסיס יומי  שהם יהיו מוכנים בשנייה לצאת להפגנות. מסיתים אותם, אלה קטינים וחלקם בגירים. שמע סיפור שחוויתי. מטורף. אמירה של  בחור צעיר, אחד מהמפגינים.  עד עכשיו זה מצלצל לי באוזן. הבחור  היה באטרף. הוא שכב מתחת לגלגלים וסירב לזוז. אנחנו  מרימים אותו ומזיזים אותו הצידה והוא חוזר. משהו מטורף. הכוחות שלהם מטורפים. בסוף הוא נעמד מול הקצינה שלי ואמר לה 'בבקשה בבקשה אל תכעסי עליי, בבקשה אני לא שולט בעצמי, הם שולטים בי'.  אני שמעתי את זה הייתי בשוק. אתה מבין מתוך זה שהחבר'ה האלה מוסתים. מישהו פה מזיז אותם שמאלה וימינה. זה חזק מהם. אני שואל איפה הבוגרים שלהם, הרבנים שלהם. מישהו פה מוביל אותם. יש להם אחריות אי אפשר לשלוח חבר'ה כאלה לעין הסערה. זה סוג של אירועים שיכולים להיגמר באסון: או ששוטר יפצע קשה או מפגין ייפצע קשה. אבל זה עבר. בסך הכל בסדר גמור. אני מקווה שלא נצטרך לחזור על זה שוב פעם"

ש. ואם תצטרך לחזור על זה שוב פעם?

"אני  יחזור על זה בעוד שעה שוב פעם, אם יהיו הפרעות בוטות"

ש. באותה עוצמה?

"באותה עוצמה ואם צריך ביותר עוצמה. בוודאי. יש פה מישהו לא מוכן לקבל את מהות החוק, ואת ההנחיות והנהלים של תקנות בשעת חירום. אנשים חולים ומהמחלה הם גם מתים. לצערי, מישהו לוקח את זה למקום של פגיעה בתורה. לקיחת התורה על חשבונם של הילדים האלה, ואפ אנחנו נצטרך להגיע ולאכוף אני אגיע לאכוף כל פעם מחדש. אם צריך כל יום, אז כל יום".

ש. אז אחרי אירוע כזה שינית מחשבה על אשדוד?

"ממש לא.  אני 4 חודשים בתחנה ואני אומר לך שיש פה אוכלוסייה מדהימה. רוב הציבור המכריע באמת ממושמע. אנחנו כמעט שנה בסיטואציה של הקורונה והרוב המכריע באמת ממושמע. יש הפרות כאלה ואחרות, אבל ממושמעים פה. מה ששונה באירוע הזה שבעבר מכל הפגנה שהייתי לא חוויתי היה שכאן לא הייתה שום דמות מובילה, בוגרת, לוקחת אחריות, שאפשר לנהל איתה דיבור על מנת שתנסה לעצור את האירוע ולפזר אותם. ההיפך, הם פשוט נתנו להם להיכנס לאירוע הזה, לנוער ולבגירים. אף אחד לא עצר אותם. היה ניתן לעצור אותם אם היה דמות סמכותית שאתה אומר תעצרו שניה אחת אנחנו נפזר אותם, תצאו מכאן, אנחנו אחרי זה נגיע לתחנה ונדבר איתכם. זה היה יכול להיות משהו אחר. כל מה שנאמר נו בשטח תשחררו את העצורים נתפזר"

ש. אז למה לא עשית את זה?

"כי אני לא מנהל משא ומתן עם אף אחד. פה זה לא הייתה סיטואציה לנהל משא ומתן. העצורים תקפו שוטרים ויש עצורים שהפרו את הסגר ויש עצורים שהתקהלו וסיכנו והפרו את החוק  בצורה בוטה. הם עצורים וצריכים להגיע לתחנה להיחקר. אני מוכן לדבר עם כל אחד, אבל רק בתחנה"

ש. בנוגע לתקרית עם העצורים מגור שנעצרו ולאחר מכן הותקפת מילולית, יש לומר, נראה שהפכת לשנוא נפשם של החרדים באשדוד..

"אני מטפל באירועים האלה בלא קשר במגזר כזה או אחר. כל החקירה וכל ההתנהלות בסיפור הזה נמשכה המון זמן, מספר חודשים, שאני בכלל לא הייתי בתחנה. כשהגעתי לתחנה בסה"כ הראיות שהתגבשו שם הובילו לשלב המעצר והחקירה הגלויה. זה מה שאני עשיתי את החקירה. כל ההתנהלות של החקירה הסמויה המקדימה פה הייתה, כשלא הייתי בתחנה. אז זה בטח לא קשור אליי"

ש.  אתה חש מיתקפה חרדית נגדך אישית?

"לא.  אני לא סבור שיש פה מתקפה אישית. אני גם לא מייחס פה אם מנסים או בודקים אותי. אני מתנהל בצורה מקצועית ולא בקשר למגזר כזה או אחר. אין לי שום דבר נגד החרדים, אני גדלתי בבית דתי, אבא שלי רב, אני מניח כל בוקר תפילין ואי אפשר להגיד עליי משהו בסגנון הזה. באמת באמת אני מתנהל בצורה  מקצועית עם המון רגישות. ודווקא בעניין הזה כשנחזור לשלב השגרה בהמשך היגיתי תכנית ולפני שבועיים קיבלתי תשובה חיובית והצלחתי להביא תקן של תקן מש"ק חרדי, שלא היה מעולם בעיר אשדוד. בתוך המקום הזה של משק חרדי שישב ברובע ז' והוא יהיה איש קשר של המשטרה מול החרדים בכל מה קשור לקהילה  ומשטרה.  זה יהיה שירות משטרתי שכל מה שקשור בזה וכדי לחבר בין העולמות ובין המדינה והמשטרה בתוך הקהילה הזו, מתוך מקום קהילתי לחלוטין. אם הייתי אנטי לא הייתי עושה את זה, כי זה על חשבון זה תקנים של מקומות אחרים בחסר חשיבות זה מאוד חשוב ".

ש. איך הקשר שלך עם עיריית אשדוד בכל מה שקשור בנושא השיטור באשדוד?

"יש פה רשות מצוינת, שמשקיעה המון משאבים בקהילה שלה. לדוגמא בנושא הקורונה יש  שיתוף פעולה שמתבטא  בצוותים משותפים בכל המשימות, התנהלות במתחמי הבדיקות,  מתחמי החיסונים, בביקורות של בתי הספר, נושא שימועים. נכנסתי לאשדוד לא בתקופה שגרתית וזה לא אשדוד , שמתנהלת כמו כל השנים, עניינים רגילים של שיטור : כדורגל אירועים, פסטיבלים וגם סדר ציבורי. כל הקשר שלי עם ראש העיר, הקב"ט ועם כל הגורמים מעולים.  הייתי הרבה פעמים ברשות בגלל הקורונה. אני  מחכה שנחזור לשגרה ואני מאמין שיהיה יפה יותר, והיחסים בין המשטרה לאזרחים יהיו כמו פעם"

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן