מספרד באהבה: ההיסטוריה של מותג הרכב סיאט

יצרנית האיביזה והלאון עברה דרך ארוכה עד שהפכה למותג הצעירים האהוב והמבוקש של ימינו. בין היתר, הוכיחה את עצמה במסלולי השטח, נעזרה בטכנולוגיה של פורשה ובמעצב הכי נחשב של המאה העשרים. הכירו את ההיסטוריה של מותג הרכב הפופולרי "סיאט"

צילום: Shutterstock
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

אומרים שהעולם שייך לצעירים, ונראה כי אין יצרנית רכב המוכיחה זאת טוב יותר מסיאט הספרדית: כזו שעברה מהפכות גדולות עד שהפכה למותג מבוקש, בפרט בקרב נהגים צעירים. מתי הוקמה החברה, אילו דגמים בולטים ייצרה ואילו שינויים עבר המותג לאורך השנים? לפניכם סקירה היסטורית קצרה ומרתקת, הישארו איתנו.  

שנות החמישים: קבלת עצמאות תחבורתית

עד לשנות החמישים, לספרד לא היתה עצמאות תחבורתית: השליט פרנסיסקו פרנקו התנגד לדמוקרטיה ולקומוניזם כאחד, בידד את ספרד כלכלית ורכישת מכונית במדינה היתה עסק יקר במיוחד. יצרניות מקומיות, ביניהן חברת הנשק היספנו סויזה, בנו רכב צבאי ומכוניות יוקרה ועבור ההמונים לא היתה מכונית נגישה ואיכותית.

ב-9 במאי 1950 החליט פרנקו להקים חברה שתספק את הצורך הזה. היא נקראה Sociedad Española de Automóviles de Turismo (חברה ספרדית למכוניות תיור) או בקיצור – SEAT, ובראשה עמד התעשיין המקומי חוזה אורטיז אחנגו. תוך שלוש שנים הוקמה מאפס תשתית ייצור נרחבת – מפעל בברצלונה, שרשרת אספקה ועוד, וב-1953, הושקה המשפחתית הבינונית סיאט 1400. עד מהרה הגיע קצב הייצור ל-42 מכוניות ביום, ו-10,000 מכוניות בשנה.

שנות השבעים: הפיכתה לפנינה אירופית  

אך סיאט טרם הגשימה את ייעודה: המכונית היתה יקרה מדי עבור רוב הנהגים. באמצע שנות החמישים החלה ספרד להיפתח למערב ולהפוך לפנינה האירופית שכולנו מכירים ואוהבים, וצמחו בה שותפויות כלכליות חדשות; באותם ימים בנתה סיאט דגמים של חברות אחרות ברישיון, בראשן פיאט האיטלקית. אך לחברה היו תוכניות אחרות: היא הקימה מרכז מחקר וצברה ידע לייצור מכוניות מקוריות משלה, כאלה שיתאימו להמונים. 

כך נולדה ב-1975 הסיאט 1200 ספורט – מכונית קופה זריזה בעלת עיצוב אווירודינמי מהרגיל, שנמכרה גם בגרמניה, צרפת והולנד ושלהבה קהל חדש ומבטיח: נהגים צעירים. בזכות הגריל השחור שלה, כינו אותה "בוקה נגרה", הפה השחור. 

שנות השמונים והתשעים: הגעתה של סיאט איביזה לחיינו

משנה לשנה ייצרה החברה מכוניות יותר יצירתיות, שנשענו על שלדות ומנועים של פיאט. חלק מהדגמים קיבלו גרסאות ספורט והחלו להשתתף במירוצים מקומיים. אך השינוי הגדול באמת הגיע ב-1985: החברה החליפה את פיאט בשיתוף פעולה נרחב עם קבוצת פולקסווגן, שסיפקה גישה לטכנולוגיות ההנעה הספורטיביות של פורשה. את התוצאה מכיר כל ישראלי עד היום: סיאט איביזה, סופרמיני פורצת דרכים. 

עיצב אותה ג'יורג'טו ג'וג'ארו, שנחשב למעצב הרכב המשפיע ביותר במאה העשרים. הוא היה זה שנתן צורה מיוחדת לפרארי, מזראטי, אלפא רומיאו ולדלוריאן האמריקאית שכיכבה בסרט "בחזרה לעתיד" והוא שעיצב את האיביזה קטנה ונאה מבחוץ ומרווחת מבפנים. בליבה פעם מנוע שפותח בשיתוף פורשה, וסיפק ביצועים טובים. 

בכך, קסמה סיאט גם למשפחות עירוניות שחיפשו מכונית קומפקטית אך לא צפופה, ובעיקר לצעירים: הסטייל והביצועים פשוט כבשו אותם. עד כדי כך, שתוך שנה רכשה קבוצת פולקסווגן את סיאט, כדי לפנות דרכה לסטודנטים וצעירים אחרים.

סיאט איביזה קיבלה עיצוב קרבי ואגרסיבי עם השנים, ההיגוי שופר ואיתו גם הביצועים. כמו כן, החיבור עם פולקסווגן סיפק לה מערכות בטיחות מתקדמות והיא התפרסמה לאחר הישגים באליפויות מירוצי הראלי העולמיים; בשנות התשעים זכו מכוניות סיאט שלוש שנים ברציפות במקום הראשון. באותם הימים קיבעה האיביזה את מעמדה כמכונית הצעירים האולטימטיבית, ומשכה איתה את החברה כולה קדימה. 

המאה ה-21: ביסוס מעמד וכניסה לקטגוריות נוספות

בסוף העשור נכנסה לתמונה משפחתית חדשה: סיאט לאון, שקטפה אף היא שלל שבחים הודות לשילוב בין נשמה ספורטיבית, נוחות נהיגה ואבזור בטיחות מוצלח. בעשור השני של המאה ה-21 נכנסה סיאט לקטגוריות חדשות – ממכוניות עירוניות זעירות ועד לשטח, וכיום אפשר להשיג אף סיאט עם 7 מקומות, בדמות הטראקו החזק. בכל הדגמים מודגשים נוחות וביצועים, כדי שכל מי שמחפש סיאט חדשה או כזו יד שניה ידע שהוא מקבל מכונית מעט יותר כיפית וצעירה.

ב-2018 נולד בחברה מותג קופרה, המתמקד בגרסאות ספורטיביות בעלות עיצוב אגרסיבי ומנועים חזקים ביותר שאפשר לשים על השלדות. תחתיו מוצגים גם דגמי קונספט מיוחדים לכביש ולשטח. 

מקורו בגוף אשר נקרא דאז סיאט ספורט וריכז את פעילות המירוצים של החברה מאז 1985. חלקם נקראו CUPRA – ראשי תיבות של Cup Racing, מירוצי גביע. ב-1996 הגיעה לשוק גרסת קופרה של האיביזה GTI, שהיתה חזקה במיוחד ויצרה עניין עצום בקרב הקהל; וכך, מקבלים דגמי סיאט בולטים במהדורות קופרה, הדוחפות את המכירות היטב. 

ומה משמעות הלוגו של החברה?

גם לוגו סיאט השתנה רבות. עד 1960, היה בצורת מגן מכונף שעליו כתוב "יצרנית פיאט ברישיון". ב-1962 הוסר האזכור והשם סיאט הושם בעיגול מוקף עלי דפנה של מנצחים – סמל המשקף דומיננטיות. עם היפתחות ספרד למערב, הפך הלוגו שלה ליותר רך – שמה בלבד, וב-1982, חמושה בטכנולוגיה עילית, נולד לוגו ה-S המפורסם אשר פסיו מייצגים מהירות וקידמה, והוא שמר על צורתו הכללית עד היום.

לסיכום, ניתן לראות בבירור את השינויים הגדולים שחוותה סיאט עם השנים, וכיצד הצליחה להגשים את ייעודה: להציג מכוניות זריזות, מושכות ובמחירים הפונים לקהל הרחב ולא רק לבעלי מעמד. 

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן