מסוחר סמים במעצר למפקד מצטיין: קצין מאשדוד בראש סיירת הנח"ל

רס"ן איתן גדג', שעלה מצרפת כתינוק, היה תלמיד מצטיין ומחונן, אך תמיד רדף אחרי "ריגושים". את הסכנות והאתגרים מצא בשפע בשכונת הפשע בה גדל ברובע ו’, ונמשך מהר מאוד לסמים ולצרכני הסמים, שישבו כל היום והפסידו את חייהם. בגיל 17 כבר הגיע למעצר אך למזלו, בעת הראיונות לצבא, הציעה לו קצינת המבחן הצעה מפתה: במקום כלא, תיכנס למכינה ותתחיל ללמוד. גדג' כמעט ויתר, אך אז חשב על עתידו והבין שזה הסיכוי היחיד שלו להצליח. הוא השתלב במכינה, הצטיין, התגייס לנח"ל וכיום הוא מפקד סיירת נח"ל, קוטף פרסים על אומץ ותושייה ומלא מסר לצעירים המבולבלים: "תפסיקו עם השטויות ותתפסו את עצמכם בידיים, אף אחד אחר לא יכול לעזור לכם יותר טוב מאשר אתם לעצמכם"

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

בשנים האחרונות יש לי פריבילגיה עצומה לראיין אנשים שאני מרותקת מהם או מתרגשת מהם או לומדת מהם משהו נוסף על החיים. בכתבה הזאת, יש הכל מהכל. כל אימא באשר היא תתרגש ותקבל תקווה לגבי חינוך הילדים שלה, כמובן ההתרגשות תגדל אם את אמא לחייל שלובש מדים ואת גם ככה עם לב פועם על סופר קצב בכל רגע, והכי הרבה כאמא של מפקד בנחל, שיודעת איזו דרך הוא עבר ומודה לאל, על השינויים שיכולים להתחולל בחיים.

מפקד סיירת הנח"ל רס"ן איתן גדג', בן 26, עבר תהפוכות מדהימות בחייו. כאלו שמלמדות את כולנו שאפשר תמיד לשנות את הגורל ולעשות את מה שנראה כבלתי אפשרי. כמי שאף אחד לא האמין בו ובתקופות הקשות גם לא הוא בעצמו, יש לו המון מסרים חשובים להעביר לכולנו ובמיוחד לדור הבא.

הוא נולד בצרפת ועלה לארץ בגיל שנה וחצי עם ההורים, הישר לרובע ו' באשדוד. למרות שהיה מצטיין ואפילו מחונן בלימודיו, הריגושים שהשכונה הבעייתית סיפקה לו משכו אותו מאוד ובגיל 13 כבר נסחף אחרי הסמים. תחילה סמים קלים אך בגיל 17 כבר קוקאין, כאשר צריכת הסמים גרמה לו להתנהגות מאוד אלימה ולא נורמטיבית.

שכניו נכנסו לכלא או לארגוני פשע ואפילו נרצחו, אף אחד לא הצליח לשלוף אותם מסבך הסמים. גם איתן עצמו נעצר בגיל 17, כאשר יסמ"ניקים תפסו אותו עם קוקאין מוכן למכירה. הוריו שהגיעו לתחנת המשטרה היו בהלם גדול והבינו לראשונה שבנם מכור והוא מפתח דפוס עברייני.

איתן נעצר לתשעה חודשים ונשפט, אך רגע לפני שעתידו עמד להיות מושחר לחלוטין, הציעה לו קצינת המבחן הצעה ששינתה את כל חייו ולמעשה הצילה אותו.

היא הציעה שילך למכינה במקום לכלא והוא סירב מיד בתוקף להתרחק מהשכונה ומהחברים. במעצר היה לו זמן רב לחשוב ואז הוא אומר, כאשר האלטרנטיבה נתנה לו פתח של תקווה, הבין שהוא בשלב קריטי בחייו, והבחירה שלו עכשיו יכולה לשנות אותם או לקבוע מה יהיה בהם.

איתן השתלב במכינת "אשר רוח בו", ופגש שם את מושיק וולף, מייסד המכינה, שהאמין בו מהרגע הראשון. למרות שזיהה בו את ההלם וההתמכרות ויצר ההרס, זיהה בו גם את העובדה שהוא חותר למצוינות ואם לא יהיה סוחר סמים מצוין, יש לו סיכוי להיות דווקא קצין מצוין. וולף ממש משווה בין סוחרי סמים וקצינים, כאשר הוא מוכיח לצעירים שמגיעים אליו, שאם מנתבים את הטוטאליות לכיוון החיובי, מקבלים חיים חדשים לגמרי.

כמו איתן שלא האמין בהתחלה, גם מכריו לא האמינו, אך השינוי הגיע ובגדול. איתן הוא דמות מופת בצבא ומהווה השראה עצומה לחייליו.

לעומתו, בשכונה עדיין יושבים סוחרי סמים שגדל איתם, ומפספסים את חייהם ואיתן מקווה עוד לחולל גם עבורם שינוי.

מי שסייעה לו ולצידו היא חברתו אנאל, שחיכתה לו בסבלנות בימי מעצר הבית ותמיד קיוותה והאמינה שיתעשת על עצמו ויעבור מהפך טוטאלי של ערכים חדשים אותם יעניקו לילדיהם.

"חיפשתי ריגושים ואקשן ומצאתי אותם בשכונה"

ספר איך הכל התחיל

"עליתי לארץ בגיל שנה וחצי לאשדוד. במהלך היסודי ותחילת התיכון חיי היו חיים רגילים: לימודים, בית, כדורגל, קצת חברים וכו'. בתחילת התיכון למדתי במגמות של 5 יחידות מתמטיקה, 5 אנגלית, 10 יחידות מחשבים – אבל מהר מאוד הבנתי שזה לא מעניין אותי. אין ריגושים, אין עניין, הכל פשוט מאוד קל ומשעמם. מפה לשם מצאתי את הריגושים והעניינים בשכונה, שם מצאתי את מה שעניין אותי – קצת אקשן, הרפתקאות ובעיקר בניתי חברות עם אנשים שמבינים אותי."

שלב ההתבגרות בלבל אותך מאוד?

"מאוד. אתן דוגמה לסדר יומי שהיה לי באותה תקופה, בין גילאים 14-17. הייתי קם באזור השעה אחת, לוקח את האופנוע שלי, מטייל בין חברים (אולי מראה נוכחות בבית ספר חצי שעה). אחר הצהריים הייתי הולך לעבוד עד שתים עשרה בלילה ואז מסתובב בשכונה עד 3-4 לפנות בוקר, ומתעורר ליום חדש. כמובן במהלך כל היום מחפשים אקשן (אלימות, סמים, וכו').

בגיל 17 נעצרתי בגין החזקת סמים קשים שלא לשימוש עצמי, הייתי עצור ובמעצר בית כתשעה חודשים. במהלך המעצר חשבתי המון – מה אני רוצה לעשות בחיים שלי? איזו משפחה תהיה לי ? איזה ערכים אני רוצה להקנות לילדים שלי? האם אני אהיה גאה בעצמי ובדרך שעשיתי כשהיה בן 40? והתשובות היו ברורות מאוד".

איך יצאת ממעגל הסמים?

"בעצתה של קצינת המבחן הלכתי למכינה שנקראת "אשר רוח בו", מכינה שמתעסקת בעיקר עם נוער בפריפריה, גיוסם לצבא ושינוי אורח החיים, צמצום הפער בחברה הישראלית. התחלתי את המכינה וסיימתי אותה בהצטיינות."

למה דווקא נח"ל?

"רציתי מאוד להתגייס לחטיבת הנח"ל כי אחי הגדול היה לוחם בגדוד 50 בחטיבת הנח"ל. לקראת סוף המכינה ולאחר מאבק עיקש התגייסתי לצה"ל ולחטיבת הנחל בפרט. (כמובן שהיה לא פשוט, היה לי פטור מצה"ל, נתונים גרועים מאוד וכו').

התגייסתי לחטיבת הנח"ל במחזור מרץ 14, עשיתי את הגיבוש לסיירת, הגיבוש לא היה פשוט, אבל ברגעים הכי קשים ובמאמצים הפיזיים והמנטליים אמרתי לעצמי: "אין סיכוי שעברתי את כל זה ולא מתקבל". סיימתי את הטירונות בהצטיינות וכך גם את האימון מתקדם, במהלך המסלול שלי היה קשה ומאתגר מאוד. לאחריו יצאתי לקורס מכ"ים סיירות גם אותו סיימתי בהצטיינות. ביצעתי תפקיד בתור מפקד בקורס מכ"ים סיירות (מודרך) ולאחר מכן יצאתי ישר לקורס הקצינים".

"אני אותו איתן, אבל במקום הרבה יותר טוב"

נראה שמאז לא הפסקת להצטיין

"אכן.. בקורס הקצינים הצטיינתי פעמים, גם ב"להב" (מצטיין פלוגתי) וגם ב"גפן" (השלמת החילית ). הייתי מפקד של מחזור אוגוסט 16 בסיירת (בצעתי איתם את הטירונות, האימון המתקדם והמסלול). הצוות היה מצוין והצטיינו בכל!

לאחר מכן הייתי מפקד צוות צלפים בסיירת נחל – ביצעתי המון פעילויות מבצעיות באותה תקופה בגזרות השונות. באותה תקופה ניצחנו באליפות צה"ל בצליפה לשנת 2017, וזכינו במקום הראשון באליפות צה"ל בכושר קרבי. לאחר מכן יצאתי לקורס מ״פים, בסופו בצעתי תפקיד כמפקד פלוגה בהכשרות של גדס"ר נחל, ממסע הכומתה עד לסוף המסלול. גם שם זכינו במקום הראשון באליפות צה"ל בכושר קרבי לשנת 2019. בהמשך שירתי כמ"פ בפלוגת המסייעת בגדוד 932 – תפסתי את קו עזה, לבנון ואימונים רבים – התקופה בגדוד ובמסייעת הייתה אחת התקופות הטובות שלי בשירות. גם אז זכינו במקום ראשון באליפות צה"ל בכושר קרבי לשנת 2020.

כיום אני מפקד הסיירת של חטיבת הנחל. אני בתפקיד מעל שנה– בצענו אימונים וקוים מבצעים באזורי  שכם וג'נין."

מה בעצם גרם לך במהלך כל השירות שלך להיות המפקד שאתה היום?

"אני מעריך שאת הכלים האמיתיים לפיקוד ומנהיגות קיבלתי בשכונה, אני פשוט אותו איתן עם אותם תכונות, רק השלכתי את זה למקום אחר וטוב יותר".

מה תאמר לכל אותם צעירים שמתפתים לעולם של אלימות וסמים?

"כדי להצליח בחיים צריך לשלם מחירים קשים לפעמים, והמקום שהם נמצאים בו היום הוא נוח, נהנים מהחיים בלי דאגות, ופשוט עושים מה שבא להם. אבל זו בטוח לא דרך להצלחה. פשוט תפסיקו עם השטויות ותתפסו את עצמכם בידיים, אף אחד אחר לא יכול לעזור לכם יותר טוב מאשר אתם לעצמכם".

ומה החלום הבא שלך?

"שאלה קשה, אני תמיד מנסה לשאול את עצמי מה אני יכול לעשות טוב יותר, למשפחה שלי, לחברים שלי ולחברה כולה. יחד עם זאת חשוב לי לפתח ולאתגר את עצמי, פשוט להצליח בחיים. אם אני אצליח לשלב בין השניים בע"ה זאת תהיה הגשמת חלום בשבילי. אבל מה שבאמת חשוב שכל חלום שאתה מגשים חייב להגיע אחריו עוד חלום, אחרת החיים משעממים".

משפט לסיכום?

 "כשתהיה בן ארבעים, זכור שאתה תרצה להיות גאה בדרך שעשית ולהסתכל אחורה, ולהגיד שעשית את הדבר הנכון".

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן