ממצאים חמורים נגד מנכ"ל המשכן לאמנויות: "ניגוד עניינים, קליטת עובדים והתקשרויות כספיות שלא כדין"

דו"ח המבקר נגד התנהלותו של מנכ"ל המשכן לאומנויות הבמה , מוטי מלכא אושר במועצת העיר, לאחר דיון ובו דרישה של מנכ"ל העירייה לפטר לאלתר את המנכ"ל מלכא. הבדיקה של מבקר העירייה החלה מתלונה של בן עדי לפני כשנה שהתבססה על מסמכים וראיות נגד מלכא, בנוגע להתנהלותו בזמן עבודתו במשכן תוך ניגוד עניינים חמור, עבודה נוספת ללא אישור עירייה, התנהלותו בתזמורת האנדלוסית, אותה ניהל עד שפוטר על ידי ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי. הדו"ח אושר במועצת העיר, וזאת לאחר דיון מעמיק בוועדה לביקורת בראשות יו"ר האופוזיציה, ד"ר אלי לחמני, שמצא את הטענות כמוצדקות והצביע על התנהלות חמורה של המנכ"ל מלכא. המנכ"ל בן עדי: "מלכא צריך להסיק מסקנות לפני שהדירקטוריון יסיק"

דרישה לפטרו. מנכ״ל המשכן מוטי מלכא.
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

מועצת העיר אשדוד אישרה את הדו"ח המיוחד שמתאר מעשים חמורים של מנכ"ל המשכן לאומניות הבמה מוטי מלכא, שקיבל תוקף גם בוועדה לביקורת בראשות יו"ר האופוזיציה, ד"ר אלי לחמני. כעת דורש מנכ"ל העירייה שמלכא יסיק מסקנות ורמז לכך שעדיף שיתפטר מתפקידו בטרם הדירקטוריון של המשכן יידרש לכך.

ועוד בטרם החלה הדיון, שיגר מלכא תגובה שלו על פני 14 עמודים בה הוא מכחיש וטוען טענות נגד מנכ"ל העירייה, מבקר העירייה וראש העיר ובו הוא מאשים אותם בתפירת הדו"ח נגדו.

מנכ"ל העירייה אילן בן עדי, בהתקפה חריפה על מנכ"ל המשכן מוטי מלכא: "מעל שנה מלכא מתחמק להגיב למבקר והיו לו אין ספור הזדמנויות. מכתבו כל כולו, תגובה של השמצות ושקרים גמורים לא מותיר לי אלא להעמיד דברים. לצערי אין זו הפעם הראשונה שמלכא טובל ושרץ בידו. הוא סירב לשתף פעולה במפורש בכל מיני טקטיקות רק לאחר שהתחמק הוא נתן תשובות חלקיות במה שהיה לו נוח. באופן עקבי התנהגות שלו עולה כחבלה בביקורת. שנה וחודשיים הוא מעכב ומאשים את כל העולם ואשתו. לא לקח אחריות בכלל מהפרוטוקול עולה שהיא מגבה את עבודתו של העירייה ואת פעולתו הלא חוקית של מלכא. מלכא מנסה להיחלץ ממעשיו. אין מנוס ומפאת המעשים החמורים שלו צריך לטפל במלוא החומרה במלכא והסמנכ"ל שעברו על כל עבירה כאילו המשכן היה נכס שלהם והם מנסים להתחמק לתת הדין. עמדתי האישית היא שהם לאור הממצאים הם צריכים להסיק מסקנות אישיות, על עבירותיהם שנמשכו זמן רב, וככל שלא יסיקו – ייאלץ הדירקטוריון להידרש לכך בהקדם בכל החומרה כך ולא פחות."

כך החלה הפרשה

הכל החל כשהחלו להגיע שמועות להנהלת העיר על התנהלותו של מנכ"ל המשכן לאומנויות הבמה, מוטי מלכא. מנכ"ל העירייה, אילן בן עדי, קיבל חומרים וראיות נגד מלכא על התנהלותו, אותם העביר במרוכז למבקר העירייה שיפתח בחקירה. כך למשל על המיזם "מטרוז", שהקים מלכא והתחרה לכאורה באופן פעיל עם העמותה העירונית של פיוט ושירה, מה שיצר בלבול בציבור וסכסוכים עם הפייטנים שחלקם נאלצו לעזוב עם מלכא, ששכנע אותם לבוא איתו. אמנם חלק נותרו בעמותה הוותיקה, אך הבלגאן היה גדול.

התלונה החמורה הייתה כי מלכא עסק, לכאורה, בכל המיזם הזה בזמן עבודתו במשכן משם מקבל כסף ציבורי, תוך שהוא משתמש במשרדים ובעובדיו. כמו כן בזמן עבודתו נהג להיפגש עם ראשי ערים ולהציע להם לשתף עימו פעולה בנושא המיזם של הבקשות שהקים.

עמד בראש הוועדה. ד״ר לחמני

בן עדי דורש לחקור את כל ניגודי העניינים שלו בעבודה שלו בשכר ללא היתר במקומות אחרים, ונזקים שעשה לעמותות העירוניות שבהם התחרה בעודו מקבל משכורת ציבורית.

בן עדי: מלכא צריך להתפטר מייד

בן עדי הטיל עוד פצצה וטוען כי מלכא הועסק לכאורה במקומות אחרים ומקבל שכר מבלי שקיבל אישור לכך. בן עדי: "הצהרת שאתה יועץ של ראש העיר בית שמש להקמת משכן תרבות. אני מבקש לראות מי אישר לך? ואתה הצהרת שהכספים שיצאו מבית שמש שולמו לעובד אחר במשכן". בן עדי תוהה: "מתוך איזו סמכות שלחת עובד במשכן לייעץ לעיריית בית שמש?. לאור כל זאת אני מבקש לפתוח בחקירה נגדך, דרך מבקר העירייה, עד אז אבקש ממך התייחסות לכל הטענות ולמניעת הנזקים שמוכיחות שבפעילותך נגרמו לעירייה נזקים ומבקש ממך מייד לחדול מכל הפעילות”.

תגובתו של מלכא לתלונות של מנכ"ל העירייה באותו זמן הייתה שהן מצוצות מהאצבע, והוא  אף "הציע" לראש העיר, ד"ר יחיאל לסרי, שהיה חברו הטוב עד לפיצוץ ביניהם, ובן עדי לחזור בהם מהתלונות שהן מכפישות, לדבריו.

בן עדי העביר למבקר העירייה את החומרים וביקש ממנו לחקור ולבדוק. ובאחרונה מבקר העירייה הוציא דו"ח חמור בעניינו לאחר חקירה יסודית ושימועים שעשה למלכא. במשך שנה עם כל מיני דחיות ועיכובים, שהגיעו בעיקר ממלכא, שהציג מסמכים וטענות וטרטר את המבקר, שבסופו הניח את הדו"ח בפני הוועדה לביקורת בעיריית אשדוד שדנה בו ביסודיות בישיבה מיוחדת בראשותו של יו"ר האופוזיציה, ד"ר אלי לחמני.

"מתוך איזו סמכות שלחת עובד במשכן לייעץ לעיריית בית שמש״?. המנכ״ל בן עדי

בתחילת הדיון בשבוע שעבר התייחסה הוועדה לטרלול נוסף של מלכא, ששיגר מכתבים וטענות וטען כי הן חדשות ומאירות את התנהלותו באופן אחר ממה שהוצג, בנושאי שינויי העריכה שנעשו בדוח הביקורת החמור, והן לטענה לגבי סמכותו של מבקר העירייה לערוך ביקורת על פעולות שנעשו בקרן התזמורת האנדלוסית הישראלית.

על פי החוק, דו"ח מבקר עירייה, שעובר את הוועדה מועבר לדיון ואישור במועצת העיר וכך היה במועצה הנוכחית. הדו"ח הוצג בפני חברי מועצה שדנו בו: בוועדה נכחו ד"ר אלי לחמני  – יו"ר הוועדה,  אמיר ליברטי – חבר הוועדה,  סטלה ויינשטיין- חברת וועדה מוטי מלכא- מנכ"ל המשכן לאומנויות הבמה, רז נוריאל – סמנכ"ל כספים במשכן, תמיר בראנץ – מבקר העירייה, שלמה בן עזרא- מבקר העירייה לשעבר ואילנית הראל – עובדת ביקורת.

ואלו המסקנות וההחלטות של  ועדת הביקורת שמצאה כי מלכא התנהל באופן חמור, בניגוד עניינים, בקליטת עובדת שלא כדין, שימוש שלא כדין במשאבי העירייה לצרכיו הנוספים, והתלונה נגדו בנוגע לתזמורת האנדלוסית התבררה כנכונה.

ובסוגיות פעילות המשכן לאומנויות הבמה אשדוד, שאותה מנהל מלכא קבעה הוועדה על סמך ביקורת מבקר העירייה בנושא  עבודתו הנוספת של מנכ"ל המשכן, מלכא כי היא רואה בחומרה את העיסוק הנוסף של המנכ"ל בניגוד לחוזה העסקתו מול עיריית אשדוד. הוועדה דחתה את טענתו של מלכא, שראש העיר הנוכחי ד"ר  יחיאל לסרי ידע  על עיסוקו בעבר כיו"ר המרכז לפיוט ושירה וידיעה זו לטענת מלכא, יכולה להוות אישור לעבודתו הנוספת. הוועדה העירה כי כל עוד חוזה העסקתו אוסר באופן גורף על כל עבודה נוספת (בשכר ושלא בשכר), אסור היה לו לפעול בניגוד לתנאי העסקתו. עוד קבעה הוועדה כי ראוי, שמנכ"ל המשכן היה מסיים את תפקידו כיו"ר העמותה, מיד כשהוצגו בפניו ממצאי הביקורת, וכי ראוי שיעשה זאת כיום.

יחד עם זאת, הועדה סבורה כי ראוי היה שגופי הבקרה של המשכן, קרי – יו"ר הדירקטוריון, ועדת ביקורת, מבקר הפנים והיועץ המשפטי, היו נותנים דעתם לעניין זה ומתריעים על כך שהדבר אסור.

  הוועדה ממליצה למועצת העיר להורות לכל מנכ"לי החברות העירוניות והתאגידים העירונים, לבדוק האם בעלי התפקידים באותם גופים משמשים בתפקיד נוסף בעמותות או בגופים עירוניים אחרים. במקרים שימצא כי עובדי הגוף העירוני משמשים בתפקידים שונים (בשכר או שלא בשכר) בגופים אחרים, יובא הדבר לאישור הדירקטוריון.

  שימוש במשאבי המשכן עבור המרכז לפיוט ושירה

הוועדה העירה למנכ"ל מוטי מלכא ולסמנכ"ל הכספים של המשכן על השימוש שנעשה במשאבי המשכן עבור המרכז לפיוט ושירה, בניגוד לנהלים ולחוזה העסקתם.  הועדה מציינת, כי על פי ראיות שהומצאו לה, ראש העיר היה מודע לפעילותו הנוספת של מנכ"ל המשכן וראוי היה שיעיר לו על כך. המבקר קבע כי הוא רואה בחומרה את השימוש במשאבי המשכן עבור גופים אחרים וכן את העבודה הנוספת של מלכא וסמנכ"ל הכספים בניגוד להסכם העסקתם

ניגוד עניינים של מלכא וסמנכ"ל הכספים

התלונה בנוגע לקליטת עובדת המשכן. הוועדה רואה בחומרה את הליך קליטת העובדת ואת השינוי המשמעותי בתנאי העסקתה תוך זמן קצר, בניגוד לתנאי המכרז. הוועדה מעירה להנהלת המשכן וליועצת המשפטית של המשכן על ההתנהלות הלא תקינה בהליך זכייתה של העובדת במכרז.

 הוועדה רואה בחומרה את התנהלותם הלא תקינה של מנכ"ל המשכן וסמנכ"ל הכספים, בכך שלא הצהירו בפני הוועדה על ההיכרות המוקדמת שלהם עם המועמדת שזכתה במכרז.

 מורשי חתימה במשכן

הוועדה רואה בחומרה רבה את ביצוע ההתקשרויות והתשלומים בניגוד לתקנון החברה, המשכן ביצע באופן קבוע התקשרויות ותשלומים בלי שנציגי הרשות המקומית חתמו על ההסכמים והוראות התשלום כפי שנדרש, בניגוד לכללי האסדרה שנקבעו בחוזר מנכ"ל משרד הפנים ובניגוד להוראות הממונה על התאגידים העירוניים.

הוועדה מעירה על התנהלות דירקטוריון החברה, שהחליט על מורשי החתימה במשכן בניגוד לתקנון המשכן ובניגוד לנוהל ההסדרה, ומעירה על  התנהלות גופי הבקרה (קרי, מבקר הפנים והיועץ המשפטי של המשכן), שלא הסבו תשומת לב  הדירקטוריון לכך.

הייעוץ לעיריית בית שמש

המבקר קבע ומצא כי לדעת הביקורת לא הייתה למלכא סמכות לחתום על הסכם למתן שירותים בסיוע בהפעלת היכל תרבות, מאחר ומתן ייעוץ וסיוע אינם חלק ממטרות המשכן. הועדה העירה למנכ"ל המשכן, מוטי מלכא על כך שאיפשר את עבודתו הנוספת של המנהל הטכני לטובת רשות מקומית אחרת, ללא  אישור הדירקטוריון. בנוסף, הוועדה העירה למנכ"ל המשכן על כך שעידכן את הדירקטוריון רק לאחר סיום ההתקשרות עם אותה רשות מקומית.

המרכז לתרבות אנדלוסית והפיוט בישראל

לאור ממצאי דוח מבקר העירייה, הוועדה ממליצה להעביר את התנהלותה של "קרן התזמורת האנדלוסית הישראלית- אגודת הידידים" לבדיקת רשם העמותות, ולבקש כי תבוצע ביקורת עומק בעמותה.

לאור המידע לכאורה שהעביר מנכ"ל המשכן לוועדת הביקורת במהלך הישיבה, בדבר התנהלות המרכז לתרבות האנדלוסית ולפיוט בישראל, הוועדה תבקש ממנכ"ל המשכן להעביר את כל האסמכתאות והראיות התומכות במידע שמסר ולאחר מכן ממליצה לבקש מרשם העמותות לערוך ביקורת עומק  "במרכז לתרבות האנדלוסית ולפיוט בישראל".

גלבר נמנעה, הדוח אושר

בדיון עצמו אמרה עו"ד הלן גלבר שנמנעה בהצעה במפתיע: "המצב הוא שהיינו צריכים להתייחס לתגובתו של מלכא ולא ייתכן שנשמע רק צד אחד. מלכא נתן כאן תגובה. לא ראוי שלא נתתם לו זכות להגיב ולהכניס את התגובה שלו לדו”ח”.

גלבר. היינו צריכים להתייחס לתגובתו של מלכא

יו"ר הוועדה השיב בכעס לגלבר ואמר: "לא התעלמנו משום תגובה  שלו. ישבנו עם מלכא ונתנו לו שעות רבות לדבר ולשלוח הערות והתייחסויות. לומר שלא נתנו לו זכות תגובה זה רחוק מהמציאות ואני אומר לך, הלן, תקראי את הדוחות. לומר שלא קיבל זכות תגובה? הכל שקרים גמורים שלו".

לחמני: איפשרנו למלכא להגיב ומעבר לזה

יצויין כי באופן מפתיע. לפחות את יו"ר הדירקטוריון, סגן ראש העיר, עו"ד אלי נכט הוחלף ביו"ר אחר, בממ"ק ראש העיר, עו"ד גבי כנפו. זה מאוד קשור למהלך הבא. הדו"ח אושר וכעת המהלך הבא הועבר לדירקטוריון המשכן, לשם יובא עניינו של מלכא והסמנכ"ל וההערכה היא שהם יפוטרו.

מסמך שהקריא מנכ"ל העירייה אילן בן עדי בישיבת מועצת העירייה מיום 10/5/23

מוטי מלכא: "לצערי המבקר בחר לעשות מעשים פסולים בעבודת הביקורת והעלים / השמיט תגובות והגדיל לעשות והביא פרשנויות מניפולטיביות "בדוח הביקורת המיוחד" הסופי שגם אותו העביר לידי ב-4 גרסאות שונות, כאשר את האחרונה העביר כשלושה ימים לפני ישיבת ועדת הביקורת… חמור מכך, המבקר הקפיד לרשום בתחתית כל עמוד שלפי פקודת העיריות, חל איסור לפרסם טיוטת דו"ח ביקורת לפני המועד הקבוע לכך בחוק… ומי שעובר על כך דינו מאסר שנה.  וראה הפלא ופלא, המבקר עצמו העביר את דו"ח הביקורת הסופי לאחרים ומשם הם עברו הלאה…."

כמו כן הוסיף מלכא: “תאגיד המשכן לאומנויות הבמה הפיס אשדוד שאני משמש בו כמנכ"ל מאז היוסדו בשנת 2012 התנהל ומתנהל במקצועיות, בניהול תקין מופתי, ללא גירעונות כלל, תוך עמידה מלאה ביעדי התאגיד ומטרותיו, בהצלחה כבירה שאין עליה עוררין".

מוטי מלכא עצמו לא נשאר חייב וכתב לחברי מועצת העיר מכתב ארוך בן 14 עמודים (אולי ארוך מידי מכפי שיוכלו לקרוא ברגע האחרון).

במכתב מוטי מלכא תקף קשות את מבקר העירייה והציג אותו כשליח פוליטי עושה דברם של אדונים, ודרש להעביר את כל הממצאים למבקר המדינה שיבדוק אותם ללא משוא פנים.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן