מכבי בנות אשדוד בכדורסל חושבת על העתיד

אגודת מכבי אשדוד בכדורסל נשים מסיימת עונה נפלאה וממשיכה לקדם את הכדורסלניות האשדודיות הצעירות. מי שמאמנת בהצלחה את קבוצות נערות א' וב' היא גל צברי, שמספקת אופטימיות לגבי עתיד הענף: "רוח של שינוי"

צילום: מכבי אשדוד
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

גל צברי בת ה-30, היא המאמנת המוערכת של קבוצות נערות א' וב' של מכבי אשדוד מתחילת העונה. צברי מסיימת בימים אלה תואר ראשון במשפטים ואמורה להתחיל את ההתמחות שלה בקרוב. לאשדוד היא הגיעה בעקבות בת זוגה, יערה יצחקי, שחקנית מכבי בנות אשדוד בוגרות ושתיהן מתגוררות יחדיו באשדוד מזה כשנה. באגודה משחקות עשרות כדורסלניות צעירות, כאשר 5 קבוצות משחקות בליגה תחרותית- שתי קבוצות הקט סל, קבוצת הילדות וקבוצות נערות א' וב'. הקבוצות מתאמנות ומשחקות באולמי ספורט 'היובל' ומקיף ו' שעברו לאחרונה שיפוץ.

על כולן אחראית גל צברי, שמספרת למדור 'הזמן הורוד' על העונה שעומדת להסתיים: "עברנו שנה מוצלחת מאוד. הצלחנו לחזק את מה שהיה קיים ולשפר את זה״, פותחת צברי וממשיכה: "קודם כל, להביא עוד בנות לכדורסל, שזאת כבר התחלה טובה. הקמנו כל מיני פרויקטים חדשים, אם זה מצוינות לבנות במקיף ו', פרויקט מצוינות משלנו מעבר לשעות, מחנות כדורסל ברמה גבוהה מחוץ לאשדוד שעשינו, והגענו גם להישגים- בנערות ב' לקחנו אליפות ואנחנו כרגע מתחרות בגמר סל שזה על עליית ליגה, שזה פעם ראשונה בשנים האחרונות הבנות מגיעות למעמד הזה. גם בנערות א' קפצנו כמה מיקומים בטבלה, אמנם לא לקחנו אליפות ואנחנו לא קרובות שם לעליית ליגה, אבל עשינו שיפור מקצועי אדיר."

איך גורמים לבנות להגיע?

"בליגת העל אמנם יש 3 זרות, אבל הישראליות מאוד בולטות. בטח בקבוצה כמו אשדוד, שיש בה הרבה ישראליות דומיננטיות. אצל בנות הפער זה שאין מספיק חשיפה. הן פחות נחשפות בגיל צעיר למשחקי כדור. ברגע שאנחנו מייצרים את החשיפה הזאת, עושים פעילויות בבית ספר, עושים פעילויות שהם מעבר רק לקבוצות שאנחנו מאמנים. מגייסים את הבנות ונותנים להן את כל המעטפת ומראים להן שכדורסל זה כיף, כי גם בנות אוהבות כדורסל, אז לא צריך להתאמץ אפילו. בספורט יש גם הרבה ערכים שהולכים איתך, לאו דווקא שתהפכי להיות שחקנית כדורסל. ועצם זה שיש חיבור עם הקבוצה הבוגרת מראה לבנות שיש לאן לשאוף. יש להן מודל לחיקוי, מודל להערצה שהן ממש רואות אותן בגובה העיניים. הבוגרות באות למשחקים שלנו, מצטלמות עם הבנות אחרי המשחקים. הקשר הוא באמת אמיתי וטבעי. זה עוד אירוע מבחינתן. זה לא רק לבוא ולשחק."

ואיך שומרים על מה שיש?

"הענף תמיד היה חזק באשדוד בגלל קבוצת הכדורסל שהיא שנים בצמרת. הייתה באירופה ולקחה תארים. ברגע שהשנה הצלחנו לשים בפרונט את הכדורסל בנות גם בגילאים צעירים, אז זה צובר תאוצה. אנחנו מנסים גם כל הזמן לנצח את עצמנו ולחדש. למשל בקיץ מנסים לעשות מחנה בפולין לבנות. רוצים ליצור פה אגודה שרצה לטווח הארוך ומוציאה מפה שחקניות. אשדוד זאת עיר ענקית וזה בדרך כלל נגזר מזה."

מה לגבי הקשר שלכם עם ההורים?

"יאמר לזכות ההורים, שום דבר שאנחנו עושים, לא היינו מצליחים בלעדיהם. ברגע שאין שיתוף פעולה ואת הרצון הגדול גם מצד ההורים, אז קשה לגרום לזה לעבוד. אבל גם ההורים רואים את ההשקעה והם רואים את הבנות נהנות ועוסקות בספורט. וכמו שאמרתי, ספורט זה מעבר. הורה מעדיף שהבת שלו תהיה בספורט. זה מלמד הרבה דברים שתחומי עניין אחרים לא נותנים. יש גם קשרים טובים בין הבנות. עושים הרבה גיבושים מתאמנות כמעט כל יום. גם בתנאים ובמשאבים יש שיפור מטורף."

רגע משמעותי שהיה לך העונה?

"חושבת שזה שלקחנו את האליפות בנערות ב' זה היה רגע משמעותי. היה משחק נגד באר טוביה במהלך העונה, שהיינו חייבים לנצח והובילו עלינו ברבע השני ב-18 הפרש ובסוף חזרנו וניצחנו. בזכות הניצחון הזה לקחנו את האליפות".

"חשיפה די שוויונית"

בשנים האחרונות הרבה אנשים מענפי ספורט שונים תיארו מצבים מתסכלים ומכעיסים. אצל גל צברי, שנולדה בפתח תקווה ואימנה בבית הספר לכדורסל של גני תקווה בשנים האחרונות, לא נשמע תלונות וביקורות אלא ההיפך. צברי מציירת תמונה אופטימית שנותנת תקוות לא רק להמשך קיום הענף, אלא גם להצלחתו לקצירת פירות עתידיים בדמות שחקניות מוכשרות ומאומנות.

אמנם הדרך עוד ארוכה והמצב רחוק מלהיות אופטימלי כפי שאומרת גל: "אדבר רק על הכדורסל כי אני מגיעה משם. מעמד הספורטאית עוד לא במקום שהוא צריך להיות, אבל זה כללי בעולם. גם ה-WNBA היא לא כמו ה-NBA. הנשים משחקות חודשיים והגברים "14" חודשים". אולם, ניתן לחוש את ההתקדמות והשינוי מבחינתה: "כן אגיד בנימה אופטימית שאני מרגישה בזמן האחרון רוח של שינוי. כן מרגישה שיותר ויותר מנסים להשקיע בספורט הנשים. רואה את זה בהמון מחלקות ואגודות. כן מפרסמים נערות וגם משדרים נערות וכן מגיל צעיר יוצרים חשיפה די שוויונית. זה קרה לאחרונה, אז זה מה שטוב. רואה שמשדרים משחקי נערות ב'פייסבוק' וזה לא משנה הפלטפורמה. עצם זה שנותנים התייחסות זה נותן הרגשה טובה. עצם זה שכן עושים צילומים בתחילת העונה ולא רק לגברים. חושבת שאנחנו במגמה חיובית ושתמיד יהיה מה לעשות ומעמד הספורטאית עדיין לא טוב כמו שרוצים. אבל כן יש פרטנרים לאחרונה וכן יש אגודות שרוצות לטפח שחקניות צעירות ולהשקיע בנערות וכן עושים שיווק ומרימים להם ושואפים לגדל אותן להיות ספורטאיות וכן שואפים להביא עוד בנות. ככל שיהיו יותר, גם המעמד ילך ויהיה גבוה יותר וגם אני מרגישה שבליגת נשים מנסים לעשות את השינוי הזה. קבוצות נרשמות לאירופה על דעת עצמן בשביל לחזק את השחקניות הישראליות. הרי בסוף, זה לא בשביל הזרות. הרבה קבוצות לוקחות את העניינים לידיים. מקווה שזה ילך ויגדל. הדרך היא מאוד ארוכה והעיקר להתחיל אותה."

כדורסל בצל המצב הביטחוני

בשבוע שעבר קבוצת נערות ב' של מכבי אשדוד עמדה בפני סיטואציה לא פשוטה בעקבות המצב הביטחוני הרעוע בתקופה האחרונה. הקבוצה הייתה אמורה לצאת למשחק חוץ באום אל פאחם ולהתמודד מול הקבוצה המקומית, אך יצאה עם 10 שחקניות סגל מלבד. 7 שחקניות מתוך הסגל של הקבוצה לא יצאו למשחק עקב המצב הביטחוני, מה שגרם לאשדוד להפסיד בצורה מאכזבת בתוצאה 34-32.

צברי שכאמור מאמנת את הקבוצה תיארה לנו מה קרה שם: "חלק לא נסעו בגלל המצב הביטחוני ואני מבינה אותם. מבחינת אירוח, אירחו אותנו יפה באום אל פאחם, מבחינת הקבוצה המארחת והקהל הייתה אווירה טובה. באופן אישי, לא כל כך חששתי. היו לי חששות בעיקר כי לא ידעתי אם יהיה סגל כי בהתחלה כל ההורים נרתעו."

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן