"מטרת התכנית בכיכר הסיטי להפחית עומסים, בלי פגיעה בחניות ובעסקים"

בראיון עם מנהל הפרויקטים במינהל ההנדסה שמוביל את התכנית, אלמוג אפטבי הוא מסביר את עיקרי התכנית. "במקור הייתה תכנית שהושלמה בשנת 2016 שביטלה את החניות בכבישים" מסביר אפטבי. התכנית כאמור הוסרה מסדר יום בהוראת שמעון כצנלסון ותובא לדיון במליאת המועצה הקרובה

אפטבי. צילום: שמואל
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

סערת  כיכר ׳רמון׳ ברובע הסיטי, שמעוררת סערה בקרב התושבים ובמערכת הפוליטית לאחר שהתכנית לשינוי הכיכר הוסרה מסדר יום בהוראתו של יו"ר הוועדה , שמעון סניה כצנלסון והוצגה בתחילת הדיון בפני חברי הוועדה היא תכנית משנת 2019, שבעצם משנה את התכנית שהוכנה בשנת 2016 ובה שינויים בנוגע לחניות ומסלולים לרכבים פרטיים ובה בעצם לפי העירייה לשפר את התכנית שתהיה נוחה יותר לתושבים ולעסקים. אפטבי: "הייתה טענה של התושבים והסוחרים שזה פוגע בהם. ראש העיר, ד"ר יחיאל לסרי קיבל את הדברים והטיל עלינו להכין תכנית שבה היא לא מבטלת את החניות שלא תהיה פגיעה, וזו התוכנית והיא כאמור משנת 2019 ואושרה על ידי משרד התחבורה"

ש. מה מטרת התכנית

"מטרתה לייצר נגישות אופטימילית לכיכר, לסוחרים, לעסקים ולכל מי שנע בכיכר הזו, היא מייצרת שפה משותפת של כל משתמשי הדרך: של הולכי הרגל, רוכבי האופניים שעד היום לא היה להם שביל, ואחרי התוכנית הזו יש להם שביל ייעודי, וכן של רכב פרטי שקיבל יותר נתיבים. כיום יש בכיכר נתיב אחד או שניים, אנחנו נראה כאן שלושה נתיבים לרכבים פרטיים וגם מביאה לידי ביטוי את הפרוייקט השלם של התחבורה הציבורית ונותנת נתיב ייעודי לתחבורה הציבורית, על מנת לייצר לו העדפה. כדי שאוטובוסים לא יעמדו בפקקים, והכי חשוב שהיא בעצם מקלה על העומסים, על גודש התנועה בכיכר ותייצר זרימת תנועה ומותאמת למצב המתפתח של העיר לכמות הרכבים שגדלה, לכמות המשתמשים ומאפשרת תנועה זורמת יותר".

 ש. תפרט בבקשה..האם המנהרה גם תשונה..

"אם מתחילים ממזרח, צומת הרצל – מנחם בגין, מתחילים לעלות לכיכר. הירידה למנהרה ללא שינוי, עולים לכיכר יש נתיב תחבורה פרטי, יש לנו את כל החניות מצד וכמות החניות בסהכ התכנית נשארת אותו דבר, אם תהיה ירידה, היא תהיה מאוד מינורית והכרחית בכמות החניות. כמובן, שאי אפשר לאכול את העוגה ולהשאיר אותה שלמה. יש מדרכה, נתיב תחבורה ציבורי חדש צבוע באדום, כמו בשד׳ הרצל, ונתיב מסלול לרוכבי אופניים, וכל האזור של הפיתוח של הולכי רגל מתקדמים לכיוון הכיכר, לפני הכיכר רואים שיש עוד תוספת של נתיב לתחבורה ציבורית, על מנת שכבר כאן, יהיה ניתן להוריד את העומסים. יש שני נתיבים, נכנס לכיכר, צומת מרומזרת. רכב שרוצה לפנות ימינה לשד׳ הציונות – פונה, רכב שרוצה להמשיך ישר יש לו 2 נתיבים, הוא מתקדם והופך להיות שלושה נתיבים. רכב שרוצה לנסוע שמאלה, לכיוון רחוב העצמאות, הוא יכול לפנות בנתיב השמאלי ומי שרוצה להמשיך לכיוון מערבה, לכיוון בגין בחזרה, יכול להמשיך וגם לעשות סיבוב בתוך הכיכר. זה סיבוב יותר אפקטיבי, והרבה יותר קצר".

לדברי אפטבי תוקם  תחנת אוטובוס עם רציף רחב, מכובד, עם תחנה גדולה, נוסעים יכולים לרדת בכיכר והם חוצים במעברי חציה ונגישים באופן צמוד למסחר. יהיה מדרחוב מרוצף ויהיו שבילים."מי שרוצה להמשיך יורד לכיוון בני ברית, מערב, יש לנו נתיבים שמתכנסים לנתיב אחד: נתיב תחבורה ציבורית ושבילי אופניים. הזרועות שמקיפות את הכיכר הופכות להיות חד כיווני בדו נתיבי".

 ש. אפשר לומר שכיכר הסיטי מצטמצמת לטובת מדרחוב במעגל הבא אחריו?

״מה שחשוב להבהיר בסופו של יום, שיש כניסה של כלי תחבורה פרטיים, יהיו 3 מסלולים מסודרים: נתיב לנת״צ, רכב פרטי ושביל לאופניים חשמליים וקורקינטים. המדרכה בסופו של יום תהיה פתוחה, כי מגדילים אותה. והכי חשוב יש חניות צמודות למסחר. נקבל משטח אחד של שטח מרוצף, סוג של מדרחוב. לא תהיה הגבהה, הכל יהיה מפלס אחד, השפיץ עצמו יישאר, וכל המשתמשים בדרך ידברו אחד עם השני".

ש. איזו עוד יתרונות יש בתוכנית הזו?

״רכבים פרטיים מקבלים יותר נתיבים. היום יש נתיב אחד שעולה לכיכר, ויש פקק אדיר. שנית, יש רמזורים שמווסתים את התנועה, שלישית, יש נתיב לתחבורה הציבורית, יש שביל אופניים משני הכיוונים, וכל המרחב מקבל קנה מידה אחד, שפת הרחוב היא שפה משותפת, כולם מדברים אחד עם השני. יש שטח מגונן באמצע. יש נגישות של עסקים מהתחבורה הציבורית, פורקים ומגיעים לחנויות. והכי חשוב הורדה בעומסי התנועה. עשינו ספירת עומסי תנועה, והתנועה כיום היא לא כפי שהייתה לפני חמש שנים לדוגמא, כלומר כמות התנועה גדולה מאוד לאורך השנים. וכמובן, הכמות שכיום, לא מתאימה לכמות שתהיה בעוד מספר שנים, ולכן צריך להתאים את התשתית למצב התנועה. זו התוכנית שמתאימה את מצב התנועה לתשתיות".

ש. בשטחים שייוותרו מה מתוכנן מסביב לכיכר?

"מתוכנן להקים מדרחוב כמו בשד׳ רוטישלד בתל אביב , שטחי מסחר. כמעין, קוביות מובנות".

ש. כמה זמן ביצוע? ועלויות?

״בין 12 ל-15 חודש. זה פרויקט של מעל 30  מיליון שקלים. והוא יהיה פתוח במהלך העבודות״.

ש. למה בעלי העסקים להיערך במהלך שיפוץ הכיכר?

״העירייה תשתדל ותעשה הכל, שלא תהיה סגירה הרמטית, אנחנו נעבוד על צד אחד והצד השני יהיה פתוח ל2 הכיוונים. אנחנו נסיים צד אחד, נעבור לצד שני. תהיה תכנית הסדרי תנועה מסודרת על מנת שכמה שפחות לפגוע בתושבים ובסוחרים. אנחנו מבינים את הרגישות והמצוקה בטח בתקופה הזו. יש  תב״ע מכיוון שיש מסחר במרכז, ואנחנו הולכים להעביר ׳דרך׳ בשטח הזה, ולכן צריך שינוי תבע, וברגע שזה יאושר, זה ייצא לדרך.  השלב הבא להיפגש עם בעלי העסקים על מנת להסביר להם את התוכנית".

כאמור התכנית לא עברה בוועדה המקומית לבניין ערים וכפי שהודיע עו"ד כנפו היא תובא לדיון במליאת בניין ערים בה ישתתפו כל חברי מועצת העיר.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן