מה ההבדל בין כריתה לגיזום עצים וכיצד זה יכול להשפיע על הכיס שלכם

כשנוטעים עצים קטנים הכל נראה טוב וקשה לחזות אילו בעיות עשויות לצוץ בעתיד, כתוצאה מחוסר תכנון והבנה שהעץ לא יישאר קטן זמן רב

צילום: pixabay
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

לכלוך רב, משיכת חרקים ומקננים שונים, צמיחה לעבר קווי מתח, חדירת ענפים אל בתי הדיירים ואף חדירת שורשים לביוב הן רק חלק מהבעיות שאיתן נאלצים להתמודד מדי יום אלפי בעלי בתים פרטיים ודירות – בעיות שמביאות אותם לתהות האם לגזום את העץ או לכרות אותו.
בעוד שרבים בטוחים שאין הבדל מהותי בין כריתת עצים לגיזום, במציאות ישנם הבדלים שבאים לידי ביטוי בהליך בירוקרטי מול הרשויות ובהפרשים כספיים משמעותיים בין שתי הפעולות.
גם אתם מתלבטים אם לכרות או לגזום? אנו בטוחים שאחרי קריאת הכתבה כבר תדעו מה לעשות ואיך לעשות את זה באופן הנכון.
סוף מעשה במחשבה תחילה…
לפני שנסביר מה ההבדל בין גיזום לכריתת עצים, בואו ונקדיש כמה שורות לפעולה הכי חשובה בשרשרת – בחירת סוג העץ שרוצים לנטוע והמיקום שלו.
עץ דקל מאוד מתאים לגינות אך אם תיטעו אותו מתחת או בסמוך לקווי מתח, מהר מאוד תגלו שחשמל ועצים לא הולכים ביחד. עץ פיקוס יכול להיראות מאוד טוב בסמוך לגדר או חומה משותפת עם השכנים אך קצב הגידול המהיר שלו והשורשים החזקים, עשויים לגרום לנזקים עצומים למערכת הביוב או למבנה עצמו!
בשורה התחתונה, בעיות רבות שנוצרות מאי התאמה של סוג העץ והמיקום, יכלו להימנע בקלות לו היתה מוקדשת מעט מחשבה בתכנון.
לכרות או לגזום?
אנו מעדיפים את הגיזום על פני הכריתה מפני שהיא יכולה לתת פתרון טוב מאוד וגם לשמור על העץ.
לגיזום יתרונות נוספים מכיוון שהוא הרבה יותר זול, מהיר ואינו תלוי בהליכים בירוקרטיים כאלה ואחרים אך יחד עם זאת צריך לזכור שבסופו של דבר התשובה להתלבטות תלויה בכמה משתנים, אנו סבורים שהתייחסות לשיקולים הבאים תסייע לכם להגיע אל ההחלטה הנכונה – כזאת שתאפשר בראש ובראשונה לפתור את הבעיה אך לעשות את זה ביעילות ותוך שמירה על הסביבה ובמחירים זולים ככל שניתן.
ההבדלים במחיר
כפי שניתן לראות במחירון גיזום וכריתת עצים קיימים הפרשים משמעותיים בין העלות של גיזום לבין כריתה.
הפרשים אלה נובעים מכמות העבודה ומעצם העיקרון שכריתת עץ כוללת בתוכה גם גיזום מפני שכדי לכרות עץ, צריך קודם כל לגזום אותו באופן בטוח ורק אז לחתוך את הענפים המרכזיים והגזע ואולי גם לבצע כרסום גדמים ושורשים בעצים כדי להיפטר משרידים ושניתן יהיה לפנות את הקרקע לחלוטין.
עדיפות לשמירה על הצומח
שיקול נוסף הוא שמירה על הצמחייה הקיימת והימנעות מפגיעה בעצים ככל שניתן אלא במקרים שבהם אין ברירה אך כל עוד ניתן לגזום את העץ ולפתור את הבעיה אז למה לא?
ענפים שמגיעים אל קווי מתח או חודרים אל דירות, לכלוך, חרקים ומטרדים רבים אחרים, ניתנים למניעה על ידי גיזום מקצועי של העץ ובהחלט אין סיבה מוצדקת לכריתה שלו.
ההבדל על פי החוק
אם עדיין לא השתכנעתם שעדיף לגזום, כדאי שתכירו את חוק אילנות מוגנים שנחקק במדינת ישראל ושאוסר על כריתה של כל עץ בוגר ולא חשוב אם הוא בחצר הפרטית שלכם, בפארק או בחצר הבניין – ישנו איסור גורף על פי חוק וכל העובר עליו צפוי לקנסות משמעותיים ולעתים גם לרישום פלילי.
יחד עם זאת, במקרים מסויימים, מאפשר החוק לכרות עצים אך רק לאחר קבלת אישור מפקיד היערות האזורי – תהליך שעשוי לקחת מספר שבועות וזה בהנחה שתקבלו את האישור.
מי יכול לגזום או לכרות עצים
גיזום או כריתת עצים הוא לא עניין של מה בכך וחשוב לדעת מה עושים עוד לפני שמתחילים בעבודה.
לכן חשוב להיעזר בבעל מקצוע שמחזיק ברישיון גוזם מקצועי של משרד החקלאות.
רישיון זה מעיד שנותן השירות עבר בהצלחה את ההכשרה הדרושה כדי לעסוק במקצוע ובכלל זה למד והכיר את הדרכים הנכונות לגיזום של עצים (גיזום לא נכון יכול לגרום לעץ ולסביבה יותר נזק מתועלת), לעבוד עם כלים מסוכנים כמו מסורים ושהוא יודע כיצד לעבוד על פי כללי בטיחות שמאפשרים עבודה בטוחה בסביבה מוקפת סיכונים.
מומלץ להחמיר ולבדוק שלבעל המקצוע יש גם ביטוח מקצועי פרטי. אתם עשויים לחשוב שזה פרט קטן אבל הוא מאוד משמעותי ויכול להוכיח שלפניכם אדם מקצועי ולא חאפר.
להשוות הצעות מחיר בדרך הנכונה
דרך נפלאה שיכולה לסייע לכם לחסוך הרבה מאוד כסף היא באמצעות השוואה של כמה הצעות מחיר.
בוודאי לא חידשנו לכם יותר מדי ויכול מאוד להיות שכבר קבלתם כמה הצעות מחיר. העניין הוא שהצרכן הממוצע לא תמיד יודע כיצד לעשות את זה באופן הנכון – סוגיה שיכולה לעלות בכסף וכאב ראש.
הסיבה היא שאנו לא רוכשים מוצר מוכר אלא שירות שבמסגרתו בעלי המקצוע עשויים לתפוס אותו באופן שונה האחד ביחס לשני.
לדוגמה, בעוד שגוזם אחד סבור שיש להשתמש במנוף, גוזם אחר יכול להתרשם שהעץ לא כל כך גבוה ואפשר לגזום אותו גם בלי מנוף.
יש אינספור דוגמאות למקרים כאלה שיכולים לבוא לידי ביטוי בתוספת תשלום על עקירת הגדם, פינוי הגזם וכיוצא בזה.
הדרך המומלצת להימנע מאי הבנות כאלה היא להבין מה אתם מקבלים בהצעת המחיר ולוודא שאתם ובעל המקצוע מדברים באותה שפה תוך שימת לב לגובה העץ, העבודה הדרושה וכל פרט שעשוי להשפיע על השירות והמחיר.
באופן הזה תוכלו לאמוד את הצעות המחיר באופן טוב יותר ולקבל את ההחלטה הנכונה.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן