על פי התהום: הכדורגלן המבריק שהתמכר להימורים ונאלץ למכור את בית הוריו

מיוחד: בימים האחרונים עלה לכותרות סיפור ההתמכרות להימורים קשים של אלי זיזוב, אשדודי שהיה בצעירותו כדורגלן מבטיח במכבי ת"א ואף הגיע לשחק באירופה, שגרם לו לאבד הכל ולהוריו להפסיד את ביתם. כיום זיזוב נמצא במכון לגמילה "הרמוניה" ומנסה לשקם את חייו. זיזוב: "אין יותר שקרים וסודות"

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

זה סיפור קשה לעיכול על כדורגלן שהיה נחשב להבטחה גדולה שלא מימשה את עצמה. זה סיפור לא פשוט על עולם הפיתויים שעומד בפני כדורגלנים צעירים ותמימים, ועל אחד כזה שנפל להתמכרות קשה מאוד- הימורים. מדובר בשחקן מכבי תל אביב לשעבר, אלי זיזוב שמתגורר באשדוד ב-20 השנים האחרונות יחד עם משפחתו, שספגה מפולת כלכלית ומנסה בימים אלה לשקם את עצמה. זיזוב בן ה-30 יצא לשחק באירופה בגיל צעיר וכבר בגיל 16 שיחק בקבוצה הבוגרת של מועדון הפאר הבולגרי, לבסקי סופיה. אולם, הגעגועים ארצה שטפו אותו והוא החליט לחזור לארץ ולחתום במכבי ת"א, קבוצת נעוריו. זיזוב שיחק בסך הכל שתי עונות אצל הקבוצה הבוגרת של האימפריה הצהובה מתל אביב, בנוסף להשתייכותו לנבחרות הנוער והאולימפית של ישראל. אך מלבד הבלחות פה ושם, לא הצליח לממש את עצמו ואת הפוטנציאל שהיה לו.

וכשזה קרה, הכישרון הגדול שהיה לו ברגליים התבזבז והתמסמס בליגות נמוכות יותר. תחילה בהפועל עכו בליגה הלאומית, ממנה עבר בין היתר לבית"ר ׳נורדיה׳ ירושלים, עד אשר קבוצתו האחרונה הייתה הפועל בקעת הירדן מליגה א' דרום. זיזוב לא משחק כדורגל כבר כמעט 3 שנים ובימים אלה, ביחד עם צוות הטיפול במכון לגמילה מהתמכרויות 'הרמוניה', הוא מנסה להיגמל מההתמכרות להימורים ועובד על הרצאה שתספר את הסיפור שלו בפני בני נוער ואגודות ספורט לצעירים.

אם נחזור לתקופתו הקשה, אזי ייתכן וחוסר הסיפוק מהקריירה שלא עמדה בציפיות שלו ושל קרוביו, הוא זה שכנראה דחף אותו לעולם האפל של ההימורים, שרמס כל חלקה כלכלית יציבה אצל משפחת זיזוב. לאחרונה המשפחה נאלצה למכור את ביתה באשדוד, בכדי לממן את חובות ההימורים של בנם וגם זה לא הספיק לסגור אותם לחלוטין. לדבריו, עדיין חייב זיזוב כמעט מיליון שקלים לנושים ולשם כך, באמצעות התמיכה של מכון 'הרמוניה' נפתחה עמותה שמטרתה איסוף תרומות להוריו של זיזוב בכדי להסדיר את החובות הנותרים לנושים.

בחודשים האחרונים, בעזרת חבר קרוב שמימן את הגמילה של אלי, האחרון מקבל ליווי וטיפול צמוד במכון הגמילה הרמוניה. המטפלים במכון מכירים את בעיית ההתמכרות אצל כדורגלנים צעירים וכבר טיפלו בעבר בשחקני הכדורגל המפורסמים ראובן עובד ואבירם ברוכיאן שסבלו מהתמכרות ונראה כי היום הם במקום אחר בחייהם. נראה לפי שעה שהשיקום של אלי זיזוב מצליח, אך הדרך להחלמה מלאה עוד ארוכה. גם במכון ׳הרמוניה׳ יודעים זאת וגם אלי זיזוב יודע זאת היטב.

זיזוב: "הייתי בטירוף"

בימים האחרונים הסיפור שלו הוצף בכלי התקשורת המובילים בישראל, וגרם לזעזוע עמוק ודאגה גדולה בקרב קהילת הכדורגל בישראל. בראיון מיוחד וגלוי לב ל"השבוע באשדוד" מספר לנו אלי זיזוב על התקופה הקשה בחייו, על הרצון לצאת לדרך חדשה, על תהליך הגמילה שלו, על הגעגועים לכדורגל ועל הדרך שהובילה אותו ליפול לתהום ולגרור לשם את משפחתו, תוך כדי שהוא מספק לנו הצצה נדירה אל תוך עולם הטיפול בהתמכרויות.

שלום אלי. ספר בבקשה על הקשר שלך לעיר אשדוד?

"אני גר באשדוד כבר עשרים שנה. נולדתי במלחמת המפרץ וגדלתי בבת ים. אף פעם לא יצא לי לשחק באשדוד. לפני שהגעתי לאשדוד עוד הייתי בילדים של מכבי ת"א. הייתי נוסע מאשדוד לקרית שלום. ואחר כך כשעברתי לטוברוק, נסעתי מאשדוד לנתניה. בהמשך כבר שיחקתי בחו"ל בלבסקי סופיה ובספורטינג בראגה. וכשחזרתי לארץ, חזרתי שוב לאשדוד, אבל הנסיעות היו שוב, לקרית שלום, למכבי ת"א, לבוגרים".

האם פרשת ממשחק פעיל?

"האמת שלא הודעתי על פרישה. אבל מרוב הבלאגן שהייתי בו, הראש לא היה בכדורגל. אי אפשר לשלב. באימונים זה בלתי אפשרי לעשות את זה".

מה ההתעסקות בהימורים עושה לשחקן מקצועני?

"אני אישית, כשהייתי מהמר ומגיע למגרש, הראש שלי היה מתמקד רק בכדורגל. אחרי זה כשהייתי יותר בהימורים, האורח חיים שלך הוא לא של שחקן כדורגל ולא של ספורטאי. הראש שלך מתמקד בדברים אחרים. זה מאוד קשה."

שיתפת מישהו במהלך הקריירה בהתמכרות הזאת?

"רק הקרובים אליי ידעו. מההורים הייתי מסתיר. החברים הכי קרובים שלי ידעו שיש לי את הבעיה הזאת וניסו לעזור לי. פשוט לא הקשבתי לאף אחד באותה תקופה. הייתי בטירוף."

איך אתה מרגיש היום, כשאתה בטיפול?

"כשנכנסתי לפה לא ידעתי בדיוק איפה אני נמצא. המקום הזה אמר לי 'תעצור רגע, תנשום אוויר'. גרם לי להבין את משמעות החיים. והמקום הזה עזר לי מאוד להתרומם ולעזור לעצמי. פניתי לעזרה, למרות שחבר הביא אותי לפה, הם עזרו לי מאוד. זה מקום ברמה מאוד גבוהה, שעוזר להרבה אנשים. והם ממש נתנו לי את כל הלב בשבילי."

מה החשיפה עשתה לך? איזה תגובות קיבלת?

"קיבלתי המון פרגונים והמון תמיכה. המון חיזוקים. מאוד תמכו כל הקרובים אליי ובכלל, אנשים שאני לא מכיר פנו אליי ואמרו שהם גאים בי ושעשיתי מהלך מאוד משמעותי בחיים שלי. בכלל, אין אחד מהחברים ומהמשפחה שלא מפרגן ותומך בי על המהלך הזה. אני מקבל אהבה מאוד גדולה."

כמה כוח אתה מקבל מהתמיכה?

זה נותן לי הרבה כוח מהבחינה הזאת, שקודם כל, כמו שהמטפל שלי אומר- 'ריתכתי את הדלת של העבר שלי'. הוצאתי את זה החוצה. אין יותר שקרים, אין יותר סודות ואין יותר מחבואים. מרגיש הרבה יותר שלם וזה נותן לי כוח לעתיד."

באיזה סדר גודל של חובות אתה נמצא היום?

"חוץ מהבית שמכרתי להורים שלי, אני נמצא היום בחוב של בערך מיליון שקלים."

מתי הבנת שאתה מכור?

"רק בתקופה האחרונה. תמיד חברים אמרו לי שאני צריך גמילה אבל לא הבנתי את זה. לא השתכנעתי. אמרתי 'מה פתאום'? אם אני רוצה אני יכול להפסיק וכמובן שהייתי משקר את עצמי. לא יכולתי להפסיק אם לא הייתי מקבל עזרה."

כמה אתה מתגעגע לימים שלך ככדורגלן?

"חבל על הזמן כמה שאני מתגעגע. מאז שאני ילד כל החלום שלי וכל הרצון שלי, גם כדי לשמח ולתת גאווה למשפחה, זה היה אך ורק לעסוק בכדורגל. אני חולה כדורגל. פשוט המחלה הזאת של ההתמכרות הפריעה לי מאוד במהלך הקריירה, לשים דגש אך ורק על הכדורגל."

געגועים לקהל של מכבי

למה אתה הכי מתגעגע?

"לשיר של אוהדי מכבי ת"א. כשהייתי מגיע לאצטדיון וכל הקהל היה שר את השיר שלי 'אלינור', זה הדבר שאני הכי הברה מתגעגע אליו וזה היה הכי מרגש. זה דבר שנתן לי ועושה לי צמרמורות בגוף. תחושה של שמחה ואהבה, שזה לא מובן מאליו כמה שאהבו אותי האוהדים של מכבי ת"א. לכל שחקן הרכיבו שיר ולי נתנו את השיר של זוהר ארגוב, 'אלינור' וזה היה מרגש כל יום מחדש."

אתה עוקב אחרי כדורגל היום?

"משתדל מאוד לעקוב. קצת קשה לי לראות כדורגל. זה מזכיר לי נשכחות. אני מאמין שאם אני אצליח לשקם את עצמי ולחזור לעצמי, ארצה להיות בעתיד משהו בספורט, במיוחד בכדורגל. כי אני מרגיש שיש לי הרבה מה לתרום בתחום. יש לי מה לתת לשחקנים צעירים. לאנשים שעלו לגדולה. בכלל, בכל דבר שקשור בספורט, אני מרגיש שיש לי הרבה מה לתת."

זיזוב: "שקט עם עצמי״

תספר בבקשה על התהליך שעברת.

"המקום עצמו שהגעתי אליו, הוא מתמחה ברמה מאוד גבוהה בכל סוגי ההתמכרויות. הוא נתן לי להבין את משמעות החיים כשהגעתי לפה. הייתי פה שבור. הגעתי לפה במצב לא טוב. כמובן שצריך הרבה מעצמך, אבל בלי העזרה שלהם אני לא יודע אם הייתי מגיע לאיפה שאני נמצא עכשיו."

תוכל לספר על סדר יום שלך במסגרת הטיפולית?

"אספר על התקופה כאן. כשהגעתי לטיפול, הצמידו לי מלווה, שלחו אותי לבית מלון של הגמילה. לקחו לי את הטלפונים. עשו לי שקט עם עצמי במשך שבועיים ואחרי זה הורידו לי את המלווה ונתנו לי להיות בבידוד עם עצמי בבית מלון. בלי קשר לא עם חברים ולא עם משפחה. אך ורק להירגע. לאחר מכן, התחלתי להגיע למקום בכל בוקר. במקום קיבלתי ליווי פרטני, כולל השתתפות בקבוצות טיפוליות. לאחר מכן, השכירו לי מקום מאוד קרוב לגמילה עצמה כדי שאוכל להגיע מוקדם ולא יהיו לי קשיים בהגעה. והייתי ממשיך כל בוקר, בשמונה בבוקר. זה ארוחות בוקר וטיפול פרטני שהיה והמשיך במהלך היום. הגיע שלב שהרגשתי מאוד מחובר למקום וסמכו עליי. נתנו לי את המפתחות של המקום. התחילו לסמוך עליי שאני אוכל לפתוח ולסגור את המקום. הייתי עוזר להם והם לי וממש, נתנו לי להרגיש כמו בן בית. זה הרבה טיפולים ושיחות עם הרופא הראשי של המקום ויש פה צוות מאוד טוב שיודע לעשות את העבודה. פגשתי פה אנשים עם כל סוגי ההתמכרות. גם סמים, גם אלכוהול וגם הימורים. הזדהתי עם הרבה אנשים. הייתה הרבה הזדהות עם מטופלים פה שהיו עושים את מה שאני עושה"

איך המשפחה קיבלה את זה שאתה הולך לטיפול?

"למשפחה סיפרתי רק בסוף. כי כשהחבר הציע לעזור לי, הגעתי לשיחה עם המטפל הראשי ולא נכנעתי. ניסיתי להמשיך. ואחרי שבוע חייגתי אליו, והחלטתי להיכנס כי באמת הרגשתי שאני צריך את זה. והם תמכו בי כשהם שמעו את זה והם עדיין תומכים. וזאת באמת משפחה יקרה לי ותומכת שחבל על הזמן."

איזה מסר היית רוצה להעביר לשחקן צעיר לגבי הימורים?

"יש כל כך הרבה מסרים להעביר להם… הכי חשוב זה קודם כל, שחקן צריך להתמקד אך ורק בקידום שלו ובתהליך שהוא עובר בכדורגל. והוא צריך להתרכז בכדורגל ולעבוד קשה. וכמובן, אני חושב שבן אדם גם כשהוא חושב שלא צריך עזרה, עדיף שתמיד הוא יהיה עם מישהו שיוכל להתייעץ איתו. ושאך ורק יתרכז בכדורגל, כי כל דבר חוץ מעבודה קשה וריכוז, יכול אך ורק להפריע לו. ככה אני מרגיש. אם היה לי בעבר מישהו כזה… כמובן שהיה לי את אבא שלי שליווה אותי מגיל קטן. אבל כשחזרתי לארץ, הפסקתי להקשיב לו ולקחתי על עצמי. זה היה לי גדול מדי. זה היה גדול עליי."

מה לגבי העתיד? איפה אתה רואה את עצמך אחרי השיקום?

"גם כשאסיים את התכנית, היא תלווה אותי למשך כל החיים שלי. לא אעזוב פה בחיים. זה כמו הבית השני שלי. אם לא המקום, אז המטפלים וכמובן המטפל הראשי, אליהו, אני נותן לו את כל הזכות. אמשיך איתו ועם המקום כמה שאוכל. מקווה שבעתיד אדע ימים יותר טובים ואצליח בדרך שלי."

פרטי העמותה לתרומות: עמותת "צעדים אחרת", בנק הפועלים 12, סניף 673, חשבון 420639, עבור: אלי זיזוב.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן