מהומות הדת באשדוד: ההפגנה, הפצועים והביקורים הפוליטיים

שוטרים שהגיעו לסגור תלמוד תורה של ישיבת ׳גרודנא׳ ברובע ג׳, שפעל בניגוד להוראות תקנות הקורונה, נתקל במאות חרדים מהפלג הירושלמי שהתפרע והתנגד. לאחר 5 שעות 11 אברכים עצורים ומספר שוטרים פצועים נרגעו העניינים, אך בפלג הבטיחו לפתוח את תלמוד התורה למרות ההוראות * זעם וגינויים חריפים מכל הקשת הפוליטית בעיר על האירועים. חה״כ ליברמן בביקורו באשדוד: "לא מבין למה לא הוציאו צו סגירה לפורעי החוק?"

צילום: מוטי קדוש
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

אשדוד שוב בכותרות. זאת לאחר התפרעות אברכים על ניסיון הפקחים של העירייה לסגור תלמוד תורה שנפתח בניגוד לתקנות הקורונה. הפקחים הגיעו לרובע ג׳ בעיר, כדי לאכוף את סגירת תלמוד התורה והותקפו. הם הזעיקו תגבורת משטרתית ותוך דקות ספורות החלה מהומה והתפרעות גדולה. מצד אחד כוחות משטרה מתוגברים עם מכתזיות שכרזו לאברכים לפנות תוך 10 דקות את הישיבה ומנגד, מאות אברכים השייכים לפלג הירושלמי שהתרכזו במקום, חלקם החלו לרקוד ולשיר, חלקם התיישבו על הארץ. כך במשך כחמש שעות החרדים חסמו את הכבישים והתעמתו עם השוטרים שהגיעו עם פרשים וכוחות גדולים. מכתזית אף הובאה למקום בניסון להדוף את ההמפגינים ששכבו על הכביש וחלקם אף נכנס מתחת לניידות המשטרה ומנעו מהם להמשיך ולפנות אותם.

הרבה כוחות ואף מסוק באוויר שהנחה את הכוחות למטה. המראות היו קשים מדובר בצעירים וחלקם ילדים שהתעמתו עם השוטרים וכיתרו ניידות, ונדמה היה שהמשטרה איבדה שליטה. חלק מהמתפרעים אף גידפו וחירפו את השוטרים כולל את מפקד תחנת המשטרה באשדוד – סנ״צ אילן שושן, שסיכם בתקשורת את האירועים וזכה לשלל תגובות כמו ״עבריין״ ו״רוצח״ אבל סנ״צ שושן לא התרגש ובהודעה לעיתונות הבטיח להמשיך לאכוף את הסדר ולגלות אפס סובלנות למתפרעים "המטרה היא שלום הציבור וזה מה שבאנו לעשות כאן, מנגד התנהגו באלימות קשה ובוטה ולכן המשטרה נהגה בחוסר סבלנות. אנחנו מוודאים שכלל המוסדות סגורים באשדוד בשיתוף עם הרשות. זה ייעשה גם מחר וגם מחרתיים". קריאות קשות הושמעו גם כלפי השוטרים ״נאצים״, ״גסטאפו היו יותר טובים ממך״. רק בסיום חמש שעות החלו העיניינים להירגע, אם כי את המתח באוויר ניתן להרגיש והאזור נפיץ ועלול להתלקח שוב.

יצויין כי מדובר בפלג קיצונ ‫- הפלג הירושלמי שלומדים ברובם בישיבת ׳גרודנא׳ הליטאית באשדוד. רובם בכלל לא תושבי העיר אשדוד אלא מתגוררים בירושלים. הם נחשבים לפלג הנוהג להפגין בקיצוניות ושאינו נשמע לרב קנייבסקי‫. חשוב גם לציין כי רוב החרדים בעיר נשמעים להוראות הקורונה‫.

כזכור‫, ישיבת  גרודנא הפרה הוראות הקורונה גם בסגר הקודם אז זה הסתיים בנזק לרכב של הפיקוח אך הפעם‫, למרבה הצער זה הסלים‫.  

״חיינו מנוהלים עלפי התורה ולא על פי הממשלה״

בראיון לתוכנית שש עם אמנון לוי התראיין אחד המפגינים יחזקאל אברמוביץ‫, ואמר בין היתר כי ההפגנה היא לאחר ש״באו שוטרים ורצו לסגור תלמוד תורה‫, הם התנגדו להם קצת ואז הגיעו כוחות משטרה כאילו שמדובר פה במזרח ירושלים וברצח 10 ייהודים לפחות״‫. כשלוי העיר לו שהמשטרה קיימה הוראות הסגר הגיב וענה כי ״חיינו מנוהלים על פי התורה הקדושה ולא על פי ממשלת ישראל״ וכשנשאל אם תימשך פתיחת תלמוד התורה ענה יחזקאל בנחרצות‫: ״ מבחינתינו לימוד התורה הוא ערך עליון מעל כל הדברים האחרים‫, ולכן נמשיך להפעיל את תלמודי התורה תוך שמירה על בריאותינו ולא מתוך הרס עצמינו‫. כשההרס הכי גדול זה הפסקת לימוד התורה״‫.

המשטרה‫: ״נעצרו 11 מפירי חוק״

בהודעה שהוציאה משטרת אשדוד נמסר‫: “הכוחות פעלו החל משעות הצהריים אל מול הפרות סדר שהחלו ברובע ג׳ באשדוד‫, לאחר שבמקום הותקפו במקלות ובאבנים פקחי עירייה שהגיעו הבוקר לביצוע אכיפת התקנות באחד המוסדות. במהלך הפרות הסדר שכללו עימותים עם השוטרים, חסימת צירי תנועה וגרימת נזק לרכוש, עצרו השוטרים לחקירה 11 מפרי סדר. במהלך העימותים נפצעו 3 שוטרים שטופלו במקום״‫.

עיריית אשדוד‫: ״אפס סובלנות״

 בעירייה מסרו הודעה נחושה לפיה לא יכלו סלבנות נוכח אלימות שכזו. "עיריית אשדוד תמשיך לאכוף בנחישות את תקנות שעת חירום כפי שנקבעו עלידי ממשלת ישראל, מתוך מטרה לשמור על בריאות ציבור. בנוסף, אנו נגלה אפס סובלנות כלפי מפירי החוק, ויתרה מכך, לא נוכל לסבול אלימות כלפי עובדי ציבור, סיירי הביטחון העירוני, השיטור העירוני ושוטרי משטרת ישראל. הנחייה היא להמשיך ולאכוף ביתר שאת כל הפרה, ככל שתהיה, בכל חלקי העיר. אנו רוצים לחזק את שוטרות ושוטרי משטרת ישראל ואת עובדי עיריית אשדוד אשר מהבוקר ולאורך כל השנה פועלים למען ביטחון ובריאות הציבור ״‫.  

כצנלסון‫, סגן ראש העיר: ״חבל מאוד שפלג קיצוני גורם לשם רע״

מהדורות והפרת הסדר כיכבו בתקשורת הארצית‫. הדבר גרם לגל גינויים בעיר מכל קצוותי הקשת הפוליטית

סגן ראש העיר אשדוד שמעון סניה כצנלסון: "אני מגנה כל התנהלות שהיא בניגוד להנחיות של משרד הבריאות ולהחלטות של ממשלת ישראל. חבל מאוד שפלג קיצוני גורם לשם רע עבור אוכלוסייה שלמה. אני מברך על הגינוי אשר מגיע ממנהיגי הציבור החרדי בעיר ומחזק את ידי המשטרה אשר נקלעה למצב לא פשוט ופעלה בנחישות על מנת להחזיר את הסדר ושגרת החיים של תושבי הרובע. ביחד עם ראש העיר נמשיך לפעול למען תושבי אשדוד תוך אפס סבלנות למקרי אלימות והפרות סדר ״‫.

אבי אמסלם‫, ממ״ק ראש העיר‫: ״אני אומר בקול ברור: זו לא דרכנו״

 ממ״ק ראש העיר אבי אמסלם‫, שרק קם מהשבעה על מות אביו ז״ל הגיב בחריפות‫:  "קמתי מהשבעה על אבי רבי שמעון אמסלם זצ"ל, ובחזרתי מבית העלמין נדהמתי לשמוע על התפרעויות של ציבור מסויים באזור ג' בעיר, ועל חסימת כבישים ותקיפת שוטרים‫. בזמן שבמקומות אחרים בארץ יודעת המשטרה לפזר התקהלויות והפגנות בזמן קצר, כאן באשדוד מרשה לעצמו קומץ קטן להפר את הסדר ולשבש את שגרת החיים של התושבים במשך שעות ארוכות, תוך התקהלות המסכנת את חייהם וחושפת אותם להדבקה המונית. כמובן שאין צורך להרחיב אודות החילול השם לו הם גורמים בהתנהגות בריונית זו. אני אומר בקול ברור: זו לא דרכנו. קורא למפגינים להתפזר לבתיהם בהקדם ולמשטרה לעשות את עבודתה על מנת שלא לפגוע בשגרת תושבי העיר והרובע ״‫.

חבר מועצת העיר אשדוד עו"ד אלי נכט‫: ״עושים דין ודיין לעצמם״

חבר מועצת העיר אשדוד עו"ד אלי נכט מסר : "הפלג הירושלמי עושים דין ודיין לעצמם, ובמקום להיכנס תחת האלונקה עם כל האזרחים ובעלי העסקים הקורסים, קיצונים אלו מעודדים התפרועיות ואנרכיה. אני מחזק את ידי כוחות המשטרה, ומפציר במערכת אכיפת החוק לפעול ביד קשה כנגד ממתפרעים אלו ״‫.

המשנה לראש העיר‫, יניב קקון‫: ״מחזקים את ידי השוטרים״

גם חבר המועצה, יניב קקון ראש סיעת "אשדודים" הגיב: "תנועת אשדודים מחזקת את ידי שוטרות ושוטרי ישראל ואת עובדי ועובדות עיריית אשדוד אשר פועלים למען הבריאות של כולנו. רובו של הציבור האשדודי מכל המגזרים והתרבויות עומד בהנחיות ופועל בערבות הראויה בעת הזאת. מול מפירי החוק וההנחיות, יש לנקוט במדיניות של אפס סבלנות. רק יחד נצליח לחזור לשגרה. רק יחד. אנחנו עם אחד ועלינו לנהוג כך. כולנו ״‫.

חבר המועצה‫, ד״ר אלי לחמני‫: ״אף אחד לא מעל החוק״

גם באופוזיציה גינו‫.  כך  ד"ר אלי לחמני  "חוצפה. אותם מפירי סדר החרדים צריכים להבין שהם לא מעל החוק והפרות הסדר שהם עושים מובילים לאנרכיה לכאוס וקריסת הסדר הציבורי‫, והכי חשוב הם מסכנים את בריאות הציבור. אני מאמין שחלקים נרחבים מהאוכלוסיה החרדית ממושמעת להוראות אך ישנן קבוצות לא קטנות מיליטנטיות מקרב האוכלוסיה החרדית שמסכנים את חיינו ממש בהפרת הסדר הציבורי והנחיות. אם ילדים של המגזר החילוני יכולים ללמוד מהבית בעת הצרה שאנו נמצאים אותו חוק חל גם על ילדי הציבור החרדי. אף אחד לא מעל החוק ולאף אחד אין זכות לסכן חיים אפילו של אדם אחד ‫. קורא להנהגת הציבור החרדי לצאת בקריאה נחרצת נגד הפרות החוק וההנחיות ומוטב שעה אחת קודם ״‫.

חברת המועצה עו״ד גלבר‫: ״ראש העיר בוחר לשתוק ולהחריש״

גם חברת המועצה עו״ד הלן גלבר כתבה בדף הפייסבוק שלה גינוי מחד ושלחה אצבע מאשימה לנוכח שתיקתו של ראש עירייה אשדוד ד״ר לסרי‫. כותבת עו״ד גלבר‫: ״בזמן שמהדורות החדשות בכל הערוצים נפתחו אמש עם המהומות ברובע ג', והכאוס שתושבי העיר חשים אל מול פורעי החוק שמפרים את שלוות חייהם של תושבי הרובע ותושבי העיר בכלל, דווקא שהציבור מצפה לראות את הנהגת העיר נוקטת עמדה נחרצת ומגנה את מפרי החוק, ראש העיר בוחר לשתוק ולהחריש‫!

"שום מילה, שום גינוי, שום הבעת תמיכה בתושבי הרובע שסובלים מהקיצוניות של הפלג הירושלמי האנרכיסטי, או לפחות מילת  הציבור מצפה מראש העיר לגנות את מפרי הסדר הציבורי, לפחות כמו שהוא ידע למהר לגנות ניפוץ של חלון בבניין העירייה, ולכנות  בכל פעם שלסרי נדרש למבחן מנהיגות, שוב ושוב הוא נכשל !את זה "ונדליזם". כשאהיה ראשות העיר אשדוד, לא אהסס לנקוט בכל אמצעי שעומד לרשותי נגד מפרי הסדר, ונגד כל פגיעה בחוק ובדמוקרטיה. בנוסף לגינוי החריף שלי, חשוב שנזכור לא למהר להתלהם ולא להכליל ציבור חרדי גדול שנשמע לחוק ולהנחיות, ואין לו כל קשר לפלג הירושלמי הזה. אני מצפה מכל נבחרי הציבור לגנות  ״. באופן ברור וחד משמעי את ההתנהגות המבזה שפוגעת בתדמיתה של העיר ובתושביה״.

 עיריית אשדוד: ״לא נוכל לסבול אלימות״

״עיריית אשדוד ומשטרת אשדוד ימשיכו לאכוף בנחישות את תקנות שעת חירום כפי שנקבעו על ידי ממשלת ישראל, מתוך מטרה לשמור על בריאות ציבור.

בנוסף, אנו נגלה אפס סובלנות כלפי מפרי החוק ויתרה מכך, לא נוכל לסבול אלימות כלפי עובדי ציבור, סיירי הביטחון העירוני, השיטור העירוני ושוטרי משטרת ישראל.

ההנחיה היא להמשיך ולאכוף ביתר שאת כל הפרה, ככל שתהיה, בכל חלקי העיר.

אנו רוצים לחזק את שוטרות ושוטרי משטרת ישראל ואת עובדי עיריית אשדוד, אשר מהבוקר ולאורך כל השנה פועלים למען ביטחון ובריאות הציבור.

ח״כ ליברמן בביקורו באשדוד: "לא מבין למה לא הוציאו צו סגירה לפורעי החוק?"

ביום שלישי הגיע לאשדוד חבר הכנסת אביגדור ליברמן יו״ר ״ישראל ביתנו״ תחת אבטחה משטרתית מתוגברת וליד הישיבה, שאגב תלמידיה חזרו ללמוד, הוא כינס מסיבת עיתונים. תחילה התייחס לכוח המשטרה ואמר: “נסעתי לאורך הגבול הצפוני וברצועת עזה ומעולם לא ראיתי אבטחה כזאת כמו שיש ליד ישיבת גרודנא”. בנוגע לאירועי המהומות אמר: "לא מבין למה לא הוציאו צו סגירה לפורעי החוק?", אמר ליברמן, "מה שראינו כאן אתמול זאת הפרה בוטה של הוראות הממשלה ותקנות החוק. ראינו הפעלת אלימות ברוטלית נגד שוטרים. שלושה שוטרים נזקקו לטיפול רפואי ומאות השתתפו ולקחו חלק באותה מהומה וכלום. כרגע הישיבה פתוחה. אתמול נתנו קנס ואף אחד לא מתכוון לשלם ואם ישלמו יחזירו להם”.הוא שלח גם אצבע מאשימה לישיבה . לדבריו: "צריך להבין שאנחנו מדברים על ישיבה שמטיפה נגד מדינת ישראל, נגד ציונות, נגד חיילי צה"ל ונגד שירות בצה"ל זה אותם אנשים שמתנכלים ומפעילים אלימות נגד חרדים שמתגייסים לצבא. אגב, בינם לבין היהדות אין קשר. מה שהם מטיפים זה עבודה זרה, זה בניגוד למסורת ישרלא ובניגוד לכל הערכים היהודיים, אין סתירה בין לימוד תורה לשירות צבאי, החשמונאים ודוד המלך היו לוחמים. אם רמב"ם ורש"י עבדו במשרה מלאה, אין סיבה שאותם בטלנים לא יעבדו. ואלה לא סתם בטלנים, הם גם מסיתים נגד המדינה. זה שלא הוציאו צו סגירה אחרי הפעלת אלימות של אתמול זאת הוכחה שראש הממשלה סחיט ונסחט. זה שכל המפלגות כולל כאלו שבאופוזיציה זה רק מראה על הכוונה שלהם".

גם על הפוליטקאים החרדים הוא דיבר: "האויב הכי גדול של הציבור החרדי זה עסקני ש"ס ויהדות התורה. אני רוצה לקדם אותם, שיהיה להם השכלה, פרנסה שיוכלו להתקיים בכבוד. מה שרוצים עסקני ש"ס ויהדות התורה זה להוריד אותם לאשפתות ולהחזיק אותם שם לנצח. הם מחלקים להם קצבאות ופתקי הצבעה. אנחנו נדרוש להוציא צו סגירה לישיבת גרודנא כי זה מוקד של פורעי חוק"

כשנודע כשהוא יגיע לאשדוד אמר ממ״ק ראש העיר אבי אמסלם לאתר אשדוד 10: ״אני מבין שאתה בא להתריס או לקושש קולות. תושבי אשדוד קצת יותר פיקחים ממה שחשבת והם לא יתנו לך את התענוג הזה. קדימה. אידי אוט סודה (לך מפה)!״

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן