מבקר המדינה‫: 0 התחלות בניה באשדוד במסגרת הסכם הגג שנכשל

בלוף הסכם הגג באשדוד: מבקר המדינה חושף כי לא נבנתה אפילו דירה אחת. חברת מועצת העיר הלן גלבר:"צעירי אשדוד נוטשים את העיר. ראש העיר ד״ר יחיאל לסרי בתגובה:"פרסמנו מכרזים לאלפי דירות"

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

האם בקרוב יתחילו לבנות יחידות דיור במסגרת הסכם הגג, בין העירייה לממשלה? כידוע, באוגוסט 2017 נחתם הסכם הגג בין עיריית אשדוד ובין המדינה. בטקס החתימה, בו נכח גם ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו, התחייבה אשדוד לבנות כ- 39,000 יחידות דיור.

לפני כשבועיים פרסם מבקר המדינה מתניהו אנגלמן בנוגע להסכמי הגג בין המדינה לרשויות וכישלונן. בדו״ח מצויין כי בעיר אשדוד יש 0 התחלות בנייה.

חבר המועצה אינג׳ ולדימיר בורודה הגיש, בעקבות דו״ח מבקר המדינה, שאילתא בנושא סיבות לכישלון ביישום של הסכם הגג באשדוד, ואשר נידונה בישיבת מועצת העיר מיום 3.11.21. כותב אינג׳ בורודה: כי לפי מסקנות הדו״ח על יישום הסכמי הגג העיר אשדוד״ מקבלת ציון כושל במימוש הסכם זה. ידוע שלמימוש הסכמי הגג באשדוד הוקמה מנהלת מיוחדת לפני מספר שנים, שמטרתה לקדם את התהליך, וכי בדף של עיריית אשדוד ב׳אודות הסכמי הגג׳ הוזכר שבאשדוד ייבנו אלפי יחידות דיור ב- 13 מתחמים שונים׳.״

ראש הממשלה בנימין נתניהו חתימה על הסכם גג בעיר אשדוד מימין שר הבינוי והשיכון יואב גלנט ראה"מ נתניהו ראש העי אשדוד יחיאל לסרי שר הבריאות יעקב ליצמן שר האוצר משה כחלון יו"ר מטה הדיור אביגדור יצחקי Photo by Kobi Gideon / GPO

שואל אינג׳ בורודה: ״ מדוע העיר אשדוד שקבלה כמות גדולה של יחידות דיור ( מעל 39,000 יח״ד ) ע״י המדינה במסגרת הסכמי הגג עד היום לא מימשה אפילו פרויקט אחד בפועל, כמו שדווח ע״י דו״ח מבקר המדינה? כמה פרויקטי בנייה במסגרת הסכמי הגג באשדוד נמצאים בטיפולה של מנהלת הגג מאז הקמתה ובאיזה שלבים נמצא כל אחד מהם? ומה התקציב השנתי של מנהלת ומה היא ההשקעה הכספית בה מתאריך הקמתה?״

מתחמי הבנייה לפי ההסכם: ״ בית בפארק לכיש״, ״בית בראשונים״- רובע א׳, ״בית בשדרה ( מתחם מגרש האימונים ויצמן- רובע ב׳, ״ בית במרחבים״ מתחם בית המשפט- רובע ב׳, ״ בית בלב הרובע״ רובע ט״ו, ״ בית ליד השקמים״ עד הלום, ״ בית בחלוצים״ קרית חלוצים, ״ בית וגן״ רובע ו׳, שני מתחמים ״ בית ליד הדיונה״ ברבעים הדרומיים החדשים, ״ בית ואופק״ מתחם הצעירים ברובע י״ג, ״ בית בסיטי״ מתחם הצעירים רובע הסיטי, ו ״בית במרכז״ מע״ר דרום. כמו כן מתחם רצועת החוף השוק החדש- פיתוח רצועת חוף הים העירונית‫.

דו״ח מבקר המדינה‫: אפס דירות באשדוד

לעומת זאת לפי דו״ח המבקר באשדוד לא שווק אפילו מגרש אחד. התוכנית המרכזית בשבע השנים האחרונות של ממשלת ישראל להגדלת היצע הדירות, שעלותה נאמדת ב-95 מיליארד שקלים, נכשלה. כך בדו״ח המיוחד של המבקר. הסכמי הגג נחתמו עם 32 רשויות, לרבות אשדוד, הסכמים שבמסגרתם המדינה מזרימה תקציב לפיתוח שכונות חדשות ומחדשת תשתיות בשכונות ותיקות. בתמורה הרשויות המקומיות החתומות על ההסכמים מתחייבות לאפשר בנייה בקצב מואץ. בכל הסכמי הגג עליהם חתמה הממשלה עם העיריות השונות צריך לשווק קרקעות לבניית 2,000 דירות בשנה. על פי המפתח הזה, אנגלמן הגיע למסקנה כי במועד הכנת הדו"ח, ינואר 2021, היו צריכות להיות משווקות קרקעות לבניית 240 אלף דירות. כאמור בפועל שווקו קרקעות לבניית 80 אלף דירות בלבד. בשום עיר לא הושג היעד, 2,000 דירות בשנה. רק אשקלון התקרבה‫.

אליו כאשר שווקו בה 95% מהיעד. ובאשדוד? לפי הדו״ח אפס דירות. מאז ועד עתה לא שווק בעיר אף לא מגרש אחד״

ד״ר לסרי: ״מימוש התוכנית ותחילת הבנייה בשנה הקרובה״

ראש העיר בתשובה למענה של אינג׳ בורודה כותב: *מימוש התכנית ותחילת הבניה תחל כבר בשנה הקרובה. במתחם זה מחירי הזכייה של היזמים הינם בין 10,200 ל 11,700 ₪ למ”ר‫, המגלמים עלות של בין 900 אלף שקלים לכמיליון שקלים לדירת 75 מ״ר‫.

ד״ר לסרי מפרט ומוסיף כי ״בשנים שטרם החתימה על הסכם הגג, הדעה הרווחת הייתה כי לא נותרו קרקעות למימוש בעיר‫, וכי בשנים הקרובות הפרויקטים היחידים האפשריים הם פרויקטים של התחדשות עירונית‫, ומטבע הדברים זמן המימוש וקצב המימוש של תכניות מסוג זה‫, איטי ביותר. העדר היצע זה הוביל למצב שבו החלה עזיבה של צעירי העיר את אשדוד. ולאור חזוני למצוא פתרונות דיור  במחירים נגישים לזוגות צעירים בעיר, החלה עבודת מטה משמעותית בראשות מנכ"ל העירייה ובשיתוף גורמי ההנדסה בראשות מהנדס העיר, תוך גילוי יצירתיות  שהובילה ב – 10/2017 לחתימת הסכם גג הכולל כמות גדולה של יח"ד. חשוב גם לציין כי כחלק מהרצון לתת עדיפות לזוגות הצעירים סוכם גם בהסכם הגג על תמהיל דירות של 40% יח"ד עד 75 מ"ר, 40% עד 100 מ"ר ו 20% מעל 100 מ"ר ועל הקצאת 100% מיח"ד עבור זוגות צעירים במסגרת מחיר למשתכן‫.. מנהלת הסכם הגג הוקמה ב-05/2018 ומאז הקמתה טיפלה בעשרות של פרויקטים לרבות שכונת פארק לכיש ( כ- 2400 יח"ד), מתחם בית בשדרה (כ- 690 יח"ד), שכונת הרובעים הדרומיים, מתחם הסיטי, קריית הספורט , כביש היציאה הדרומי ועוד.  ההיקף התקציבי של פעילות המנהלת עד כה עומד על כ-6 מש"ח אשר ממומן במלואו ע"י משרד השיכון‫.

ראש הממשלה בנימין נתניהו חתימה על הסכם גג בעיר אשדוד מימין שר הבינוי והשיכון יואב גלנט ראה"מ נתניהו ראש העי אשדוד יחיאל לסרי שר הבריאות יעקב ליצמן שר האוצר משה כחלון יו"ר מטה הדיור אביגדור יצחקי Photo by Kobi Gideon / GPO

 לצערנו, תכנית פארק לכיש זכתה להתנגדות ועיכוב עקב עתירה של התאחדות התעשיינים שהובילה אף לביטול התכנית בבית המשפט המחוזי. לאחר ערעור של המדינה והעירייה על ההחלטה בבית המשפט העליון, סוכמה פשרה שאפשרה את מימוש רובה הגדול של התוכנית. וכפי שידוע לך,  עד כה פורסמו מכרזים ליותר מ- 1700 יח"ד ואף נבחר יזם זוכה לבניית כ- 1028 יח"ד ראשונות במתחם. מחיר הזכייה של יזם זה הינו 11,600 ₪ למ"ר אשר מגלם עלות של כ-1 מיליון שקלים לדירת 75 מ"ר. במהלך הימים הקרובים יחל גם קבלן הפיתוח שנבחר, את עבודות הפיתוח בשכונה‫.

גם במתחם מגרש האימונים הכולל 692 יח"ד נבחרו כבר יזמים ואנו מעריכים כי מימוש התכנית ותחילת הבניה תחל כבר בשנה הקרובה. במתחם זה מחירי הזכייה של היזמים הינם בין 10,200 ל 11,700 ₪ למ"ר המגלמים עלות של בין 900 אלף שקלים ל- 1,050 לדירת 75 מ”ר‫.

פרויקט הצעירים ברובע יג' המיועד להקמת  440 יח"ד להשכרה‫, התעכב ע"י העירייה כחלק מהעמידה על העקרונות של הנהלת העיר על הפחתת היחידות ברובע טו. גם הוא שוחרר ופורסם ואנו מעריכים כי גם פרויקט זה יתחיל ביצוע בשנה הקרובה‫.

 לצערנו לאור חילופי השלטון ושינויי הממשלות שונו התוכניות ע"י משרד השיכון  וירדה הקצאת היחידות לזוגות הצעירים לכ- 50% בלבד‫.

 אנו יודעים כי החסמים לקידום הקמת שכונות מגורים הינם רבים ולכן אנו פועלים בשיתוף פעולה עם גורמי משרד השיכון על מנת לקדם את הפרויקטים ככל הניתן‫. 

 לסיכום‫, נרצה לציין כי הסכם הגג של אשדוד אשר מאפשר לקדם בניה למגורים לזוגות צעירים תוך שיתוף פעולה עם המדינה, הינו לדעתנו המהלך האסטרטגי היחידי שיכול לקדם משמעותית הקמה של יחידות דיור להגדלת ההיצע לזוגות צעירים בעיר אשדוד‫, במחירים מוזלים ובכך חשיבותו הרבה‫. ידענו מראש שמדובר בקרקעות שיש לגביהן תהליכי תכנון ושינויי בעלויות האורכים זמן רב‫, ועדיין  זה הפתרון הנכון לעיר ולאוכלוסייתה ונמשיך לקדמו במלוא התנופה.״

חברת המועצה‫, עו״ד הלן גלבר‫: מה הפלא שזוגות צעירים רבים בוחרים לנטוש את העיר לטובת אשקלון‫?

חברת המועצה עו״ד הלן גלבר‫: ״שוב הדירוג של אשדוד 0 ! כשאשדוד במקום האחרון ואשקלון במקום הראשון, מה הפלא שזוגות צעירים רבים בוחרים לנטוש את העיר לטובת אשקלון? וזאת לאחר שראש העיר לסרי התפאר בהצהרות והכרזות על דירות במחיר 800,000 ש"ח שישווקו במסגרת הסכם הגג.

מעיון בתשובת ראש העיר נראה כי לאחר שנים רבות והבטחות בלי סוף, לא רק שראש העיר לא יעמוד במחירי הדירות שהובטחו לצעירי אשדוד אלא שכמות הדירות שיועדו לזוגות הצעירים האשדודיים הופחתו משמעותית‫.

רק 10% מכלל הדירות במכרזים שהציג ראש העיר – מתוך 1720 יחידות דיור פחות  מ-140 דירות ישווקו לבני אשדוד‫!

כך הגענו ״להישג״ המרשים של 6000 תושבים שנוטשים את העיר בשנה. בונים מעט מאד ובמחירים גבוהים ביותר‫.

המגמה הזו מחריפה משנה לשנה, הצהרות לחוד מציאות קודרת.  משביחים כמות יחידות דיור מבלי לתת מענה לתשתיות לטובת התושבים, מחירי הדיור גבוהים מאוד, והעדר מנועי תעסוקה חדשים מוצאים קרוב ל 50% מכוח העבודה האשדודי מחוץ לעיר‫.

חבל שלא מיישמים ביתר שאת את ההצעה שלי לקדם תחילה התחדשות עירונית ותקנת שבס , לחלוטין  היום היינו במקום טוב יותר״‫.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן