לראשונה מאז פתיחתו הסטאר סנטר נסגר בחג

החלטת משפחת אבו לנעול את שערי ה׳סטאר סנטר׳ לאורך ימי החג עוררה סערה גדולה. הן בקרב תושבים רבים שהגיעו במהלך החג ל׳סטאר סנטר׳ ומצאו אותו נעול על בריח. מי שרצה להגיע ל״טיב טעם״ וה״סופר פארם״ שנותרו פתוחים, נאלץ לחנות מחוץ לסנטר וללכת ברגל. הסערה ברשתות החברתיות עברה גם לפוליטיקאים שהגיבו בנושא. סגני ראש העיר שמעון כצנלסון ואלי נכט הביעו התנגדות. גם חברת המועצה הלן גלבר כתבה פוסט זועם. סגן ראש העיר ויו״ר ש״ס אבי אמסלם בירך על סגירת המתחם. בעלי הסטאר עו״ד צחי אבו: ״סערה בכוס תה״. השבת שאחרי החג, המתחם היה פתוח ובכיפור, אומר אבו, יהיה שוב סגור

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

האם נפתחת חזית נוספת במאבקי השבת באשדוד? זאת בעקבות סגירת שערי הסטאר סנטר במהלך ראש השנה. במתחם אומנם היו פתוחים מעט עסקים כמו ׳טיב טעם׳, ׳סופר פארם׳, ׳אייס׳, ׳אוטו דיפו׳, ׳ג׳אפניקה׳, מקדונלד'ס, ׳ג׳מבו הסטוק׳, ׳מחסני תאורה׳ מועדון הכושר ׳סווט סטאר׳ ועוד. אך הכניסה למתחם הייתה סגורה ונעולה ומי שהגיע למתחם הקניות נאלץ לחנות מחוץ למתחם וללכת ברגל ולשוב למכונית עם סל הקניות או התרופות שקנה. הדבר עורר רוגז רב בקרב באי המקום. מאז פתיחת ה׳סטאר סנטר׳ הוא היה פתוח בשבתות וחגים. חלק מהחנויות היו סגורות אך חלק היו פתוחות. ה׳סטאר סנטר׳ היה פתוח עוד לפני הקמת ה׳ביג פאשן׳, והוא  היה חלק ממלחמת השבת באשדוד בינואר 2018 כאשר ראש העיר ד״ר לסרי, שלח פקחים לרשום דוחות לעסקים פתוחים בשבת ב׳ביג׳ וב׳סטאר סנטר׳ וגרם למאבק גדול בין הציבור החרדי והחילוני בעיר. המאבק על הציביון בעיר אשדוד הפך לסמל במדינה במאבקי הדת, כך למשל הגיע בשבת שר האוצר כיום אביגדור ליברמן ל׳טיב טעם׳ כדי להביע מחאה. בסופו של דבר ד״ר לסרי הפסיק את מתן הקנסות והוחלט להסדיר את הנושא.

אולם בחודש פברואר 2021 רכשה קבוצת אבו את הזכויות של ה׳סטאר סנטר׳ ו׳ארנה גרופ׳, אשר בבעלותה מתחם ה׳סטאר סנטר׳ וקניון ׳ארנה׳ בנהריה. כבר עם הודעת הרכישה, הודיעה קבוצת אבו כי בכוונתה לסגור את מתחמי הקניות בשבתות ובחגים. כך שהכתובת הייתה על הקיר. עו״ד צחי אבו אף הגיע לביקור אצל הרב קנייבסקי בבני ברק, וקיבל ברכתו על ההחלטה לשמור על כבודה של השבת. ולמרות ההודעה מראש הצעד הפתיע רבים וגרם לתסיסה רבה ולתחושה של שבירת הסטטוס קוו בעיר. הרשתות החברתיות געשו בתגובות, רובן כועסות על המהלך.

חברת המועצה עו״ד גלבר: ״צעד מכעיס ומקומם״

סגירת שערי ה׳סטאר סנטר׳ גרמה גם לנבחרי העיר אשדוד להגיב. חברת המועצה עו״ד הלן גלבר כתבה: ״באופן שרירותי וללא הודעה מוקדמת, סגרה הנהלת מתחם סטאר סנטר את שערי המתחם בפני תושבי העיר שהגיעו לרכוש תרופות מהסופר פארם, או להשלים קניות ב׳טיב טעם׳ זהו צעד מכעיס ומקומם בהפרת הסטטוס קוו שהיה נהוג עד עכשיו, וצעד נוסף להשבתת העיר בסופי השבוע. אין עוד עיר שפויה בעולם שסוגרים בה מתחמי קניות למשך יומיים וחצי של חג, מבלי לאפשר לתושבים להצטייד במזון, בתרופות, או במוצרי צריכה לתינוקות.בתור עיר שמובילה בהגירה שלילית, כשרבים מצעיריה נוטשים אותה, מהלכים כמו זה רק תורמים למגמה ומעודדים אותה. הצעד החד צדדי הזה הוא שבר גדול לניהולו של אורח חיים תקין בעיר, ופגיעה באוכלוסיה שמהווה רוב באשדוד”.

 צחי אבו לגלבר: ״צביעות במיטבה״

אחת התשובות לגלבר מהיזם צחי אבו בעצמו שמגיב לה: ״הלן היקרה ראש השנה זה לא עוד שבת. את מכירה אותי ואת המשפחה שלי… יעלה על דעתך לחייב אותי לעבוד בימי ראש השנה וכיפור??? איפה הגענו? אין משמעות ליהדות שלנו? צביעות במיטבה״.

גלבר: ״קיים בעיר רוב של תושבים שאינם שומרי שבת, ואני מקווה שאני לא מחדשת לך שגם להם מגיע לחיות״

 גלבר ממהרת להשיב לאבו: ״צחי היקר, אף אחד לא קובע לך שתעבוד בראש השנה או בכיפור. זה אתה שמבקש לקבוע לאחרים מתי לעבוד, ולכן המילה "צביעות" לא צריכה להיות מיוחסת לי.בוודאי שיש משמעות ליהדות, ואני מופתעת שאתה שואל אותי את השאלה הזאת. כמו שאני מכירה אותך, גם אתה מכיר אותי כולם יודעים שאני מנהלת אורח חיים מסורתי ושאני שומרת שבתות וחגים. אני לא קונה ולא נוסעת, לא צופה בטלוויזיה וסוגרת את הטלפון בשבת ובחג.אבל מכאן ועד להחליט עבור אחרים מה משמעות היהדות עבורם, הדרך מאוד  ארוכה. ביהדות יש המון זרמים. וכמו שיש בנצרות דתיים וחילונים, ובאיסלם יש דתיים וחילונים, כך גם ביהדות יש דתיים וחילונים, והם יהודים לא פחות טובים שעושים מצוות ומעשים טובים גם בלי לחבוש כובעים ולגדל זקנים.אתה יכול לקנות כל מתחם קניות שתרצה, אבל ממליצה לא לנסות לקנות גם את הנפש ואת רוח האדם. גם לי יש חנות שאני משכירה אותה. אבל מרגע שהיא עברה לשוכר, אני לא מתערבת לו בשעות הפתיחה, ובטח לא חוסמת ללקוחות שלו את הגישה לחנות. במסגרת הסטטוס קוו בעיר, נקבע ששלושה אזורים יהיו מוחרגים ותתאפשר בהם פעילות עסקית בשבתות ובחגים – חוף הים, מתחם סטאר סנטר ומרכז BIG. שלושת המקומות הללו נמצאים בשולי העיר  ולא בלב אזורים מאוכלסים. וכך היה  עד היום ולאף אחד זה לא הפריע. קיים בעיר רוב של תושבים שאינם שומרי שבת, ואני מקווה שאני לא מחדשת לך שגם להם מגיע לחיות.בוא נמשיך לקיים את השבת שלנו כפי שאנחנו מעוניינים, ולא ננסה לקבוע לאחרים איך לקיים את השבת שלהם.זהו כל הרעיון של פלורליזם וחיים משותפים באשדוד. כך היה תמיד וכך הייתי שמחה שישאר״.

״אפגניסטן זה כבר כאן״

 הפוסט של הלן זכה לתגובות רבות. חלקן היו בעד שמירת קדושת שמירת החג והשבת, וסברו שזכותו של בעל הנכס לסגור אולם רבים מחו על הסגירה והביעו זעם רב. היו שראו בצעד סנונית ראשונה המבשרת את המשך התחרדות העיר. אחד הגולשים מארק: ״ברוכים הבאים למאה שערים״ ואמנון מקטובי כתב ״אפגניסטן כבר כאן, עדן דניאלס ״חשבתי שלסגור במחסומים ותמרורים את הכבישים ברובעים מסוימים באשדוד זה הכי גרוע שלהם. אבל זה…. ממש שערוריה! ועזבו את ׳טיב טעם׳, אבל ׳סופר פארם׳ שמספק תרופות במקרים דחופים כשאין בתי מרקחת של קופות חולים לא שפויים!!! נהיתה עיר חרדית ממש בושה״, ומוסיפה אליסה ביטון תורג׳מן ״סגרו אותנו בכפיה, לא הייתה הסכמה הודיעו לנו שהשערים יהיו סגורים נקודה. בקשר לצוות העובדים של שבתות/חגים זה צוות שרוצה לעבוד ובונה על השכר הזה למשכורת החודשים משמרת כזו שהתבטלה זה פחות 600₪ למשכורת …כפול יומיים״. אמיר טובול השיב: ״צחי אבו ברור שאף אחד לא מחייב אותך אישית לעבוד, אבל לסגור מתחם שפתוח לציבור המוןן שנים (בתוך עיר שבאמת מתה בסופשי שבוע) זו באמת כפייה דתית.הבעיה בעיר הזאת שאנשי עסקים ויזמים יודעים רק לקחת בלי לתת או להבין מה זו אחריות חברתית או מטלות ציבוריות, ואם בנאדם במעמדך לא מבין מהם צרכי ציבור (גם אם דעותיו שונות ממך) כנראה שיש פה בעיה גדולה יותר.בכל עיר מתוקנת מאפשרים לחיות בהרמוניה ויודעים לקבל את כל סוגי התושבים. וזו לצערי הסיבה העיקרית שבמקום להתפתח ולהתקדם, אשדוד תמיד תישאר תקועה מאחור, וחבל.״ אורן בינימין ״ בתור אחד שחושב שצריך לנוח בימים האלה ..אי אפשר לכפות על האחר ..ובמיוחד לסגור מתחם שלם …אולי זה בכדי לתת קונטרה לביג שכן פתוח …כנראה שיש גורמים שמעוניינים לעשות את הרעש הזה.״

״ממש כמו בכניסה לאזור חרדי״

אחד הגולשים אסף סבאג אמר כי  ״הייתי ב׳סטאר סנטר׳ וזה היה ממש עצוב לראות אותו ככה כאילו נטוש. לא מבין את ההחלטה ההזויה לשים מחסומים בכניסה. ממש כמו בכניסה לאיזור חרדי. בכל אופן עד שההחלטה הזאת לא תשתנה אקנה במקומות אחרים ולא אגיע לשם יותר״.  סער בן אשר: ״ראיתי בן אדם נכה מנסה להגיע לסופר פארם. חנה 10 דקות מהסופר. העיר הזאת הולכת לאבדון״. רותם כהן: ״גועל נפש אישה בהריון בסיכון צריכה ללכת מרחק רציני בשיא החום בלי חניה אפילו רחוקה… עם תינוק בידיים ללכת לסופר פארם אחרי שנאלצת לעמוד באדום לבן ולהסתכן בנוסף לכל גם בדוח… וכל זה בגלל כפיה דתית…פשוט ביזיון״. מיכאל גרינברג ״ בלי התראה מוקדמת המתחם מאז יפתחו היה פתוח בשבתות וחגים .. חנויות כמו סופרפארם , שמשמש גם בית מרקחת לתרופות ומוצרים הגיינה.. טיב טעם אייס ועוד האם יפתחו שעריהם בעתיד במתחם בשבת וחגים? המתחם סגר את שעריו, רוב הציבור באשדוד מעוניין שהוא ימשיך להיות פתוח  וחבל שכך הדבר. העיר אשדוד צועדת בצעדי ענק אחורה בהנהגת העיר הנוכחית״ גלית אהרוני ״ מה שנקרא כפייה דתית, מקווה שזאת פעם ראשונה ואחרונה״. אלי טבט: ״בא לי להקיא מהעיר הזו ולברוח ממנה. אין בה כלום חוץ מים״.

 היו שסברו שהמטרה בסגירת המתחם לייבש לכאורה את העסקים כדי שיסגרו ולבנות במקומם בניינים למגורים. כך למשל כתבה אינה גורמן ״והשאלה היא כזאת ? האם ׳סטאר סנטר׳ יהיה סגור בשבתות / חגים בגלל ענייני שמירת השבת ? או שהבעלים של המתחם מנסים להרוס את סטאר סנטר כדי לבקש אישורים לכך שהקרקע תהיה למגורים ולבנות עליה מגדלים ? כלומר לשנות את ייעוד הקרקע למגורים ?״

כצנלסון: ״המתחם בשטחי הסטטוס קוו המאפשרים עבודה בשבת וחג״

גם סגן ראש העיר שמעון כצנלסון העלה פוסט מתנגד לסגירת הסטאר בחג ״במהלך ימי החג של ראש השנה קיבלתי שיחות מבעלי חנויות במתחם ה׳סטאר סנטר׳ שבמשך שנים היו פתוחות גם בשבת וגם בחג, אשר סיפרו לי על סגירת שערי המתחם והחנייה הפנימית. כמובן שהשאלה המרכזית שעלתה שוב ושוב היא מה יהיה הלאה? מה יעלה בגורלן גם בשבתות וחגים?. כסגן ראש עיר ונציג ציבור שמייצג את הציבור החילוני בעיר אשדוד, אני מתנגד נחרצות לכל פגיעה בתרבות המסחר הקיימת במתחם, ובמדיניות החדשה בה נוקט בעלי המתחם החדש. כל חנות שהייתה פתוחה בשבת- תישאר פתוחה בשבת. כך היה וכך יהיה. מתחם הסטאר סנטר נכלל בשטחי הסטטוס קוו המאפשרים עבודה בשבת וחג, ולכן אני וסיעתי נדאג לכך שהוא לא יופר. הימים היחידים בהם נאסר על מסחר ופתיחת חנויות, הם אך ורק יום כיפור וערבי זיכרון. מה שקרה בראש השנה הנוכחי הוא טעות ואנחנו נעשה הכל על מנת למנוע ממנה לחזור על עצמה, גם אם מדובר בשטח פרטי. הסטטוס קוו הוא צו ציבורי ועירוני, ופגיעה בו לא תתקבל״.

עו״ד נכט: ״מי שלא מוכן לפתוח את שעריו בחג, שלא יתפלא שהצרכנים נוטשים אותו בין החגים״

גם סגן ראש העירייה שנכנס לאחרונה לתפקיד עו״ד אלי נכט כתב פוסט בנושא: ״הניסיון לנעול את שערי הסטאר סנטר במהלך  החג, הינה טעות חמורה שיש לה השלכות  חמורות על מרקם החיים המשותף בין האוכלוסיות המגוונות בעיר. אני קורא להנהלת החברה לשקול פעם נוספת החלטה זו, ולא לפגוע בתושבי העיר שבסך הכל רוצים לעשוצת קניות בחג.  מי שלא מוכן לפתוח את שעריו בחג, שלא יתפלא שהצרכנים נוטשים אותו בין החגים״.

אבי אמסלם: ״אני מחזק את משפחת אבו״

סגן ראש העיר ויו״ר ש״ס אבי אמסלם תוקף את דברי עו״ד נכט ומשיב בסוגיית סגירת ה׳סטאר סנטר׳ בראש השנה: ״שמירת קודשי ישראל ובפרט ׳ראש השנה׳, זו לא עבירה זו זכות – אני מחזק את קבוצת אבו על החלטתם האמיצה לשמור את שבתות וחגי ישראל בעסקים שבבעלותם ובכלל זה מתחם הסטאר סנטר״ אמסלם מגיב גם לדברי עמיתו עו״ד נכט: ״לאחר שבזמנו סגן ראה"ע שמעון כצנלסון תקף את החלטת בעלי המתחם, קם לו סגן ראה"ע החדש אלי נכט וממניעים פוליטיים רומז לחרם צרכנים ומאיים ב"השלכות חמורות", רק על רקע כיבוד יום הדין הקדוש ראש השנה. חבל שבמקום לאחד ולחבר הוא בוחר בדרך הפילוג והשיסוע. עמידתם האיתנה של בעלי המתחם ופעילותם לחיזוק חומות השבת וחגי ישראל ושימור הסטטוס קוו – מעוררת השתאות והערכה, ובטוחני שבעזרת השם מהלכים אלה יביאו להם ברכה ופרנסה בשפע. אני קורא לכולם לחזק את הסטאר סנטר, לבוא לקנות ולהנות במתחם, ובכך לתרום לחיים משותפים והרמוניה של כלל תושבי העיר אשדוד".

קניית הסטאר סנטר- מרכז קניות פופולארי ואחד מסמליה של העיר, ע״י קבוצת אבו, שכידוע עיקרה בבניית בתי מגורים בעיר, גרמה לרבים להרים גבה בתימהון ולשאול מה למשפחת אבו ולמרכז עסקים- ריווחי ככל שיהיה?. היו שסוברים כי הכוונה לסגור לכאורה את הסנטר ועל גבי הקרקע לבנות מגדלי מגורים שיניבו רווחים רבים. יש הסוברים כי פני אבו ככל הנראה לפוליטיקה המקומית ולבחירות שיהיו באוקטובר 2023 לראשות העיר. זה לא סוד שבתקופה האחרונה חתול שחור עבר בין החברים הטובים ד״ר לסרי ועו״ד צחי אבו. לאחרונה מעלה אבו פוסטים נגד העירייה והעומד בראשה. האם סגירת הסטאר סנטר בראש השנה, יש שישאלו נועד להתחבב על ציבור החרדי בעיר ולצבור נקודות זכות בקלפי? או שאולי באמת זכותו של בעל נכס פרטי לסגור בשבת ובחג גם אם הדבר מחדש מלחמת דת באשדוד?

אבו: ״גם בכיפור המתחם יהיה סגור ומסוגר. לגבי שבתות – אכבד כל הסכם עבר שנחתם״

עו״ד צחי אבו הגיב לאשדוד10 ולדבריו: ״כמנכ״ל החברה קיבלתי החלטה לסגור את המתחם בימי ראש השנה וכיפור אשר לדעתי, הם קונצנזוס בעם היהודי. הודעה נשלחה לשוכרים בהתאם. כאדם דתי מאמין ובוגר ישיבה, תהיו בטוחים שאין כאן שום פוליטיקה ולא מציאת חן בעיני אף אחד. ואגב, גם בכיפור המתחם יהיה סגור ומסוגר״. לאור הסערה שקמה כתב עו״ד צחי אבו הודעה נוספת בדף הפייסבוק  בה הוא מציין כי החליט לסגור את המתחם בימי ראש השנה וכיפור ״ החלטה שבעיניי היא דבר מובן מאליו שכן אין ימים קדושים מאלו לעם היהודי. כמובן היו מי שבחרו לקחת את ההחלטה הזו למלחמת דת אבל לא זו דרכי.

המתחם כפי שהחלטתי – יישאר סגור בימי ראש השנה וכיפור. לגבי שבתות אמשיך לכבד כל הסכם עבר שנחתם, כהרגלי לכבד הסכמים״.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן