"כצנלסון הצביע על הקמת בית כנסת בשכונה חילונית, ביחד עם החרדים"

סיפור מדהים על הולכת שולל של בוחרים. יו"ר ועדת בניין ערים, סגן ראש העיר שמעון כצנלסון וחברו לסיעה גרשון פלדמן הצביעו עם החרדים על בניית בית כנסת בלב שכונה של רוסים ברובע יג', אותם הוא אמור לייצג. תחילה הכחיש וכשהראו לו את הפרוטוקול עליו הוא חתום הוא סיפר להם את הבדיחה הבאה: "זה בית כנסת לרוסים" התושבים :"מצטערים שבחרנו בו. הוא משקר ולא נתנו לנו הזכות להתנגד וננהל מאבק. אנו לא נגד דת או בתי כנסת. יש כאן שלושה בתי כנסת כבר. זה איזור חילוני שאין בו אפילו מתנ"ס, לא אולם ספורט ולא מועדון פנאי לקשישים". תחקיר

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

תושבי רחוב שלמה המלך ברובע יג' מתוסכלים. בוקר אחד השבוע, הם התעוררו והבחינו מול ביתם, בשטח ציבורי, שהוקצה על ידי העירייה לעמותה חרדית, עבודות חפירה. הם ירדו למטה והתברר להם כי במקום עתיד להיבנות כולל, בית כנסת, בלב שכונת המגורים, ברובע שבו 99 אחוז ממנו חילוניים, רובם מהמגזר הרוסי. הם היו בהלם כשגילו שלא הוצב שלט מקדים שמתריע מפני בנייה כלשהי ומציע, על פי חוק, למי שמעוניין, להגיש התנגדות. הם כבר בעשור האחרון רגילים שיש ניסיונות להקים שם מבנה כלשהו וכל הזמן הם מתנגדים. הפעם זה היה שונה. לא הוצב שום שלט שמתריע מפני בנייה.

הם גם גילו עוד דבר מדהים: שמי שאמור היה להגן על האינטרסים שלהם, סגן ראש העיר שמעון סניה כצנלסון, שנבחר ברוב קולות ברובע הזה וטען בפניהם כי ידאג להם, הצביע בעד הקמת בית הכנסת כיו"ר הוועדה לפני שנה וחצי, ביחד עם חברו לסיעה שגם הוא חבר בוועדה, גרשון פלדמן ועם נציגי ש"ס ואגודת ישראל. כלומר, המבנה קיבל היתר בנייה והפך למעשה עשוי. התושבים כאמור מתוסכלים. מתחת לאפם עבר ההיתר מבלי שירגישו.

הפרוטוקול שמוכיח כי הצביע בעד בית כנסת בניגוד לטובת בוחריו

התושבים  פנו ללשכת סניה כצנלסון, לאחר שהתברר כי העבודות החלו, כאמור,  בלי התראה מוקדמת, ובלי שתינתן להם הזכות להתנגד. הם ביקשו לדעת איך קרה שכצנלסון הוביל הצבעה בעד הקמת בית כנסת, בלי לשמוע התנגדות, ומשם נמסר להם כי כצנלסון הצביע בכלל נגד הקמת המבנה החרדי. אלא שהם עשו עבודת מחקר מקדימה והגיעו לפרוטוקול לפני שנה וחצי ושם מצוין שחור על גבי לבן כי הוא וחברו לסיעה והחרדים הצביעו בעד הקמת בית כנסת. ד"ר אלי לחמני היחיד שנמנע.

תושבים זועמים נגד ההחלטה

התושבים שלחו ללשכת כצנלסון  את  הפרוטוקול ואז הוא שינה גרסה, לפיה בית הכנסת הוא בכלל לטובת הקהילה הרוסית. בדיחה לא מוצלחת, בהתחשב בעובדה שהתושבים שם הם מאוד אינטלגנטיים. התושבים  זועמים וטוענים שהוא משקר והוא פועל נגד האינטרסים של המגזר שבחר בו בעיקר ברובע יג', שם, לדבריהם  אין אף מוסד פנאי תרבותי או של ספורט אלא רק מוסדות דת. 

ויטלי צגנוב, תושב השכונה ברובע יג', שמוביל את המאבק סיפר איך גילה את הבנייה במקום. "זה היה יום רביעי בשבוע שעבר. שמעתי רעש של בנייה ברחוב המלך שלמה 16 ברובע יג'. ראיתי אתר בנייה ממש מול הבית שלי בלב שכונת מגורים. שאלתי מה בונים אמרו לי בית כנסת. מה שמפחיד שבין הבניינים לבית הכנסת  יש שביל גישה צר. בלב שכונה בלב בניינים ומול למרפסת של הבית שלי".

ש. לא ידעתם מראש שיבנו? לא התנגדתם?

"העניין הוא שלפני מתן היתר בנייה היו צריכים לבצע שיתוף ציבור ולהציב שלט ולא עשו זאת.  מדובר בפעם הרביעית בעשור האחרון שניסו להקים שם משהו דומה ותמיד התנגדנו. הפעם לא היה שום שלט. יכול להיות ששמו לכמה דקות לצלם ולשלוח לוועדה. כדי לצאת לידי חובה. האמן לי אם היה שלט היינו מתנגדים כפי שהתנגדנו כל השנים".

ש. מה עשיתם?

"בדקנו וגילינו שהמבנה קיבל כבר היתר בנייה והכי מרגיז שמי שחתם עליו ואישר והיה בעד זה שמעון סניה כצנלסון, שלא דואג לציבור שלו ועוד משקר שהוא הצביע נגד. רק אחרי שהראנו לו את הפרוטוקול שהוא חתום עליו כיו"ר והוא הצביע בעד הוא שינה לגרסה מגוחכת שזה בית כנסת לרוסים".

הצביע בעד בית הכנסת. "נגד האינטרסים של בוחריו". כצנלסון

לדברי ויטלי  מה שעוד מרגיז אות התושבים הוא שברובע יג' אין אף מבנה שהוא לא דתי. "אין מועדון תרבות, אין אולם ספורט,  אין מתנ"ס ולא משהו דומה לטובת תושבי הרובע. בתי כנסת יש כאן ויש מדרשה של תנועת חב"ד ויש מקווה. כלומר אם אני בתור תושב השכונה חילוני רוצה ללכת למקום ציבורי זה רק בית כנסת. צריך להבין שהרובע מאופיין דמוגרפית כרובע חילוני, שבו רוב של תושבים מהמגזר הרוסי. אין כאן איזון ואין התחשבות במאפיינים הדמוגרפיים של הרובע. אנחנו חשים מופלים לרעה".

ויטלי. מוביל המאבק

ש. וזה מרגיז אתכם מין הסתם..

"בוודאי שזה ממש מרגיז. ועוד יותר מרגיז, שכשפנינו אליו הוא בהתחלה בכלל אמר שהוא  מעולם לא הצביע בעד הקמת מוסדות דתיים חרדיים, ושהוא נלחם למען מוסדות חילוניים. שקר. הוא הוביל את  האישור כיו"ר וועדה".

ש. הוא בעצמו אמר?

"מהלשכה שלו אמרו. הם טענו שזה לא יכול להיות שהוא הצביע בעד. כשהראיתי להם התכניות ואת הפרוטוקול הוא אמר באמצעות הלשכה שכן הצביע בעד אבל זה עבור מרכז קהילתי דתי לטובת המגזר הרוסי".

ש. משקרים?

"בהחלט שהם משקרים. זה מדהים. וזה מצליח בחלק מהמקרים לקבל אמון של קשישים בעיקר. זה מוריד לי את המוטיבציה. איך מאמינים לשקר כזה? איך יכול להיות שנציגיו של כצנלסון משקרים. משקרים קשישים ומספרים להם סיפורים".

ש. ואתה וחבריך צריכים מרכז קהילתי דתי?

"בדיחה. ממש לא. לא מצאתי אף אחד שרוצה את המרכז הזה. כן מצאתי הרבה תושבים שמעדיפים מועדון  פנאי, מועדון לקשישים, מתנ"ס, או אולם ספורט לא שמעתי אף אחד שרוצה מרכז דתי. האבסורד שעמותה עם 5 אנשים ולא משנה זהותם מקבלת מבנה ואלפי תושבים כאן לא מקבלים מה באמת הם צריכים."

המכתב שנשלח ללסרי על ידי התושבים

 ש. אוקיי . מה מתכוונים לעשות?

"החתמתי מאות מתושבי הרובע ומארגן אותם לפעילות ואנו מתכוונים לגשת לראש העיר ד"ר יחיאל לסרי ולמהנדס העיר ולהציג בפניכם את ההתנגדות"

ש. מה אתה שומע מהתושבים? יש כעס על העירייה על כצנלסון?

"יש כעס וזעם על כצנלסון שלא מייצג ולא נלחם למען האוכלוסייה הרוסית. זה שהוא מצביע בעד בית כנסת וטוען שלא הצביע ואחר כך משנה גרסה. הציבור ישפוט".

"אני שוקלת לעזוב את אשדוד"

ויקי קמינסקי תושבת הרובע כועסת גם היא. "אנחנו כועסים מאוד. אין כאן  ברובע מתנ"ס, אין מועדון פנאי לקשישים. שום דבר לא בונים למען התושבים כאן. לא מגרשי טניס ולא כלום. הילדים צריכים ללכת לרובע אחר. מצד שני  בונים בתי כנסת בלבד. אין לי בעיה אישית  עם דת ויהדות. הבעיה שיש רק בתי כנסת ברובע. אנחנו אוכלוסייה חילונית ברובה.  במקום לבנות עבור החילוניים מוסדות מתאימים לא עושים זאת. אנחנו משלמים מסים, שירתנו בצבא עובדים קשה ומבקשים מה שמגיע לנו  אף אחד לא עושה דבר בשבילנו".

קמינסקי כועסת בעיקר על התנהלותו של כצנלסון. "הוא הוביל ואישר את ההחלטה להקים בית כנסת. מה קורה עם זה? מה נסגר? דווקא הוא? .הוא לא דואג לנו בכלל מתברר. אם היה דואג לא היה נותן לזה יד. אני לא חושבת שזה הוגן שהציבור שלנו שבחר עבורו יקבל כזו התנהגות. אין כאן מוסדות לחילוניים. לא הגיוני לבנות רק בתי כנסת ברובע. כצנלסון לא דואג למי שהצביע עבורו. אפילו את הקאנטרי שהבטיח הוא עומד כפיל לבן. אין לנו שום דבר. אולי אעזוב את העיר. גם ככה אני עובדת בבית חולים קפלן".

ויטלי וחבריו למאבק

"מצטערת שהצבעתי לסניה כצנלסון"

סוניה צ'יצ'לין תושבת הבניין ממול למגרש בו ייבנה בית הכנסת זועמת לא פחות: "רוב התושבים כאן הם חילוניים. אשדוד בנוייה ממגוון גדול של אוכלוסיות: יש דתיים, חילוניים, מסורתיים וחרדים. כל אחד בוחר היכן הוא רוצה לגור. אני וכולם כאן בחרנו לגור במקום המתאים לנו. כפי שלא אלך לגור ברובע ז' וכפי ששם לא אכנס בשבת עם רכב כי אני מכבדת אותם, כאן זה אופי שונה. יש כאן אגב בתי כנסת ואני ממש לא נגד. אני בעצמי מידי פעם אפילו הולכת לשם. אבל צריך להבין שרובעים י' יג' הוא בעל גוון שונה, אוכלוייסה גדולה שעלתה מחבר העמים בשנות ה90. נכון שיש גם אחרים אבל הם חילוניים. .ברובע ז' הרי לא יעלה על הדעת שייבנו מוסדות של היכל תרבות או בריכה עירונית. אני מכבדת, אבל מצפה שיכבדו גם אותי"

ש. את הצבעת לכצנלסון?

"בוודאי. ואני מצטערת וזו פעם אחרונה שאני מצביעה לו והרבה מצטערים כאן. התברר כי הוא נגדנו והאינטרס שלו כעת הוא שונה. אנחנו מרגישים כאילו הוא ירק עלינו בפרצוף. שהוא זה שיוביל ויאשר בניית בית כנסת?"

ש. אז את מסבירה?

"זה אינטרס שלו כעת כניראה. לא יודעת מה הסיבה. כצנלסון כנראה לא חושב עלינו, ולא עלי, איך אני אחיה כאן. למה הוא לא חושב עלינו? אני שואלת אותו 'למה אין כאן מתנ"ס, אולם ספורט?'. הילדים כאן צריכים ללכת לרובעים אחרים, לחוגים. לא נוותר וננהל מאבק ציבורי. חברת המועצה הלן גלבר מסייעת לנו"

"העירייה פעלה מתחת לאף של התושבים"

גלבר.

התושבים אכן ביקשו את הסיוע ש חברת המועצה במסגרת המאבק שלהם והיא בתגובה מסרה את הדברים הבאים:"בכל רובע ורובע יש להתחשב בצרכי התושבים בהתאם לאופי התושבים המתגוררים באותו אזור . הרובע שהוא בעיקר רובע חילוני סובל ממחסור חמור במוסדות ציבור כמו מתנ״ס , בריכת שחייה , מגרשי ספורט , גני משחקים ועוד . התושבים משוועים למתנ״ס עבורם ועבור ילדיהם ופנו בעבר לעירייה , התריעו על מחסור במתנ״ס והובטח להם שיבנה מתנ״ס אבל במבחן התוצאה קיבלו עוד בית כנסת. למרבה הצער, שוב העירייה פעלה מתחת לראדר ומתחת לאפם מבלי לשתף וליידע אותם ולא איפשרה להם להתנגד לתוכנית. היה מצופה מהעיריה כי באזור חילוני בו נמצאים כבר מספר בתי כנסת שיבנה מתנ״ס לרווחת התושבים המתגוררים באזור" .

ביקשנו את תגובת כצנלסון והנה היא:

"מדובר במרכז קהלתי לדוברי רוסית , בדיוק כמו שהוצג בוועדת בניין ערים.
הוועדה נתנה היתר לעמותה המנוהלת ע"י דוברי רוסית, כאשר השטח הוקצה לה ב 6.5.2011 וכן תוספות ב 14.6.2016.
חשוב להדגיש כי קיימים פרויקטים רבים ופיתוח משמעותי ברובע י"ג, בו עתיד להבנות מרכז גדול בפינת שדרות בני ברית ויצחק רבין יחד עם 440 יחידות דיור להשכרה לזוגות צעירים, כאשר המכרז צפוי לצאת תוך חודשיים. כמו כן, ברובע ייבנה מרכז תרבות וספורט – קאנטרי אשר יוצא לביצוע לאחר עשרות שנים של ציפייה.
אמשיך לקדם את הפיתוח באשדוד בכל רובע ורובע, תוך אמונה שלמה בדרך של חיה ותן לחיות"

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן