שמעון כצנלסון: "אשדוד במשמרת שלי לא תהפוך לעיר חרדית"

שמעון כצנלסון מכונה בעירייה "חצי ראש עיר". הוא מופקד על מספר רב של תחומי אחריות ועובד סביב השעון: "מגיע ב-8 ויוצא ב-8". בין תוכניותיו: 17,000 יחידות דיור חדשות, לונה פארק, אגם במרינה, 32 בתי מלון ואלפי מקומות עבודה – והבטחה: "מאות יחידות לצעירים במיליון שקל". על האפשרות לבנות דירות לחרדים במקום אלתא: "לא במשמרת שלי". ומה יש לו לומר על טרנד הבנייה בכל פיסת קרקע פנויה? "הדיירים סתם מפגינים". ראשות עיר? הכל עוד פתוח

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

הפרסום על עתיד מפעל אלת"א, שמתוכנן לעבור ממקומו בשלב כזה או אחר והקרקע שתתפנה תיועד לבניית אלפי דירות, והתמונה של סגן ראש העיר אשדוד, שמעון סניה כצנלסון, שפורסמה לצד הכתבה עם נציג החרדים במועצת העיר, חיים ויינגרטן הכעיסה אותו מאוד. זה מובן. כצנלסון שהבייס שלו הוא המגזר של חבר העמים והחילוניים, הפנו לעברו אצבע מאשימה כמי שמוביל מהלך כזה והוא חטף ביקורת על כך.

לדבריו, אין סיכוי בטווח הנראה לעין, שהמפעל יעבור ממקומו וגם אם יעבור אין סיכוי שתחתיו ייבנו דירות לחרדים. הרי על בסיס האג'נדה הזו הוא נבחר בבחירות וגרף 6 מנדטים. פתאום להפוך אותו יקיר החרדים? מבחינתו אם יותר גרוע מכך.  בהודעה שפרסם בעקבות הכתבה מסר: "ההזיה הזאת אשר מתוארת בכתבה המגוחכת אשר זכתה אפילו לשער ראשי, לא   במשמרת שלי. אשדוד היא עיר מגוונת, רב תרבותית ואנחנו נמשיך את העשייה למען כל תושבים.  מי שמחפש לפלג ולהסיט תוך המצאת שקרים ודחיפתם לתקשורת, לא יזיז אותנו מדרכנו לעבודה קשה למען פיתוחה ושגשוגה של אשדוד".

כצנלסון. מכונה חצי ראש עיר

אז הלכנו לשמוע ממנו מה בדיוק יקרה בשטח הזה ובכלל מה בנוגע לכל הבנייה המסיבית על כל שטח פנוי וצפוף בעיר לקול מחאת התושבים. 

על פי הפרסומים מפעל אלתא המעסיק אלפי עובדים מאשדוד והסביבה יועתר למקום אחר לאשדוד או מחוץ לעיר, והמקום שיתפנה יחד עם השטח המשולש, לפי הפרסומים, יעבור לידי החרדים. למה זה מעצבן אותך?

 ״קודם כל זה לא נכון. אין תכנית כזו. אם מישהו צריך לדעת על זה, זה אני, כי אני אחראי על התכניות שעושים בעיריית אשדוד, על מינהל הנדסה שצריך להעביר את התוכניות, דרך הוועדה המקומית שאני היו"ר שלה, ולאחר מכן דרך וועדה מחוזית ובשניהם אני יושב ונמצא. אני לא יודע על כזה דבר ואין תכנית כזו, ולכן אני כועס. אם רוצים לעזור למישהו, שמתכוון לעשות רווח ממכירת קרקעות במשולש החקלאי אז אין לי בעיה. זה לגיטימי. כל אחד יכול לפרסם מה שבא לו. הקרקע הזו שהייתה בשנת 1998 שווה  3000 דולר לדונם, היום עולה מאה אלף דולר לדונם. זה שוק פרטי וכל אחד יכול לפרסם. אבל לפרסם  שאלת"א עוברת ממקומה, בלי לבדוק דרכי?. זאת התשובה שלי לכל השטויות והשקרים שבעלי עניין מתוסכלים מפיצים. כנראה שיש אנשים שעשייה וחיה ותן לחיות מפריעים להם לקדם את האג'נדה הפרטית המעוותת שלהם. הם שימשיכו לשקר, אנחנו נדבר במעשים".

הכתבה שהרגיזה את כצנלסון.

וזה לא יקרה אתה אומר ?

"אני מודיע, זה לא יקרה בקדנציה שלי, ואני מאמין גם לא בקדנציה של מישהו אחר שיבוא אחריי".

ולגבי המשולש החקלאי?

"לגבי המשולש החקלאי אני שומע כבר 22 שנה". 

בוא נתייחס לסיפור ההעתקה של אלת"א: מה עצבן אותך, העובדה שככל הנראה שהמפעל יועתק והקרקעות יועברו לבניית יחידות דיור לחרדים,  או עצבן אותך שנכתב ופורסם שהמפעל עובר?

״מה שעצבן אותי שמפרסמים שהמפעל עובר. זה לא הגיוני כי אין תוכנית כזו״.

ומה הבעיה עם זה שהמפעל יועתק, ובמקומו יופשרו קרקעות והחרדים יוכלו לגור שם?

״זה בדיוק הפוך. כי אם המפעל יתפנה, הם יצטרכו לשלם מיליארדים על העתקתו. בסביבות 10 מיליארד שקל, בשביל להחזיר למדינה ישראל צריך למכור הקרקע במחיק יקר. זה לא יתאים לאף יזם או קבלן לבנות לחרדים בנייני מגורים כי אופי שכונה חרדית הוא עד 4 5 קומות. בנייני מגורים לא גבוהים, שהרי החרדים גרים בבניין נמוכים בשל השבת. לא ניתן יהיה להוציא את שווי הכסף של הקרקע. גם אם זה מתפנה, בעוד חמישים שנה, זה לא יכול להיות עבור החרדים, כי זה לא כלכלי. אותו דבר אם יפשירו את המשולש החלקאי – זה לא יהיה כלכלי. בסופו של דבר יש שם קרקע שעליה צריך לבנות לגובה, בגלל הכסף שצריכים להוציא עבור המעבר של אלת"א. זה סיפור שהוא לא יכול להיות אמיתי גם מבחינה כלכלית, וגם תכנונית וגם אין תכנית כזו.

אתה אמרת במערכת הבחירות שאתה תעשה הכל שהעיר אשדוד לא תהפוך לחרדית. עכשיו אתה בקואליציה ולא באופוזיציה, אתה עדיין חושב ככה?

״זה לא טוב לחרדים וגם לא לעיר, להפוך אותה לחרדית, כי היא תהיה עיר עניה. יחד עם זאת העיר אשדוד מגוונת, רב תרבותית ועיריית אשדוד צריכה לדאוג לכלל תושביה. מי שבא ומחפש את הפילוג באוכלוסיות לא יימצא את זה פה״. 

אתה חושב שהעיר תהיה חרדית בסופו של יום?

 "לא, אף פעם אשדוד  לא תהיה חרדית. כי אני יודע מה אנחנו הולכים לבנות. סה״כ כ- 17,412 יחידות דיור אף אחד מהן לא לחרדים, כי זה פינוי בינוי באיזורים לא חרדים". 

רוב החלק המזרחי של העיר מוגדר חרדי רובע ו׳, ג׳, ט' ?

 ״בוא נדבר במספרים: אנחנו בסדרי גודל בונים עכשיו כ-2000 יחידות דיור בשנה, ומתוך זה מיועד ל חרדים שהם בערך 20 אחוז חרדים בעיר אשדוד 400 יחידות. כל הבנייה שלנו של הפינוי בינוי מיועד לפרוייקטים של בניני מגורים גבוהים, כמו הפרוייקט ברב שאולי של דמרי – 684 יחידות דיור, פרויקט פינוי בינוי ברחוב הדקל – 650 יחידות דיור. רק לגובה, פרויקט פארק לכיש רק לזוגות צעירים – ויש בו 2708 יחידות דיור, פרויקט ברובע יג׳ 440 יחידות דיור. בואו נהיה בפרופורציה. שים לב כמה יחידות דיור בכל העיר, לטובת האוכלוסייה הלא חרדית".

בוא נדבר על האוכלוסייה הלא חרדית. כיו"ר הועדה לתכנון, כסגן ראש העיר וכמי שטען בבחירות שצריך לדאוג לאיכות החיים שלהם איך אתה מסביר את כל  הפרוייקטים שבאים על חשבון פארקים ציבוריים, בלב שכונות  כמו: רחוב הצוללים (שבינתיים ירד מהפרק), רחוב החובלים, רחוב הנרקיס ברובע ח׳, עכשיו גם ברחוב הדולפין הקטן והצפוף  ברובע ד׳ שהולכים לבנות עליו 2 מגדלים. אתם פוגעים באיכות החיים של התושבים

״אני הייתי בשטח הזה של הפרויקט ברחוב החובלים, וכן יוקם שם פרויקט בנייה של בניין בן 9 קומות. הוא דווקא ייתן איכות חיים לתושבים שם. כי הוא ייתן חניה קרקעית לכל רחוב החובלים, עם עשרות מקומות חניה. גני הילדים יועתקו ויפתחו 6 כיתות גן, שמים גינה חדשה לדיירי הרובע, והכניסה לבניין שהולכים לבנות הוא בכלל מרחוב אחר – רחוב בן אליעזר עם כל התוספות וכל זה על חשבון היזם. הדיירים לא יודעים מה הולכים לבנות והם סתם יוצאים למחאות״.  

ממה שידוע הקרקע ברחוב החובלים  הייתה רשומה כמגורים, שונה לשטח ציבורי פתוח וכנראה עשיתם טעות שלא רשמתם את השטח כשטח ציבורי, ובינתיים אותו קבלן קנה השטח והופ הוא דורש לבנות מגורים. אגב זכותו לבקש כעת לבנות, העניין, איפה אתם בעירייה הייתם?

״התכנית כולה תובא למליאת בניין ערים, לא רק לוועדה המקומית. חברת המועצה, עוד" הלן גלבר ביקשה לדחות את הדיון שהיה אמור להיות לפני שבועיים, ואכן דחיתי. אני מכיר את התוכנית בעל פה. התושבים ייראו שתהיה שם איכות חיים שם. אתם לא ראיתם את התוכנית והבניין ייבנה אין לי ספק בכך״.

יש תחושה שהקבלנים באשדוד, הפכו ליקירי העיר, וזה בסדר שאתה רוצה לבנות יותר מ17,000 ודיברת קודם על בנייה לזוגות צעירים. כבר 5-6 שנים מדברים על כך שדירה חדשה לזוג צעיר תעלה כמיליון שקלים. אתה יכול להראות לי איזה פרוייקט מציע דירה בסכום כזה?

 ״עוד אין פרויקט כזה, כי לוקח לתוכניות זמן. אגב, אני רק שנתיים בתפקיד. אבל אני מבטיח לך שבפרויקט של שד׳ וייצמן יהיו דירות במיליון שקלים לזוגות צעירים. אנחנו הולכים לבנות שם 682 יחידות דיור. 50 אחוז מהן יהיו דירות למשתכן – במחיר של מיליון שקלים. זו קרקע של המדינה, והיא תצא למכרז״.

איזה קבלן ירצה לבנות בנייני מגורים ולקבל עליהם כמיליון שקלים על כל דירה?

 ״סליחה הם מקבלים קרקע בחינם ולכן משתלם לקבלנים לבנות ולמכור במחיר כזה. אני מתחייב, וכבר ישבתי עם ראש העיר בשבוע שעבר, ועם משרד הבינוי והשיכון שזה יקרה. היינו צריכים 100 אחוז עבור דירות לזוגות צעירים, אבל המדינה ירדה מזה, ולכן רק 50 אחוז מיועד לצעירים במחיר כמיליון שקלים לדירה". 

אבל התושב יכול להגיד למה להאמין לך כי גם ראש העיר לסרי אמר שיהיו דירות לזוגות צעירים ועד עכשיו זה לא קרה ?

 ״התושב  יאמין כשיראה שכבר הבנייה לדירות יצאו למכרז. בעוד שבועיים זה יוצא למכרז. התוכנית של 440 יחידות דיור ברובע י״ג על שטח ריק אושר במחוזי ועוד חודשיים יוצא למכרז". 

עם היד הלב אתה לא חושב שאנחנו מצפיפים את העיר יותר מידי, על כל מה שמשתמע מכך?

״ממש לא. תבין אם אתה רוצה להיות עיר דרומית שלא בונים בה כלום זה אפשרי. אנחנו רוצים להיות מטרופולין עם 32 בתי מלון. אנחנו הולכים על פיתוח חוף ליד בסכומים של 50 מיליון שקלים עם גלגל ענק בגובה של 43 מטר על הים, כמו בלונדון – כל התוכניות מוכנות. כדי לעשות מאשדוד עיר מטרופולין כמו שאני אומר אשדוד אין – תל אביב אאוט״.

בשביל עיר אטרקטיבית יותר מתל אביב כפי שאתה אומר, אתה צריך לייצר מקומות עבודה?

 ״אתה חושב שעל הנושא הזה אני לא עובד. תראה את רובע הייטק המיועד – כל הרובע מוכן, אני עובד על זה שיהיו מפעלי הייטק. עוד מעט חותמים. אנחנו הולכים לבניה, זה 40 אלף מטר כל הרובע מיועד להייטק, המפעל הראשון יעבור, עוד יומיים חותמים. התוכנית אושרה בוועדה המקומית ועכשיו עושים את ההיתר. יהיו שם כ-10000 עובדים, רק מפעל אחד אנחנו עושים מאמצים להעביר אותו מפעל אלבוטק, התוכית אושרה בוועדה המקומית עכשיו עושים את ההיתר בשביל לבנות. אני עובד כל יום משעה 8 בבוקר עד 8 בערב על זה". 

אתה עובד קשה כפי שאתה אומר משעה 8 בבוקר עד 8 בערב, מדבר במרץ על מגוון תחומים כמו עבודה, עסקים, בניה ועוד, אתה מדבר כמו ראש עיר. אתה רוצה להיות ראש העיר?

״אני מדבר כמי שאחראי על פיתוח העיר. אני מקבל את המרות והמדיניות של ראש העיר״.

אבל יש כאלו שקוראים לה כבר ״חצי ראש עיר״?

״אני לא חצי ולא רבע, אני סגן ראש העיר״.

את החלום שלך להיות ראש העיר לא תממש אף פעם?

״החלום שלי זה לבנות את אשדוד שאהיה גאה בה למען תושבי אשדוד״. 

תתמודד לראשות העיר?

״אני מרגיש מצוין עכשיו, אני לא יודע מה יהיה בעוד שנתיים. כרגע אני רוצה רק בריאות".

תגיד מה עם ׳הבייבי שלך׳ הקאנטרי קלאב ברובע יג'. אתה בונה חצי עיר ואת זה לא הצלחת?

 ״הלוואי שיחתמו כבר במשרד הפנים. זה תלוי בהם. אם יחתמו הקאנטרי יהיה בקיץ מוכן, אבל ממתינים לחתימה פשוטה. התוכנית וההסכם שלנו מול 'הולמס פלייס'. ההסכם נמצא במשרד הפנים. אנחנו חצי שנה ממתינים לחתימה פשוטה״. 

אבל יש לכם פה את הסגן ראש העיר מש"ס אבי אמסלם, שמקורב לשר הפנים אריה דרעי. מה הוא לא יכול לעזור לכם?

 ״אז תשאל אותו למה הוא לא יכול לעזור לנו. אני דיברתי אותו והוא אמר שזה נמצא שם בבירוקרטיה. אני רוצה לקדם את העיר ועושה הכל בשביל זה כמו בכיכר המרינה. שם אנחנו הולכים לבנות 474 מקומות חניה מתחת לאדמה. תבין איזה סדר גודל זה הולך להיות, כדי שמי שבא לאגם, יכול להחנות את הרכב, לעבור דרך הגשר, הישר למרינה. אתם פשוט לא רואים את זה בעיניים, זה סדר גודל של יותר מ-100 מיליון שקלים השקעה, וגרוש לא מעיריית אשדוד. מסביב לזה יש 4 בתי מלון המיועדים להבנות. מתוך 32 מלונות. יש לנו כל שעה פגישה ביום רביעי אחר, עם יזם של מלון אחר. אני עובד כמו חכם, לא כמו חמור. אבל יש תוצאות. הפארק של עד הלום סיימנו, פארק אקולוגי סיימנו, המצודה – סיימנו עכשיו עם אור קולי הבאנו את זה מצרפת אלינו. כמו אני אמרתי 'אשדוד אין תל אביב האוט'"

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן