אשדוד עיר ענייה: כל ילד שלישי באשדוד – מתחת לקו העוני

לקראת סיום שנת 2021, פרסם המוסד לביטוח לאומי את דו״ח העוני לשנת 2020. מהנתונים עולה כי באשדוד 20‪.6% מהמשפחות חיות בעוני. עוני בקרב ילדים עומד על 28‪.7%, ובקרב הקשישים ממדי העוני עומדים על 18‪.3% וממצבת את אשדוד במקום השלישי בעוני. למרות הקורונה והמשבר הכלכלי בכלל הארץ, שיעורי העוני ירדו, בעיקר בשל המענקים בזמן הסגר. תחילת השנה רושמת עלייה ביוקר המחייה: עלייה בארנונה, במחירי החשמל , הדיור והמזון. מי יודע כמה משפחות יתווספו למימדי העוני בשנת 2022

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

בשנות ה- 80 במאה הקודמת, הזדעזעה המדינה כולה כשילדה קטנה מבית שאן סיפרה בראיון ברדיו ואמרה ״אני רעבה״. בשנת 2022 יש הרבה ילדים רעבים במדינה. כמעט כל ילד שלישי חי מתחת לקו העוני. כך עולה מדיווחי המוסד לביטוח לאומי שפרסם את דו״ח העוני לשנת 2020.

מבחינת 8 הערים והמחוזות הגדולים בארץ בירת ישראל – ירושלים, היא בירת העוני עם תחולת עוני של 42‪.7% נפשות מתחת לקו העוני, יותר ממחציתם ילדים. מחוז יהודה ושומרון במקום השני עם תחולת עוני של 25‪.8% נפשות מתחת לקו העוני ואשדוד במקום השלישי עם תחולת עוני של 20‪.6% מהנפשות בעיר מתחת לקו העוני, (הממוצע הארצי עומד על 21%) בקרב הילדים תחולת העוני עומדת על 28‪.7% כלומר כמעט כל ילד שלישי בעיר חי מתחת לקו העוני. (הממוצע הארצי בדיוק כמו באשדוד 28‪.7%) ואילו תחולת העוני בקרב הקשישים באשדוד עומד על 18‪.3% ( הממוצע הארצי בקשישים עומד על 13‪.5%).

מהדו״ח עולה כי בשנת 2020 רמת החיים, המוגדרת על ידי ההכנסה החציונית, עלתה בכ-2‪.4%, וכתוצאה ממנה עלה גם קו העוני ל-2,811 שקלים ליחיד, משפחה בת 2 נפשות תיחשב ענייה אם הכנסתה נמוכה מ-5,623 שקלים.

 למרות משבר הקורונה עולה מהדו״ח, כי חלה ירידה בקרב ממדי העוני במוסד לביטוח לאומי מייחסים את הסיוע הממשלתי בשנת 2020, שכללה, בין היתר, את החל"ת, מענקים, מניעת קיזוז קצבאות ועוד. וכי בלעדיהם כנראה רמת החיים הייתה יורדת בשיעור ריאלי של כ- 10%.

 עוד נתון בדו״ח לגבי מדד ג'יני לאי-שוויון בהכנסה הכלכלית ובהכנסה נטו מראה על ירידה באי-השוויון בהכנסה נטו במשך שש השנים האחרונות כשבשנת 2015 המדד היה 0.395 לעומת 0.370 בשנת 2020. מדד זה ירד ב1‪.5% בין שנת 2019 לשנת 2020. הירידה באי-השוויון משתקפת גם בניתוח לפי עשירוני הכנסה: ב-2020 העשירונים הנמוכים, ובייחוד העשירון התחתון יצאו נשכרים יחסית: ההכנסה נטו לנפש עלתה ב-12% בעשירון התחתון וב-5‪.6% בעשירון השני, לצד עליות נמוכות יחסית בעשירונים 3־10.

 דו״ח ביטוח לאומי גם מתייחס לביטחון התזונתי. מהדו״ח עולה כי השיפור במצב העוני בישראל ב-2020 ניכר גם במדדים אחרים שבודק הביטוח הלאומי, כולל שיפור במצב הביטחון התזונתי, בהשוואה ל-2016 שבה נערך סקר דומה. שיעור המשפחות בחוסר ביטחון תזונתי ירד ועומד על כ-16‪.2% מהאוכלוסייה עדיין העוני הסובייקטיבי (שיעור האנשים שחשו עניים בשנה האחרונה) עומד על12‪.2% מכלל האוכלוסייה. כמו-כן, שיעור הוויתור על הוצאות ומוצרים חיוניים הראה כי רבע מכלל משקי הבית מדווח שהוא לא מצליח לכסות את כל ההוצאות החודשיות הנדרשות. 30% דיווחו על וויתור על תחביבים או פעילות פנאי, וכעשרה אחוזים וויתרו על טיפול רפואי בשנת 2020.

שנת 2022 נפתחה בגל התייקרויות החל מהעלייה השנתית בארנונה, עלייה במחירי החשמל, העלייה של כלים חד פעמיים ושתייה מתוקה שהממשלה הטילה עליהם מס גבוה לצד ההודעה הדרמטית של חברת אוסם על עלייה במצרכי מזון רבים. ולא פחות קשה עלייה במחירי הדיור. המשמעות לכך שמשפחות רבות יתקשו עוד יותר מבחינה כלכלית. רבים יאלצו לוותר על חימום בחורף או בקניית מצרכי מזון. עוד ועוד קשישים ירעדו מקור בחורף ועוד ועוד ילדים ילכו לישון בבטן רעבה. רבים יצטרפו לתור הארוך לקבלת סל מזון מהעמותות שעושות עבודת קודש במקום הממשלה ובמקום העירייה.

שר הרווחה: ״הממשלה מסייעת לאוכלוסיות החלשות ומוציאה אותן מהעוני״

לדברי שר הרווחה והביטחון החברתי, ח״כ מאיר כהן: "הדבר שבולט יותר מכל בדו"ח העוני הוא שכשהמדינה מתערבת ויש לה מדיניות רווחה  – היא מסייעת לאוכלוסיות חלשות ומוציאה אותן מהעוני. אני צמחתי בפריפריה, אני רואה כל יום את האנשים, את הסיפורים מאחורי המספרים שמופיעים בדו"ח. אם יש משהו שמדיר שינה מעיניי זה עוני ואי שוויון ולכן הדו"ח מחדד שהצעדים שנעשו לטובת האוכלוסיות החלשות כמו המשך הסדר כפל קצבאות, הרפורמה בזכויות הנכים, הטבות למובטלים החוזרים למעגל העבודה, סיוע לאזרחים הוותיקים ועוד יבואו לידי ביטוי ויוציאו, הלכה למעשה, אוכלוסיות חלשות מהעוני. זו השליחות שלי".

מנכ״ל הביטוח הלאומי: ״ההשקעה בקצבאות מחויבת המציאות״

לדברי מנכ״ל המוסד לביטוח לאומי, מאיר שפיגלר: "כבר מפרוץ משבר הקורונה, הביטוח הלאומי הבין את גודל האירוע וקיבל החלטות חברתיות וסוציאליות כמו מתווה החל"ת, במקביל לקידום חקיקה המסייעת לאוכלוסיות שנקלעו למצוקה כמו גילאי 67+, משפחות חד הוריות, זכאים להבטחת הכנסה וכיוצא בזה, שהצילו מאות אלפי משפחות מעוני, והציבו את מדינת ישראל בסמוך לממוצע של מדינות ה-OECD בהשקעה באזרחים בתקופת המשבר. ההשקעה בקצבאות לטובת האזרחים הזקוקים לכך היא מחויבת המציאות במקביל לפעולות לעידוד תעסוקה. מגפת הקורונה היוותה קריאת השכמה לחברה הישראלית בנוגע לצורך בביטוח לאומי עצמאי, ויציב המעניק רשת ביטחון סוציאלית  ומקדם מדיניות רווחה לאלו הזקוקים לכך – זהו המצפן האנושי והכלכלי בחברה מתוקנת".

הפנים של העוני

אחת מאותן משפחות שנמצאות מתחת לקו העוני, היא משפחתה של א. אם חד הורית ל- 4 ילדים ונכה המתקיימת מ-5,000 שקלים והחובות הולכים ונערמים

מאחורי דו״ח העוני עם המספרים והסטטיסטיקות מסתתרים אנשים. אנשים שרעבים ללחם. שלא מצליחים להתקיים. שכל יום זו מלחמת הישרדות עבורם. הישרדות כלכלית. את אם המשפחה הכרנו בתחילת השנה כשפנתה אלינו ונזקקה לעזרה. א. היא אם חד הורית שמוכרת על ידי המוסד לביטוח לאומי כנכה כללית ונבצר ממנה לעבוד ולקיים את ארבעת ילדיה הקטנים בכבוד. המשפחה מתגוררת בדיור ציבורי במתחם ׳פלדות׳.

 הילדים בגילאי 9‪.5, 8, 6‪.5 ו-5‪.5. המשפחה מצטופפת בדירה בלי תנאים נאותיים, אך למרות זאת אין האם יכולה להרשות לעצמה לעבור לדיור פרטי במחירים היקרים.

מה ההכנסה החודשית שלך?

״אני מקבלת קצבת נכות כללית שזה ביחד עם שני ילדים עומד על 5,000 שקלים. לא משלמים בקצבה על יותר משני ילדים. אבל יש לי 4 ילדים, שלכאורה כל אחד מהם רשאי לקבל, וכן קצבת ילדים בסך 700 שקלים״.

ואיך את מתקיימת?

״לא מצליחה לעמוד בהוצאות. אני משלמת לחברת ׳עמיגור׳ 300 שקלים. צברתי חוב כי לא היה לי לשלם והגעתי להסדר של עוד 100 שקלים לחודש. ויש את כל שאר ההוצאות, למשל חשמל אני מבקשת לשלם פעם בחודש. לא פעם בחודשיים. אם יוצא לי עד 250 שקלים אני יכולה לשלם, אבל אם אני מקבלת חשבון גדול אני פשוט לא עומדת בתשלום וצוברת חובות. חוששת מהיום שנקבל ניתוק״.

מפעילה חימום לשעתיים וסוגרת

החורף קר את בכלל יכולה לחמם את הבית?

״בקושי. אני משכיבה את הילדים על מזרונים בסלון. יש מזגן ואני מפעילה לשעתיים. נהיה להם חם והם נרדמים אז אני מיד סוגרת. ויש עוד הוצאות כמו ארנונה שגם שם אני חייבת. והוצאות לימודים ולתרופות. ומכל זה כבר לא נשאר הרבה לאוכל. הכל כל הזמן מתייקר אז אני קונה פחות. ופחות. בגדים אני בכלל לא קונה. אין אפשרות. גם לעצמי אני לא קונה כלום. קודם הילדים״.

״הבת שלי זקוקה לאינשור ילדים, אבל זה יקר״

את עם נכות את מוציאה הרבה על תרופות?

״לא תמיד אני קונה לעצמי את כל התרופות. הבת שלי הגדולה היא אנורקסית רזה מאוד שוקלת 20 קעחו  הדיאטנית רשמה לקנות לה אינשור לילדים שזה תוסף מזון חיוני עבורה. אבל כל בקבוק עולה 20 שקלים. זו הוצאה שאני לא יכולה להרשות לעצמי. 600-700 רק על האינשור. יש עוד ילד שביחד עם הילדה מקבלים ריטלין וגם הוא לא רוצה לאכול הרבה. אז כשאני קונה אינשור אני מחלקת חצי לילדה וחצי לו״.

אין אפשרות להנחה על האינשור?

״שאלתי ואמרו שלא. שזה המחיר. אינשור למבוגרים עולה פחות אבל של ילדים עולה 20 שקלים ליחידה. וגם אינשור אחד ליום אני לא מצליחה לקנות עבורה״.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן