כיצד בודקים רווחיות לפי מיקום

צילום: depositphotos
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

רווחיות העסק מושפעת מההכנסות ומההוצאות, ולכן שנת עבודה המאופיינת בהוצאות גבוהות עלולה להסתיים ברווחיות נמוכה, וכך גם להיפך, שורת הרווח מושפעת מהפער בין ההכנסות וההוצאות אך בשונה מהכנסות שתלויות במספר רב של גורמים את ההוצאות אפשר לשפר ולתעל באמצעות ניתוח נתונים בעזרת מערכת מידע גיאוגרפית, שמסייעת להעלות את רמת הרווחיות על פי המיקום. כיצד? הנה כמה נקודות למחשבה. 

לראות את הדאטה על המפה 

מערכת מידע גיאוגרפית היא מערכת מידע עסקית אשר מציגה נתונים פנים וחוץ ארגוניים בשכבות שונות של ידע במטרה להקל על ביצוע החלטות עסקיות במגוון תחומים לרבות שדרוג מערך שרשרת האספקה והתיאום בין המחלקות השונות, טיוב קווי חלוקה, הרכבת תמהיל מוצרים העונה למאפיינים דמוגרפיים של פלח שוק נבחר ובחינת פתרונות לניתוב משאבים פנים ארגוניים במטרה לייעל את השירות ולצמצם את ההוצאות. 

אילו החלטות מתבצעות בעזרת המערכת הגיאוגרפית?

ההחלטות המתבצעות במערכת המידע הגיאוגרפית עוסקות במציאת המיקום, שיביא לתוצאות העסקיות הטובות ביותר. למשל היכן נכון למקם מרכז לוגיסטי ביחס לאזורי הביקוש של לקוחות החברה וכן ביחס למערך השילוח וכן באיזה רחוב, פינה ואף בקרבת אילו עסקים נכון להקים סניף חדש. המערכת משמשת אף להחלטות ברמת המיקרו – לדוגמה, כיצד לסדר את המחסן במטרה לצמצם את צריכת הדלק של המלגזן או במטרה לקצר את זמן הליקוט. גופים קמעונאיים נעזרים במערכת מידע גיאוגרפית כדי למקם מוצרים על המדף – להחליט על הגובה הנכון, הצבת מוצרים סמוכים, הצבת כמות מוצרים על כל מדף ומדף – וזאת בהתבססות על ניתוח נתוני צריכה ושילוב של נתונים דמוגרפיים כדי לחזות את הביקוש ולתת לו מענה הולם.  

רווחיות על פי מיקום – דוגמאות מהזירה העסקית 

כאשר מדברים על רווחיות הרעיון הראשון שעולה בעקבותיה הוא גידול במכירות אך רווחיות נוצרת גם בזכות ניצול נכון של המשאבים העומדים לרשות הארגון. הנה כמה דוגמאות להמחשת הנושא: 

מיצוי מיטבי של חדרי הישיבה – נדל"ן הוא אחד מסעיפי ההוצאה המשמעותיים ביותר לעסק, ועסקים רבים משלמים על נדל"ן יקר כדי לתת מענה לצרכים יום יומיים לדוגמה: הם רוכשים אבזור ומכשור יקר לחדרי ישיבות בגדלים שונים, כאשר בפועל חדרים אלו נותרים ריקים במשך 80% מהזמן. באמצעות מערכת לניהול מידע גאוגרפי ניתן לנטר אילו חדרים זוכים לניצולת גבוהה ואת הסיבות לכך – בהתאם למאפייני השימוש של עובדי הארגון. לא פעם ארגונים מגלים שדווקא החדרים הגדולים, שעלות התפעול שלהם יקרה לאין שיעור הם החדרים שנותרים ריקים ללא שימוש או לחילופין, כלל לא משמשים למטרתם הראשונית (הארגון רואה שלא מבוצע שימוש במכשור הטכנולוגי היקר בחדר, או הוא מוצא כי החדר משמש רוב הזמן לכינוסים חברתיים) בדרך זו הארגון יכול להחליט אם לבטל את חדר הישיבות, לצמצם את השטח השכור או לחילופין להפוך חדר גדול למספר חדרים קטנים שיתנו מענה לצרכים העסקיים. 

הקמת סניף חדש – התרחבות עסקית היא צעד מבורך שיש בכוחו לשרת לקוחות נוספים ולהביא לגידול בהכנסות. יחד עם זאת התרחבות עסקית שנעשית בעיוורון מלא לדאטה הגאוגרפי עלולה להתברר כאסון כלכלי שיגדיל את ההוצאות ויפגע ברווח השנתי. עסקים נעזרים במערכת מידע גיאוגרפית כדי לשקול את הקמתם של סניפים חדשים – באמצעות נתונים המגיעים מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה וגופים שיווקיים ,הם לומדים על הרגלי הצריכה של קהל שעשוי להתעניין בשירותים ובמוצרים שלהם, נוסף לכך הם בוחנים את הביקוש ברמה הארצית ולאחר שאיתרו את הישוב המתאים הם בוחנים את הביקוש ברמה המקומית עד שהם מגיעים לציון מקום, שיוכל לנבא את הצלחת המהלך. 

בדרך זו הם חוסכים סכומי כסף נכבדים ונהנים מרמת וודאות גבוהה בכל סדר גודל של פעילות.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן