כיכר המחלוקת: התכנית שתושבי הסיטי לא מבינים מה יהיה בה

מיום שנודע כי בעירייה מתכוונים לבצע שינויים תחבורתיים בכיכר המרכזית ברובע הסיטי ׳כיכר רמון׳ או בכינויה ׳כיכר השפיץ׳, ׳כיכר המחט׳ או ׳כיכר הקונוס׳, החל קרב על נחיצות השינויים ואם הם יועילו לציבור בסיומם או יהפכו לסיוט תחבורתי בעתיד? הסוחרים בסיטי וכן תושבי האזור, התרעמו על ההודעה ומתנגדים לה. חבר המועצה ד״ר אלי לחמני הצטרף למחאה ״הסטה של התנועה לרחובות הצדדים תביא לפקקים אדירים ברובע הסיטי״ כתב ד״ר לחמני בפוסט בפייסבוק. לסרי לא נותר חייב והעלה פוסט משלו בו הוא מבשר כי ״כיכר רמון מתחדשת לטובת העסקים״. ד״ר לסרי גם שלח עקיצה לד״ר לחמני: ״בניגוד לשמועות שמפיץ חבר מועצה שולי וחסר אחריות שהתעצל ללמוד את הנושא לעומק״. ואילו חברת המועצה עו״ד הלן גלבר שואלת את ראש העיר: ״מאיזה תקציב אושר הפרויקט?״. העירייה: ״כיכר רמון מתוקצב בפרויקט התחבורה הציבורית ופועל במסגרתו״

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

תושבים באשדוד נותרו עם הרבה שאלות ובלי תשובות. מתי יתחילו השיפוצים באחת הכיכרות המרכזיות באשדוד, כיכר ע״ש אילן רמון או בכינוייה הנוספים ׳כיכר השפיץ׳, ׳כיכר המחט׳ ברובע הסיטי? האם היא תכלול שינויים בהסדרי התנועה, האם הסדרים אלו זמניים או קבועים, והאם הדבר יהיה לטובת התושבים או שיגרום לסיוט תחבורתי גדול ויפגע בעסקים בקרבת הכיכר. ומי ישלם עבור העבודות האלה, הנעשות במסגרת הפרויקט התחבורתי?

לאחרונה נודע כי העירייה מתכוונת בקרוב להתחיל בעבודות בכיכר במסגרת המשך העבודות בפרויקט התחבורתי המתבצע בעיר מאז 2016. נודע כי העירייה מתכוונת לבצע שינויים תחבורתיים בכיכר. כאשר על פי התכנון, רכבים פרטיים יוכלו להגיע עד הכיכר, אבל לא יוכלו לחצות אותה. וכי תתאפשר כניסה ויציאה לרחוב הסמוך, ואז מעקף הכיכר דרך הרחובות הפנימיים. כן מתוכננים להקים שני מסופי תחבורה ציבורית.

הדמיה: דגנס

חיזוק לתוכנית בכיכר התקבל במהלך דיון בוועדה המחוזית לתכנון ובניה, בישיבתה בנוגע לפרויקט הצעירים בלב רובע הסיטי. בדיון השתתפה סגנית מנהל אגף התכנון בעיריית אשדוד, אשר ענתה על ההתנגדות של התושבים לפרויקט בטענה כי יהיה צפיפות תחבורתית במקום. הסגנית, לדה קורסונסקי, השיבה ואמרה כי ב׳כיכר רמון׳ מתוכננות לקום תחנות לתחבורה ציבורית ו״התנועה לא תעבור סביב הכיכר. זה הולך להשתנות״.

 בעקבות פרסום הכוונה להתחיל בעבודות בכיכר, החלו תושבי האזור להתנגד לכך בטענה שהדבר יהיה אסון תעבורתי ויצור לחץ בתנועה. גם בעלי עסקים בסיטי הביעו התנגדות מחשש שהדבר ייבש את העסקים שלהם.

ד״ר לחמני: ״רק מי שאינו מחובר לעיר מסוגל לקבל החלטה כזו״

חבר המועצה ד״ר אלי לחמני הצטרף למחאת הסוחרים. בדף הפייסבוק שלו הוא כתב: ״לצערי התקבלה החלטה על ידי ראש העיר לסגור את הכיכר המרכזית בעיר ברובע הסיטי (כיכר המחט) לכול הכיוונים ולאפשר נסיעה בה רק לתחבורה ציבורית. רק מי שאינו מחובר לעיר וממה שקורה בה בכלל ובכיכר בפרט, מסוגל לקבל החלטה כזו. הסטה של התנועה לרחובות הצדדים תביא לפקקים אדירים ברובע הסיטי, מה שיוביל לפגיעה אנושה בכול העסקים לאורך הרחוב המרכזי של העיר. אני מצטרף למחאת הסוחרים והתושבים, ובכוונתי להעלות את הנושא למועצת העיר על מנת לעצור את התוכנית״.

ד״ר לסרי ״גם בעלי רכבים פרטיים, ימשיכו לנסוע״

ראש עיריית אשדוד ד״ר יחיאל לסרי, הגיב בפוסט משלו בפייסבוק בו פנה לתושבים ואמר: ״עוד בשורה חשובה לתושבי אשדוד – כיכר רמון מתחדשת לטובת בעלי העסקים, פתוחה לכל הכיוונים, לבעלי רכב פרטי, ולמשתמשים בתחבורה ציבורית, הופכת לנגישה וידידותית ונשארת עם הקונוס המפורסם, והופכת למרכז העסקים החי והתוסס ביותר בעיר. כיום, התחבורה הציבורית דרך כיכר רמון בלתי אפשרית, בגלל מבנה הכיכר, שגם בשל היותה מוגבהת, אינה נגישה ומוזנחת. הדבר מונע מהאזור המרכזי של העיר, למלא את ייעודו כמרכז עסקים תוסס וחי, אליו מגיעים מכל חלקי העיר. מדוע? כיוון שאינו נגיש לתחבורה ציבורית בגלל מבנה הכיכר. אנחנו מתכוונים לשנות זאת, ולהפוך את הכיכר וכל העסקים, סביב הכיכר ובין כביש הרצל וכביש בני ברית, למרכז העסקים התוסס והמרכזי של העיר, לטובת בעלי העסקים במקום, ולטובת כל תושבי העיר שאינם יכולים להגיע למקום ללא תחבורה ציבורית. במשך זמן רב, עמלנו על תוכנית העונה על המטרה הזו. היא מאפשרת זרימה חופשית של תחבורה ציבורית, עם תחנות חכמות מתקדמות. הופכת את כיכר רמון לנגישה ויפה, עם הקונוס הגבוה שישאר במקומו, שומרים על מקומות החניה לעסקים הקיימים היום לאורך הכביש בשני הצדדים בין הרצל לבני ברית, שישארו כדי לאפשר המשך גישה נוחה ומיידית לעסקים, עבור בעלי רכבים פרטיים, שגם ימשיכו לנסוע בשני הכיוונים. ולמעשה בתכנון מאוד יצירתי, מעניקים לכיכר רמון, פיתרון הנדסי-תחבורתי היוצר סביבה עירונית מודרנית חיה ותוססת, עבור כל תושבי העיר ובעלי העסקים במקום״ ד״ר לסרי הוסיף בסיום דבריו עקיצה לד״ר לחמני כשכתב: בניגוד לשמועות שמפיץ חבר מועצה שולי וחסר אחריות שהתעצל ללמוד את הנושא לעומק״.

עו״ד גלבר בשאלה לד״ר לסרי:  ״מאיזה תקציב אושר המשך הפרויקט?״

חברת המועצה עו״ד הלן גלבר תוהה מניין מגיע התקציב עבור הפרויקט. וזאת לאור העובדה שמבקר המדינה הוציא דו״ח חריף בנוגע לפרויקט התחבורה  לפני כשנתיים. עו״ד גלבר פנתה במכתב אל ד״ר לסרי: ״לאחר כשלון פרויקט התחבורה הציבורית ולאחר דוח מבקר המדינה וכדי למנוע פגיעה בתושבים, בזבוז כספי ציבור, ועל מנת שלא לחזור על טעויות העבר- אבקש עדכון בדבר הפרויקט המתוכנן: מאיזה תקציב אושר המשך פרויקט התחבורה בכיכר רמון? מה גובה התקציב שאושר? האם העירייה קיבלה התחייבות ממשרד התחבורה ו/או משרד האוצר? אם כן, אבקש לקבל עותק״ עו״ד גלבר מוסיפה ושואלת מהו המועד המתוכנן להתחלת העבודה ומהו המועד לסיום העבודה? ״אבקש לקבל עותק מתוכנית תחבורה שאושרה״ מבקשת עו״ד גלבר.

 העירייה: ״כיכר רמון מתוקצב בפרויקט התחבורה הציבורית ופועל במסגרתו״

מעיריית אשדוד נמסר בתגובה: ״כביש מנחם בגין שינה את פניו באופן דרמטי והפך לעורק תחבורה מרכזי המחבר את המרכז העירוני לתחנת הרכבת, ומשמש שער כניסה לעיר בכביש רב-נתיבי. כיכר רמון הנמצאת על ציר בגין הולכת להשתנות ולהשתלב בתכנית התחבורה הכללית, כך שתמצה באופן אופטימלי את יתרונות הדרך עבור התחבורה הציבורית, תוך שיישמרו מרבית מקומות החניה לטובת המסחר ברובע וגם תנועת כלי הרכב תתאפשר בצורה סדירה. כפי שהוסבר, כיכר רמון, כחלק משדרות מנחם בגין המשודרג, הולכת לעבור מתיחת פנים ולהשתלב בתכנית התחבורה הכללית, כך שתמצה באופן אופטימלי את יתרונות הדרך עבור התחבורה הציבורית.

עומס התנועה על הכיכר הוא גדול ויעידו על כך הן הסוחרים והן התושבים המתגוררים בסמוך לכיכר. מהותה של התכנית המפורטת ב׳כיכר רמון׳, נועדה בראש ובראשונה להקל על עומסי התנועה ולאפשר תנועה חופשית בלב העיר, להנגיש את מרחב הכיכר והעסקים במרחב לתושבי העיר, לאפשר תנועת כלי רכב פרטיים בתנועה ישירה ולא מעגלית, וליצור דרך ישירה ושוטפת לנתיבי התחבורה הציבורית. במפה המצורפת ניתן לראות בבירור את נתיבי הדרך עבור הרכבים הפרטיים, הכוללים הן תנועה ישרה ורציפה בשני מסלולים והן פניות ימינה לאזורי המגורים ו/או פניות שמאלה באמצעות נתיב נוסף לשני הכיוונים. המפה מלמדת שלא רק שלא תהיה בעיה לרכב הפרטי, אלא שהוא נלקח בחשבון ומשולב היטב במיזם. התכנית כאמור הינה חלק מתכנית התחבורה הציבורית והיא דומה במהותה לכיכר דיזנגוף בתל אביב. לא רק שאינה פוגעת בחזות הכללית אלא תאפשר הסדרה והנגשת הדרך לטובת כולם – הדיירים, הסוחרים והלקוחות. גם נושא החניות מקבל התייחסות על שדרות מנחם בגין, משני צדיו. כיכר רמון מתוקצב בפרויקט התחבורה הציבורית ופועל במסגרתו.״

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן