מזעזע: כדורגלן העבר זקוק להשתלת ריאות: "במאוחדת לא נותנים לי לנשום. אני זקוק לחמצן"

ויקי זקן כדורגלן מצליח שכיכב בהפועל אשדוד ומרמורק חלה לפני כ-10 שנים חלה בנפחת הריאות והוא מחכה להשתלת ריאות כבר 9 שנים‫, ובינתיים כדי לנשום הוא נזקק לחמצן. קופת חולים ׳מאוחדת׳ שסיפקה לו את בלוני החמצן, שינתה לו את מינון החמצן ובכך נמנע ממנו לצאת מחוץ לבית‫, אפילו לא לרופא שיניים. "אני בסף הכל רוצה חמצן וב׳מאוחדת׳ בשל רצון לחסוך מונעים ממני את הדבר הכי חשוב לי עכשיו חמצן. אני רוצה לנשום״.מאוחדת׳: "טובתו הרפואית ובטיחותו של המבוטח הם השיקולים היחידים העומדים לנגד עינינו״. סיפור של חסכנות ואטימות כלפי חולה שרוצה בסך הכל לנשום

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

אוהדי הכדורגל האשדודים בטח זוכרים את השחקן ויקי בן זקן, שכיכב בהפועל אשדוד המיתולוגית. בן זקן שיחק באותם ימים לצד כוכבי כדורגל מוכרים מאותה התקופה כמו  חיים רביבו, אלון חזן יגאל כהן ורפי נידם. באותם ימים הוא היה רץ במהירות במגרש הכדורגל . הוא אף שיחק בשורות קבוצת הפועל מרמורק.

 אולם ימי הזוהר במגרש הכדורגל היום הם זיכרון מתוק וישן. היום בגיל 58 הוא סובל ממחלת ריאות וממתין כבר למעלה מ-9 שנים להשתלת ריאות. מצבו הולך ומדרדר מיום ליום, וגם זמנו הולך ואוזל ממש כמו החמצן בגופו . הוא סיעודי ונזקק לחמצן 24/7. 365 ימים בשנה. לדבריו הוא משתמש כבר 9 שנים בבלוני חמצן בבית ונזקק לבלוני חמצן ניידים על מנת לצאת מהבית. בלי החמצן הוא אינו יכול לתפקד. מידי חצי שנה הוא מגיע לבית חולים ׳בלינסון׳ עובר בדיקות ומצפה שימצאו התאמה להשתלת הריאות.

ויקי, בן 58 גרוש, אב לשתי בנות, אחת מהן היא סיוון, אושיית רשת וסטייליסטית, וסב ל-3 נכדים. הוא מתגורר בבית אמו שהיא בת 85, ומתקיים מקצבת נכות וקצבת שירותים מיוחדים שהם ביחד פחות בכמה מאות שקלים משכר המינימום. רוב הקיצבה הולכת על תרופות. כיום הוא מתנייד  בקולנועית,  כי הוא כבר לא מסוגל במצבו ללכת בכוחות עצמו. פרט למחלת הריאות, הוא סובל מפריצת דיסק בגב. הוא איבד בשנות מחלתו משקל רב. "הפכתי לסיעודי מלא" הוא מספר בכאב.

מתי חלית ?

"בגיל 49. פתאום התקשיתי לנשום. לא הצלחתי ללכת בלי לעצור ולהתעייף. הייתי הולך איזה מאה מטר מתעייף ועוצר ומחזיק את הצד. אמרתי לעצמי שזה לא יכול להיות.  פניתי לרופא שהפנה אותי לבדיקת אקו לב.  במקביל שלחו אותי לבדיקת סיטי  ואובחן אצלי נפחת הריאות. אני מועמד להשתלת ריאות כבר 9 שנים, אבל יודע שהסיכוי שימצאו לי התאמה הוא מאוד קטן״.

לדבריו, מצבו הולך והופך רע מיום ליום. ״היום אני צמוד לחמצן. לא יכול בלי חמצן. הרגליים נפוחות. קשה לי לאכול. אני לא מצליח להתקלח לבד. זה מאמץ כבד מידי. אני עושה מקלחת פעם בשבוע. בחודשיים האחרונים אני לא מצליח לשכב ואני נחנק. ישן בישיבה על הכורסה. כל פעולה שכולם עושים בקלות כמו להתלבש או כל דבר אחר בשבילי זה מאמץ. אני חי על זמן שאול ומחכה לנס שתהיה השתלה, ונזקק מאוד לחמצן. אני חי אצל אמא שלי שתהיה בריאה עד 120, אבל היא לא יכולה לטפל בי בגיל שלה.  היא עושה מה שהיא יכולה אבל אני נהייתי סיעודי".

 הוא מתקשה גם בפעולות פשוטות ויום  יומיות, ולכן אחיו משתדלים לעזור וגם בנותיו. הם מלווים אותו לבדיקות ולהליכים רפואיים, אבל הוא נזקק לעזרה. לדבריו, הוא לא פנה לרשויות הרווחה. "אני לא יודע למי צריך לפנות" הוא אומר. אבל לדבריו, הוא הסתדר עם המצב עד שהחלו בעיות אספקת החמצן שלו. לפני כשלושה שבועות לפתע בלי התרעה כשהתקשר להזמין בלוני חמצן בחברה שמספקת לו חמצן, נאמר לו שהפסיקו לספק לו את הכמות הרגילה לפי הוראת קופת חולים".

הסבירו לך מה קרה?

"לא ממש. התקשרתי כדי להזמין בלוני חמצן ונאמר לי שעל פי החלטת קופת חולים אני לא אקבל יותר. לפי רופא הריאות בקופה שמטפל בי שנים, יש המלצה כתובה שאני אקבל שני בלונים ניידים ליום, כדי שאצליח לצאת מהבית. 12 בלונים בשבוע חוץ מבלוני החמצן לבית. אני 24 שעות ביממה נזקק לחמצן. בלעדיו אני לא נושם. נחנק”.

״אני רק רוצה לצאת לסידורים ולבית הכנסת״

פנית לקופת חולים לברר למה?

" כן. הלכתי עם אחותי. מרים, המנהלת בסניף אמרה לי בהתחלה ‘אין לי תשובה בשבילך, אני לא מתעסקת בזה. אין לנו תקציב’. השבוע הייתי אצלה שוב והיא באמת ניסתה לעזור, התקשרה לכל העולם ואשתו ולא עזר היא אמרה לי ' אני רוצה לעזור אבל הידיים שלי כבולות'. אני לא מבין, 30 שנה שילמתי ביטוחים של קופת חולים וכל התקופה הזו לא ניצלתי אפילו לא לקבוע תור לרופא מומחה. עכשיו שאני זקוק לחמצן, הם מונעים ממני?".

לדבריו בלי בלון חמצן נייד הוא תקוע בבית. "הפסדתי תור לבית חולים, ולטיפול שורש. שלחתי את אחי ל׳יד שרה׳ והוא השאיל בלון חמצן נייד ושילמתי 218 שקלים מכסף שאין לי. ”לא ביקשתי תרופות  או לצאת לשופינג סך הכל חמצן והם מחפשים לחסוך בדבר שהכי חשוב לי עכשיו בחמצן?"

לדבריו מבקשים להביא לו במקום חמצן נוזלי "אמרתי שאני מוכן לנסות אבל רצו לקחת את החמצן שאני משתמש כבר 9 שנים. ולא רציתי".

למה לא?

"זה בלונים גדולים שאני לא יכול להרים במצבי. החמצן עצמו לא מתאים לי,  אני יוצא אתו החוצה ואני לא יודע מתי הוא נגמר, כי הוא לא מראה סימנים. בסך הכל בדקתי איתו בבית אחרי שעה אם אני בחוץ,  אני נתקע בחוץ בלי חמצן  זה חלם. פשוט חלם. החמצן הנוזלי הזה ששלחו לי  אם אני נוסע לביקורת ב׳בלינסון׳ זה רק כמה שעות.  היה לי תור בבית החולים שנאלצתי לשהות בו מהשעה שבע בבוקר עד שמונה בערב, איך אני יכול להסתדר עם הבלון הזה? אני בקושי  הולך קל וחומר להרים משקל כבד של מחולל החמצן שהביאו לי. הוא לא מתאים פיזית לריאות, אם הם לא יספקו לי בלוני חמצן אני אצטרך להתאשפז ואז אתפוס  מיטה של חולה שזקוק  לזה יותר ממני והם ישלמו הוצאות אשפוז.  בסך הכל יוצא בעיקר לסידורים ולטיפולים רפואיים או להתפלל בבית הכנסת, אל תיקחו לי את החמצן אני לא יכול בלעדיו".

 במכתב שקיבל לויקי  מהחברה המספקת בלוני חמצן נרשם: "לבקשת הקופה יש לבצע מילוי חמצן נוזלי ולוודא שהוא תקין. כמו כן  אין לספק בלוני חמצן- על פי הנחיות הקופה”.

 גם הרופא המטפל בו  ד"ר יצחק שפירו מומחה מחלות וריאה, המטפל בו מטעם קופת החולים נכתב ב-19. 1.22 בסיכום ביקור: "בנוסף למחולל החמצן זקוק  לשני בלוני חמצן קטנים ניידים בני 5 ליטר ליום, לצורך יציאה מהבית לטיפולים רפואיים לסידורים ולבית הכנסת.  לא משתמש במחולל החמצן הנייד עקב משקלו הגבוה ולכן יש להחזירו לקופת חולים".

קופ״ח ׳מאוחדת׳: "טובתו הרפואית וימשיכו לעמוד לנגד עינינו״

מקופת חולים ׳׳מאוחדת נמסר בתגובה: "המטופל החליט להשתמש בבלוני חמצן לאורך כל שעות היממה, מה שמצריך אחסון כמות גדולה מאוד של בלוני חמצן בבית, אינה בטיחותית ואף מסוכנת ומבחינה לוגיסטית תפעולית אינה אפשרית.  למרות מאמצינו לספק למטופל את מחוללי החמצן הטובים, האיכותיים והמתקדמים ביותר עבורו תוך שמירה על התנהלות נוחה ותק'ינה שנועדה לשמש אותו בביתו ולהתניידות מחוץ לביתו, למרות ההסברים החוזרים שלנו, הוא ממשיך להשתמש בבלוני החמצן ולא במחוללי החמצן.  תמונת המצב שמתוארת בכתבה רחוקה לצערנו  מהמציאות. טובתו הרפואית ובטיחותו של המבוטח הם השיקולים היחידים העומדים וימשיכו לעמוד לנגד עינינו".

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן