יש מהפכה באירופה והיא מגיעה עד לישראל

בשנים האחרונות אירופה משנה את פני התחבורה שלה, הופכת לירוקה ובריאה יותר ויש לכך השלכות כלכליות, פוליטיות ובעיקר בריאותיות. מה קורה באירופה, למה זה חשוב ואיך זה משפיע על ישראל?

צילום: Vlad Tchompalov
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

במשך שנים אנחנו רואים כיצד זיהום האוויר הולך וגובר ורמת התחלואה בהתאם. ברחבי העולם הבינו את זה מזמן והחלו לשנות הרגלים, בעיקר במעבר לתחבורה חשמלית שלא מזהמת. באירופה לקחו את זה צעד אחד קדימה וכיום השימוש בתחבורה לא מזהמת הוא הנורמה שתופסת תאוצה שם. 

זה לא עתידני ולא רחוק, זה קורה ברחבי העולם ונמשך כבר כמה שנים. התהליך איטי אבל יציב ויצרניות הרכב הגדולות הבינו שהן חייבות לעבור לייצר רכבים חשמליים שלא מזהמים. למזלנו, קהל הצרכנים הגיב בחיוב והקהל האירופאי עושה את זה טוב יותר מהאחרים. איך יודעים? לפי נתוני המכירות הגבוהים אצלם.

בשנת 2020, נמכרו כחצי מיליון רכבים חשמליים באירופה והנתונים צפויים לעלות. לשם השוואה, במהלך 2019, נמכרו ביבשת קצת יותר משלוש מאות וחמישים אלף רכבים מהסוג הזה, כך שמדובר בעלייה לא קטנה ועוד בתקופת מגפה עולמית, סגרים, הגבלות והאטה בכלכלה. 

מה הסוד של אירופה? שילוב של מודעות סביבתית גבוהה, תמריצים ממשלתיים לקניית רכב חשמלי, התרחבות התשתיות לטעינה חשמלית והתקדמות טכנולוגית שמאפשרת לרכבים חשמליים נסיעות רצופות וארוכות יותר מבעבר. 

כדי להבין את המשמעות של הדברים בשטח, בואו נסתכל על המספרים. מבחינת כמות הרכבים החשמליים שנמכרה בתשעת החודשים הראשונים של שנת 2020 באירופה, גרמניה מובילה עם קרוב למאה אלף רכבים כאלה, אחריה צרפת עם קרוב לשבעים אלף, בריטניה עם שישים ושבעה אלף ואחריהן נורווגיה, הולנד, איטליה ושוודיה.

המדינה שנמכרו בה הכי הרבה רכבים יחסית לשאר באירופה, היא נורווגיה, שבה כמעט חצי מהמכירות של כלל הרכבים במחצית הראשונה של 2020 היו של רכבים חשמליים. אחריה איסלנד עם למעלה משליש מהמכירות, הולנד עם למעלה מעשרה אחוזים ואחריה בסדר יורד: שוודיה, צרפת פורטוגל ושוויץ. אלה גם המדינות שאצלן בכל שנה יש עלייה במכירות של רכבים חשמליים באופן עקבי.

ראוי לזכור שבאירופה יש תקנות מחמירות על פליטת מזהמים תחבורתיים וישנן מדינות שאוסרות על מכירה של רכבים מזהמים או מגבילה כניסה של חלק מהם במקומות מסוימים, בעיקר בערים הגדולות. בנוסף, יצרניות הרכב הגדולות באירופה חשופות לקנסות על רכבים מזהמים ועליהן לעמוד ביעדים של פליטה מופחתת זיהום ברכבים שהן מוכרות ועל כן יש להן מוטיבציה נוספת לייצר ולמכור עוד רכבים חשמליים. 

באופן כללי, האיחוד האירופאי מתכנן שעד שנת 2030 יהיו באירופה כשלושים מיליון רכבים חשמליים, כשהיום מדובר על כמיליון וחצי מהם. המטרה היא להפחית את הזיהום בזמן מוגדר מראש ועם כמות ידועה כדי להגיע ליעד. 

ומה ההשפעה של כל זה על ישראל? אמנם יש עוד הרבה מה לעשות כאן בתחום החשמלי, אך קרו בישראל כמה דברים חשובים בעניין בשנים האחרונות. הדבר העיקרי הוא שישנם כאן דגמים לא מעטים של רכבים חשמליים הזמינים לקנייה, החל מרכב קטן, דרך רכב משפחתי ועד לרכבי שטח ויוקרה, לא מעט מהם מיוצרים באירופה. כל הרכבים חשמליים, התחזוקה שלהם זולה יותר מזו של רכב הנוסע על דלק והמיסוי שלהם נמוך יותר. 

דבר נוסף הוא בתחום התשתיות. במקום תחנות דלק, רכבים חשמליים צריכים עמדות טעינה חשמליות שהן קטנות ולא מזהמות. לשמחתנו, יש בארץ התעוררות בתחום ונוסף לעמדות שכבר קיימות ברחבי הארץ, משרד האנרגיה החליט להקים עמדות נוספות בפרישה רחבה כך שניתן יהיה לנסוע לכל מקום ברצף. 

מעבר לכך, משרד האנרגיה שם לו למטרה שעד שנת 2030 כל הרכבים החדשים שיימכרו, יהיו לא מזהמים, כך שהרגלי הקנייה של כולנו הולכים להשתנות לחיוב בקרוב. כנראה שייקח קצת זמן עד שנגיע למספרים באירופה, אך ישנה התחלה נראית לעין וזהו צעד חשוב בדרך לסביבה נקיה יותר לכולנו.

הכתבה המלאה ב-EV Magazine 

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן