יזמית חרדית אשדודית פורצת דרך: הגשימה חלום להפוך לקונדיטורית מצליחה

הקונדיטורית החרדית ברכה ריימונד (50) מאשדוד, זכתה בתואר המכובד "יזמית השנה" של קרן שמש, בקטגוריה "המסע האישי המרשים ביותר". בראיון היא מספרת על הדרך המרשימה שעשתה כשבגיל 46 הלכה ללמוד קונדיטוריה אצל אסטלה, הקמת עסק פרטי "קייטרינג ריימונד" , ההתמודדות בימי הקורונה, על הסיוע של קרן שמש והזכייה בתואר. יש לה מסר למי שחולם להקים עסק. "לעולם לא לוותר על החלום" וגם לה עצמה עוד יש חלום מתוק לעתיד

צילום: משה פילברג
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

דרך ארוכה עשתה ברכה- מרגלית ריימונד הילדה שגדלה באשדוד וחלמה לאפות עד שהגשימה את חלומה והפכה לקונדיטורית מצליחה. בשבוע שעבר היא זכתה בתואר "יזמית השנה" של קרן שמש מקבוצת עוגן, שניתן לבעלי עסקים קטנים פורצי דרך. בטקס שהתקיים לפני כשבוע,  במוזיאון ארץ ישראל בתל אביב, חולקו פרסים ל-4 בעלי עסקים שהפגינו יכולות עסקיות מרשימות ותהליך מנטורינג מוצלח דרך הארגון, לאחר שעל הפרס התמודדו עשרות בעלי עסקים חברי "קרן-שמש". בקטגוריית "המסע האישי המרשים ביותר" זכתה בפרס ברכה, קונדיטורית אשדודית בעלת "ריימונד", קייטרינג חלבי. הפרס ניתן לה "על הוכחת נחישות אל מול תנאי פתיחה מאתגרים, יכולת הסתגלות והתגברות על מציאות הפכפכה ולמידה מתמשכת לרכישת יכולות וכלים ניהוליים".

צוות השופטים אמר עליה: "את מייצגת בעינינו דמות אמיצה וחדורת מטרה שהדרך מאפיינת אותה לא פחות מהתוצאה. אל מול עינינו עמדה היכולת המופלאה שלך ללמוד ולהעשיר את עצמך מתוך מטרה מוצהרת של בנייה והעצמה עצמית כדי לרכוש חיים טובים יותר, לך ולמשפחתך".

ימים לפני הטקס פורסם בעיתון "השבוע באשדוד" על ברכה ריימונד החרדית, שהקימה בעשר אצבעות את הקייטרינג החלבי "ריימונד" ומועמדת לפרס היוקרתי. לאחר קבלת הפרס המכובד שבנוסף לכבוד הרב הוענק לה פרס כספי בסך 10,000 שקלים. ברכה נרגשת מגודל הזכייה אך עסוקה עד מעל הראש בעבודה. בראיון לעיתון "השבוע באשדוד" היא מספרת על הדרך שלה לממש את חלום ילדותה ועל הקמת עסק.

ברכה, ילידת אשדוד , חשבת שכר ומנהלת חשבונות במקצועה ואמא ל-3. בן בכור בן 27 נשוי ותאומים בן ובת בני 21. שנולדו לאחר טיפולי פוריות.  היא גדלה בבית צנוע  וקשה יום אך בית תומך ואוהב. חלמה מילדות להיות קונדיטורית, "גדלתי בבית שכל הזמן בישלו תמיד היו במטבח. ילידת אשדוד. אמא שלי עם 6 ילדים צריכה תמיד לבשל, בית הודי אותנטי עם סירים גדולים בישול במטבח זה היה מרכז הבית", היא מספרת. ומוסיפה שהחלום הלך אתה לאורך כל הדרך אבל רק לפני 4 שנים היא החליטה לממש את החלום. "חלום ילדות שדחיתי כל הזמן, לפני 4 שנים בערך יצאתי ללמוד קונדיטוריה".

איפה למדת?

"למדתי בבית הספר של ׳אסטלה׳, אמרתי לעצמי אם כבר יצאתי וזכיתי, ולזמן שמתאים לי, אז ללכת ללמוד במקום הטוב ביותר".

מה קרה שפתאום החלטת שזה הזמן לממש את החלום?

"כשיש ילדים קטנים תמיד יש עדיפות אחרת.כשהם גדלו, אז אמרתי 'זהו עכשיו אני חופשיה הילדים גדולים כל אחד בפינה של עצמו, ויש לי את הזמן לממש את עצמי' והחלטתי שהגיע הזמן לעשות משהו מעצמי וככה הלכתי ללמוד קונדיטוריה. במהלך הקורס ברוך השם עברתי את הקורס בהצלחה בציון של 98 ובכלל נהנתי בלימודים,  בחרתי ללמוד בימי שישי מהבוקר משמונה עד אחת, למרות שזה קשה כי אני אישה חרדית ולבוא בימי שישי ולהתארגן לשבת זה מאוד קשה. אבל רציתי להשקיע את הכוח שלי דווקא בימי שישי לא עם הפקקים של תל אביב, רציתי להגיע רעננה ולא להיות בלחץ מחר עבודה ואני עייפה ופקקים, לכן בחרתי את הקורס בימי שישי, זה לקח מעל שנה, שנה ושלוש בערך, הקורס נתן לי המון זה מיקד אותי מבחינת הידע, הידע במטבח היה לי לפני ואפילו אפיתי, אבל פה המון  דברים שזה טכניקות, דברים שקשורים לקונדיטוריה דיוק, מה טוב, איזה סוג של חומרים כדאי, מה משתלב עם מה, המון סודות מקצוע שתוך כדי את לומדת הרבה דברים חשובים, וגם התנסות ולחוש, והיה לי חשוב מאוד לדעת את זה."

צילום: Josef

 לפני כשנתיים, עוד לפני פרוץ משבר הקורונה היא הקימה את קונדיטורית ריימונד- קייטרינג חלבי לאירועי בוטיק.”לקראת סוף הקורס, הרגשתי שאני חייבת לעשות מי זה משהו שזה לא רק תחביב אלא מקצוע, פתחתי עסק עצמאי, והתחלתי לעבוד בזה בבית, קונדיטוריה ביתית, קונדיטוריה בוטיק אירועים עד 50-60 אנשים, אני עושה שבתות חתן, בר מצווה, עליה לתורה, בת מצווה, ימי הולדת, הרמת כוסית, מקווה, אני מכינה גם עוגיות מרוקאיות."לדבריה, עבודתה במשך 25 שנה בהנהלת חשבונות, מקצוע הדורש דיוק מוסיף לעבודתה בעסק שלה. "אני אוהבת דיוק בפרטים הקטנים של כל מה שאני מכינה".

למרות שהקימה את העסק היא המשיכה במקביל לעבוד במפעל כחשבת משכורות. עד השעה 15:00 היא במשרד ומשם היא מתחילה להכין ולאפות מהמטבח שבביתה. קהל היעד שלה לא רק חרדים אלא גם אנשים מסורתיים. "ואפילו אנשים חילוניים שלא חשוב להם הכשרות, אבל באירוע שלהם הם מארחים אנשים שאוכלים כשר, והם אומרים לי שאכין לאורחים שלהם על טהרת הכשרות”.

ואז הגיעה הקורונה

זמן קצר אחרי שפתחה את הקייטרינג הגיע משבר הקורונה. "כהתחילה הקורונה,  חששתי שיכול להיות שהלך לי הכל, הרי זה ענף בתחום המזון, אין אירועים, אפילו בית כנסת לא היה, ממש כלום, והייתי חייבת לשנות את העסק, אמרתי 'כל כך הרבה השקעתי אני לא מוכנה לוותר על זה. זו לא הייתה אופציה. חברה הפנתה אותי לקרן שמש. הגעתי להציל את העסק, לא חשבתי בכלל שאזכה בפרס." בקרן שמש, היא צוותה למנטורית ריקי סגב, לשעבר סמנכ"לית ב׳איתוראן׳ והיום יועצת אסטרטגית למיקוד בצרכי לקוח. 

ספרי מה למדת בקרן שמש?

 "ריקי שאלה שאלות נכונות, האירה לי אתה דרך ועשינו תוכנית ולגבי העסק עצמו. מיקדנו את מה שאני צריכה, מה רווחי ומה לא רווחי. בנינו מחירון פריטים, עשיתי עבודת שטח מאחורי הקלעים. בהתחלה עבדנו בזום. היא עודדה אותי להיכנס לאינטרנט, להעלות דברים ועקבה אחרי , קיבלתי שיעורי בית ועבדתי. היום הכל מתומחר אצלי וממוחשב. בגלל שזה תחום מאוד דומיננטי כל הזמן צריך ללמוד. אבל היא הייתה כמו פרוג'קטור מהצד ואמרה  דעתה”.

צילום: Josef

ובקורונה?

"במהלך הקורונה המצאתי את עצמי מחדש- יזמתי הכנה של מארזים אישיים של ארוחות בוקר קטנות, "עידוד לבידוד" וכל מיני כיבודים למסיבות קטנות במסגרת המשפחתית המותרת. כל זאת תוך שאני עובדת במפעל שנחשב לחיוני. עבדתי כשכירה במפעל ואחרי ניסיתי לקדם את העסק בימי הקורונה והסגרים"

היא גם למדה להשתמש באינטרנט. עולם שהיה לה זר בהיותה חרדית ולמדה עוד דברים שעזרו לה בתחום "הבנתי שאני צריכה שאנשים יכירו אותי ואין דרך אחרת. אני בעלת עסק כשר למהדרין באשדוד והתחום הזה הוא תחום מאוד תחרותי ואת הבסיס לא היה לי. כל מה שהייתי צריכה לדעת וללמוד הכלתי ולמדתי ועשיתי בצורה הכי יסודית. הבנתי שאני רוצה לקדם את העסק, אני רוצה לעשות את זה כמקצוע  ולא כתחביב אז החלטתי ללכת ללמוד עוד, כל הזמן אני לומדת, למדתי קצת, שיווק, פייסבוק, אינסטגרם, למדתי צילום דיגיטלי, למדתי דרך מעוף, למדתי דרך אהובה עמרם, מהעירייה הוציאו לנו קורס דיגיטלי שהיה קשור לאינסטגרם פשוט למדתי תוך כדי עבודה. למדתי אפילו אצל השף אורן גירון עשיתי איתו קורס שקשור לקייטרינג".

איך הייתה התחרות?

"התחרות היא מאוד יוקרתית ומאוד מקצועית עם חבר שופטים שהם בעלי עסקים ודירקטורים. עשו לנו ראיונות ובחנו ומתוך 40 המתמודדים אני עליתי וזכיתי בקטגוריה של מסע אישי. לי  היה חשוב דווקא הנושא של המסע האישי, בעצם הרבה מאוד זמן השקעתי בתחום הזה והרבה שנים עבדתי בזה, אבל זה לא היה רישמי וזה לא היה מקצועי בכל זאת כל הנושא של לימוד לאורך הזמן ולצאת מהקופסא מאזור הנוחות שלי, ובכל זאת בתור אישה חרדית לעשות את הצעד הזה של להיחשף לרשתות החברתיות, זה היה תהליך והם מאוד העריכו את זה, שיש פה דוגמא לציבור החרדי שכן אפשר לצאת וכן לעבוד, וכן לצאת מקו העוני וכן לצאת מכל המגבלה של חיי העוני וכשעשיתי את הצעד הזה, זה מאוד הרשים אותם גם את הלימוד וכל דבר שחקרתי והלכתי איתו עד הסוף זו הקטגוריה שאני השתתפתי בה".

איך ההרגשה לקבל את הפרס?

" מאוד מרגש כי אני יודעת כמה אני עובדת קשה ואני יודעת באמת מה אני עושה בשביל העסק וכמה מאמץ אני משקיעה וזה מחמם את הלב שמפרגנים. אני עשיתי המון מאמץ כדי לשקם את העסק כדי שלא ייסגר, כי עסקים גדולים נסגרו ואני שרדתי את שנת הקורונה וזה הישג. אז הרגשתי שמגיע לי לקבל צ'ופר כזה, הייתי ממש שמחה כי זה פשוט להכיר במה שעברתי".

למדת אצל אסטלה. בימים אלו היא שופטת בתוכנית "הקינוח המושלם" לא חשבת להתמודד?

"זה כזה תחום קשה ואינטנסיבי. לא שאני מסוגלת, אבל אני לא רוצה את הלחץ הזה. אני הלכתי לערוץ 12 להיבחן ל״מאסטר שף״ פעם, אבל אני יודעת מה אני עושה, ואני לא רוצה להיכנס ללחץ הזה. זה מאתגר וזה כיפי אבל לא בכל מחיר. אני עדיין עמוסה מבחינת הזמנים וללכת לדבר כזה זה להעמיס. יש לי יעדים לקדם את העסק אבל, אני לא פוסלת בעתיד לגשת".

ויש לה גם טיפ לכל מי שחולמת ולא מעיזה להגשים את החלום. "אני חושבת שחלום לפחות חייב לנסות להגשים אותו, אני זכיתי בידיעה שאני אגיע לזה באיזשהו שלב, אבל לא ויתרתי במהלך הזה קראתי ספרים של קונדיטוריה, והכשרתי את עצמי וחיכיתי לזמן שאוכל להגשים. וגם אם קשה בדרך לא לוותר”.

את הזוכים בחרו ועדות שופטים שכללו, בין השאר את יעל מבורך, מנכ"לית המשרד לשוויון חברתי, שלמה דולברג, מנכ"ל מרכז השלטון המקומי, ד"ר הלה אורן, מנכ"ל קרן תל אביב לפיתוח, ישראל אליהו, יו"ר מגדל שוקי הון, אפרת מנור, מנהלת יחידת תרופות ללא מרשם ומוצרי צריכה, טבע ישראל. הטקס התקיים בהשתתפות שרת החדשנות, המדע והטכנולוגיה, אורית פרקש-הכהן, שר המדע לשעבר יזהר שי, מנכ"ל קבוצת עוגן, שגיא בלשה, יו"ר קבוצת עוגן, אופיר עוזרי, מוניקה לב כהן, מנכ"לית קרן-שמש מקבוצת עוגן, דיויד אריסון, יו״ר מודל עשיית הטוב בקבוצת אריסון, אתי דויטש, יו"ר בנק מרכנתיל דיסקונט, רומינה מאיר יפה, מנכ"לית אגן-ארומה מקבוצת אדמה, דוד לפלר, מנכ"ל משרד הכלכלה, ומאות בעלי עסקים ומנטורים החברים בקהילת "קרן-שמש" מקבוצת עוגן.

שרת החדשנות המדע והטכנולוגיה אורית פרקש הכהן הכריזה על הזוכים. השרה, בירכה את היזמים על עמידתם האיתנה גם בתקופה הכלכלית המאתגרת הנוכחית. "אתם היזמים, בעלי העסקים הקטנים, אתם מי שמחזיקים את הכלכלה הישראלית על כתפיכם ועלינו בממשלה לדאוג לכם" 

מהי קרן שמש?

קרן שמש מסייעת לאלפי עסקים קטנים ויזמים באמצעות ליווי ארוך טווח של מנטורים, מנהלים בכירים במשק המתנדבים לסייע לבעלי העסקים ברכישת מיומנויות וכלים ניהוליים, לצד יעוץ ממומחים בתחומים שונים הנוגעים בניהול עסק. הארגון קיים משנת 2005 וסייע עד כה לכ-4,000 עסקים קטנים. בעקבות משבר הקורונה, פנה הארגון לסייע לעסקים קטנים ומלכ"רים שנקלעו למשבר כלכלי, והוא מזמין בעלי עסקים מכל הארץ להגיש בקשה דרך האתר, ולזכות לתמיכה והכוונה על מנת לצלוח את התקופה הנוכחית ביציבות ובביטחון. קרן-שמש היא חלק מקבוצת עוגן, ארגון פיננסי-חברתי ללא כוונת רווח, ששאיפתו להביא רמה חדשה של הוגנות ושוויון הזדמנויות במגזר הפיננסי, תוך הנגשת אשראי בר-השגה וליווי פיננסי לישראלים הרבים המתמודדים עם פערים ומכשולים פיננסיים גדולים.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן