יועצת ראש העיר אשדוד למעמד האישה על שלטי הצניעות: "זו כפייה דתית"

אהובה עמרם יועצת ראש העיר אשדוד למעמד האישה בטור מיוחד על הדרת נשים בשלטי חוצות והמלחמה על צניעות בלבוש:"כמי שחונכה על ערכים של סבלנות וסובלנות – אני מצפה( מכל כותבי השלטים כתבו את הדברים ואת המסר שלכם שלא תטיל אשמה ולא תיפגע באף קבוצה או אדם שונה בדעותיו מכם) מכל אחד בחברה  לקבל  ולכבד את האחר  לקיים  את הערך של חיה ותן לחיות"

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

התעוררתי הבוקר באחד מימי השבוע לתמונות שנשלחו אלי על שלטים שנתלו ברחבי העיר באותיות לבנות מאירות עיניים על רקע שחור

לא,

השלטים  לא הביע השתתפות בצער הנרצחים בפיגועים בערים וברחבי הארץ כולל הערים החרדיות בני ברק ואלעד.

השלטים, יהא הכותב אשר יהא,  הוכיחו והזהירו את בנות ישראל " בת ישראל תהיי צנועה! ואל  תכשילי בחורי ישראל! 

הפנייה  בשלטים  בצורה ישירה ומכוונת  דווקא לנשים מעלה  מספר הנחות שחשוב שניתן את הדעת עליהן

האחת,  ההנחה שכל הגברים ללא הבדל, דתיים, חרדיים, חילוניים אינם יכולים לעמוד בפני פיתוי ולומר לא הינו  יחס המקטין את הגברים, מייחס להם חולשת אופי ורפיון הדעת  והשכל

הנחה נוספת,, הפנייה  לנשים מכירה בכוח  שיש לנשים  במקרה זה הוא מיוחס  ללבוש, באמצעותו הן יכולות ועלולות אולי בכוונה תחילה לגרום לגבר להיכשל. ולכן על הנשים חלה האחריות להיות צנועות בכל דרך  ולמנוע חטאו של הגבר. הטלת האשמה והאחריות על  נשים והתייחסות אליהן  כאל פתייניות תוך מתן פטור לגבר ממעשיו , הינה, בעיניי,  עוד דרך מניפולטיבית לצמצם ולהקטין את הנשים וחמור מכך יש פה מתן  לגטימציה  מזעזעת  לכשלונו ולחטאו במידה ויפעל בצורה שאינה נאותה כלפי נשים.

כמו כן, בתליית שלטי חוצות מעין אלה יש נסיון  לכפות ערכים על קבוצה אחרת שאינה מאמינה בהם ופה  נכנס גם האלמנט של  כפייה דתית תפיסתית.

עם זאת, אם   תוכן השלטים, מכיר בכוחן של הנשים ועוצמתן אני חושבת ומציעה שיש לנצל הכרה ותובנה זאת וליישם אותה  בהאצת התהליך לקידום מעמד הנשים והיחס אליהן  בחברה החרדית ובכלל

גם לתחומים אחרים לטובת הנשים, משפחתן והקהילה.

ואם להתייחס לבקשת השלטים- יש בהחלט מקום לדיון על צניעות בכלל וצניעות ביהדות,

במשמעות הרחבה, האוניברסלית ממש כמו החוקים במקרא שרבים מהם ערכים אוניברסליים מוסריים חברתיים.

התורה הדגישה את ערך הצניעות לגבי כל אדם בכל מיני ביטויים למשל בביטוי "הצנע לכת"  כשהכוונה לנהוג  בענווה ,לא להבליט, לא להחצין  את העושר, את היופי.לא להיות יהיר,לא "לנקר עיניים" על מנת לא לפגוע באלה שלא התברכו בנכסים פיזיים או גשמיים.

לגבי הנשים הביטוי "כבודה של בת מלך  פנימה" משמש את שומרי הצניעות להורות ולדרוש כתנאי להיות האישה מכובדת לכסות את גופה ואת ראשה ועדיף שתישאר בבית. דרישה זאת אינה מהווה בעייה ככל שהיא מקובלת ומהווה נורמה מוסכמת על המאמינים בה.

בעיני זו זכותו של כל אדם גבר או אישה להתלבש ולהתנהג על פי הערכים שהוא מאמין ומתקיימים בקהילה שהוא חי בה. חשוב להדגיש כי נשים לא אשמות בחטאו של הגבר  ואין בצורת לבושן גורם לכישלון הגבר או למעשיו, לכל אחד ניתנה הבחירה החופשית והשכל לנהוג בצורה מכובדת ומכבדת. גם עם  זרועות חשופות וללא כיסוי ראש  הן  בנות מלך

וידוי אישי,כמי שגדלה בבית דתי ועד היום מאמינה בערכים צניעות ענווה אהבה ועזרה לזולת אני חייבת להודות כי ללא קשר להלכה אני מעדיפה לבוש שהוא יותר מכסה מאשר חושף כי בעיניי זה יותר יפה ומכובד.

.

לסיום, כמי שחונכה על ערכים של פלורליזם סבלנות וסובלנות – אני מצפה( מכל כותבי השלטים כתבו את הדברים ואת המסר שלכם בצורה כזאת שלא תטיל אשמה ולא תיפגע באף קבוצה או אדם שונה בדעותיו מכם ) מכל אחד בחברה  לקבל  ולכבד את האחר  לקיים  את הערך של חיה ותן לחיות  ובעיקר חשוב שניזכור ונקיים  את הכלל הגדול בתורה   "ואהבת לרעך (גם אם הוא  לא) כמוך

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן