יומן מלחמה מבצע ׳עלות השחר׳

ההפתעה שבחיסול ג'עברי, המעבר המיידי למצב חירום, המענה לפניות התושבים והקשר הישיר באמצעי המדיה השונים, הטיפול ב-2,500 פניות למוקד והחזרה לשגרה על פי התוכניות הסדורות. הצצה להתנהלות המוקד של עיריית אשדוד בראשות ד"ר יחיאל לסרי במהלך הסבב האחרון

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

יום שישי, 16:16. כלי התקשורת מדווחים על חיסולו של תייסיר אל-ג'עברי, מפקד הגזרה הצפונית של הג'יהאד האסלאמי ברצועת עזה, ובאשדוד מבינים, למודי לקח מ"שומר החומות", שהמשמעות הישירה היא חשש לירי טילים מאסיבי על העיר.

16:40. מנהל אגף הביטחון בעיריית אשדוד שולח הודעה בקבוצת הוואטסאפ חירום אשדוד ומודיע על התייצבות מלאה להערכת מצב בראשות ראש העיר אשדוד, ד"ר יחיאל לסרי.

20 דקות חולפות, ובשעה 17:00 בדיוק, כולם ישובים בשולחן המלחמה, ראש העיר נכנס לבוש בג'ינס וחולצת טריקו, מתיישב ומכריז על מעבר מידי משגרה לחירום. לסרי נותן סקירה מהירה על השתלשלות האירועים בשנה האחרונה, ועל משמעות האיום המיידי שיש על מדינת ישראל. בין לבין, מתעדכן ראש העירייה מול גורמי הביטחון על תמונת המצב בשטח ונמצא בקשר ישיר עם אלוף פיקוד העורף, ועם נציגי משטרה, כב"ה ומד"א, הפועלים יחד במוקד אחוד.

"אנחנו מתורגלים מסבבים קודמים ועדיין, לא תהיה כאן שאננות", מבהיר ראש העיר. "כולנו ביחד עם העובדים והעובדות, המתנדבים ומתנדבות, צוותי הביטחון, מד"א כב"ה, משטרת אשדוד יודעים לעבור במהירות משגרה לחירום עם כלל המשמעויות, עבודה רציפה וזמינות מלאה. כבר עכשיו אני מבקש להכניס לכוננות מיידית את המטה המשימתי. ירי על אשדוד יכול להיות  מידי ונצטרך לתת מענה מהיר ומקצועי במידה ותהיה נפילה".

מסרים ישירים ליעדים

"עלות השחר" תפס את אשדוד בשיאו של קיץ ישראלי ואירועים שמתקיימים באוויר הפתוח, ובתחילתה של עונת הרחצה שבה גדשו הרוחצים את החופים. אלא שהכל מתגמד לנוכח המבצע שנפתח ברצועת עזה. לסרי לא מהסס ומורה לסגור מיידית את החופים ולבקש מהמבלים והמבלות בחופים לחזור לבתיהם. בביטחון העירוני שולחים   צוותים מתוגברים כדי לסייע לעובדי אגף החופים, כשההנחיה היא לנהוג בחוכמה ולא לעורר פאניקה.

לסרי גם לא שוכח את בתי הכנסת, שם אמורים להתכנס המתפללים לקראת תפילות השבת. כאן נכנסת לפעולה מערכת המסרונים של העירייה שמטרגטת את היעדים בהתאם: מסרון לגבאי בתי הכנסת שמתבקשים להתפלל רק במקומות שיש בהם מרחב מוגן, אחד נוסף מבקש מוועדי הבתים, באמצעות מכלול אוכלוסייה, להשאיר  פתוחים את דלתות הכניסה ומחסומי החנייה בבתים משותפים. "זה מציל חיים, אדם ששומע אזעקה כשהוא ברחוב יחפש את המרחב המוגן וכל בניין מהווה מקום מצוין למצוא מחסה", מציין ראש העיר בדיון.

תורת לחימה אשדודית

נחזור לבסיס. היכולת לנהל את כל האופרציה בעת חירום היא פועל יוצא של מבצעים קודמים. ב"שומר החומות" שוגרו לעבר אשדוד מעל 250 טילים, ומסבב לסבב מפיקה העירייה לקחים ומיישמת אותם בכל מערכי העירייה. עיקר ההתנהלות היא על פי תו"ל – תורת לחימה ייחודית שנבנתה על ידי ראש העיר, מנכ"ל העירייה אילן בן עדי, מנהל אגף הביטחון וראשי מכלולים. מדובר למעשה בספר עבודה מסודר, שמזכיר התנהלות צבאית (נציין כי רבים מראשי האגפים, כולל ראש העיר היו קצינים בכירים בצה"ל), סדר דוברים ברור, עובדות ומשמעויות.

במהלך המבצע, הגיע למוקד ההפעלה העירוני גם מפקד פיקוד העורף, האלוף רפי מילוא, ששמע מראש העיר ד"ר יחיאל לסרי על תורת ההפעלה העירונית ועל המעבר בין שגרה לחירום, וההיפך. בעירייה הדגישו בפני האלוף מילוא את ההיענות הגבוהה של התושבים והעמידה בהנחיות פקע"ר, והוא הביע את התרשמותו מניהול מערך החירום ורמת המוכנות הגבוהה, שכללה מענה לכל תרחיש. לסרי הודה לאלוף פקע"ר על פעילות צה״ל וכוחות הביטחון למען ביטחון אזרחי ישראל, ובהם תושבי אשדוד.

 הון אנושי מצוין

בתוך כל המצב הבטחוני, הקפידה העירייה לשמור על קשר ישיר עם התושבים. הקדמה והדיגיטל הפכו לכלים חשובים בכל מערכה, אך מעל כולם ניצבים ההון האנושי והאנשים שיוצאים לשטח. כך, למשל, תיקון 130 דלתות וחלונות התקולים בממ"דים של התושבים, שאליהם נרתמו עובדי עירייה בהתנדבות מלאה. במוצאי שבת, כבר הצטרפו אליהם אנשי עמותת "ידידים", שמסייעים למתנדבים נוכח כמות הפניות הרבה שהגיעו אל המוקד העירוני. המוקד, שמהווה מרכז שליטה ובקרה עירוני, תוגבר אף הוא במתנדבים ובמתנדבות שמסייעים בטיפול בתושבים אשר ביקשו מענה בשפה נוספת לעברית, וסיפקו זאת באמהרית, רוסית, ספרדית, אנגלית וצרפתית.

גם בקבוצת הוואטסאפ של כבדי השמיעה הכינו סרטון בשפת הסימנים, שרץ בין כל הקבוצות ומנגיש את המידע העירוני. לקבוצה מצטרף גם יועץ התקשורת של ראש העיר, שמואל דוד, אשר דואג להעביר עדכונים שוטפים, מתוך הבנה ש"כלל המידע חייב להיות אצל התושבים, זו דוגמא מובהקת של חוסן חברתי".

את הקשר מחזקת העירייה גם במדיה המסורתית, שאליה נשלחות באופן תכוף הודעות עדכון. ד"ר לסרי לא שוכח גם את הפייסבוק הגועש שלו, ומעדכן על החלטות, שינויים וגם מכין את התושבים לשבת לא פשוטה, ומצב בטחוני שצפוי להימשך גם בתשעה באב.

20:56, אשדוד עולה על מפת האזעקות לראשונה ב"עלות השחר״

 מכשיר הקשר רוחש, אך ראש אגף הביטחון אריה איטח מבקש מסיירי הביטחון לדווח רק במידה ויש נפילה ודאית בשטח העיר. אנשי המוקד העירוני באמצעות 732 מצלמות הפרוסות ברחבי העיר סורקים את מרחבי העיר, ואליהם נוסף חידוש טכנולוגי תוצר של "שומר החומות": טכנולוגיית זיהוי מתקדמת מאוד המזהה את רגע שיגור הטיל ומסמנת את המיקום שהוא עתיד ליפול או האם יורט, וממקמת את שתי האופציות על המפה. הגישה אליה מוגבלת למספר עובדים, ורק הם יכולים לראות מה עלה בגורלו של הטיל. כל האמצעים יחד מאפשרים לאיטח לסגור אירוע ולהכריז על יירוט. אין נזק, אין נפגעים.

במהלך השבת רועמת האזעקה שוב ושוב באשדוד. ראש העיר מבקש להוציא במיידי מסרון לתושבי אשדוד, שמדגיש כי מבחן ההצלחה שלנו, כבכל סבב, הוא שמירה על חיי התושבים. וזה תלוי במשמעת ברזל שלנו ולא רק בכיפת ברזל.

הדיונים והישיבות ממשיכות ללא הפסקה. מתקבלות החלטות לביצוע באופן מידי, כל ישיבה נמשכת שעה וחצי, ראש העיר מבצע תחקירים, יורד לפרטים הקטנים ביותר, בוחן כל דבר ביחד עם הצוותים המקצועיים וכל זאת במטרה להמשיך לשמר את חוסן התושב ולתת מענה מקסימלי.

 החוסן של המנהלות

מנהלות הרובע הם מרכיב מרכזי במכלול אוכלוסייה, ומתפעלים יחד עם הביטחון העירוני, ואגפי הרווחה וההנדסה את "המטה המשימתי", שבמסגרתו הם מגיעים ראשונים לזירה ונותנים סיוע לתושבים. המטה כולל 14 צוותים מעובים הנותנים מענה לכל רובע, ואחראי על הקמת חפ"ק במקרה של נפילת טיל ומהווים חוליית קישור למרכז הפעלה ולמכלולים, התושבים זוכים מייד לאוזן קשבת.

המשמעות של מנהלות הרובע היא גדולה מאוד, זאת בשל היכרותם את הרובע כמו את כף ידם. התגובות שלהן מהירות, ובזכות כך התושבים בחירום מקבלים מענה מידי כולל ליווי לאורך כל שעות היממה והמנהלות מהוות למעשה הזרוע ביצועית וניהולית שנבנתה באשדוד.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 הפסקת אש. זמן תודות

ביום ראשון סמוך לחצות הוכרזה הפסקת אש, אך לסרי החליט שההגבלות יימשכו עד לוודאות גמורה לביטחונם של התושבים. "אשדוד הוכיחה שוב אחדות. לאורך כל ימי המבצע שמרנו יחד על ההנחיות מצילות החיים, תמכנו וסייענו אחד לשני והוכחנו כי העורף חזק ואיתן. יחד הענקנו לכוחות הביטחון, ללוחמים וללוחמות, את השקט לפעול ולהרחיק את האיום מעלינו ולאפשר לאזרחי ישראל חיי שגרה נורמטיביים", אמר ראש העירייה. "אני רוצה להודות למשטרת אשדוד, למד״א, כב״ה, הביטחון העירוני והעומד בראשו אריה איטח, חיילי וחיילות פיקוד העורף, עובדות ועובדי עיריית אשדוד, המתנדבים והמתנדבות, שסייעו מסביב לשעון".

סגן נוי דן נלחמת על הבית

סגן נוי דן, בת 22 מאשדוד ומ"מ בפלוגת רם של חטיבת החילוץ הייתה מאוד מוכנה ומתורגלת לפעולה כששמעה את האזעקות שמורות להיכנס למרחב המוגן במהלך מבצע "עלות השחר״‫.

נוי היא תושבת אשדוד מילדות, וסבבי הלחימה, רעשי הרקטות והיירוטים לא זרים לה כלל. "אני מאוד מאופסת בזמני חירום. מאוד יודעת מה לעשות, לאן לגשת ואיך לעזור" היא אומרת‫.

כשסיימה בית ספר, בחרה נוי לעשות שנת שירות בנתיבות ולהתנדב בארגוני סיוע אזרחי. לקראת הגיוס, נוי הבינה שסיוע לאזרחים זה הכיוון שאליו היא מכוונת, ופיקוד העורף היה המקום שהכי משך אותה. כשהתעמקה מעט יותר בעשיית פיקוד העורף, גילתה את חטיבת החילוץ שיושבת תחת הפיקוד, והחליטה שהשילוב בין לוחמה לסיוע לאזרחים, דווקא בגלל שגרה בדרום ומכירה כל כך מקרוב את הדינמיות שבמצב הביטחוני הוא המדוייק עבורה‫.

במבצע "עלות השחר", נקראה נוי לסייע באירועי נפילות בסביבת אזרחים, ביצעה את הכל באופן מדוייק ויעיל והשתמשה בכל ידע הנרחב שה בנושא על מנת לספק את העזרה הטובה והמספקת ביותר לכלל האזרחים שפגשה שנזקקו לסיוע‫. ‫״זה היה מבצע בלתי נשכח. הייתי ממש ליד הבית, הרגשתי את הכל עוצמתי יותר כי ידעתי שכמה קילומטרים לידי יושבת המשפחה שלי במרחב המוגן‫, ויודעת שאני נמצאת בחוץ ומסייעת, ידעתי שהם גאים בי." היא מסכמת בהתרגשות

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן