חל״ת וכיסוי ביטוחי בקרן הפנסיה: מה חשוב לדעת?

הכיסוי הביטוחי בקרן הפנסיה מגן עלינו ממצבים שבהם לא נוכל להמשיך להתפרנס או במקרה פטירה. כדי לשמור על הזכאות לכיסוי גם בתקופות של חופשה ללא תשלום מכל סיבה שלא תהיה, חשוב לעדכן את קרן הפנסיה ולהסדיר תשלום חלופי עבור המשך הכיסוי באופן זמני

צילום: שאטרסטוק
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

עובדים רבים יוצאים לחופשה ללא תשלום במהלך שנות עבודתם בנסיבות שונות. זו יכולה להיות עובדת שבוחרת להאריך את חופשת הלידה מעבר ל-14 השבועות הראשונים, עובדים שיוצאים להשתלמויות ולימודים ממושכים או רצון משותף של העובד והמעביד לקחת קצת פסק זמן ביחסים. מגפת הקורונה הובילה גם היא להוצאת עובדים רבים לחופשות ללא תשלום בשל הסכנה הבריאותית והמצב הכלכלי הקשה שנגרם בעקבותיה. תהא הסיבה אשר תהא, חופשה ללא תשלום מחייבת אותנו להיערך אליה כלכלית כמו לכל תקופה אחרת שבה אין לנו הכנסות סדירות. חשוב לשים לב שבמהלך חופשה ללא תשלום לא נהיה זכאים להפקדות המעסיק לקרן הפנסיה ולקרן השתלמות. הפסקת ההפקדות תקטין כמובן את החיסכון שלנו לפנסיה בסופו של דבר, אך היא גם עלולה לגרום לפגיעה בזכויות שלנו לכיסוי הביטוחי הנלווה בקרן.

איזה כיסוי ביטוחי יש לי בקרן הפנסיה ומה הוא כולל?

מעבר לחיסכון לפנסיה, קרן הפנסיה שלנו כוללת גם כיסוי ביטוחי למקרה של מוות ולמקרה של נכות שלא תאפשר לנו להמשיך לעבוד. הכסויים הללו נועדו לעזור לנו לשמור על הכנסה כלשהי גם במצבי קיצון שעלולים להתעורר לאורך החיים. במקרה מוות חס וחלילה, קרן הפנסיה תשלם לבני הזוג ולילדים המוגדרים כשארים בתקנון הקרן קצבת שארים חודשית, אלא אם ביקשתם לוותר על הכיסוי. 

במקרה של נכות שאינה מאפשרת לכם לעבוד באופן מתמשך, תוכלו לקבל מקרן הפנסיה קצבת נכות חודשית בהתאם לתנאי התקנון המתחשבים בחומרת הנכות ובהיקף הכיסוי שבחרתם. עלות הכיסוי הביטוחי נגבית מדי חודש מההפקדות שלכם לקרן הפנסיה.

מה יקרה לכיסוי הביטוחי שלי כשאצא לחל״ת?

המשמעות של חופשה ללא תשלום היא שהמעסיק לא משלם לכם משכורת וגם אינו דואג להעברת ההפקדות לקרן הפנסיה. הפסקת ההפקדות לקרן הפנסיה כמובן אינה מאפשרת לכם להמשיך לצבור כסף בחיסכון שלכם לפרישה, מה שעלול להוביל לקצבת פנסיה קטנה יותר בעתיד. 

בנוסף, הפסקת ההפקדות כוללת גם את הפסקת התשלום עבור הפרמיה לכיסוי הביטוחי שעלולה להותיר אתכם ללא ביטוח אם משהו יקרה לכם חלילה וחס במהלך התקופה הזו. הכיסוי הביטוחי בקרן הפנסיה חל על מקרי מוות או נכות שנגרמו כתוצאה ממצב רפואי שקדם להצטרפות שלכם לקרן, רק לאחר תקופת אכשרה של חמש שנים רצופות שבהן תמשיכו להפקיד לקרן הפנסיה. אם תצאו לחל״ת לפני שחלפו חמש שנים מיום שהתחלתם לחסוך בקרן הפנסיה, אתם עלולים גם לפגוע בזכאות שלכם לכיסוי מלא.

מה צריך לעשות כדי לשמור על הכיסוי הביטוחי בקרן הפנסיה גם במהלך חל״ת?

כדי לעזור לכם להתמודד עם שינויים שקורים לפעמים בחיים, גם אם באופן בלתי צפוי, קרן הפנסיה תמשיך עבורכם את הכיסוי הביטוחי למשך חמישה חודשים נוספים באופן אוטומטי מיום שהפסקתם להפקיד לקרן. במהלך חמישה חודשים אלה קרן הפנסיה תגבה רק את הפרמיה החודשית עבור הכיסוי הביטוחי מהחיסכון שצברתם או שתוכלו להסדיר הוראת קבע באמצעי תשלום אחר. תקופת ביניים זו נועדה לאפשר לכם להתארגן בנחת ולהסדיר את המשך הכיסוי הביטוחי או את המשך ההפקדות. 

בנוסף חשוב לציין, לאור העלייה החדשה במספר היוצאים לחל"ת בצל מגיפת הקורונה, כי על פי פרסום של רשות שוק ההון צפויות  להתפרסם בקרוב תקנות חירום חדשות, אשר יאפשרו לחוסכים כיסוי ביטוחי אוטומטי למשך 12 חודשים.

כדי לשמור על הזכאות שלכם לכיסוי הביטוחי בקרן הפנסיה, חשוב להסדיר במהלך תקופת הביניים הסדר ריסק זמני באמצעות תשלום חלופי מהחיסכון שצברתם או באמצעי תשלום אחר. תוכלו להמשיך הסדר ריסק כזה למשך 24 חודשים לכל היותר, כולל תקופת הביניים שבה הסדר הריסק נעשה באופן אוטומטי. אם לא צברתם בקרן הפנסיה וותק של 24 חודשים עדיין, תוכלו להמשיך את הסדר הריסק רק עד לתקופה זהה לוותק שלכם בקרן. 

קרן הפנסיה תאפשר לכם לצלוח גם תקופות של אי וודאות או של חופשה מהעבודה אם רק תזכרו לעדכן אותה בשינויים שחלים בחיים שלכם. קצת ערנות עכשיו תחסוך לכם הרבה דאגות בהמשך.

*אין לראות באמור לעיל תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאם לצרכי הלקוח.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן