חלוקת מקרקעין בירושה: איך להתמודד עם התהליך המשפטי

צילום: אמיר שטיינהרץ
שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

כשאדם קרוב אלינו נפטר, פעמים רבות מלבד העצב, עלינו להתמודד גם עם לא מעט בירוקרטיה ותהליכים לא פשוטים, חלוקת מקרקעין בירושה הוא אחד מהם. לכול אדם יש את הזכות לקבל החלטה לגבי רכושו והוא יכול לעגן אותה על ידי ניסוח צוואה, ובמידה והוא לא עושה זאת קיים בישראל חוק – חוק הירושה. אם מפשטים את החוק, הכללים שלו מאוד ברורים, במידה ואין ירושה כתובה הרכוש עובר לילדים או לבני הזוג החוקיים, ואם אין כאלה הוא יעבור לאחים ולהורים. כיצד חלוקת המקרקעין מתבצעת מבחינה משפטית? עקבו אחרי המדריך שלנו.

מקרקעין – הגדרה ומצבים אפשריים

ראשית, חשוב להבהיר כי לא רק שטח, דירה או בית נחשבים למקרקעין. תחת הגדרה זו נכנסים גם משרדים, חנויות ומפעלים, כולם עוברים אל היורשים בעת פטירתו. המצב הכי פשוט הוא כאשר קיימת צוואה ברורה ויש נכס אחד שברור מי הבעלים שלו. בסיטואציה כזו פועלים על פי מה שכתוב בצוואה. מתי מתחילות הצרות? כאשר אין צוואה, כאשר יש חוב או משכנתא על הנכס, כאשר יש בן זוג ידוע בציבור, וכמובן כשיש מספר יורשים שרבים ביניהם. 

כאשר יש בהירות לגבי היורשים, אבל יש יותר מיורש אחד, ככל הנראה הם ירצו למכור את הנכס ולחלק את הסכום ביניהם – אבל מה קורה כשיורש אחד לא מסכים למכור או שיש ויכוח סביב אופן החלוקה? במצב כזה מבצעים פירוק שיתוף במקרקעין בין היורשים, הדבר מתבצע בעזרת פנייה לבית משפט לענייני משפחה לתביעת פירוק ועריכת הסכם משפטי. 

חשוב לציין כי בניגוד לעסקאות מקרקעין אחרות, על כאלה שמתבצעות במסגרת חלוקת ירושה אינם חלים מיסים בעבור הרכישה/מכירה , כל עוד הן נעשו תמורת כסף מנכסי הירושה ומדובר על העברה ראשונה של המקרקעין בין היורשים.

מה קורה למקרקעין כאשר לא קיימת צוואה?

כאמור, במקרה כזה, בהתאם לחוק הירושה יש סדר שנקבע – קודם כול הילדים החוקיים, לאחר מכן בני הזוג החוקיים ורק אם אין כאלה היורשים יהיו ההורים והאחים. החלוקה תתבצע על פי אחוזים בהתאם למספר הילדים (או ילדי הילדים), כולל בן הזוג – חצי לכול צד.  אגב, כאשר אין יורשים כלל, המדינה תהיה זו שתירש את הנכסים.

חלוקה כזו, בה חסרה הצוואה, מתבצעת באמצעות צו ירושה ללא צוואה, בתוכו נרשמים יורשי האדם הנפטר והחלק המגיע להם. חשוב לציין שילד שנולד תוך 300 יום מהפטירה זכאי גם הוא להיכנס לרשימת היורשים

בעיית הידועים בציבור

סיבה מאוד נפוצה המעוררת ריבים על ירושה היא כאשר מתקיים מקרה בו אדם טוען שאף על פי שזה לא תואם לחוק, מגיע לו לרשת את הנכס. זה קורה לא מעט בקרב אנשים ידועים בציבור שפושט בחרו לא להתחתן. במצב כזה הפתרון הוא לבית המשפט והוא יהיה זה שיחליט אם בן הזוג יקבל חלק מהנכס או לא, ואיזה חלק. בין הפרמטרים בהם בן הזוג ייחשב כיורש בעל זכאות הוא ניהול משק בית משותף ואם אף אחד מהם לא נשוי באופן חוקי לאדם אחר.

ירושה עם חובות

כפי שציינו, אחת הבעיות שיכולות לצוץ יחד עם הירושה היא החובות שמגיעות יחד אתה, כמו הלוואה או משכנתא למשל. הדרך הטובה ביותר להתמודד במצב כזה היא שהאדם לו שייך החוב (הנפטר) יבצע ביטוח חיים למשכנתא, המוגדר כביטוח חובה, וכך חברת הביטוח תהיה אחראית לשלם את החלק הנותר בחוב. כך או כך, בשביל שליורשים תהיה אפשרות לבצע חלוקה של המקרקעין, חייבים לפני כן להסדיר את החובות.

וטיפ אחרון לסיום: בכל המקרים שהצגנו מומלץ להיעזר בשירותיו של עורך דין נדל"ן מנוסה בדיני ירושות ומקרקעין, שכבר עסק במקרים דומים ויוכל לנתב אתכם בדרך המשפטית הסבוכה, להמליץ וגם לשמש כאוזן קשבת.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן