התיאבון של חסידות גור לא נגמר: קיבלו שטח של גן ברובע ח' לבניית כולל

לפני שבוע דחתה הוועדה הארצית לתכנון ובנייה של מתחמים מועדפים לדיור, את התנגדות העירייה ונציגי אגודת ישראל בעירייה לפינוי ובינוי מתחם ׳פלדות׳ ברובע ח’, כדי לאפשר גם לחילוניים לגור שם. עכשיו יש סיפור חדש של בניית בית כנסת על שטח גן ברובע ח', שהפך מזמן לאטרקציה בקרב החרדים שרוכשים כל דירה על מנת להפוך אותו לרובע חרדי. הדיירים הופתעו בוקר אחד לראות קבלן שהחל לגדר את הגן, ששימש את הדיירים עשרות שנים, על מנת לבנות כולל ובית כנסת עבור חסידי גור, שקיבלו את השטח מהעירייה. התושבים פתחו במאבק בסיוע חברת מועצת העיר עו"ד הלן גלבר

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

ברובע ח' יש אוכלוסייה של שהרכבה הוא כחמישים אחוז תושבים חרדים. רובע ח' הפך לאטרקציה בקרב חרדים שמגיעים מבני ברק וירושלים ורוכשים כל דירה שמתפנה ברובע ח' שהולך ומתחרד. כל מגרש ציבורי פנוי או כזה שמתפנה, נציגי החרדים בעירייה "כובשים" אותו ומקימים עליו מוסדות חינוך חרדיים. כך למשל, במבואות הכרכום הסמוכות לרח' הרותם, ישנו מגרש משחקים קטן לילדים, המשמש כמקום מפגש לדיירים החילוניים שמתגוררים בבניינים הסמוכים, כך היה במשך עשרות שנים.

לפני כשבועיים הגיע למקום קבלן, שהחל לגדר את סביבות הגן, על מנת להכין אותו לבניית מבנה של ארבע קומות. בשלט שהוצב נכתב כי במקום הגן בונים בית כנסת, הדיירים הופתעו והחלו מיד במאבק.

אחת מדיירות המקום, רקפת גליקסמן וקנין, מתגוררת  כתשע עשרה שנה בדירתה ברובע ח', שאותה רכשה מחברת 'עמיגור' אם לארבעה ילדים מספרת שהפארק הקטן הזה שנמצא במבוא הכרכום ברובע ח' משמש כגן למשחקים לילדים. קשישים וקשישות יושבים בפארק על הספסל, ומנהלים שיחות וויכוחים, נוסטלגיה, בקיץ משמש כמקום למפלט לדירות החמות שבהן מתגוררים, מנהלים שיחות של שכנים וגם קצת פוליטיקה מקומית וארצית. בנוסף לכך גם יוצאי אתיופיה שמתגוררים בשכנות באים לפארק עם הבירות.

מתברר כי גם החנייה ששימשה את הדיירים, עלולה להיפגע, לאחר שהחרדים יסיימו את בניית המוסד של כמה קומות,  יתפסו את מקומות החנייה של הדיירים, שבין כה יש מצוקת חנייה.

הדיירים כועסים מאוד, מאחר והעירייה נתנה את המגרש לחסידי גור עבור מוסדות דת. מגרש ששימש להם כפארק משחקים ומקום לישיבה לקשישים וקשישות, מבלי שהדיירים ידעו על החלטת העירייה, הדיירים לא קיבלו שום מכתב, או הצבת שלט על מנת ליידע את השכנים, שיכולים להביע התנגדות לתוכנית.

השכנים ידעו על כוונת העירייה רק לפני כשבועיים, כאשר הגיע קבלן בשם עובדיה גידר את שטח הגינה והציב שלט, המצביע על בניית בית כנסת, כאשר בשלט מופיע בניין בן שלוש קומות, שכולל הקמת בית כנסת של חסידי גור, מקווה טהרה וישיבה.

רקפת גליקסמן, מדגישה שאין לה שום דבר נגד הדת. ההיפך. יש לה שני ילדים חרדים, והנכדים שלה לומדים במוסדות חרדיים. היא מודאגת שהבניין יהיה כחמש עשרה מטר ממרפסת ביתה.

ישראל וקנין, אחד הדיירים: ״כמו גנבים בלילה״

ישראל וקנין העומד בראש ועד הדיירים, מספר על הרגע שהבין מה עתיד לקרות לגן. "קמתי בוקר אחד ראיתי קבלן שמגדר את הגן הציבורי ששימש את ילדי מתחם מבוא הכרכום, שאלתי אותו ׳מה אתה עושה׳, והוא ענה לי אני מגדר את הגן הזה לטובת ישיבת גור העומדת לקום במקום. לאחר בדיקה של חברת מועצת העירייה הלן גלבר שמלווה את מאבק הדיירים יש כוונה לקחת מהם את הגן הקטן ששימש אותנו עשרות שנים, מתברר שלקבלן אין לו טופס 2 כדי להתחיל בביצוע העבודה, מיד ניגשתי לעירייה וביקשתי לברר, הם התחמקו להראות את התיק, כדי לראות אם כל ההליך הזה שנעשה בדרך של גנבים בלילה".

מי בעירייה או מנבחרי הציבור מסייע לכם?

"הגב' הלן גלבר חברת האופוזיציה. ייאמר לזכותה שהיא מלווה אותנו בכל העוצמה, ואני מתכוון להתמודד מול העירייה להשאיר את הגן ששימש לחלקנו בעיקר כאוויר לנשימה, בכל ההליכים החוקיים המשפטיים שהגן ישאר ברשות הדיירים".

הדיירים: "העירייה בונה בית כנסת על גן בלי שידענו"; העירייה: "עומדות לרשות הציבור גינות חלופיות"

בנוסף, לסיוע של גלבר שעומדת מאחורי הדיירים, שלחו הדיירים מכתב לעיריית אשדוד באמצעות עו"ד רפאל דיין ובו דורש לקבל הבהרות בעניין היתר הבנייה שניתן לחסידי גור, עו"ד דיין פנה ליועצת המשפטית של הוועדה עו"ד לי חן צרפתי כדלהלן: "בשם דיירי הבית המשותף ברחוב מבוא הכרכום 8 הידוע כגוש 2188 חלקה 11 הריני מתכבד לפנות אלייך כדלקמן:

1. ביום 9/3/23 הובא לידיעתך מרשיי, כי העירייה מבצעת עבודות בנייה לבית כנסת בין 3 קומות הכולל קומת מרתף.

2. מדובר על היתר בנייה אשר ניתן ללא ידיעת מרשיי באופן בו העבודות מבוצעות באופן פתאומי וללא מתן התראה כלשהי לטענת מרשיי.

3. העבודות מבוצעות על שטח המשמש את מרשיי כגן משחקים (שצ"פ). לפי פרטי ההיתר, עיריית אשדוד היא מבקשת ההיתר כמו כן, הבעלים של הקרקע.

4. אבקש לדעת האם טרם מתן ההיתר בוצע פרסום בהתאם להוראות חוק התכנון והבנייה? כמו כן, אבקש לדעת האם בכוונת העירייה לבנות גן משחקים חלופי ו/או שצ"פ חלופי לגן אשר נהרס כיום על ידי עיריית אשדוד.

5. יובהר כי, העבודות "תפסו" את מרשיי בהפתעה גמורה ומכאן הדחיפות במתן מענה מהיר למכתבי.

לאחר כחמישה ימים משיבה עו"ד לי חן צרפתי סגן היועץ המפטי של העירייה כדלהלן:

1. היתר בניה 20221331 מיום 11.1.2023 הינו היתר בניה אשר תואם את תכנית 603-082491 תוספת שימושים ושינויים בזכויות בניה למגרשים לצרכי ציבור שחלה על כל תחום העיר  )התכנית בתוקף מיום  (18.3.2021ביחס למגרש הנדון המיועד למבנים ומוסדות ציבור.

2. מכיוון שבעלת הנכס הינה עיריית אשדוד ולא פורסמו הקלות מהתוכניות חלות, הרי שעיריית אשדוד לא נדרשה לערוך פרסום לפי סעיף 149 לחוק התכנון והבניה, התשכ"ה-,1965 ולא חל מקור סטטוטורי להגשת התנגדות על ידי מרשך.

3. העובדה כי המגרש שימש את הציבור במהלך השנים שחלפו כגינה ציבורית, אינו מונע את אישור הבקשה להיתר והוצאת היתר הבניה כפי שניתן כדין.

4. מבלי לגרוע מכלליות האמור לעיל, עומדות לרשות הציבור גינות חלופיות בשכונה לרבות הגינה ברחוב מבוא החמציץ הממוקמת מרחק של כ- 90 מ' מהמגרש נשוא ההיתר שייעודו הינו למבנים ומוסדות ציבור.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן