השר אלי כהן: ״אני פועל להגדיל את כמות המתגייסים באשדוד ליחידות הסייבר והטכנולוגיה״

שר המודיעין וחבר הקבינט המדיני ביטחוני, אלי כהן, בראיון לאשדוד10 על תפקידו כשר המודיעין: האיומים הביטחוניים על מדינת ישראל ועבודת זרועות המודיעין, על האירועים ההיסטוריים שהמשרד היה שותף להם, מציאת פתרונות טכנולוגיים לאיתור החולים באמצעות כלי השב"כ, קידום הנוער בפריפריות לתפקידי מודיעין נחשקים, ועל השינויים העיקריים שהוביל כשר הכלכלה והתעשייה שהשפעתם ניכרת גם כיום בהתמודדות עם משבר הקורונה

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

השר כהן, נחשב לשר נמרץ ופעיל ואומרים עליו שהוא עובד ללא הפסקה. כשכיהן כשר הכלכלה הוא לא נרתע ממלחמה מוצהרת במונופולים, קידם רפורמות רבות וחשובות, הביא לחתימה על חמישה הסכמי סחר חדשים ועוד. ב-17 במאי 2020 מונה בפעם השנייה לכהן כשר הממונה על משרד המודיעין בממשלת ישראל. ראיון חגיגי עם איש ליכוד המכונה "רפורמטור" שהביא את הכלכלה הישראלית לשיאים חדשים וכעת מסתער על תפקידו כשר המודיעין.

מהי ההיערכות הביטחונית של ישראל מול האיום האיראני?
מדינת ישראל היא המדינה המאוימת ביותר בעולם אך בזכות זרועות המודיעין שלנו, השב"כ, המוסד וצה"ל אנחנו מצליחים לשמור על ביטחונה. מה שראיתם בסדרה טהרן הוא רק קצה הקרחון והמציאות עולה על כל דמיון. מדינת ישראל לא תאפשר לאיראן להשיג גרעין או להתבסס בגבולה הצפוני. המדיניות שמוביל ראש הממשלה ואושרה בקבינט היא שלא נאפשר שום שינוי שיפגע בעליונות האזורית הביטחונית של מדינת ישראל. עם כל הכבוד לגורמים בשמאל, בזמן שהם תמכו בהסכם הגרעין, נתניהו והליכוד הובילו נגד דעת השמאל ונגד גורמים נוספים, לביטול הסכם הגרעין האיראני.

שנת 2019 הייתה השנה האחרונה שלך כשר הכלכלה. איך היית מסכם שנה זו?

״שנת 2019 הייתה השנה הטובה ביותר לכלכלת ישראל מאז קום המדינה. זה בא לידי ביטוי בנתון האבטלה הטוב ביותר בהיסטוריה, בשיא בייצוא הישראלי, נעשתה ההשקעה הגדולה ביותר אי פעם במשק הישראלי (רכישת מובילאיי ע"י אינטל), שיא בהשקעות הזרות ועלייה חדה במדד התחרותיות של ה-OECD, בדגש על הקטנת הרגולציה במשק. בנוסף לזה, גם דירוג האשראי היה ברמתו הגבוהה ביותר מעולם, התוצר לנפש עלה ויחס החוב תוצר ירד. אלה הם, ללא ספק, הישגים נכבדים מאוד״.

מהו ההישג הגדול ביותר שלך כשר הכלכלה?
״ההישג הגדול ביותר הוא בשנת 2019 הגיע אחוז האבטלה בישראל ל-3.4%, השיעור הנמוך ביותר ב-50 שנה האחרונות. הרמב"ם אומר שלתת לבנאדם כסף כצדקה זו מצווה, אבל מצווה גדולה הרבה יותר היא לדאוג לו למקור פרנסה. זה, במשפט אחד, מסכם את האג'נדה שלי כשר הכלכלה והתעשייה. בשנים האחרונות סייענו בפתיחת ובהרחבת עשרות רבות של מפעלים ובכך יצרנו מקומות תעסוקה רבים ואיכותיים. העובדה שלכל אזרח יש את האפשרות לקום בבוקר לצאת לעבוד ולהתפרנס בכבוד – זהו ההישג הכי גדול מבחינתי. עכשיו צריך לפעול באותו אופן, עם עליית אחוז האבטלה כתוצאה ממשבר הקורונה".

"חייבים לקצר את תקופת הבידוד ולחסוך למשק מיליוני שקלים"

כמ"מ רה"מ בוועדת השרים לענייני שב"כ אישרת להמשיך ולהפעיל את איכוני השב"כ, תמשיך לתמוך בכלי זה?
״כלי השב"כ מציל חיים של אלפי אנשים, מונע סגר על המשק ומצמצם את הפגיעה בכלכלה. סקר שערך משרד המודיעין קבע ששני שלישים הציבור בישראל מביעים אמון בפעילות השב"כ למניעת ההתפשטות של נגיף הקורונה, ותומכים בהמשך השימוש בכלים הטכנולוגיים. נמשיך לעשות שימוש בכלי זה עד אשר נהיה מדינה ירוקה ואני שמח שהציבור מבין את חשיבות הכלי הזה ומביע אמון״.

באיזה אופן ישפיע הסכם השלום עם האמירויות ומדינות ערביות נוספות על התמודדותה של ישראל עם המשבר הכלכלי?
״שלום מביא צמיחה והמדינות הערביות מפנימות שהמגמה השתנתה ויש לאמץ גישה עדכנית שמנותקת מהזיקה המסורתית בין סוגיית הנורמליזציה לבין הסוגיה הפלסטינית. נרמול היחסים עם העולם העסקי באמירויות הוא מהפכה לכלכלת ישראל. מדינת ישראל היא אמנם מדינה קטנה אך היא מעצמה טכנולוגית אדירה וכתוצאה מהיחסים נצפה בפריחה בתחום ההייטק, הטכנולוגיות המתקדמות, סייבר ועוד. אנחנו צופים פריחה משקית משמעותית כתוצאה משיתופי פעולה עסקיים שייעשו בעתיד לשתי המדינות. פוטנציאל הסחר נאמד בכ-4 מיליארד דולר בשנה, לא כולל השקעות ישירות ורווח כלכלי נוסף מתיירות. ההסכם עם איחוד האמירויות פותח דלת לקידום יחסים עסקיים עם מדינות נוספות במפרץ ובאפריקה״.

כיצד הפכה ישראל לשחקן מפתח בעולם ולמעצמה כלכלית?

החדשנות היא נכס אסטרטגי של ישראל. החדשנות הישראלית לא תורמת רק לאותם בודדים שמצליחים לעשות אקזיט חלומי, לעליה במספר המועסקים בהייטק, להכנסות המדינה ממסים או לנהירת חברות בינלאומיות לישראל אלא גם למעמדה המדיני של ישראל בקרב עמי העולם.
החדשנות הישראלית היא גורם מרכזי להתחזקות מעמדה הבינלאומי של ישראל ומגמה של הסכמי שלום היסטוריים דוגמת הסכם השלום עם האמירויות.
אם פעם ביקורים של מנהיגים מחו"ל, היו מסתכמים בביקור ביד ושם, בכותל ופגישה מדינית, הרי שהיום, מתווסף ללו"ז בד"כ גם ביקור באתרי פיתוח חדשניים, בחברות פורצות דרך וחברות ביומד והייטק ישראליות.

בנאום שנאמת באו"ם ציינת שמדינת ישראל הפכה מנטל לנכס, למה התכוונת?

ישראל, פעם מוקד צרות עולמי שרבים ניסו להתרחק ממנו, הפכה להיות החממה הטכנולוגית של העולם כולו. בעבר הלא רחוק מדינות וחברות שהיו בקשר עם ישראל, היו חשופות לחרם הערבי, אולם החלפת הדומיננטיות של הנפט בטכנולוגיה וחדשנות הופכת את ישראל מנטל לנכס. החדשנות הישראלית והעובדה שהמוח הישראלי עסוק כל הזמן בפיתוחים משני עולם, בולטים במיוחד לאור העובדה שחלק מהמדינות במזרח התיכון עסוקות בחזרה לעבר, בקנאות דתית ובטבח עם, ואילו הישראלים עסוקים בעתיד, בחדשנות, בהצלת חיים ובשיפור איכות החיים בעולם כולו.

אתה ידוע בכינוייך "הרפורמטור", כמי ששובר מונופולים וגורם לדברים לקרות. היו לך לא מעט מלחמות מול מונופולים גדולים במשק, ספר על כמה מהם.
"ב-3 וחצי השנים האחרונות הובלנו רפורמות משמעותיות במשק ביניהן הרפורמה ההיסטורית במכון התקנים שהביאה לראשונה לפתיחת התחרות של מכון התקנים ואימוץ התקינה הבינלאומית. בנוסף, הרפורמה בחוק ההגבלים העסקיים שמאפשרת לפעול למול גופים בעלי כוח שוק עודף גם במקרים בהם אינם מונופול, הרפורמה בבנקים, הרפורמה הכלכלית המהותית שנחקקה בכנסת ה-20 ורפורמת ה"קולגייט" במסגרתה ניהלנו מאבק מול היבואנים הבלעדיים במטרה לשים סוף לגזל המותגים המיובאים. אלה הם רק חלק מהמונופולים ששברנו בקדנציה האחרונה".
אתה חתום על הרפורמה להזמנת מוצרים באינטרנט שהורידה את הביורוקרטיה ומוזילה מחירים, למה זה היה חשוב?
"צו ייבוא אישי אותו קידמתי נותן הקלות דרמטיות, מסיר בירוקרטיה ומסדיר יבוא אישי מחו"ל. למרות שיבואנים גדולים ניסו לעכב את הצו, לא חששתי להתעמת מול כול הגורמים האינטרסנטיים והבאנו בשורה גדולה לצרכנים. כניסת הצו לתוקף מאפשרת לייבא 30 יחידות עד אלף דולר, או 5 יחידות מעל אלף דולר, מדובר בהקלה משמעותית שתביא להגברת התחרות ולהפחתת יוקר המחייה".

מהי לדעתך תרומתך הגדולה לעסקים הבינוניים והקטנים בישראל?
"אחד החוקים המשמעותיים שחוקקתי הוא חוק פנסיה לעצמאים. החוק נועד להגן על העצמאיים, לאפשר להם להזדקן בכבוד ולתת להם רשת ביטחון סוציאלית בהגיעם לגיל פרישה כאשר הם אינם יכולים לעבוד ונפסקת השתכרותם".

מה אתה מתכוון לקדם בעתיד?
"אני רואה בתפקידי כשר בממשלה זכות גדולה ואפעל בכל תפקיד לחזק את מדינת ישראל, מדינתו של העם היהודי בישראל ובתפוצות.".

הבן שלך משרת בגולני ואתה חבר בקבינט הביטחוני מדיני . את האמת, אתה דואג?
"אני לא מכיר הורה שבנו משרת בקרבי ולא דואג… אך דווקא כחבר בקבינט הביטחוני מדיני אני רואה מקרוב עד כמה אנו ערוכים ומוכנים לכל איום. אני רואה גם עד כמה צה"ל, זרועות הביטחון והמודיעין שלנו הם עוצמתיים ומתוחכמים ואני יכול לומר לאזרחי ישראל- אתם יכולים לישון בשקט. העובדה שבני משרת בקרבי תסייע לי על אחת כמה וכמה למלא את תפקידי בקבינט באחריות ובמסירות למען ביטחון העם והמולדת".

ספר על פתיחת מסלול יזמות טכנולוגי לצעירי אשדוד והסביבה שיזמת כשר הכלכלה
״בתקופת כהונתי כשר הכלכלה פתחנו באשדוד אקסלרטור (מאיץ) אשר מספק ליזמים חדשים מעטפת מקצועית ותומכת משלב גיבוש הרעיון ועד לגיוס הכסף הראשון. המחזור הראשון כבר יצא לדרך והתוכנית בעיצומה. מדובר בתוכנית של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים שהינה בשורה של ממש שהעניק משרד הכלכלה והתעשייה ליזמים באשדוד. מדובר בכלי נוסף שנועד לתמרץ סטארטפים בתחילת הדרך ולתת להם את הכלים המקצועיים והליווי הנדרש לממש את הפוטנציאל ולהצליח. כמו כן, בכוונתי לפעול בשיתוף פעולה עם ראש העיר, יחיאל לסרי, על מנת להגדיל את כמות המתגייסים מקרב בני נוער בעיר ליחידות הסייבר והטכנולוגיה. יזמי טכנולוגיה הם המפתח להמשך שגשוגה של הכלכלה הישראלית״.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן