תכירו את שגרירת ישראל בפינלנד שגדלה והתחנכה באשדוד

איריס מלכא (50) גדלה באשדוד עד שיצאה עם משפחתה לבריסל לשליחות של אביה, יעקב מלכא. שם בשגרירות ישראל, היא חלמה ללכת בעקבות אביה. השבוע נסגר מעגל כשהיא יוצאת לשליחות לפינלנד ואסטוניה. רגע לפני שהיא ובתה טסות היא מספרת בראיון על שנות שירותה במשרד החוץ: "התחלתי במשרד שר החוץ כמתאמת קשרי חוץ" על התפקיד והעבודה תחת 8 שרי חוץ, על התפקיד השני באגף האסטרטגי במשרד החוץ אותה עזבה לפני ימים ספורים, על הסיבה שלא יצאה לכהן בשגרירות רוסיה ועל ברכת הדרך של אביה

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

איריס מלכא מאשדוד סוגרת מעגל, כנערה שיצאה עם אביה לשליחות בבלגיה, היא חלמה להיות כמוהו ולייצג את ישראל . אחרי קריירה ארוכה במשרד החוץ בתפקידים בכירים היא מגשימה את חלומה והמריאה השבוע ביום שני לפינלנד, להלסינקי שם תשמש כקונסול וסגנית השגריר וכן כסגנית השגרירה באסטוניה. בעוד בטלוויזיה מדברים בהתרגשות על השלום עם איחוד האמירויות, אנחנו תופסים לריאיון את איריס שהיא עסוקה באריזה לקראת הטיסה עם בתה לפינלנד, שכאמור התקיימה ביום שני לפנות בוקר. כשהיא מספרת על עבודתה במשרד החוץ, קריירה מצליחה אותה היא רואה כשליחות וייעוד, או על משפחתה, קולה רועד מהתרגשות וניכר בה שהיא אוהבת את מה שהיא עושה.


איריס (50) נולדה וגדלה באשדוד, הוריה אליס ויעקב מלכא משפחה שורשית וערכית. אבל בגיל 13.5 היא עזבה את החולות הזהובים של אשדוד ועברה עם משפחתה לבריסל. אביה, שהיה במשך שנים מנהל סניף הבנק הבינלאומי באשדוד, יצא לשליחות של 5 שנים: "בגיל 13.5 יצאתי לשליחות עם אבי, יעקב מלכא. אבא שלי, קיבל מינוי לשמש כמזכיר ראשון ונספח כלכלי בבריסל בבלגיה. כיהן בתפקיד 5 שנים, הייתי שם במשך חמש השנים יחד עם הוריי."

איריס מלכא ואביה


שם נולד החלום להיות שגרירה כמו אבא?
"כן. בגיל 14 בערך כבר ידעתי שזה מה שאני רוצה לעשות. היה לי אז כבת של אבא דרכון דיפלומטי ואמרתי לאבא שלי ׳יבוא יום והדרכון הדיפלומטי הזה יהיה במשרד החוץ ובזכותי ולא בזכותך. אז הנה אני כמה שעות לפני היציאה לשליחות לתפקיד מאתגר של קונסול וסגנית השגריר בפינלנד- הלסינקי ואסטוניה. אני יוצאת תחת 3 כובעים: קונסול, סגנית שגריר וכן קצינת מנהלה״.
אבל הדרך לשגרירות ישראל- החלום שלה עברה בהרבה שנים של עבודה קשה במשרד החוץ : "חזרתי לארץ, התגייסתי לצה״ל הייתי בחיל האוויר .לאחר הצבא עברתי לירושלים שם עשיתי את למדתי לימודיי האקדמיים במדע המדינה, בלשנות וספרות צרפתית באוניברסיטה העברית. ומיד נכנסתי למשרד החוץ עברתי מבחנים במשרד החוץ. כמה ראיונות התפקיד הראשון היה בלשכת שר החוץ".

איריס:"מאז שחזרנו מהשליחות לא חזרתי לאשדוד ישר לצבא ואחרי הצבא לאוניברסיטה מאז אני גרה בירושלים אני בירושלים לשם אני אחזור. אני באה לאשדוד לבקר ולהיות עם הוריי. הנה אני עכשיו פה באשדוד עם הוריי מבקרת אותם לפני שאני עוזבת את הארץ״


איריס עובדת במשרד החוץ כבר כמעט 24 שנה: "עבדתי 17 שנה בלשכת שר החוץ כמתאמת קשרי החוץ. עבדתי תחת מספר שנים. הראשון היה השר אריאל שרון ז"ל. אחר כך היו השרים: דוד לוי, שלמה בן עמי, סילבן שלום, ביבי נתניהו, שמעון פרס ז"ל , ציפי ליבני, אביגדור ליברמן. עבדתי בתור מתאמת קשרי החוץ, אלו היו שנים מרתקות. עבודה מרתקת ביותר מאתגרת מגוונת. הייתה מקפצה גדולה להמשך דרכי במשרד. עבדתי עם אנשים מאוד מרתקים כל אחד בדרכו הוא".


ומה עשית אחרי תפקיד בלשכת השר?
"אחרי תפקידי לשכת השר ב-7 שנים האחרונות שימשתי כסגנית מנהל המחלקה לפיקוח על הייצור ביטחוני באגף האסטרטגי במשרד החוץ. תפקיד מאוד מאתגר, עבדתי מול משרד הביטחון תפקיד מעניין. אחד התפקידים באחת המחלקות הכי מעניינות במשרד החוץ. זה תפקיד שהיה לי מאוד קשה לעזוב אותו, אבל הנושא של השליחות היה חלומי מאז ומעולם. מבחינתי זה הגשמת חלום. לשם כך הגעתי למשרד החוץ לשמש אני גאה ונרגשת לקראת השליחות שלי לייצג את מדינת ישראל, לחזק את הקשרים של מדינת ישראל עם פילנד ואסטוניה. כקונסול וסגנית שגרירה. תפקיד מרתק ומאתגר. באמת הגשמת חלום, כשדברים מגיעים לא בקלות אז הערכה היא גדולה ורבה. אני נרגשת ושמחה מאוד לקראת התפקיד החדש ולקראת החיים החדשים שמצפים לי. אני יוצאת עם בתי שי- לי בת ה-9 . אביה של שי לי ואני נפרדנו כשהייתה בת שנתיים."


ואבא שלה אישר לשי לי לנסוע לחו"ל?
"היו קצת בעיות בנושא הזה, ולא היה פשוט להוציא אותה מהארץ. כבר לפני 4 שנים הייתי צריכה לצאת לתפקיד דומה בסן פטרסבורג שברוסיה לא הצלחתי אז לעבור את המשוכות שהיו לי, אבל עברתי תהליך מאוד ארוך גם של הכשרות וגם מהפן ֿהמשפטי אבל כמו שאמרתי הפעם זה הצליח לי ובסופו של תהליך בית המשפט אישר לקחת את בתי לשליחות מעבר לים״.

שרת החוץ הבאה? ׳מי יודע אולי יום אחד׳

ש לך עוד חלומות להגשים אחרי שהחלום שלך הוגשם?
״כמובן שאני לא עוצרת ואני בשאיפה להמשיך להתקדם בסולם כשגרירה במדינה אחרת״.
יש מדינה שאת מעדיפה?
״משהו בכיוון של ארה״ב – וושינגטון, ניו יורק בהחלט יעשה את העבודה״.
ולתפקיד שרת החוץ?
״אולי יום אחד מי יודע. אני באמת לא עוצרת ועם המון שאיפות, אבל צריך להיות מציאותית אני עם שתי רגליים על הקרקע. אני מתחילה את התפקיד הזה בפינלנד עם הרבה ציפייה והרבה תקווה ומקווה לעשות את התפקיד בצורה הכי טובה ״
ואיך אבא שלך מגיב?
״ מבחינתי כשאבא שלי יושב מולי ורואה אותי ככה מתקדמת זה סיפוק מטורף. ובאמת אני חייבת לציין את התמיכה הענקית שקיבלתי מהוריי ומאבא שלי בעיקר. אבא שלי שידע כל השנים שזה היה חלומי ותמיד הוא דחף ותמיד הוא עודד ותמיד הוא עזר. ולמרות שאמר לי השבוע כי ׳ למרות שאני נפרד מהבת שלי ומנכדתי אבל לראות אותך ככה נוסעת לשליחות בגאווה ענקית ובאהבה ואני מברך אותך ', הוא בירך אותי להמשך דרכי ונותן לי את ברכת הדרך. זה באמת מרגש להיות לצד אבא שהיה נספח כלכלי ומזכיר ראשון בבלגיה, להיות לצדו בשגרירות ולעבור את החוויה המטורפת שחוויתי שם. חוויה שהשאירה בי חותם מאוד חיובי זה מה שנתן לי את הפוש לעבר החלום הזה."
ואיך ההרגשה להגשים את החלום?
"ההרגשה ?אני כולי גאווה לייצג את מדינת ישראל. אני מפשילה שרוולים והולכת בהתרגשות מטורפת לעבר חוויה והגשמת חלום״
תחזרי לאשדוד?
״לא. מאז שחזרנו מהשליחות לא חזרתי לאשדוד ישר לצבא ואחרי הצבא לאוניברסיטה מאז אני גרה בירושלים אני בירושלים לשם אני אחזור. אני באה לאשדוד לבקר ולהיות עם הוריי. הנה אני עכשיו פה באשדוד עם הוריי מבקרת אותם לפני שאני עוזבת את הארץ״.

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן