הקלטת של מנכ"ל העירייה שוב "כיכבה" בבית הדין לעבודה

מבוכה לעירייה. עוד מציל זכה בתביעה נגד העירייה‪, ויהיה זכאי להיות מציל דור ב' קבוע ואף יזכה מעבר להפרשי שכר גם לפיצויים. פסק הדין של בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע מגיע כשלושה חודשים, אחרי שמציל אחר זכה בתביעה דומה מול העירייה. הפעם צורף צורף תמליל הקלטה של מנכ"ל עיריית אשדוד בו עולה לכאורה, כי המניע לאי קידומו של המצילים ל‪תפקיד דור ב' קבוע, הוא כי הם "לא שייכים למחנה הנכון". השופט כהן מתח גם ביקורת על העירייה: עשתה לפלסתר את פסק הבוררות״. העירייה שוקלת לערער

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע, פסק לאחרונה כי דודי מדינה זכאי למעמד של מציל דור ב' קבוע משנת 2013, ובכך קיבל את עמדת המציל וההסתדרות ודחה את עמדת העירייה שטענה בין היתר כי מדינה לא עמד בתנאים הנדרשים של 5 חודשי עבודה, במשך שתי עונות רחצה רצופות. בית המשפט פסק כי על העירייה לשלם למדינה את מלוא הפרשי השכר וכן פיצויים בגין עוגמת נפש בסך 20,000 שקלים, וכן תשלם העירייה עוד 25,000 שקלים הוצאות משפט.

אם ה"סיפור" הזה נשמע לכם מוכר, אתם לא טועים. רק לפני כשלושה חודשים פסק אותו בית דין באותו הרכב: שופט יוחנן כהן ובהשתתפותן של נציגת ציבור העובדים רחל מצרי-לבני ונציגת ציבור המעסיקים ציפי בר נוי. אותה פסיקה, אבל התובע אז היה מציל אחר, אושרי סוויסה שגם הוא זכה במשפט לאחר שבית הדין פסק שהוא זכאי להיכלל כמציל דור ב' קבוע. לכאורה שני מקרים שונים של עובדים נגד המעסיקה, אולם בשני המקרים צורף תמליל הקלטה של מנכ"ל עיריית אשדוד בו עולה לכאורה כי המניע לאי קידומו של המצילים למפקיד דור ב' קבוע הוא כי הם " לא שייכים למחנה הנכון" ובשני המקרים בית הדין מתח ביקורת על התנהלות העירייה והתנהלות המנכ"ל בן עדי.

 דודי מדינה עתר באמצעות עו"ד יובל ברוק כנגד העירייה לבית הדין האזורי לעבודה, בה ביקש כי בית הדין ייתן סעד הצהרתי, הקובע כי מדינה הוא מציל דור ב' קבוע בעירייה החל מספטמבר 2013, ולכל המאוחר החל מחודש מרץ 2017, ובהתאם להורות לעירייה לשלם את שכרו כמציל דור ב' לפי ההסכמים הקיבוציים, ולשלם לו את מלוא הפרשי השכר הנובעים מהתקופה בה לא הוכר מעמדו כדין, וכן פיצוי בסך 70,000 שקלים בגין עוגמת נפש שנגרם לו.

מעובדות פסק הדין עולה כי מדינה נבחר ע"י ועדת המכרזים בעיריית אשדוד לתפקיד של מציל ים ב-10.8.2010  בעירייה. עוד קודם לבחירתו הוא שובץ כמציל בחופי אשדוד. בהמשך מפורט בכתב התביעה את פירוט העבודה של מדינה הן כמציל והן בתפקידים נוספים כמו כפקח.

המחלוקת בין הצדדים שהעירייה טוענת כי אינו זכאי למעמד מציל דור ב' קבוע, מאחר ולא השלים שתי עונות רחצה רצופות הנדרש להכרה. לפיכך כבר בעבר פנה מדינה לבית הדין ובשנת 2013 התנהל הליך בוררות שנמצא גם בפסק הדין הנוכחי. בבוררות בין ההסתדרות לבין מרכז השלטון המקומי ועיריית אשדוד. בין הצדדים התגלעה מחלוקת באשר למעמדו של מדינה בעיריית אשדוד. בעוד שההסתדרות טענה שמדינה השלים עבודה כמציל במשך שתי עונות רחצה מלאות, שמזכות אותו במעמד אותו דרש, טענו מרכז השלטון המקומי והעירייה בין היתר כי יש לגרוע מתקופת עבודתו של מדינה את הימים בהם לא עבד כמציל ועל כן אינו זכאי למעמד אותו דרש.  זאת למרות שהוא נבחר במכרז כמציל והעמיד עצמו לשמש כמציל.

 ב-26.8.13 נתנה השופטת בדימוס דינה אפרתי פסק בוררות חלוט, שיש לחשב את המושג עונת רחצה מלאה – עפ"י חודשי העבודה ולא עפ"י חישוב ימי העבודה. השופטת אפרתי פסקה כי מאחר ומדינה לא השלים שתי עונות רצופות בין השנים 2011-12  כלומר 5 חודשי עבודה בכל עונת רחצה הוא לא זכאי למעמד קבוע. יחד עם זאת קיבלה השופטת אפרתי  את טענות ההסתדרות ודחתה את טענות העירייה לפיהן מדינה לא זכאי  למעמד מציל דור ב’, מאחר שהוא לא השלים שתי עונות רחצה, מאחר ותוך עונת הרחצה  הוא שובץ לתפקידים שאינם תפקידי הצלה. לדבריה, מדינה בעל ניסיון ולפי המכרז של ועדת המכרזים נמצא מתאים ע"י אגף החופים, אשר שיבץ אותו לעבודה בחופים משך מספר שנים, עוד לפני המכרז. "חזקה על העירייה  כי תשקול בתום לב עובדות אלה, בבואה לבחון את עניינו של מדינה בעתיד, כך  שלא תחסום דרכו מלעמוד בתנאי חוקת העבודה  לקבלת מעמד של עובד קבוע" פסקה השופטת אפרתי. עוד היא כתבה כי ״על העירייה לאפשר למדינה לעמוד בתנאי חוקת העבודה וליתן לו  קדימות כך שכאשר ישלים שתי עונות רחצה, וכאשר יתפנה תקן  לקליטת מציל קבוע ישובץ מדינה.” לאחר הבוררות הפסיקה העירייה את העבודה של מדינה כמציל. בדיון בבית הדין לעבודה לא סיפקו נציגי העירייה, בהם מנהל אגף החופים ומנהלת אגף משאבי אנוש, את התשובה לסיבת הפסקת עבודתו של מדינה כמציל.

בפסק הדין בהליך הנוכחי מתח השופט כהן על העירייה באשר לבוררות וכתב: "ההחלטה להפסיק את עבודתו של התובע כמציל בסוף אוגוסט 2013 נעשתה בעקבות פסק הבוררות, ולא מהטעם שלא היה צורך בהעסקתו של התובע כמציל במהלך שיא עונת הרחצה". עוד קבע השופט בפסה"ד כי "העירייה עשתה לפלסתר את פסק הבוררות שכן לא זו בלבד שהעירייה לא נתנה קדימות, ולא העבירה את מר מדינה למעמד של מציל דור ב' קבוע, אלא שמחומר הראיות עלה שבחודש מרץ 2017 כאשר אין חולק שהיו שני תקנים פנויים, החליטה הנתבעת להעניק אותם למי שבחר במחנה הנכון…"

 מדינה: ״מאחר ואיני שייך ל'מחנה הנכון' לא ניתן לי מעמד מציל דור ב'"

מדינה טען בתביעתו בין היתר כי הוכיח שלאורך השנים החל ממועד הבוררות כי היו תקנים פנויים למציל, והעירייה הייתה יכולה בקלות  להעביר אותו למעמד מציל קבוע  ולשפר את משכורתו  באלפי שקלים, אולם מאחר והוא לא שייך "למחנה הנכון" ֿ, לא ניתן לו מעמד מציל ב' קבוע והמנכ"ל עצמו נדרש להגיע בעצמו לוועדה הפריטטית בשלטון  המקומי אליה הוזמן עוד במרץ 2016 כדי להעניק "לפנים משורת הדין" את התקן למציל אחר, בנו של צ'ארלי רימון סגן מנהל אגף החופים, וזאת מבלי לקבל אישור מטעם ועדת מנהל השירות להעסקת קרובי משפחה.

במהלך הדיונים העיד מנכ"ל העירייה בן עדי ונשאל מדוע מדינה אינו זכאי למעמד של מציל דור ב' קבוע, אם יוכיח שעבד במשך שתי עונות רחצה מלאות ורצופות, וענה בעדותו: אתה שואל למה הוא לא עולה לסוכה? אז התשובה היא פעם אחת טכנית, הוא לא צבר את תקופת ההכשרה, ובפעם השנייה זה ברמת מה שאני חושב, לתרומה השלילית שלו אם הוא יעלה לתחנה מבחינת האגף".

מטעם התביעה העידו משה בנימין, לשעבר מנהל מחלקת פיקוח עירוני בעירייה והמציל ניצן תורג'מן. בין יתר טענותיו של מדינה: "העירייה התעמרה בו כאשר החליטה להפסיק את עבודתו באוגוסט 2017, ללא סיבה וללא שימוע, בהיותו בחופשת מחלה, ועל רקע יציאתו מקבוצת הווטטסאפ כאות הזדהות עם סילוקו של ניצן תורג'מן מהקבוצה. בחקירה הנגדית הוא נשאל: אז בוא תסביר לי, כשאתה יוצא מקבוצת הווטסאפ ב-2017 זה בסדר אופן חד צדדי, אבל כשמוציאים אותך מהקבוצה זה לא בסדר?
ת. אתה יודע מי הוציא אותי מהקבוצה? אבא שלו סגן מנהל אגף, הוא סגן מנהל תחנה, אח שלו עובד, האחיין שלו מציל, הוא מנהל את הסידור עבודה של המצילים, הוא הוציא אותי מקבוצת הווטסאפ שיש שם מצילים חדשים, שקלטו שבעה מצילים חדשים, הם בקבוצת הווטסאפ ואני שאני מציל חמש עשרה שנים מוציאים אותי מקבוצת הווטסאפ, איזה יופי, משפחה שלמה, ארבעה מצילים בקבוצת הווטסאפ כולל מצילים חדשים, ודודי מדינה ואושרי סוויסה הביתה למה? כי העזנו ללכת להליך משפטי נגד עיריית אשדוד. נו מה זה נראה לך? נראה לך תקין?

מדינה: "זה עלה לי בפרנסה, בבריאות, בחיי משפחה, החיים שלי נהרסו"

דודי כשאתה יוצא זה בסדר? מקבוצת הווטסאפ זה לגיטימי?

 על כך ענה מדינה ״אני יצאתי לאור סולידריות, יש לי נציג מצילים, ניצן תורג'מן, שהוא גם ועד עובדים והוא גם נציג מצילים, אני לא יצאתי לבד, יצאו תשעים אחוז מהמצילים בחוף כבוד השופט, אני לא יכול ללכת נגד החברים שלי והנה זה עלה לי ביוקר, זה עלה לי בפרנסה, בבריאות, בחיי משפחה. החיים שלי נהרסו כבוד השופט, אין לי פרנסה, אני מת מרעב והמשפחה שלי בקרשים רק בגלל עיריית אשדוד״.

תמליל ההקלטה של מנכ"ל העירייה

לדברי השופט כהן, אחת הראיות התומכות במדינה היא תמליל של הקלטה של מנכ"ל העירייה בן עדי שתמך בטענתו של מדינה, שהוא לא התקבל למעמד מציל דור קבוע משום שלא השתייך לצד הנכון. קרי, למחנה של בן עדי. הקלטת הוקלטה על ידי המציל אושרי סוויסה בשיחה בחדר המנכ"ל. השיחה היא לפי בקשתה של  אמו של אושרי, שהיא עובדת עירייה ונכחו בה המנכ"ל בן עדי, יו"ר ועד העובדים איריס נפתלי, מנהל אגף החופים אריה תורג'מן ואושרי סוויסה. מדובר מקלטת מיום 28.8.18

 מדינה הביא תמליל מהשיחה כראייה. העירייה באמצעות עו"ד  ארז דגן , ניסתה להתנגד לכך וטענה כי מדינה אינו מוזכר כלל בהקלטה, אולם השופט כהן ציטט מהתמליל קטע המתייחס למדינה: "… אני מאוד מבוהל מאפשרות שאנחנו בעצם נקלוט בדור הבא ויש לנו עובד נוסף דודו מדינה שגם כן עושה שגיאה פעם אחרי פעם… ופתאום אושרי ודודו מדינה הופכים להיות גם בתפיסה שלנו סוג של ביחד. אני מעביר מסר בחוף: אני אומר אין תורנות, אנחנו מקבלים את צ'רלי ואת אלון מעל לכל מי שכבר תפר לעצמו לא מנהל מחלקה תפר לעצמו מנהל אגף. מנהל אגף תפר לעצמו…".

השופט כהן:"ניהול כוחני של מנכ"ל העירייה"

 השופט כהן אמר על ההקלטה כי "יש בה כדי לעורר יותר מחשד סביר ואף יש בה כדי לקבוע כי שיקולים זרים עמדו ברקע החלטת העירייה, בנוגע למתן קביעות למצילים דור ב'. לא תנאי חוקת העבודה ולא הסכמים קיבוציים הם שהיוו שיקול בנושא הקביעות אלא שיקולים זרים, השתייכות המצילים למחנה הנכון, המחנה של מנכ"ל העירייה…עסקינן בראייה מהותית המלמדת על ניהול כוחני של מנכ"ל העירייה אשר מתנהל בעניין זה כשליט 'כל יכול', כאשר השיקולים המנחים אותו במתן קביעות למצילים דור ב' קשורים למחנה אליו משתייכים אותם מצילים ולא לשיקולי תקינה או קריטריונים מקצועיים, כפי שניסתה לצייר בפנינו העירייה…במסגרת השיחה המוקלטת ציין מנכ"ל העיריי: ‘אני לא צריך בתי משפט, אני לא צריך הסתדרות ואני לא צריך אף אחד שיבוא להגיד לי איך לנהל את העירייה'.

השופט כהן

גלבר קוראת להדיח את מנכ"ל העירייה

לאחר פסק הדין הראשון והביקורת על מנכ"ל העירייה, העלתה חברת המועצה עו"ד הלן גלבר, הצעה לסדר היום בה יודח מנכ"ל העירייה, אולם בישיבה מיום 5.5.21 הורדה הצעה זו מסדר היום וראש העיר ד"ר לסרי, הביע תמיכה בלתי מסויגת בבן עדי. לאחר פרסום פסק הדין של מדינה, העלתה עו"ד גלבר בקשה לכלול את הצעתה לפטר את בן עדי לסדר היום בשנית השבוע בישיבת המועצה. היא מצטטת מהביקורת של השופט יוחנן כהן כלפי מנכ"ל העירייה ומוסיפה כי אמירות קשות ביותר שהטיח כבוד השופט יוחנן כהן בנוגע להתנהלותו הפסולה של מנכ"ל העירייה. "התנהלות העירייה ובן עדי עד כדי כך כל כך חמורה שהשופט בעצמו מבקש פתיחה בחקירה, מגיש את פסק הדין למבקר המדינה ולגורמים במשרד הפנים לבדוק את המקרה לעומק"  על כן היא קוראת ״להטיל על בן עדי חיוב אישי״.

לדבריה, מנכ"ל העירייה יחד עם יו"ר ועד העובדים פעלו בקבלת החלטה לקידום עובדים לפי השתייכותם "למחנה "הנכון", המנכ"ל ויו"ר ועד העובדיםאיריס, יעשו כל שלאל ידם, ובמילותיו של המנכ"ל – "יתאבדו", על מנת שיקבל קביעות…. וכך עשו לגבי אותם שני מצילים שקיבלו לבסוף קביעות, על אף שלא הגיעה להם קביעות , לקרוא ולא להאמין" עוד היא כותבת " דברים אלו העולים מתוך פסק הדין  מעלים עננה כבדה לאופן התנהלות מנכ"ל העירייה, ועל אופן תפקודו, העולה לכדי הפרת אמונים במילוי תפקידו בעת מבקש להכריע בעניין קביעות לעובדים, תוך הפליה, ופגיעה בעקרון שוויון הזדמנויות בין העובדים. קידום שני העובדים על אף שלא הגיעה להם קביעות תוך שכספי הציבור מופקרים בגלל גחמות אישיות של מנכ"ל העירייה, והשיקולים הזרים והפסולים שעמדו מול עיניו– מהווה פגיעה בקופה הציבורית ויש להטיל חיוב אישי על מנכ"ל העירייה בעבור הוצאה זו״. על כן יש לחייב את בן עדי בהוצאות.

העירייה: "שוקלים לערער"

 מעיריית אשדוד נמסר: "העירייה קיבלה את פסק הדין בעניינו של מדינה וסבורה כי מדובר בפרשנות שגויה של הוראות הדין. העירייה שוקלת הגשת ערעור בנושא."

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן