פרשת ההטרדות של הנשיא פרס: הנשים מאשדוד בחייו של פרס פותחות את הפה

קולט אביטל עוררה סערה גדולה בקרב תומכיו ומתנגדיו של הנשיא לשעבר והציפה שוב את גל השמועות שאפף את פרס בחייו וטענה כי הטריד אותה מינית ואחריה צצה עדות נוספת של אישה שטענה טענות דומות. שתי נשים מרשימות מאשדוד, שליוו את פרס במפלגה במשך 30 שנה: השרה לשעבר, סופה לנדבר ויו"ר נעמת חיה כהן מספרות מה ראו ומה ידעו

שיתוף בפייסבוק
שיתוף בוואצאפ
שיתוף במייל

 בימים האחרונים סוערת הארץ על הפרסומים של שתי נשים לפחות, שמאשימות את נשיא המדינה המנוח שמעון פרס, בהטרדות מיניות. את מהן היא קולט אביטל, חברת מפלגת עבודה ותיקה מאוד, שהייתה מקורבת מאוד לפרס. פרס שימש כשר הביטחון, כשר התחבורה, כראש הממשלה ושמו נקשר בביטחון המדינה. על תרומתו של פרס לביטחון המדינה, אין אח ורע בעולם. פרס היה מנכ"ל משרד הביטחון בשנות החמישים הצעיר ביותר, ועל פי פרסומים זרים הוא רקם יחסים מיוחדים עם השלטונות הצרפתים, ושכנע אותם לסייע למדינה להקים את הכור האטומי בדימונה, על מנת לייצר פצצות אטום. פרס שהיה איש חזון ונביא, ידע שמדינות ערב יסגרו בעתיד את הפערים הצבאיים, הם ייצטיידו במיטב הציוד הצבאי, ולכן פעל להקים כור אטומי, שירתיע את מדינות ערב מלנסות לתקוף את ישראל.

פרס, בדרכו המיוחדת בתחומו ובמקוריותו, בקשריו ברחבי העולם, הצליח להקים את הכור האטומי שהרתיע ומרתע את מדינות ערב עד היום. ואכן על פי פרסומים זרים, במלחמת יום הכיפורים בשנת 1973, כאשר צבאות מצרים וסוריה פתחו במלחמת פתע נגד ישראל, הסורים היו בדרך לכנרת, והמצרים כבשו כמעט כל המעוזים בתעלה, והיתה סכנה שהם בדרך לתל אביב. שר הביטחון משה דיין שהיה על סף ייאוש, הציע על פי פרסומים זרים להוציא את הטילים הגרעיניים כדי למנוע חורבן בית שלישי. אין ספק שתרומתו של פרס לביטחון המדינה הוא הגדול ביותר. ושהודות לחזונו, והוצאתו לפועל, מדינת ישראל בטוחה ומשגשגת. אישית אני כל פעם מתרגש מחדש מפעילותו של פרס, בשבילי הוא קרוב לנביא, וגם מוציא לפועל את נבואותיו או חזונו.

אודה לא אבוש, ואשתדל להיות כמה שאפשר להיות הוגן בכל מה שקשור לאיש הענק הזה, אני מקווה שאצליח. כעורך עיתון למעלה מחמישים שנה, אשתדל לנטרל את הצד הרגשי שיש לי כלפי פרס המנוח בכל הנוגע לפרסומים שהוא הטריד מינית. פרסומים שמקורן מעדויות של שנים שעבדו במחיצתו. הקושי הגדול הוא שהוא עצמו כבר אינו יכול להגיב לפרסומים וזה מקשה על כושר השיפוט.

כאמור, בימים האחרונים הופצו שמועות כי  פרס המנוח הטריד מספר נשים שהיו או עבדו בקרבתו. אחת מהן היתה קולט אביטל, פעילת מפלגת העבודה, שבצעירותה הייתה  אשה יפה מאוד.  ילידת רומניה, שימשה חברת כנסת, אינטליגנטית עם תרבות אירופית, ששימשה גם כשגרירת ישראל בפורטוגל. היא קודמה וקיבלה תפקידם לרבו גם בשל קירבתה למה שהיה קרוי אז מחנה פר. לדבריה שמעון פרס הטריד אותה מינית. איני יודע אם היא דוברת אמת. האיש לא בחיים כבר 5 שנים, הוא אינו יכול להגיב ונשאלות המון שאלות: אחת מהן המרכזית למה עכשיו? ולמה לא חפשה זאת בעת שהיה חי.  איני יודע מה שיקוליה של הגברת קולט אביטל ויש מי שטוען כי הפרסום הזה נועד לקדם איזה ספר שהיא כותבת.

קולט אביטל אשה משכילה מאוד, החלה את עבודתה כפקידה במשרד החוץ, ושימשה בתפקידים רבים במשרד החוץ במשך כ-38 שנה, היא מעולם לא התחתנה.

קשה לעמוד בפני יופיה ותרבותה של הגב' קולט אביטל, ייתכן שפרס למרות עברו המפואר לא יכול לעמוד בפני יופייה של הגב' אביטל. פרס לא הוא הראשון שנפל בקסמן של נשים יפות. זה היה כך מבריאת העולם. ספרי ההיסטוריה של העם היהודי מספרים על מנהיגים, מלכים בעם היהודי, מה היו מוכנים לעשות בשביל להשיג אישה יפה. אגב על פרס הפיצו שמועות רבות, כמו שחברת ׳תדיראן׳ בבעלות משפחתו, שאמא שלו ערבייה. ועוד דברי נאצה על האיש שגם בזכותו המדינה הזו חזקה ביותר.

בזמנו הופצו שמועות גם על המאהבות של פרס. שתיים מהן מאשדוד. חיה כהן, מי ששימשה מזכירת נעמ"ת, פעילת מפלגת העבודה והמערך בזמנו במשך כל ימי חייה והשרה לשעבר סופה לנדבר אף היא מאשדוד ששימשה מורה לעברית של פרס והייתה מקורבת אליו מאוד במפלגת העבודה, עוד בטרם פרשה ועברה לישראל ביתנו. חזרתי לשתיים האלה מאשדוד שהיו קרובות אליו על מנת לברר האם שמעו ידעו או ראו את פרס מטריד והאם הן בעצמן עברו חלילה הטרדות או מעשים לא ראויים מצדו של פרס.

חיה כהן:״פרס מעולם לא הטריד אותי״

חיה כהן. בצעירותה הייתה אישה יפה, רהוטה בדיבורה, השקיעה בהשכלתה גידלה ילדים לתפארת. כפעילה מרכזית הייתה צמודה למנהיגי מפלגת העבודה, ובראשם שמעון פרס והייתה מראשי המחנה שלו ויו"ר הסניף באשדוד. כמעט בכל אירוע משפחתי  פרס היה בין המכובדים המוזמנים, ואם לא הצליח להגיע, הוא היה מזמין את כל המשפחה אליו להעניק להם את ברכתו באופן אישי בלשכתו. גם כששימש נשיא המדינה הקשר ההדוק בינו לבין חיה כהן היה חזק וצמוד. במשך עשרות שנים הוא וחיה כהן ניהלו פגישות שיחות רבות וקיימו מערכת יחסים קרובה ודיברו על נושאים שונים, לפעמים בשעות הלילה. היא מכירה אותו מקרוב מאוד.

חיה כהן, אני רוצה שתדברי אמת ותעני בכנות, אחת הידידות הקרובות אליו, שבבית שלו עשה לך יום הולדת. מה ראית מה ידעת לאור הפרסומים שהוא הטריד מינית.
״נכון הוא עשה לי יומולדת בבית שלו. הייתי בנעמ"ת. זה היה לפני 30 שנה בערך. הייתי פרגית בפוליטיקה. האמת שהייתה ביני לבינו מערכת יחסים ממש בלי נימה של כלום. כמו שתמיד אמרו שיש שמועות. אני לא ידעתי על שום הטרדה מינית מצידו כלפי אף אחת. אולי יותר מאוחר שמעתי על רכילויות. הוא היה כל כך איש אציל ומיוחד״.

הרגשת שהוא הטריד אותך מינית לפעמים. ניסה?
"בחיים לא. כלום כלום. ממש התנהג אליי  בכבוד ואני אליו בכבוד הדדי. בכלל, הנושא הזה הזה בכלל לא היה משהו שעלה ביננו. בזמנו, שהייתי צעירה, כולם דיברו על איך שאני נראית טוב. הייתה הערכה, אמון בינינו. בשום אופן מעולם אבל מעולם, ואני חוזרת על זה, כי צריך להיות הכי הגון, כי זה תענוג להצטרף למקהלה כזו, אבל אין לי קשר חזה. עושים טעות מאוד גדולה. אני אשמח אם תצטט אותי״.

מה דעתך על פרשת קולט אביטל וההאשמות שלה על פרס את הכרת אותה היטב?
״אני באמת לא מבינה את קולט אביטל. הרי כשאתה בא להגיש כזו תלונה, אתה מעוניין שהאיש שעשה את זה יבוייש, יואשם, ושיפעלו נגדו. אם אתה עושה את זה  5 שנים אחרי שהוא מת, את מי אתה רוצה לבייש בדיוק?, את מי אתה רוצה להעניש?"

אז איך את מסבירה?
"זה משהו שיש לו פשוט סיבות אחרות. יכול להיות שהמצטרפות, מתוך רעיון שהיום אסור לשתוק, אני יכולה לקבל את זה. אבל קולט? כל הקידום שלה היה רק בזכותו, ככה שאני לא מצליחה להבין. יש שמועה ששמעתי שהיא ניסתה להוציא איזשהו ספר ולא היה מי שיקשיב לה, כי לא זוכרים את שמה והיא החליטה, לכאורה, להשתמש בשמו של שמעון פרס,  שיזכירו בין היתר שהיא  מוציאה ספר, כי אני לא יכולה להבין".

את קובעת שהיא משקרת?
"אני לא אומרת שזה היה או לא היה, כי אני לא שופטת, לא יודעת, אבל דבר אחד ברור ש- 5 שנים אחרי מות אדם, אי אפשר לעשות עם זה כלום מלבד לפרסם את עצמך”.

היו שמועות שפרס ניהל רומן עם השרה לשעבר סופה לנדבר אף היא מאשדוד
"היו שמועות. לי אישית אין לי מושג, לא הייתי, לא שמעתי לא ממנה ולא ממנו. היו שמועות. האמת היו שמועות, אבל אני לא יודעת מהי נקודת האמת. שמועה יכולה להיות שכן ויכולה להיות שלא. יכול להיות שהסיפור של קולט נכון. רק השאלה היא איזו היא  תועלת יש 5 שנים אחרי מותו לספר את זה, זאת השאלה".

את אומרת שהוא לא היה כזה מטרידן כמו שכולם מפרסמים עכשיו.
"אני לא מכירה את זה".

את לא הוטרדת על ידו?
"מעולם לא. אפילו לא משהו שמתקרב לזה".

לא רמז? לא כלום?
"לא. שום דבר. גם כששמעתי את זה, שמעתי כרכילות לא מישהו אמר אני יודע. מי כמונו יודע כמה קל לרכל"

כשהוא היה מחבק אותך, לא הרגשת חיבוק של בנאדם שחושק בך?
"ממש לא, ממש לא. אפילו לא בנימה. כלום. היינו ממש חברים טובים, קיימנו המון שיחות, מעולם הנושא שבין גבר ואישה לא עלה בינינו״.

קיימתם שיחות של אהבות?
"לא. מעולם. מעולם לא עלה הנושא הזה. בשיחות שלנו היו סביב מה עושים עם הועידה הזו, איך מכנסים את ההוא, איך מכסחים את ההוא, ואיך מפסידים אצל ההוא. תמיד אלו היו שיחות פוליטיות, לפעמים היו שיחות על עולם שהוא מתאר, הרי הוא היה איש תרבות. היה מספר לי על ספר שקרא שהיה מאוד חשוב לו לספר מה היה בו, אבל מעולם, אבל באמת מעולם לא היו דברים אחרים".

סופה לנדבר: ״אני לא מאמינה לקולט אביטל״

השרה לשעבר סופה לנדבר הייתה בתחילת דרכה חברה במפחגת העבודה. אז כעולה חדשה התפקדה למפלגת העבודה באשדוד ובתחילת שנות ה90 וחיש מהר כוכבה דרך במפלגה. תחילה שימש כנציגת עולים במועצת העיר במסגרת רשימה שהרכיב אפריים גור. לנדבר התבלטה מאוד גם בשל יופייה והייתה לה נוכחות מרשימה. בתוך זמן קצר נקשרה למחנה פרס והפכה למורה לרוסית האישית שלו. היא הייתה מקורבת אליו מאוד והוא אף תמך בה לרשימה לכנסת.

השמועות היו שבינה לבין פרס יש רומן לוהט וכי השמועה דיברה על זה שהיא הייתה  המאהבת שלו. בשיחה איתה השבוע היא כמובן מכחישה וטוענת "אי לא מאמינה לסיפורים של קולט אביטל”.

סופה, רציתי לשאול אותך על קולט אביטל ושמעון פרס, בטח שמעת.
"שמעתי. אתה יודע, בוא אני אגיד לך ככה. לימדו אותנו שעל מתים או מדברים טוב או לא מדברים בכלל. למה היא שתקה כל השנים כשהן היה בחיים".

בזמנו הפיצו עלייך שאת מאהבת שלו והוא התעסק איתך במסגרת היותך מורה אישית שלו לרוסית
"אני לימדתי אותו רוסית"

והוא לא ניסה להתעסק איתך? האם הטריד אותך? את אישה יפה ומרשימה
"הוא לא הטריד אותי. תשמע, קולט לא קשורה לסופה לנדבר. ואני לא אומרת בסיפור הוא הטריד אותה, למה היא הלכה אצלו למלון?”.

ואיתך? הוא ניסה?
"מה השאלה הטיפשית הזו. אני נבחרתי בפריימריס והוא העמיד מולי 3 מועמדים. זו רכילות שהוא קידם אותי לכנסת".

אז לא היה בינכם כלום?
"אני בסיפור של קולט לא מאמינה לה. אמרתי לך אצלנו על מתים או מדברים טוב או שלא מדברים בכלל.  הן רדפו אחריו והוא עזר לקדם אותן. הזיכרון שלה משנת 84. היא לא זכרה מה שהיה איתה, למה שתקה עד כה? אני לא אוהבת את זה.  אתה יודע מה אהבתי בראיון שלה? שהיא העמידה את עצמה באותה רמה כמו פרס.  היא היתה מועמדת לנשיאות, כל הכבוד. היא באמת מכובדת, משכילה, חכמה, אבל מה שהיא עשתה לא מתאים”.

על פרשת קולט אביטל ושמעון פרס

חברת הכנסת לשעבר קולט אביטל סיפרה בריאיון ל׳הארץ׳ כי נשיא המדינה ורה"מ לשעבר שמעון פרס הטריד אותה מינית בעת שנפגשה איתו לפני כ-40 שנה בלשכתו בעת שכיהן כראש הממשלה וניסה לנשקה בכוח – כך על פי ריאיון שלה שפורסם היום (חמישי) בעיתון הארץ. במקרה נוסף, כך היא מספרת, כשפרס הגיע לבקר בפריז, היא הוזמנה לסעוד עמו בחדרו במלון והוא המתין לה "בפיג'מה" וניסה לדחוק אותה לכיוון המיטה‫.

המקרה הראשון על פי הדיווח אירע בעת שמנחם בגין נבחר לראשות הממשלה בפעם השנייה – אז אביטל נשלחה לפריז מטעם משרד החוץ כאחראית להסברה ותרבות. באחד הביקורים של פרס בעיר הוזמנה אביטל לסעוד עמו ארוחת בוקר במלון שבו הוא התאכסן, וכשהגיעה נאמר לה שהפגישה תתקיים בחדרו בשל "סיבות ביטחוניות". בכניסה לחדר היא גילתה להפתעתה שפרס המתין לה "בפיג'מה", הוא דחק בה לכיוון המיטה, היא התנגדה ויצאה מהחדר כשהיא נסערת. לדבריה, "זה לקח כמה שניות”‫.

המקרה השני על פי הדיווח אירע ב-1984, אז חזרה ארצה אחרי שלוש שנות שליחות בפריז מטעם משרד החוץ. בתקופה זו נודע לאביטל כי ראש הממשלה פרס מחפש יועץ תקשורת אך פסל אותה מכיוון שהיא אישה. כעבור חודש היא הוזמנה ללשכתו, שם לדבריה פרס הודה בפניה כי "הזהות המגדרית שלה" מהווה מחסום מחשש "שירננו עלינו".

הצטרפו לקבוצת הוואצאפ של אשדוד 10:
כבר הורדתם את האפליקציה של אשדוד10?

הורדה לאנדרואיד:

[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
[ajax_load_more container_type="div" post_type="post" offset="1" destroy_after="10"]
דילוג לתוכן